Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe groot is jou kennis van honden?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

miekmiek

Hoe groot is jou kennis van honden?

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ben jij de ultieme hondenkenner? Of voel je je een enorme amateur op hondengebied? Heb jij al zoveel kennis dat je mensen advies mag geven? Waar heb je je kennis vandaan? Telt kennis vanuit ervaring zwaarder dan kennis uit de boeken?

Kortom; hoe zou jij je hondenkennis omschrijven?

Over die van mij kan ik kort zijn; ik ben een amateur die mijn kennis momenteel opdoet vanuit ervaring en wat prutsboeken, en meestal hier komt roepen om hulp als het niet lukt. :mrgreen:
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Ik ben een amateur :jank: :jank: :jank:
Maar ik doe wel men best.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ik denk dat ik een beetje basiskennis heb . Wat ervaring betreft ben ik een absolute beginneling .
Afbeelding
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Bestaat er zoiets als de ultime hondenkenner???

Denk dat niemand ooit uitgeleerd raakt wat honden betreft (maar dat is met veel dingen zo, natuurlijk) als je alleen al kijkt naar de manier van opvoeding...zo'n jaar of 10-15 geleden was het voornamelijk corrigeren, nu is het voornamelijk belonen...en zo zal er over een jaar of 10 wel weer een andere methode bij komen.

Ik vind me zelf niet een ultime hondenkenner, heb wel redelijk wat ervaring en heb ook behoorlijk wat boeken gelezen, maar daardoor ben ik absoluut nog geen ultime kenner :roll: Denk zelf dat ik het wel redelijk doe, maar ja....dat zeg ik dan zelf :pffff:

Denk wel dat je verder komt met ervaring dan alleen de kennis uit de boekjes. Honden zijn namelijk, net zoals alle levende wezens niet 100% voorspelbaar en daarmee bedoel ik dus onder andere dat iets wat voor de ene hond wel werkt, misschien voor de andere weer niet werkt.
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Elke keer dat ik denk nu heb ik echt alles al gezien komt er weer iets nieuws ;) Zeggen dat je nooit meer iets kunt leren op hondengebied is kul. Door mijn eigen honden en door mijn werk heb ik wel een hoop over honden geleerd en word ik vaak gevraagd om dingen (meestal op een vrij laat tijdstip)op te lossen. In de stad waar ik in het asiel werkte was dat nog een graadje erger dan waren er altijd mensen die dingen vroegen als ik in de AH stond ofzo. En er dieren bij mij thuis neer werden gezet of mensen kwamen zwerfdieren brengen. Hier ben ik wel redelijk anoniem maar Rataplan verraadt me een beetje door goed te luisteren :? en dat willen de anderen dan ook met hun hond :roll: want ruiken die de vrijheid dat zetten ze de turbo aan :mrgreen: of zijn niet zo lief tegen hun kinderen.
Ik loop giga achter op leesgebied. Ik richt me nu op bijlezen op pedagogisch gebied. Mijn zoon zet me regelmatig voor raadsels ;)
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Rataplan schreef:Elke keer dat ik denk nu heb ik echt alles al gezien komt er weer iets nieuws ;) Zeggen dat je nooit meer iets kunt leren op hondengebied is kul. Door mijn eigen honden en door mijn werk heb ik wel een hoop over honden geleerd en word ik vaak gevraagd om dingen (meestal op een vrij laat tijdstip)op te lossen. In de stad waar ik in het asiel werkte was dat nog een graadje erger dan waren er altijd mensen die dingen vroegen als ik in de AH stond ofzo. En er dieren bij mij thuis neer werden gezet of mensen kwamen zwerfdieren brengen. Hier ben ik wel redelijk anoniem maar Rataplan verraadt me een beetje door goed te luisteren :? en dat willen de anderen dan ook met hun hond :roll: want ruiken die de vrijheid dat zetten ze de turbo aan :mrgreen: of zijn niet zo lief tegen hun kinderen.
Ik loop giga achter op leesgebied. Ik richt me nu op bijlezen op pedagogisch gebied. Mijn zoon zet me regelmatig voor raadsels ;)
Ik heb er zo ééntje van 16, holadiee, holadio. :mrgreen:
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

