Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoelang wandelen met HD
Moderator: moderatorteam
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Hoelang wandelen met HD
Belle heeft HD en is nu 14 maanden. We wandelen meestal een uur, maar ik vraag me af of ik dit ook op kan voeren, evt. met rustpauzes tussendoor. Als we lopen mag ze meestal een deel van de tijd los en een deel aan de riem, zodat ze niet al te dol kan doen. Tot nu toe kan ik niet merken dat ze er echt last van heeft. Ik heb de HD ontdekt doordat ik haar heb laten rontgenen omdat ik haar gewrichten hoorde klikken. Dat hoor ik nu trouwens nog heel zelden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- Belle
- Zeer actief
HD kan geopereerd worden, maar dat is niet altijd noodzakelijk. Er zijn honden die op de foto's ernstige HD vertonen, maar nooit klachten krijgen, er zijn ook honden die met betrekkelijk lichte HD ernstige klachten hebben. Ze kunnen het bekken vastzetten en ze kunnen de heupen vervangen door kunstheupen. Maar beiden zijn behoorlijk ingrijpende operaties. De dierenarts raadde mij in ieder geval af (in overleg met een orthopeed) om Belle te laten opereren. Ook omdat zij (nog) geen klachten heeft en geen artrose. Hij vond het beter om de beweging aan te passen en haar gewicht in de gaten te houden. Daarom let ik er ook op dat ze zoveel mogelijk rechtlijnig beweegt, laat haar niet springen en niet met ballen spelen e.d. Helemaal tegenhouden kun je het niet met een jonge hond, daarom laat ik haar maar beperkt los lopen. Op zich is beweging goed, om spieren te kweken, maar ik weet alleen niet goed hoe lang ik haar achter elkaar kan laten lopen.massam schreef:HD moet toch verholpen worden of ben ik niet goed geinformeerd??
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Belle
- Zeer actief
Wees blij dat je niet kunt helpen, dat betekent namelijk dat je er geen ervaring mee hebt.massam schreef:ah zo!
dankjewel voor je uitleg!
je zult begrijpen dat ik je niet kan helpen met je vraag
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Bij Jari is op leeftijd van 17 maanden HD (D2/E1) vastgesteld. Ik moet eerlijk zeggen dat we hem nooit bijzonder hebben ontzien o.i.d., zeker ook omdat hij tot nu toe geen klachten heeft gehad.Belle schreef:HD kan geopereerd worden, maar dat is niet altijd noodzakelijk. Er zijn honden die op de foto's ernstige HD vertonen, maar nooit klachten krijgen, er zijn ook honden die met betrekkelijk lichte HD ernstige klachten hebben. Ze kunnen het bekken vastzetten en ze kunnen de heupen vervangen door kunstheupen. Maar beiden zijn behoorlijk ingrijpende operaties. De dierenarts raadde mij in ieder geval af (in overleg met een orthopeed) om Belle te laten opereren. Ook omdat zij (nog) geen klachten heeft en geen artrose. Hij vond het beter om de beweging aan te passen en haar gewicht in de gaten te houden. Daarom let ik er ook op dat ze zoveel mogelijk rechtlijnig beweegt, laat haar niet springen en niet met ballen spelen e.d. Helemaal tegenhouden kun je het niet met een jonge hond, daarom laat ik haar maar beperkt los lopen. Op zich is beweging goed, om spieren te kweken, maar ik weet alleen niet goed hoe lang ik haar achter elkaar kan laten lopen.massam schreef:HD moet toch verholpen worden of ben ik niet goed geinformeerd??
We hebben wel altijd ervoor gezorgd dat hij goed bespiert was (is door 2 operaties in korte tijd -verwijderen vetbult in lies en vervangen kruisband- nu een stuk minder). De bespiering hebben wij getraind door hem regelmatig te laten zwemmen en met hem te fietsen. Vooral bij het laatste geldt dat je het rustig moet opbouwen en daarna onderhouden.
