Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verschil aanschafprijs rashonden
Moderator: moderatorteam
- Lupo
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Verschil aanschafprijs rashonden
Waarom zit er zo'n verschil tussen aanschaf prijzen van verschillende soorten rashonden?
Dat er (hoge) kosten gemaakt worden door de fokker snap ik. Maar zijn die (basis)kosten niet hetzelfde voor alle fokkers? Wat bepaalt dat voor de ene raspup gemiddeld 800 euro gevraagd wordt, en voor een ander ras 2000 euro? Is dat puur vraag-aanbod of zit er meer achter?
(Ik bedoel dit niet aanvallend!!!)
Dat er (hoge) kosten gemaakt worden door de fokker snap ik. Maar zijn die (basis)kosten niet hetzelfde voor alle fokkers? Wat bepaalt dat voor de ene raspup gemiddeld 800 euro gevraagd wordt, en voor een ander ras 2000 euro? Is dat puur vraag-aanbod of zit er meer achter?
(Ik bedoel dit niet aanvallend!!!)
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
tjaa....er zal voor het ene ras meer moeite gedaan moeten worden ivm minder aanbod aan dekreuen, kleinere nesten...uhh tjee..ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht......ik zelf zit met een ras op de "laagste" tree zeg maar..... grotere rassen= meer opfok kosten?? mmm misschien dat een ander een zinniger antwoord heeft....
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Volgens mij heeft het ook wel degelijk met vraag en aanbod te maken. Het zijn vooral de populaire rassen die hoog zitten in de pupprijs. Daarnaast ook met risico's, een ras waar bij de bevalling extra risico's zijn (zoals de Engelse Bulldog waar toch vaak een keizersnede aan te pas komt) is in aanschaf ook duurder. Ook een ras waar veel testen op erfelijke gebreken vooraf eigenlijk verplicht zijn is duurder.
De boxer ligt nu rond de 800 euro al geloof ik, terwijl de Hollander maar rond de 425 euro ligt, heeft in dit geval volgens mij echt met populariteit te maken.
De boxer ligt nu rond de 800 euro al geloof ik, terwijl de Hollander maar rond de 425 euro ligt, heeft in dit geval volgens mij echt met populariteit te maken.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Roosje
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Xhrista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Het is inderdaad heel verschillend zelfs binnen een bepaald ras.Dat is voor een fokker best moeilijk om dan je prijs te bepalen.
Voor de Saarloos hoor ik ook al prijzen van 1000 euro of zelfs meer.Vind dat wel erg veel geld,maar het wordt er grif voor betaald,zelfs door mensen die niet eens naar testen of foklijnen kijken.
Ga je nu ver onder deze prijzen zitten dan krijg je dus mensen die denken dat er iets mis is met de pups,want ze zijn zo goedkoop.
Ligt dus beetje aan de markt(om het maar beetje oneerbiedig te zeggen).
Gr. Christa
Voor de Saarloos hoor ik ook al prijzen van 1000 euro of zelfs meer.Vind dat wel erg veel geld,maar het wordt er grif voor betaald,zelfs door mensen die niet eens naar testen of foklijnen kijken.
Ga je nu ver onder deze prijzen zitten dan krijg je dus mensen die denken dat er iets mis is met de pups,want ze zijn zo goedkoop.
Ligt dus beetje aan de markt(om het maar beetje oneerbiedig te zeggen).
Gr. Christa
- Lupo
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Ja dat klopt wel volgens mij wat jij vermeld.Inge schreef:Volgens mij heeft het ook wel degelijk met vraag en aanbod te maken. Het zijn vooral de populaire rassen die hoog zitten in de pupprijs. Daarnaast ook met risico's, een ras waar bij de bevalling extra risico's zijn (zoals de Engelse Bulldog waar toch vaak een keizersnede aan te pas komt) is in aanschaf ook duurder. Ook een ras waar veel testen op erfelijke gebreken vooraf eigenlijk verplicht zijn is duurder.
En je hebt natuurlijk altijd nog kaf onder het koren die gewoon grof geld willen verdienen.
Gr Bertus.
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Tuurlijk, maar als je een hond fokt op een goede manier en de richtprijs is bv. 800 euro, gaan fokkers niet 500 euro rekenen, ook niet als dat dat ook voldoende is om de kosten eruit te krijgen. Eerlijk is eerlijk, als je 300 euro per pup extra kunt krijgen ben je gek als je dat niet doet toch? Je mag er best iets aan over houden, daar is m.i. niets mis mee. Een volgende keer heb je die extra inkomsten van het ene nest wellicht wel nodig om uit de onkosten te komen. 