Ik ben het mee eens dat het kennis op hondengebied een golfbeweging is en dat je nooit uitgeleerd raakt. Ik zelf ben een gediplomeerd instructeur. Veel gelezen, geoberveerd en in de praktijk gebracht.
AfbeeldingAfbeelding
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Ik vind dat je iemand altijd advies kan geven, ook zal ben je zelf geen "kenner". Soms kan een ander iets bij de hand hebben gehad in praktijk, wat je zelf nog nooit bij de hand hebt gehad.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik vind dat ik er ergens tussenin zit; geen ultieme hondenkenner en ook geen ''onbenul''.
Zelf heb ik nu 17 jaar honden en daarvoor nog 20 jaar honden bij mijn ouders. In die 37 jaar (eigenlijk meer 17 jaar) heb ik best wel een hoop geleerd, maar ik leer nog steeds enorm veel bij!
Van het ene probleem/onderwerp heb ik wat meer verstand (dmv lezen of ervaring) en van het andere wat minder.
Ik blijf het echter enorm boeiend vinden die honden en zeker met Moritz heb ik heel veel bijgeleerd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Ik ben een amateur die gelezen kennis en ervaring als een spons op zuigt. :mrgreen:
Ik vind dit forum uiterst leerzaam. :ok:
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik vind iemand pas een ultieme hondenkenner die ook met de tijd mee gaat, altijd berijdt is te leren en eventueel zich aan tepassen.
puk
Zeer actief

Ongelezen bericht door puk »

:-D een amateur met ervaring! ;)
hier op het forum leer ik toch wel ontzettend veel!
valt me wel op dat ik bv op straat of gewoon in de vriendenkring vaak de meeste kennis heb :? maar dat zegt meer over die anderen :mrgreen:
Afbeelding
groetjes anja en birka
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Yndra schreef:Ik ben het mee eens dat het kennis op hondengebied een golfbeweging is en dat je nooit uitgeleerd raakt. Ik zelf ben een gediplomeerd instructeur. Veel gelezen, geobserveerd en in de praktijk gebracht.
Hier idem dito, maar je leert iedere dag bij, staat verbaasd wat honden doen, maar je krijgt ook constant nieuwe ideeen aangevoerd om in overweging te nemen. En het blijft altijd zeer interessant.
Angeniet
Erelid

Ongelezen bericht door Angeniet »

Op hondengebied voel ik me nog steeds een enorme amateur.
Maar dat is al een ietsepietsie veranderd, want ik kwam twee jaar geleden helemaal uit het "niets".
Aan lezen kom ik amper toe de laatste tijd, ben al heel blij met het forum.
Ik moet wel zeggen dat ik van mijn twee honden ontzettend veel leer over hondengedrag, communicatie etc.. Veel meer dan toen ik alleen nog Juda had. Dat is voor mij een prima leerschool.
Laatst gewijzigd door Angeniet op 15 jul 2004 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Trina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trina »

Ik voel me een enorme amateur, maar merk in de praktijk dat er hondenbezitters zijn die nog veel meer amateur zijn dan ik en die ik, met mijn ervaring en met alles wat ik hier op dit forum geleerd heb, heel goed van dienst kan zijn.
Ik had voor Oberon al 10 jaar een hond gehad, maar ben toen we Oberon kregen pas op dit forum gaan lezen en heb hier ontzettend veel geleerd. :ok:
Zodra er weer iets nieuws opduikt, kom ik hier toch weer vragen stellen. vooral nu we 2 honden hebben en dat is heel anders dan 1 hond.
Dus in aanleg blijf ik een amateur.
Afbeelding
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Tarz »

Ik vind mezelf wel een hondenkenner, maar dan in grote lijnen. Ik weet van veel dingen wel hoe het zit, maar niet precies waarom en heel gedetailleerd :mrgreen:
Ik weet hoe ik met een hond om moet gaan, en hoe ik hem moet verzorgen. Ook heb ik wel rassenkennis.
Alleen weet ik niet hoe het precies met genen, ziektes, bepaalde gedragingen etc. zit.
Ik heb nu sinds 6 jaar een eigen hond en sindsdien heb ik heeeel veel geleerd en ik vind het echt superleuk maar ik ben ook weer geen deskundige ofzo.
Groetjes Rob
Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

Hoe meer ik lees, des te grotere onbenul vind ik mezelf. :clown:
Maar ik moet zeggen dat ik wel een hoop heb geleerd sinds ik hier op het forum lees!
Groet,
Dorien
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ik weet inmiddels wel veel, maar ik doe er nog veel te weinig mee zie ik als ik naar mijn niet luisterende hond kijk. :mrgreen:
Ik schijn wel meer te weten over communicatie tussen honden en hoe daar mee om te gaan dan de meeste onbenullen hier.. :?
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond

Ongelezen bericht door Takkie »

De laatste vier jaar heb ik me erg verdiept in honden.
Vooral in de verschillende rassen.

