Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

stop met trekken!

Moderator: moderatorteam

Beauvanoux
Vaste gebruiker

stop met trekken!

Ongelezen bericht door Beauvanoux »

even een onderwerp, veelbesproken, maar toch:
onze vanoux, pup 15 weken oud, trekt toch nog behoorlijk erg aan de riem. Ze heeft hier echt geen succes mee, ik sta meteen stil wanneer die riem strak staat en wacht tot lijn los hangt en ze mij aankijkt, wat ze afhankelijk van situatie snel/minder snel doet. Toch blijft ze het echt iedere keer maar weer proberen!
Wie weet er een andere mogelijke oplossing??
En in hoeverre moet ik verwachten dat ze het goed doet voor haar leeftijd??
Volg doet ze goed, maar kan ook weer niet de hele wandeling volg roepen, dan raakt de lol van volgen er voor haar ook vanaf!
Ook begint ze een beetje naar voorbijrazende autos te springen :?
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Misschien helpt het om bij voorbeeld een balletje of trektouwtje mee te nemen? Dat je (zodra ze gaat trekken) de aandacht af kan leiden? Om kan buigen?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Nou, knap pupje als ik het zo lees. 15 weken is echt nog erg jong om dingen te verwachten van een pup. Ze moeten de wereld nog ontdekken, doen zoveel prikkels op dat ze met hun hoofd gewoon met andere dingen bezig zijn. Logisch en ook prima.
Ik vind dat je met het niet trekken aan de lijn goed bezig bent. Gewoon stilstaan en als ze aandacht voor je heeft loop je verder. Beloon je haar dan ook met wat lekkers?
Je moet je realiseren dat een pup een fladdergeestje heeft..alles wat zj ziet is nieuw en geweldig en moet bekeken worden. Geef haar die kans..ze is maar 1 keer pup.
Om haar echt te laten volgen vind ik haar eerlijk gezegd echt veel te jong. Stukjes gewoon al spelerderwijs is leuk, maar als je je pup nu gehoorzaam gaat drillen zal als ze straks wat ouder is het plezier eraf zijn voor haar.
Trainen doe je nu spelerderwijs en beloon haar met lekkers, een speeltje of een knuffel als ze braaf is...en laat haar verder maar lekker pup zijn! ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wat betreft het springen naar langsrijdende auto's..leidt haar gewoon af met lekkers of een speeltje en ik geloof zelfs dat ik een bescheiden rukje aan de riem zou geven. :? Auto's zijn gevaarlijk..daar mogen ze best een beetje bang voor zijn.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

met qyan had het stilstaan en wachten ook geen effect, of ik heb het verkeerd gedaan en toch te weinig geduld gehad, dat kan ook :mrgreen:
wat bij qyan eigenlijk beter werkte was hem to het einde van de lijn laten lopen en aan het einde van de lijn liep ik de andere kant op zonder wat te zeggen, zodat ie op mij ging letten, zo heeft ie uiteindelijk ook leren volgen toen hij ouder werd (volg is een groot woord natuurlijk, maar rustig naast me lopen als dat nodig was).
wel rustig en zonder ruk aan de lijn en correcties.
als hij uiteindelijk mij weer volgde kreeg ie een koekje en waar er mogelijkheid toe was speelde ik ff met hem.

auto's:
qyan had het nooit met auto's, wel met vrachtwagens.
daar corrigeerde ik wel voor, maar dat deed hij eigenlijk niet toen hij nog echt jong was.
begon hij mee toen die een maand of 6 was.
cuatro
Actief
Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door cuatro »