Groetjes Inge

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Als het niet tenkoste gaat van gezondheid en kwaliteit heb ik daar geen moeite mee, de ene keer heb je een pup en de volgende keer acht.Inge schreef:Tuurlijk, maar als je een hond fokt op een goede manier en de richtprijs is bv. 800 euro, gaan fokkers niet 500 euro rekenen, ook niet als dat dat ook voldoende is om de kosten eruit te krijgen. Eerlijk is eerlijk, als je 300 euro per pup extra kunt krijgen ben je gek als je dat niet doet toch? Je mag er best iets aan over houden, daar is m.i. niets mis mee. Een volgende keer heb je die extra inkomsten van het ene nest wellicht wel nodig om uit de onkosten te komen.
Als het altijd maar stabiel of verbetering van het ras is.
Gr Bertus.
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Daar ben ik het helemaal mee eens hooridorh schreef:Als het niet tenkoste gaat van gezondheid en kwaliteit heb ik daar geen moeite mee, de ene keer heb je een pup en de volgende keer acht.Inge schreef:Tuurlijk, maar als je een hond fokt op een goede manier en de richtprijs is bv. 800 euro, gaan fokkers niet 500 euro rekenen, ook niet als dat dat ook voldoende is om de kosten eruit te krijgen. Eerlijk is eerlijk, als je 300 euro per pup extra kunt krijgen ben je gek als je dat niet doet toch? Je mag er best iets aan over houden, daar is m.i. niets mis mee. Een volgende keer heb je die extra inkomsten van het ene nest wellicht wel nodig om uit de onkosten te komen.
Als het altijd maar stabiel of verbetering van het ras is.
Gr Bertus.

Groetjes Inge

-
- Zeer actief
Ik weet zeker dat het met vraag en aanbod te maken heeft. Bastaardjes zijn gratis of tot 200 euro voor de onkosten. Bullen zijn superduur maar bastaardbullen weer veel minder duur. Hoewel die weer duurder zijn dan herders en gewone bastaardjes bv. Een herdermiks is een stuk duurder in de opgroei-fase dan een JR. In prijs zullen ze echter verschillen in de zin dat de JR meestal duurder is, zeker black en tan
Ga maar na dus hoe het werkt
Ik heb 3 jaar geleden ongeveer 1 van de eerste black en tan russel als opvanghondje gehad. Het beestje heeft de eerste eigenaar 1000 euro gekost, zijn witte broers en zussen waren 300 euro

Ik heb 3 jaar geleden ongeveer 1 van de eerste black en tan russel als opvanghondje gehad. Het beestje heeft de eerste eigenaar 1000 euro gekost, zijn witte broers en zussen waren 300 euro

-
- Zeer actief
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
Hahahahaha, jij hebt zeker nog nooit bullen gefoktMARC_S schreef:Ik wil er wel bij zeggen dat ik daar helemaal achter sta. Wie zou zo stom zijn honderden euro's te laten liggen als mensen dat neer willen tellen voor een pup. Mijn bullen gingen ook voor 1200 euro weg als ik ze had, en ik met een nieuwe auto als het nest weg was