Nu ben ik me vooral aan het verdiepen in de voeding en de verzorging.

In het opvoeden van honden heb ik niet veel ervaring, maar heb er al wel het één en ander over gelezen.
Ik heb wel een hele tijd in een groot asiel gewerkt waar ik ook wat ervaring heb opgedaan.

Ben absoluut geen kenner, maar ik merk ook dat er in mijn omgeving veel mensen komen voor advies en als ze vragen hebben.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Rossi schreef:Ik ben een amateur die gelezen kennis en ervaring als een spons op zuigt. :mrgreen:
Ik vind dit forum uiterst leerzaam. :ok:
Hier wil ik me bij aansluiten.
Ik lees alles wat los en vast zit over honden, discussieer graag met andere hondenliefhebbers en heb een eigen visie vanwaaruit ik met mijn honden werk. Die gaat soms lijnrecht in tegen de visie van anderen, wat ik heel interessant vind. Alles wat ik kan gebruiken pik ik mee, alles waar ik achter sta gebruik ik indien nodig, waar ik niet achter sta om bepaalde redenen sla ik op maar gebruik ik niet. Volgens mij ben je nooit uitgeleerd ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

ik ben een amateur

mol 8)
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

Mol schreef:ik ben een amateur

mol 8)
dat je dat nog moet melden :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

mol 8)
Grappig :mrgreen:
Ik ben een grote kenner vandaar dat ik grote honden heb :-D
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

mol 8)
Ja daarom leer ik zoveel van jou over genetica en fokken van honden.
Mooi onderschrift trouwens ;)
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

wat is kennis, ik probeer zoveel mogelijk te leren en hier op het forum leer ik steeds meer. En als ik iets niet weet, vraag ik het gewoon aan anderen die op dat gebied weer meer kennis hebben.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

in vergelijking met de gemiddelde hondenbaas ben ik geen onbenul.
dat wil niet zeggen dat ook ik niet flink wat af kan klungelen en ik mezelf zeker niet als een enorm ervaren hondenkenner beschouw.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Een hondenkenner ben ik niet, maar ik heb wel ontdekt dat ik een hondenmens ben. En vandaaruit hoop ik veel kennis op te doen. En ik heb heel veel geleerd op dit forum. Ik zou zelfs willen zeggen dat ik door dit forum mijn honden beter begrijp en de boel in de hand hou. (meestal dan........ :mrgreen: )
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Ik ben gek van honden en probeer ook zo veel mogelijk daarover te weten te komen. Ik volg op dit moment een KK1 cursus en wil daarna zeker de KK2 cursus volgen en evt. E&B.
Als ik mijn kennis vergelijk met de gemiddelde hondeneigenaar die ik op straat tegen kom heb ik een aardige bagage, maar als ik het vergelijk met mensen die ik tegenkom door mijn interesse dan ben ik nog bijna een leek en kan ik nog heel veel leren.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

wat ik me afvraag , is er behalve kennis en ervaring ook zoiets als talent ? Mensen die gewoon intuitief goed kunnen omgaan met een of hun hond ? Veel honden hebben b.v. een duidelijke , consequente leiding nodig . Van nature heb ik dat niet zo in me zitten en moet ik er bewust aan werken .
Afbeelding
Pikelien
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pikelien »

Zoie schreef:wat ik me afvraag , is er behalve kennis en ervaring ook zoiets als talent ? Mensen die gewoon intuitief goed kunnen omgaan met een of hun hond ? Veel honden hebben b.v. een duidelijke , consequente leiding nodig . Van nature heb ik dat niet zo in me zitten en moet ik er bewust aan werken .
Ja volgens mij wel: Van die mensen, die van kind af aan al een natuurlijk overwicht op dieren hebben.
Van die tiepjes, die dan ook met elke hond ( bekend of onbekend ) kunnen lezen en schrijven.
Die gewoon nooit problemen hebben met dieren. Niet omdat ze die problemen niet willen zien, maar omdat die er ook echt niet zijn.

Vind ik geweldig, als je dat hebt.
Groetjes,
Pikelien en Irie.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”