Ik denk dat je vooral jouw hond in de gaten moet houden. Zoals je al aangeeft heeft de ene hond bij minimaal zichtbare afwijkingen al flink klachten en de andere hond bij heel duidelijk zichtbare afwijkingen nauwelijks klachten. Vermoed dat Jari bij de laatste groep hoort, ook hebben wij sterk het idee dat zijn pijndrempel heel erg hoog is.
- Belle
- Zeer actief
Ik weet dat zwemmen heel goed is, maar tot nu toe vertikt Belle het. Ze gaat het water wel in, maar durft niet met haar poten van de grond. Fietsen durf ik nog niet zo goed aan. Ik heb dat nog nooit met een hond gedaan en ben bang dat ze me omver trekt. Maar als het wat koeler is, wil ik hier wel langzaam mee gaan oefenen. Tot zolang wandelen we vaak aan de lijn, terwijl ik probeer flink door te stappen. Hebben jullie Jari wel gewoon langere afstanden laten lopen? Wat ik me trouwens ook nog afvraag is of het lopen door zand goed of juist slecht is.Branka schreef: Bij Jari is op leeftijd van 17 maanden HD (D2/E1) vastgesteld. Ik moet eerlijk zeggen dat we hem nooit bijzonder hebben ontzien o.i.d., zeker ook omdat hij tot nu toe geen klachten heeft gehad.
We hebben wel altijd ervoor gezorgd dat hij goed bespiert was (is door 2 operaties in korte tijd -verwijderen vetbult in lies en vervangen kruisband- nu een stuk minder). De bespiering hebben wij getraind door hem regelmatig te laten zwemmen en met hem te fietsen. Vooral bij het laatste geldt dat je het rustig moet opbouwen en daarna onderhouden.
Ik denk dat je vooral jouw hond in de gaten moet houden. Zoals je al aangeeft heeft de ene hond bij minimaal zichtbare afwijkingen al flink klachten en de andere hond bij heel duidelijk zichtbare afwijkingen nauwelijks klachten. Vermoed dat Jari bij de laatste groep hoort, ook hebben wij sterk het idee dat zijn pijndrempel heel erg hoog is.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Normaal kan Jari flinke wandelingen maken. Mijn ouders gaan altijd op vakantie naar een gebied waar ze lekker in de bergen kunnen wandelen en daar liep hij de wandelingen gewoon mee.Belle schreef:Ik weet dat zwemmen heel goed is, maar tot nu toe vertikt Belle het. Ze gaat het water wel in, maar durft niet met haar poten van de grond. Fietsen durf ik nog niet zo goed aan. Ik heb dat nog nooit met een hond gedaan en ben bang dat ze me omver trekt. Maar als het wat koeler is, wil ik hier wel langzaam mee gaan oefenen. Tot zolang wandelen we vaak aan de lijn, terwijl ik probeer flink door te stappen. Hebben jullie Jari wel gewoon langere afstanden laten lopen? Wat ik me trouwens ook nog afvraag is of het lopen door zand goed of juist slecht is.Branka schreef: Bij Jari is op leeftijd van 17 maanden HD (D2/E1) vastgesteld. Ik moet eerlijk zeggen dat we hem nooit bijzonder hebben ontzien o.i.d., zeker ook omdat hij tot nu toe geen klachten heeft gehad.
Maar nu is het even anders omdat hij 6 weken geleden een nieuwe kruisband heeft gekregen. Dus nu mag hij nog niet zo lang wandelen.
Zwemmen mag hij wel, maar het strand werd dus afgeraden omdat hij dan juist een zwaardere belasting kreeg. Maar normaal gesproken gingen wij wel met hem naar het strand. Vind ie heerlijk!
En normaal gesproken duurt het 1e rondje van mijn moeder ongeveer 3 kwartier en dat kan ie als ie in goede doen is makkelijk aan.
Maar je moet het opbouwen en kijken hoe ze reageert. Als ze over de grens gaat dan merk je dat meteen.