Het commando "volgen" is er eigenlijk voor om de hond aan je linkerbeen te laten lopen. Als je verder wilt in de gehoorzaamheid dan zou ik voor het "wandelen zonder trekken" een ander commando geven (bv "wandel"). Omdat het hierbij gaat dat de hond niet aan de lijn trekt, en niet waar deze loopt. Wanneer je een hond een commando hebt gegeven is het wel zaak dat je hem op een gegeven moment ook "vrij" geeft.
Dan kan hij weer doen wat hij wil, tussen twee haakjes.
Wat je nu doet is heel goed, maar wat je ook nog kunt doen is voordat de lijn strak staat de andere kant oplopen waarbij je de hond eerst waarschuwt door zijn naam te noemen en het eventuele commando. Dit doe je om de hond de kans te geven het goed te doen zodat je hem kunt belonen voor het netjes meelopen.
groetjes monique
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

cuatro schreef:Het commando "volgen" is er eigenlijk voor om de hond aan je linkerbeen te laten lopen. Als je verder wilt in de gehoorzaamheid dan zou ik voor het "wandelen zonder trekken" een ander commando geven (bv "wandel"). Omdat het hierbij gaat dat de hond niet aan de lijn trekt, en niet waar deze loopt. Wanneer je een hond een commando hebt gegeven is het wel zaak dat je hem op een gegeven moment ook "vrij" geeft.
Wat je nu doet is heel goed, maar wat je ook nog kunt doen is voordat de lijn strak staat de andere kant oplopen waarbij je de hond eerst waarschuwt door zijn naam te noemen en het eventuele commando. Dit doe je om de hond de kans te geven het goed te doen zodat je hem kunt belonen voor het netjes meelopen.
HALLOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!! Pup van 15 weken!!!!!!!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Dat moet toch makkelijk kunnen :roll:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
cuatro
Actief

Eline* schreef:
cuatro schreef:Het commando "volgen" is er eigenlijk voor om de hond aan je linkerbeen te laten lopen. Als je verder wilt in de gehoorzaamheid dan zou ik voor het "wandelen zonder trekken" een ander commando geven (bv "wandel"). Omdat het hierbij gaat dat de hond niet aan de lijn trekt, en niet waar deze loopt. Wanneer je een hond een commando hebt gegeven is het wel zaak dat je hem op een gegeven moment ook "vrij" geeft.
HALLOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!! Pup van 15 weken!!!!!!!
verklaar je nader
groetjes monique
cuatro
Actief

beter voorkomen dan genezen
groetjes monique
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

cuatro schreef:beter voorkomen dan genezen
En wat voorkom je hier dan precies mee? Dat je pup een zorgeloze stabiele pup wordt? :?

Dat trekken aan de riem komt heus wel goed, spelenderwijs komt er vanzelf wel resultaat. Beetje te vroeg om te gaan drillen bij een pup van 15 weekjes jong!
cuatro
Actief

miekmiek schreef:
En wat voorkom je hier dan precies mee? Dat je pup een zorgeloze stabiele pup wordt? :?

Dat trekken aan de riem komt heus wel goed, spelenderwijs komt er vanzelf wel resultaat. Beetje te vroeg om te gaan drillen bij een pup van 15 weekjes jong!
Wat heeft dit in godsnaam met drillen te maken.
Je leert het hondje op je gemak een commando aan. Je kunt echt wel al een commando beginnen te leren aan een hond van 15 weken.
groetjes monique
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Je hebt helemaal gelijk, hier doe ik meestal meteen met 8 weken een slip om, zodat ze meteen leren dat trekken niet gewenst is. Helpt dat niet dan gebruik ik een gentleleader of een prikband. Het worden hele grote en zware honden tenslotte, en ik moet echt voorkomen dat ze gaan trekken. Als ze achter autos of fietsers aan willen krijgen ze de stroomband om.
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Hutsje schreef:
Je hebt helemaal gelijk, hier doe ik meestal meteen met 8 weken een slip om, zodat ze meteen leren dat trekken niet gewenst is. Helpt dat niet dan gebruik ik een gentleleader of een prikband. Het worden hele grote en zware honden tenslotte, en ik moet echt voorkomen dat ze gaan trekken. Als ze achter autos of fietsers aan willen krijgen ze de stroomband om.
Blikjes aan de achterpoten werkt ook best goed.
AfbeeldingAfbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

bram en thijs schreef:
Hutsje schreef:
Dat is ook een hele goeie! Veel goedkoper dan een stroomband!
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Hutsje schreef:
bram en thijs schreef:
Hutsje schreef:
Bij vasthoudendheid: lege literblikken met kiezels erin, flink zwaar natuurlijk. Het ultieme middel!
AfbeeldingAfbeelding
cuatro
Actief