-
- Zeer actief
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
de rasvereniging heeft een richtprijs. bij staffords is dat tegen de 600 euro.
maar als jij een goede staf met stamboom vind voor dat geld ben je een goede!
sam was 575, die viel dus wel daarbinnen, maar lola was 750 en da's echt niet de duurste.
de markt bepaalt de prijs.
ik kan alleen voor de staffies praten en daar ligt de prijs tussen de 700 en de 900 euro (uitzonderingen daargelaten) en dat terwijl de richtprijs dus iets minder als 600 is (1250 gulden)
maar als jij een goede staf met stamboom vind voor dat geld ben je een goede!
sam was 575, die viel dus wel daarbinnen, maar lola was 750 en da's echt niet de duurste.
de markt bepaalt de prijs.
ik kan alleen voor de staffies praten en daar ligt de prijs tussen de 700 en de 900 euro (uitzonderingen daargelaten) en dat terwijl de richtprijs dus iets minder als 600 is (1250 gulden)

- Duvel
- Actief
- Contacteer:
Denk dat het puur te maken heeft met populariteit... kijk ook maar naar de topic over hoeveel mensen over hebben voor hun favo ras (ik ben zelf ook zo'n rare en heb er ook veel centjes voor over, mits gezond e.d.)
Ja kan iig niet zomaar een broodfokker of kwaliteitsfokkers aan een bepaalde prijs linken. Maar een nest fokken voor een 'nieuwe' auto... Marc, dan zijn toch echt verkeerde beweegredenen om te fokken...toch?
Ja kan iig niet zomaar een broodfokker of kwaliteitsfokkers aan een bepaalde prijs linken. Maar een nest fokken voor een 'nieuwe' auto... Marc, dan zijn toch echt verkeerde beweegredenen om te fokken...toch?
Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
- Hansel
- Actief
- Contacteer:
Ik wil het wel uitrekenen voor je hoor Marc, als je dat graag wilt.
Een nestje van twee bullen met een keizersnede erbij, ik vraag me toch af waar me nieuwe auto is gebleven.
Ik heb hem in ieder geval niet gekregen of verdient.
gr,
Hansel
www.newsensation.tk
Een nestje van twee bullen met een keizersnede erbij, ik vraag me toch af waar me nieuwe auto is gebleven.

gr,
Hansel
www.newsensation.tk
-
- Zeer actief
Laat me niet lachen zeg. Als je 6 tot 8 pups uit de moeder krijgt en die voor 1200 euro wegdoet moeten het wel heel dure entingen en een keizersnede worden. 8 keer 1200 is 9600 euro, meer dan 20.000 guldenHansel schreef:Ik wil het wel uitrekenen voor je hoor Marc, als je dat graag wilt.
![]()
![]()
![]()
gr,
Hansel
www.newsensation.tk