-
speurneus carola
goede bespiering is het eerste vereiste voor een hnd met hd, die houden de koppen en de kommen bijeen zodat die geen gekke dingen kunnen doen.
hoever en hoeveel, dat kan je hond het beste bepalen, wanneer je merkt dat je hond moeite heeft met opstaan en weglopen na een tijdje gelegen te hebben dan heb je de vorige dag te veel gedaan, en dat herstel daarvan duurt wat langer, paar daagjes rustig aan doen en dan verder gaan tot waar je gebleven was.
misschien zal je inderdaad nooit merken dat ie hd geeft. geef hem extra preparaten, visolie (omega 3 en 6 capsules bij de drogist te halen) is heel goed voor stramme gewrichten, smeert een beetje extra, glucosemine poeders is ook heel erg goed voor gewrichten en botten, ook te verkrijgen bij de drogist, is wel duur maar helpt echt wel.
hoever en hoeveel, dat kan je hond het beste bepalen, wanneer je merkt dat je hond moeite heeft met opstaan en weglopen na een tijdje gelegen te hebben dan heb je de vorige dag te veel gedaan, en dat herstel daarvan duurt wat langer, paar daagjes rustig aan doen en dan verder gaan tot waar je gebleven was.
misschien zal je inderdaad nooit merken dat ie hd geeft. geef hem extra preparaten, visolie (omega 3 en 6 capsules bij de drogist te halen) is heel goed voor stramme gewrichten, smeert een beetje extra, glucosemine poeders is ook heel erg goed voor gewrichten en botten, ook te verkrijgen bij de drogist, is wel duur maar helpt echt wel.
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Jelka heeft ook HD en geeft gelukkig goed aan wanneer ze even genoeg gelopen heeft. Ze gaat dan namelijk liggen tijdens het wandelen zodra ze daar kans voor ziet. Bijvoorbeeld als Jurek ergens lang staat te snuffelen. Als het kan lassen we dan een pauze in tenzij we al in de buurt van ons huis of de auto zijn.
Wij laten haar juist zoveel mogelijk los lopen zodat zijzelf haar tempo kan bepalen. Zwemmen wil ze niet en langs de fiets durft ze niet. Spelen met Jurek doet ze wel gewoon maar zij bepaald hoe lang en hoe vaak.
Soms is ze 's avonds wel eens stijf en stram met opstaan maar de volgende dag is ze altijd weer hersteld.
Wij laten haar juist zoveel mogelijk los lopen zodat zijzelf haar tempo kan bepalen. Zwemmen wil ze niet en langs de fiets durft ze niet. Spelen met Jurek doet ze wel gewoon maar zij bepaald hoe lang en hoe vaak.
Soms is ze 's avonds wel eens stijf en stram met opstaan maar de volgende dag is ze altijd weer hersteld.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- Belle
- Zeer actief
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Als ik het goed begrijp, laten jullie het een beetje aan de hond zelf over en gaat een hond niet zo snel over z'n eigen grenzen heen. Ik merk eigenlijk nooit wat aan Belle, het opstaan vanuit liggen of zitten gaat nog altijd heel soepel. Ze gaat tijdens een wandeling ook nooit liggen (ook niet als ik even op een bankje ga zitten). Ik laat haar niet de hele wandeling los, omdat ze anders alleen maar rent de hele tijd en veel bochtjes maakt.
Carola, ik geef Belle primeval, zou ik hier nog glucosamine en visolie bij moeten geven? Sinds de primeval klikken haar gewrichten in ieder geval niet meer.
Carola, ik geef Belle primeval, zou ik hier nog glucosamine en visolie bij moeten geven? Sinds de primeval klikken haar gewrichten in ieder geval niet meer.