bram en thijs schreef:
Hutsje schreef:
bram en thijs schreef:
Hutsje schreef: Je hebt helemaal gelijk, hier doe ik meestal meteen met 8 weken een slip om, zodat ze meteen leren dat trekken niet gewenst is. Helpt dat niet dan gebruik ik een gentleleader of een prikband. Het worden hele grote en zware honden tenslotte, en ik moet echt voorkomen dat ze gaan trekken. Als ze achter autos of fietsers aan willen krijgen ze de stroomband om.
Bij vasthoudendheid: lege literblikken met kiezels erin, flink zwaar natuurlijk. Het ultieme middel!
Worden ze alleen maar sterker van gaan ze nog harder trekken.
groetjes monique
nici
Actief

Ongelezen bericht door nici »

Verzwaar je het toch gewoon weer. VOor je het weet kan ie 5 kilo trekken. :mrgreen:
doggies for ever
Alan
Vaste gebruiker

Re: stop met trekken!

Ongelezen bericht door Alan »

Beauvanoux schreef:even een onderwerp, veelbesproken, maar toch:
onze vanoux, pup 15 weken oud, trekt toch nog behoorlijk erg aan de riem. Ze heeft hier echt geen succes mee, ik sta meteen stil wanneer die riem strak staat en wacht tot lijn los hangt en ze mij aankijkt, wat ze afhankelijk van situatie snel/minder snel doet. Toch blijft ze het echt iedere keer maar weer proberen!
Volg doet ze goed, maar kan ook weer niet de hele wandeling volg roepen, dan raakt de lol van volgen er voor haar ook vanaf!
Gewoon volhouden. Ik heb er ook de pest aan als ik de hele wandeling moet stoppen. Maar goed uiteindelijk zie je resultaat. :-D
Aangezien je maar ongeveer een kwartiertje kunt wandelen per keer, is het misschien een idee, als je tijd hebt tenminste, om thuis te oefenen. Ik doe dat door bijv. haar favoriete speelgoed ruim naar voren te gooien en er naar toe te stappen met haar, als ze trekt, stop ik. En je kunt haar thuis gewoon met de riem aan rond laten lopen, om haar er aan te laten wennen. Uiteraard wel een oogje in het zeil houden dan.

Groetjes
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Alan schreef:Gewoon volhouden. Ik heb er ook de pest aan als ik de hele wandeling moet stoppen. Maar goed uiteindelijk zie je resultaat. :-D
Aangezien je maar ongeveer een kwartiertje kunt wandelen per keer, is het misschien een idee, als je tijd hebt tenminste, om thuis te oefenen. Ik doe dat door bijv. haar favoriete speelgoed ruim naar voren te gooien en er naar toe te stappen met haar, als ze trekt, stop ik. En je kunt haar thuis gewoon met de riem aan rond laten lopen, om haar er aan te laten wennen. Uiteraard wel een oogje in het zeil houden dan.
Mijn hemel, jullie hebben het over puppenkinderen? Amper bij mama vandaan!

Pfff, keurig links blijven lopen... Dat eis ik nog niet eens van mijn keurig volwassen meisje. Zolang ze me niet voor de voeten loopt is het goed hoor.

Laat die puppen even lekker pup blijven en zelf de wereld ontdekken!
nici
Actief

Ongelezen bericht door nici »

Wanneer vinden jullie dan dat ze niet meer mogen trainen dus dat je dat er uit traint. Wij hebben Breezer gewoon laten trekken. Nu probeer ik het haar afteleren door telkens als ze trekt haar naast te laten komen en te zitten. Ze is nu ook anderhalf dus dat is een heel groot verschil
doggies for ever
Marion.

nici schreef:Wanneer vinden jullie dan dat ze niet meer mogen trainen dus dat je dat er uit traint. Wij hebben Breezer gewoon laten trekken. Nu probeer ik het haar afteleren door telkens als ze trekt haar naast te laten komen en te zitten. Ze is nu ook anderhalf dus dat is een heel groot verschil
Je bedoelt op welke leeftijd ze van mij niet meer mogen trekken?