Iemand die D-herders fokt legt echt niet ieder nest 5000 euro toe hoor, die kosten nl nog niet een kwart maar kosten in grootbrengen hetzelfde op de keizersnede na.
-
- Zeer actief
Re: Verschil aanschafprijs rashonden
Omdat de 1 graag Mercedes rijdt en de ander een Golfje uit 84Lucyanne schreef:Waarom zit er zo'n verschil tussen aanschaf prijzen van verschillende soorten rashonden?
-
- Zeer actief
Ik ken ook een fokker Marc en die doet het echt al heel lang, maar die zegt toch echt dat je er flink aan overhoudt, als die 150 euro per pup kwijt is dan is het veel, en dan voor 800 euro verkopen??Gelukkig doet die fokker dat niet en verkoopt ze een stuk lager dan de rest...het ligt alleen zo gevoelig, niet ene fokker durft te zeggen dat ze e aan overhouden, want dan lijkt het net of ze het toch voor het geld doen, en wat is er mis mee om van je hobby je werk te maken en ermee te verdienen?Als ze maar goed voor de honden zijn en gezonde pups hebbenMARC_S schreef:Laat me niet lachen zeg. Als je 6 tot 8 pups uit de moeder krijgt en die voor 1200 euro wegdoet moeten het wel heel dure entingen en een keizersnede worden. 8 keer 1200 is 9600 euro, meer dan 20.000 guldenHansel schreef:Ik wil het wel uitrekenen voor je hoor Marc, als je dat graag wilt.
![]()
![]()
![]()
gr,
Hansel
www.newsensation.tk![]()
Iemand die D-herders fokt legt echt niet ieder nest 5000 euro toe hoor, die kosten nl nog niet een kwart maar kosten in grootbrengen hetzelfde op de keizersnede na.
Laatst gewijzigd door Rob* op 04 sep 2004 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
Reken jij het eens uit dan....Hansel schreef:Ik wil het wel uitrekenen voor je hoor Marc, als je dat graag wilt.
![]()
![]()
![]()
gr,
Hansel
www.newsensation.tk
-
- Zeer actief
Ik ken ook fokkers die gewoon eerlijk zeggen dat ze er flink aan over houden, is wat mij betreft ook helemaal niks mis mee. Je zou gek zijn als je gaat toeleggen op een nest, dan zou bijna niemand meer fokken.
Ik snap helemaal niet waarom er een taboe ligt op geld verdienen aan een nest
Niemand gaat een nest fokken en eerst een jaar sparen omdat het anders niet te betalen is. Een D-herder kost niets meer of minder in opfok en controle ouders en toch kosten ze gewoon niet een kwart van een bull. Daar wil ik dan wel eens een duidelijke verklaring voor naast dat je doodgegooid wordt met herders en de markt verzadigd is, de vraag naar bullen is enorm en een keizersnede is zover ik weet geen 6000 euro tegenwoordig 
Ik snap helemaal niet waarom er een taboe ligt op geld verdienen aan een nest

- Duvel
- Actief
- Contacteer:
Persoonlijk vind ik dat een fokker best wat mag verdienen (dus buiten de onkosten om) aan een nest. Je hebt er tenslotte ook WERK aan! Mensen vergeten dat nogal 's en denken ff een nest en je hebt geld. Maar als geld, hoeveel of weinig dan ook, beweegreden is om te fokken........ Tja, dat vind ik dan beetje dubieus. Ik weet van een CC fokker die inmiddels eigen generaties heeft en om die reden niet meer iedere x naar Italie hoeft en dus kunnen wat haar betreft van sommige nesten best de prijs wat lager, zeker als je het niet meer over 5 of 6 pups, maar met regelmaat 10 pups hebt. Maar een ander laat een reu uit Amerika overkomen (vanwege de bloedlijn) en heeft veel minder nesten en pups en hanteerd de advies prijs van de club als verkoopprijs. Weer een andere fokker wil het ras 'exclusief' houden en rekent per pup 1150 - 1500 terwijl deze inmiddels ook met 'eigen' honden fokt... Tja, wat is wijs? Dit zijn trouwens voorbeelden van fokkers die geen broodfokker zijn alles wordt netjes met stambomen gefokt enz.
Persoonlijk vind ik voor alle redenen om een prijs te hanteren best goeie argumenten en snap ik deze 3 vb's alle 3.
Wat ik niet helemaal snap is dat sommige een teef voor meer verkopen als een reu...?
Heeft of weet iemand daar beweegredenen voor?
Persoonlijk vind ik voor alle redenen om een prijs te hanteren best goeie argumenten en snap ik deze 3 vb's alle 3.
Wat ik niet helemaal snap is dat sommige een teef voor meer verkopen als een reu...?

Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
-
- Zeer actief
Ik ken ze ook die zeggen eraan over te houden, maar ze zeggen het niet openlijk waar meer fokkers ofzo bij zijn, alleen maar als je samen met ze bent en er niemand bij isMARC_S schreef:Ik ken ook fokkers die gewoon eerlijk zeggen dat ze er flink aan over houden, is wat mij betreft ook helemaal niks mis mee. Je zou gek zijn als je gaat toeleggen op een nest, dan zou bijna niemand meer fokken.
Ik snap helemaal niet waarom er een taboe ligt op geld verdienen aan een nestNiemand gaat een nest fokken en eerst een jaar sparen omdat het anders niet te betalen is. Een D-herder kost niets meer of minder in opfok en controle ouders en toch kosten ze gewoon niet een kwart van een bull. Daar wil ik dan wel eens een duidelijke verklaring voor naast dat je doodgegooid wordt met herders en de markt verzadigd is, de vraag naar bullen is enorm en een keizersnede is zover ik weet geen 6000 euro tegenwoordig

Het lijkt mij ook dat Dopler's of spondylose en hart-testen allemaal toch even duur zijn, snap ook die prijsverschillen niet, tenzij het echt om het geld gaat en ze voor een bepaald ras kiezen wat meer oplevert dan duitsers of labjes en noem maar
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik denk dat je hier idd gelijk in hebt. Geld moet niet het uitgangspunt zijn, maar een prettige bijkomstigheid als de fok goed uitvalt.Duvel schreef:Persoonlijk vind ik dat een fokker best wat mag verdienen (dus buiten de onkosten om) aan een nest. Je hebt er tenslotte ook WERK aan! Mensen vergeten dat nogal 's en denken ff een nest en je hebt geld. Maar als geld, hoeveel of weinig dan ook, beweegreden is om te fokken........ Tja, dat vind ik dan beetje dubieus. Ik weet van een CC fokker die inmiddels eigen generaties heeft en om die reden niet meer iedere x naar Italie hoeft en dus kunnen wat haar betreft van sommige nesten best de prijs wat lager, zeker als je het niet meer over 5 of 6 pups, maar met regelmaat 10 pups hebt. Maar een ander laat een reu uit Amerika overkomen (vanwege de bloedlijn) en heeft veel minder nesten en pups en hanteerd de advies prijs van de club als verkoopprijs. Weer een andere fokker wil het ras 'exclusief' houden en rekent per pup 1150 - 1500 terwijl deze inmiddels ook met 'eigen' honden fokt... Tja, wat is wijs? Dit zijn trouwens voorbeelden van fokkers die geen broodfokker zijn alles wordt netjes met stambomen gefokt enz.
Wat ik niet helemaal snap is dat sommige een teef voor meer verkopen als een reu...?Heeft of weet iemand daar beweegredenen voor?
Maar het kan een keer tegenzitten en dan zal je dus moeten toeleggen op een nest.