-
speurneus carola
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Wat sneu zeg. Hoe erg is het? En hoe staat het met de diepte van haar kommen? Als die redleijk diep zijn hoeft ze er nooit last van te krijgen. Ik zou iid wel de Primevalblijven geven, en een glucosamine/chondroitinepreparaat erbij geven. Visolie is ook erg goed. Fietsen is erg goed omdet ze zoveel mogelijk onbelaste, rechtlijnige bewegingen moet maken. Ze moet draven, maar het rtempo maakt niet uit. Je kunt het toch met een springer proberen? En ze mag natuurlijk niet te zwaar worden.
Als ze een goede bespiering heeft kan ze langere wandelingen makkelijk aan, mits je het een beetje opbouwt. Ook zou ik haar gewoon lekker laten spelen, dat is voor de hd wel minder, maar voor het koppie wel goed!
Als ze een goede bespiering heeft kan ze langere wandelingen makkelijk aan, mits je het een beetje opbouwt. Ook zou ik haar gewoon lekker laten spelen, dat is voor de hd wel minder, maar voor het koppie wel goed!

- Wilma
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat voor reacties zijn dat dan en hoe lang is op de lange duur?speurneus carola schreef:dat kun je erbij geven, zijn allebei natuurlijke producten dus kan geen kwaad, sommige honden blijken op de lange duur reacties te krijgen op de primeval dan zou dit een goed alternatief zijn.
Wij geven ook dagelijks een schepje primeval door haar eten heen. 's Morgens de primeval en 's avonds zalmolie.

- Belle
- Zeer actief
Hoe erg het precies is weet ik niet, de foto's zijn gemaakt op de leeftijd van 8 maanden. Te vroeg voor een officiele beoordeling. De orthopeed waar de foto's naar zijn opgestuurd spreekt over een 'niet optimale aansluiting'. Bij navraag aan de dierenarts zei hij dat het vergelijkbaar was met HD+. Ik denk dat ik opnieuw (officiele) foto's laat maken als ze 2 is. Ik houd haar in ieder geval schraal, maar dat doe ik sowieso altijd met mijn honden. Spelen met andere honden mag ze van mij, maar niet te lang, want ze blijft anders rondjes rennen en rare bochten maken. Verder doen we veel zoekspelletjes.Hutsje schreef:Wat sneu zeg. Hoe erg is het? En hoe staat het met de diepte van haar kommen? Als die redleijk diep zijn hoeft ze er nooit last van te krijgen. Ik zou iid wel de Primevalblijven geven, en een glucosamine/chondroitinepreparaat erbij geven. Visolie is ook erg goed. Fietsen is erg goed omdet ze zoveel mogelijk onbelaste, rechtlijnige bewegingen moet maken. Ze moet draven, maar het rtempo maakt niet uit. Je kunt het toch met een springer proberen? En ze mag natuurlijk niet te zwaar worden.
Als het wat minder warm is zal ik een proberen hoe ze reageert naast de fiets. Ze kan met lopen keurig volgen, maar als er ineens iets voor haar neus fladdert, wil ze er nog weleens achteraan. Vangt de springer dat soort bewegingen op, of lig ik dan meteen op de grond?
- Belle
- Zeer actief
Ben ik ook wel benieuwd naar.Wilma schreef:Wat voor reacties zijn dat dan en hoe lang is op de lange duur?speurneus carola schreef:dat kun je erbij geven, zijn allebei natuurlijke producten dus kan geen kwaad, sommige honden blijken op de lange duur reacties te krijgen op de primeval dan zou dit een goed alternatief zijn.
Wij geven ook dagelijks een schepje primeval door haar eten heen. 's Morgens de primeval en 's avonds zalmolie.
-
speurneus carola
ik ken enkele honden die op den duur last kregen van de primeval (denken ze) ze bleken een beetje last van de nieren te krijgen en veel gal te spugen na het stoppen met de primeval trokken deze verschijnselen weer weg dus gedacht werd dat het een van de oorzaken zou kunnen zijn. moet wel zeggen is geen diepgravend onderzoek naar gedaan hoor maar het viel zo op dat na het stoppen alles vrij snel weer normaal was.
- Wilma
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedankt. 