Voor mij staat daar geen leeftijd voor. Ze hebben alletwee 'volg' geleerd op de cursus, maar dat gebruik ik in de praktijk nooit. (ehm, bijna nooit! 1x heb ik het toe moeten passen).
Het blijven jachthonden. Dus als ze aan de lijn zitten en ze zien een konijn, dan mogen ze in de lijn gaan hangen. Zolang ik ze kan houden is het goed. Gaan ze zomaar (zonder afleiding) met z'n 2-en in standje vooruit, dan ga ik stil staan. Ik train niks, ik laat ze alleen merken dat ik dat niet leuk vind. Heb ik gedaan vanaf het moment dat ik met 2 honden liep. Dan kan het namelijk ook niet.

En ik heb met mijn 55 kilo geen enkel probleem om 2 zware retrievers uit te laten. Over het algemeen lopen ze keurig mee. Is niks aan getraind, is gewoontegedrag wat zij ook als normaal ervaren....
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Alan schreef:
Gewoon volhouden. Ik heb er ook de pest aan als ik de hele wandeling moet stoppen. Maar goed uiteindelijk zie je resultaat. :-D

Groetjes
Oei, Alan ik hoop voor je hondje dat je hier gauw mee stopt, want als je ergens de werklust mee uit een hond haalt, is het wel met deze actie.
Ten eerste; het is nog een pup!!! Verdiep je 's in hondengedrag en ontwikkeling van een hondebreintje. Ga dan 's verder praten over het goed laten volgen van een pup.
Beauvanoux
Vaste gebruiker

tja de meeste bedankt voor het tips en NEE en dril mijn klein pupje ECHT NIET hoor wat een kul :evil: maar ik ben wel van mening dat je op een plezierige manier gewenst gedrag kan krijgen :-D en ik weet ook wel dat een pup van 15 weken echt niet voortdurend aan m'n linkerkant hoeft te laten lopen, ik neem nog genoegen met de kleine vorderingen maar ik was gewoon benieuwd wat ieder zo doet zonder de hond in de riem te laten hangen. :pffff:
Moet ik omdat het een pup is dan gewoon achter aan hollen ofzo? ;
Marion.

Beauvanoux schreef:tja de meeste bedankt voor het tips en NEE en dril mijn klein pupje ECHT NIET hoor wat een kul :evil: maar ik ben wel van mening dat je op een plezierige manier gewenst gedrag kan krijgen :-D en ik weet ook wel dat een pup van 15 weken echt niet voortdurend aan m'n linkerkant hoeft te laten lopen, ik neem nog genoegen met de kleine vorderingen maar ik was gewoon benieuwd wat ieder zo doet zonder de hond in de riem te laten hangen. :pffff:
Wat voor mega-pup heb je dan dat je er achteraan moet hollen???
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Beauvanoux schreef:tja de meeste bedankt voor het tips en NEE en dril mijn klein pupje ECHT NIET hoor wat een kul :evil: maar ik ben wel van mening dat je op een plezierige manier gewenst gedrag kan krijgen :-D en ik weet ook wel dat een pup van 15 weken echt niet voortdurend aan m'n linkerkant hoeft te laten lopen, ik neem nog genoegen met de kleine vorderingen maar ik was gewoon benieuwd wat ieder zo doet zonder de hond in de riem te laten hangen. :pffff:
Nee hoor! Sterker nog, ik heb een hekel aan mensen die achter hun pup aanhollen en de pup overal maar laten kijken naar wat ze leuk vinden.
Pups moet je socialiseren dus ze moeten intensief kennismaken met hun omgeving. Maar bovenal vind ik het ook erg verstandig je pup al te leren dat jij het middelpunt bent van alle pret. Als jij als middelpunt van de pret je pup op een leuke en speelse manier wat kan leren moet je het niet nalaten.
Het enige wat me verbaast is je verwachtingspatroon. Een hond van onder een jaar krijg je niet volledig gehoorzaam en trekvrij. Dat gaat op en af, met goede en slechte dagen en periode's. Boven een jaar trouwens ook! :mrgreen:
Een pup moet je geen druk opleggen en onbewust doe je dat als je teleurgesteld raakt in wat hij laat zien. Dat beinvloedt nl je steming en dat voelt je pup en de lol verdwijnt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Beauvanoux
Vaste gebruiker