-
- Zeer actief
Je hebt er werk aan? Dus je gaat een soort uurloon in de pupprijs doorrekenen? Is het dan zo erg dat er per uur betaald moet worden om voor pups te zorgen om een verklaring te hebben zodat er geen winst is. Als academicus behoor je dus een stuk meer te vragen voor je pups, je mist immers uren die je ook had kunnen werken. Ik begin het allemaal steeds een beetje zotter te vinden.
Feit is gewoon dat een nest bullen een lekkere duit oplevert, niks mis mee, maar om het te gaan ontkennen komt wat suf over op mij.
Feit is gewoon dat een nest bullen een lekkere duit oplevert, niks mis mee, maar om het te gaan ontkennen komt wat suf over op mij.
- Hutsje
- Zeer actief
Komt Ãe.
Onderzoeken, rontgenfoto's ed. Aankeuring, paar shows. Loops, uitstrijkje. Progesterontesten. Pech, want het duurt lang voor ze een eisprong heeft, dus vaker prikken. Dekking, dekgeld, bevalling. Halverwege in de nacht gaat het mis. Dierenarts. In de ochtend nogmaals, spuiten, dode pup, nogmaals spuiten, niks. Op zondag met spoed naar de kliniek, keizersnede. En meteen een castratie, want gedraaide baarmoederhoorn en de boel was stuk. Teef voor verdere fok uitgesloten. Flessen, want geen melk genoeg. Flessen elke 2 uur met Royal Caninpuppymelk (2 kilo a 36 Euro). Teef krijgt elk uur 100 gram vlees want vreselijk vermagert door zware dracht.
Volgende dag, huisbeziek da voor controle, na een paar dagen weer.
Pupje drinkt niet goed, even naar de da. Teef krijgt melkklieronsteking. Op zondag naar de da. Medicijnen. Puppen ziek, in de nacht naar de da. Medicijnen. Op zondag weer een pup ziek, naar de da, een spuit erin en medicijnen. Teef krijgt weer melkklierontsteking, weer naar da, en medicijnen. Entingen, puppenbrokken, vers vlees, er ging 8 kilo vlees per dag op het laatst door. Stambomen aanvragen, pupgeld afdragen aan de RV, voer mee geven aan nieuwe eigenaren. Ik zat met 6 weken al boven de 10 duizend gulden aan onkosten. Ik ben gestopt met tellen. We hebben zelf 2 pups aangehouden, 2 voor de helft van de prijs weggedaan vanwege vrienden, en eeentje weggegeven aan een vriend die 4 nachten per week kwam waken gedurende 6 weken. Had dus 6 pups over die voor 2000,- gulden weggegaan zijn. Pup die we aangehouden hebben is na alle rontgenonderzoeken voor de fok overleden op 22 maanden leeftijd. Krijg je er later nog een reu terug, die vervolgens een paar maanden later ook ingeslapen moest worden. Wat denk je dat ik hierop heb verdiend? Of zou ik verlies geleden hebben? Als dit erg suf klinkt hoor ik het wel......
Onderzoeken, rontgenfoto's ed. Aankeuring, paar shows. Loops, uitstrijkje. Progesterontesten. Pech, want het duurt lang voor ze een eisprong heeft, dus vaker prikken. Dekking, dekgeld, bevalling. Halverwege in de nacht gaat het mis. Dierenarts. In de ochtend nogmaals, spuiten, dode pup, nogmaals spuiten, niks. Op zondag met spoed naar de kliniek, keizersnede. En meteen een castratie, want gedraaide baarmoederhoorn en de boel was stuk. Teef voor verdere fok uitgesloten. Flessen, want geen melk genoeg. Flessen elke 2 uur met Royal Caninpuppymelk (2 kilo a 36 Euro). Teef krijgt elk uur 100 gram vlees want vreselijk vermagert door zware dracht.
Volgende dag, huisbeziek da voor controle, na een paar dagen weer.
Pupje drinkt niet goed, even naar de da. Teef krijgt melkklieronsteking. Op zondag naar de da. Medicijnen. Puppen ziek, in de nacht naar de da. Medicijnen. Op zondag weer een pup ziek, naar de da, een spuit erin en medicijnen. Teef krijgt weer melkklierontsteking, weer naar da, en medicijnen. Entingen, puppenbrokken, vers vlees, er ging 8 kilo vlees per dag op het laatst door. Stambomen aanvragen, pupgeld afdragen aan de RV, voer mee geven aan nieuwe eigenaren. Ik zat met 6 weken al boven de 10 duizend gulden aan onkosten. Ik ben gestopt met tellen. We hebben zelf 2 pups aangehouden, 2 voor de helft van de prijs weggedaan vanwege vrienden, en eeentje weggegeven aan een vriend die 4 nachten per week kwam waken gedurende 6 weken. Had dus 6 pups over die voor 2000,- gulden weggegaan zijn. Pup die we aangehouden hebben is na alle rontgenonderzoeken voor de fok overleden op 22 maanden leeftijd. Krijg je er later nog een reu terug, die vervolgens een paar maanden later ook ingeslapen moest worden. Wat denk je dat ik hierop heb verdiend? Of zou ik verlies geleden hebben? Als dit erg suf klinkt hoor ik het wel......