-
estelle
Ghaya van ons heeft ook zeer zware HD maar heeft er nauwelijks last van.
Net zoals een aantal mensen hierboven mij hebben wij Ghaya ook nooit ontzien of haar minder laten doen dan de rest.
Als we ergens gaan wandelen gaat ze ook gewoon mee en mag ze net als de andere doen wat ze wil; ballen apporteren, over dingen springen en gewoon los lopen tot we weer bij de auto zijn en terug gaan.
Je kunt ook tijdens zo'n wandeling niet zien dat ze zulke slechte heupen heeft, ze doet eigenljk meer dan de rest van de honden die goeie heupen hebben.
Het voordeel is dat ze een enorme massa spieren heeft en dat houdt alles nantuurlijk op zijn plaats.
Door zand lopen is juist goed voor de spieren, net als door ondiep water laten rennen/ lopen om een bal op te halen....
Net zoals een aantal mensen hierboven mij hebben wij Ghaya ook nooit ontzien of haar minder laten doen dan de rest.
Als we ergens gaan wandelen gaat ze ook gewoon mee en mag ze net als de andere doen wat ze wil; ballen apporteren, over dingen springen en gewoon los lopen tot we weer bij de auto zijn en terug gaan.
Je kunt ook tijdens zo'n wandeling niet zien dat ze zulke slechte heupen heeft, ze doet eigenljk meer dan de rest van de honden die goeie heupen hebben.
Het voordeel is dat ze een enorme massa spieren heeft en dat houdt alles nantuurlijk op zijn plaats.
Door zand lopen is juist goed voor de spieren, net als door ondiep water laten rennen/ lopen om een bal op te halen....
- Belle
- Zeer actief
Mooi, door water lopen doet ze heel graag.estelle schreef: Door zand lopen is juist goed voor de spieren, net als door ondiep water laten rennen/ lopen om een bal op te halen....
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Ik zou me niet zo druk maken als ik jou was, als je verder weinig aan haar merkt. Op die jonge leeftijd rontgenen heeft weinig zin omdat er nog weinig aansluiting is. Dus wat je da zegt klopt, maar dat komt niet doordat ze hd zou hebben. Zodra de hond qua botten is uitgegroeid heb je pas een goede aansluiting. Normaal gesproken dan. Ik zou idd vanaf 18 maanden nieuwe, en dan officiele foto's laten maken, dan pas weet je waar je aan toe bent.Belle schreef: Hoe erg het precies is weet ik niet, de foto's zijn gemaakt op de leeftijd van 8 maanden. Te vroeg voor een officiele beoordeling. De orthopeed waar de foto's naar zijn opgestuurd spreekt over een 'niet optimale aansluiting'. Bij navraag aan de dierenarts zei hij dat het vergelijkbaar was met HD+. Ik denk dat ik opnieuw (officiele) foto's laat maken als ze 2 is. Ik houd haar in ieder geval schraal, maar dat doe ik sowieso altijd met mijn honden. Spelen met andere honden mag ze van mij, maar niet te lang, want ze blijft anders rondjes rennen en rare bochten maken. Verder doen we veel zoekspelletjes.
Als het wat minder warm is zal ik een proberen hoe ze reageert naast de fiets. Ze kan met lopen keurig volgen, maar als er ineens iets voor haar neus fladdert, wil ze er nog weleens achteraan. Vangt de springer dat soort bewegingen op, of lig ik dan meteen op de grond?
De springer is er juist voor gemaakt om die klappen op tevangen, daarom zit die veer erop. Normaallopen mijn honden los mee, maar als ikiemand tegen kom met hond gaan ze aan de springer, ze kunnen zich dan een ongeluk trekken maar er gebeurt niets.
Op zware bodemlopen is voor de bespiering wel heel goed, maar juist weer niet goed voor de artrose, die altijd gepaard gaat met hd, op den duur. Als het je om het kweken van spieren gaat kun je er beter mee gaan fietsen, op vlakke, harde bodem.