tja sorry maar je gaat er nu van uit dat ik een heleboel verwacht en eis van mijn puppy. Ik weet niet precies waar je dat vandaan haalt...... :?
Zelfs onze beau van vier heeft zo nog z'n nukken enzo en dat is ook prima, anders had ik wel een afstandsbestuurbaar autootje gekocht.. ;)
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Beauvanoux schreef:tja sorry maar je gaat er nu van uit dat ik een heleboel verwacht en eis van mijn puppy. Ik weet niet precies waar je dat vandaan haalt...... :?
Nou, je vraagt het notabene..je geeft in je eerste bericht aan dat je pup van 15 weken toch nog steeds erg trekt!
Dat betekent dat je dus de verwachting hebt (gehad hoop ik ;) ) dat ze dat nu niet meer zo zou doen.
Over dingen die normaal zijn stel je geen vragen.
Als mensen de vraag stellen dat hun pup van 9 weken nu al een week in huis is maar nog steeds niet zindelijk geeft dat ook een verkeerde verwachting aan.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Alan
Vaste gebruiker

Golden Stanley schreef:
Alan schreef:

Groetjes
Oei, Alan ik hoop voor je hondje dat je hier gauw mee stopt, want als je ergens de werklust mee uit een hond haalt, is het wel met deze actie.
Ten eerste; het is nog een pup!!! Verdiep je 's in hondengedrag en ontwikkeling van een hondebreintje. Ga dan 's verder praten over het goed laten volgen van een pup.
Wellicht goed voor je gemoedrust, ik ben er al mee gestopt, ik heb het hooguit 5 keer geoefend met haar in sessies van 5 minuutjes. Het trekken aan de riem is nu nog wel aanwezig dat krijg je er niet zomaar uit, aangezien alles zeer interessant is. Echter op stukjes met minder of geen interessante dingen kan ze echt minuten lopen zonder getrek en met deze ontwikkeling ben ik al blij zat.

Wel goed van je dat je zo betrokken bent om May :ok:
Ik probeer een zo goed mogelijke baas te zijn hoor en dril haar echt niet. Wees niet ongerust.

Groetjes Alan & poot van May :zwaai:
Alan
Vaste gebruiker

Eline* schreef:
Nee hoor! Sterker nog, ik heb een hekel aan mensen die achter hun pup aanhollen en de pup overal maar laten kijken naar wat ze leuk vinden.
Pups moet je socialiseren dus ze moeten intensief kennismaken met hun omgeving. Maar bovenal vind ik het ook erg verstandig je pup al te leren dat jij het middelpunt bent van alle pret. Als jij als middelpunt van de pret je pup op een leuke en speelse manier wat kan leren moet je het niet nalaten.
Het enige wat me verbaast is je verwachtingspatroon. Een hond van onder een jaar krijg je niet volledig gehoorzaam en trekvrij. Dat gaat op en af, met goede en slechte dagen en periode's. Boven een jaar trouwens ook! :mrgreen:
Een pup moet je geen druk opleggen en onbewust doe je dat als je teleurgesteld raakt in wat hij laat zien. Dat beinvloedt nl je steming en dat voelt je pup en de lol verdwijnt.
Aan de riem onderzoekt ze van alles van blaadjes, tot zandhopen, van takken tot steentjes. Dit sta ik toe, zolang de lijn niet strak staat. Het is een soort van deal, zolang de lijn los is kan ze van alles bekijken. Dat is haar beloning. Probleem is echter wel, dat ze vaak de dingen in haar bek neemt of er mee kan gaan spelen.
Moet ik haar gewoon dwingen om door te lopen? Wat is volgens jou het beste aan de riem?

Alan
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”