- Hutsje
- Zeer actief
Ik wil niet zeggen dat dit een normale gang van zaken is, maar de BM is een moeilijk te fokken ras. Veel teven blijven leeg. Soms wordt er maar 1 pup geboren, of 2. Ook heb je te maken met knikstaarten, of andere afwijkingen als hazenlipjes ed . Heb dit jaar al 2 bevallingen gedaan waarbij de eerste puppen op de normale manier kwamen, maar er uiteindelijk toch een keizersnede aan te pas moest komen. Het eerste net zijn er 4 puppen doodgeboren. Er waren er drie over, waarvan er eentje een knikstaart had en van het reutje zijn de balletjes niet ingedaald. Dus ook een keizersnede, en maar 1 goede pup om te verkopen, en die hebben ze zelf gehouden. Zij hebben er dus ook op toe moeten leggen.

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Als je hier nog aan hebt kunnen verdienen dan is dat een godswonder.
Maar het lijkt mij dat zoveel tegenslag niet normaal is.
Natuurlijk valt het vaker tegen dan de gemiddelde leek denkt. Een kennis van mij had 2 drachtige teefjes, beiden moesten via een keizersnede bevallen en 1 van hen moest ook worden gesteriliseerd (uiteraard de teef die het beste paste in haar lijn).
Een jaar later weer een nestje, slechts 3 puppies en weer een keizersnede. De kosten zijn dan echt niet minder, maar de pupprijs blijft gelijk.
Ander teefje werd gedekt en werd vervolgens doodziek. Sterilisatie werd al overwogen, maar ze heeft het gered en een sterilisatie was niet nodig.
Ze krijgt een herdekking, maar heeft dus wel extra kosten moeten maken omdat het teefje zo ziek werd.
Maar aan de andere kant heeft ze ook een teefje waarvan ze zegt dat dat dus voor een 'fokker' een hele goede teef is. Past niet volledig in haar lijnen, maar als ze wordt gedekt is het meteen raak en steeds een nest van 7 of 8 puppies.
Je kan mazzel hebben, maar het kan ook flink mis gaan. En dan is het geld dat je erop moet toeleggen nog het minst erge.....
Natuurlijk valt het vaker tegen dan de gemiddelde leek denkt. Een kennis van mij had 2 drachtige teefjes, beiden moesten via een keizersnede bevallen en 1 van hen moest ook worden gesteriliseerd (uiteraard de teef die het beste paste in haar lijn).
Een jaar later weer een nestje, slechts 3 puppies en weer een keizersnede. De kosten zijn dan echt niet minder, maar de pupprijs blijft gelijk.
Ander teefje werd gedekt en werd vervolgens doodziek. Sterilisatie werd al overwogen, maar ze heeft het gered en een sterilisatie was niet nodig.
Ze krijgt een herdekking, maar heeft dus wel extra kosten moeten maken omdat het teefje zo ziek werd.
Maar aan de andere kant heeft ze ook een teefje waarvan ze zegt dat dat dus voor een 'fokker' een hele goede teef is. Past niet volledig in haar lijnen, maar als ze wordt gedekt is het meteen raak en steeds een nest van 7 of 8 puppies.
Je kan mazzel hebben, maar het kan ook flink mis gaan. En dan is het geld dat je erop moet toeleggen nog het minst erge.....

- Hutsje
- Zeer actief
Dat ik er geld op toe moest leggen was idd nog het minste. Maar ik ben mijn teef bijna kwijtgeraakt. Ook kon ik haar niet meer verder voor de fok gebruiken. Dan hou je het mooiste teefje, en die overlijdt dan 2 jaar later. Ik heb dus helemaal overnieuw moeten beginnen omdat ik vanwege de problemen in het nest en van aanverwante familie de lijn niet voort kon zetten. Dus moest ik een nieuwe teef aankopen. Geeft allemaal niet, maar je bent wel weer een paar jaar achter op schema en ik moet maar afwachten of Pien straks geschikt blijkt voor de fok. Als dat niet zo is zal ik weer een teef aan moeten kopen, als ik dan nog door wil gaan.Branka schreef:Als je hier nog aan hebt kunnen verdienen dan is dat een godswonder.