Dat gooien met een slipketting vanachter uit je hond als hij aangelijnd is, zou ik zeker nooit doen. Heb je grote kans dat het beetje vertrouwen wat je met je hond hebt opgebouwd in 1 klap weg is. Aan de lijn moet hij zich zeker voelen door de aanwezigheid van de baas en niet 'belaagd' worden door dingen die hij niet begrijpt.
Corrigeren aan de lijn kun je dan nog beter doen door heel af en toe een ruk aan de riem te geven, gelijk de correctie 'Nee' er overheen en het commando 'Naast'. Bij goed uitgevoerd gelijk belonen met wat lekkers.
Train je nog appeloefeningen met je hond tussendoor?
Ik denk dat het enorm zal schelen als je op bepaalde tijden op een veld wat gehoorzaamheid zou trainen. En dan puur op aandachtsoefeningen voordat je de commando's inzet en iedere keer belonen met Rodi in het begin. Dan uitbouwen met de standaardcommando's en het volgen inzetten. Het is ook een combi van hoe je tegelijkertijd je commando inzet en de riem hanteert. Erop letten dat jouw arm niet voorbij je lichaam uitsteekt, want dat is een vrijbrief om de riem strak te zetten.
Consequent zijn en aan de hond duidelijk overbrengen wat je van hem verlangt, is echt heel belangrijk. Stanley is nu 2,5 jaar en absoluut geen makkelijke hond, maar met 7/8 maanden liep hij netjes naast aan de lijn.
En nu nog, ook als er andere honden en kinderen langsvliegen blijft hij netjes naast. Als we uitgaan, trekt hij me niet als een idioot mijn tuin door het hek uit, want dat tolereer ik niet. Wel mag hij naast me gezellig dribbelen als hij blij is. Maar ik doe dan ook GG-trainen met hem, misschien dat daar al een hele goeie basis ligt.
Hoop dat het je lukt dat trekken af te leren. Scheelt je al gauw een paar tennisarmen.