Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"actieve" zit

Moderator: moderatorteam

Charlotte*
Zeer actief

"actieve" zit

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Hoe leer je je hond "actief" zitten?

Waarschijnlijk ga ik binnenkort met Yildah naar een hondenschool.
Ik ben al wezen kijken en het beviel heel erg goed!!

Maar goed, als Yildah gaat zitten dan doet ze dat een beetje hangend.....ze gaat op 1 bil zitten en haar achterpoten liggen allebei 1 kant op. Ze heeft dit altijd gedaan en ik heb haar nog nooit normaal zien zitten.

Iemand enig idee of het uberhaupt mogelijk is om dat aan te leren....
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Heb je enig idee waarom ze dat doet? Heeft ze ergens last van?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Golden Stanley

Re: "actieve" zit

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Sandro schreef:Hoe leer je je hond "actief" zitten?

Waarschijnlijk ga ik binnenkort met Yildah naar een hondenschool.
Ik ben al wezen kijken en het beviel heel erg goed!!

Maar goed, als Yildah gaat zitten dan doet ze dat een beetje hangend.....ze gaat op 1 bil zitten en haar achterpoten liggen allebei 1 kant op. Ze heeft dit altijd gedaan en ik heb haar nog nooit normaal zien zitten.

Iemand enig idee of het uberhaupt mogelijk is om dat aan te leren....
Haha, wat een leuke vraag. Yildah is al een iets oudere hond, he?
Waarom ga je met haar naar hondentraining, voor gehoorzaamheid of behendigheid ofzo?
Als ik naar Stanley kijk op de training, dan heeft ie altijd een 'actieve zit'.
Maar ik denk dat daar heel wat training en motivatie aan vooraf gaat.
Ten eerste natuurlijk de aandachtsoefeningen. Het van daaruit leren 'actief' te reageren op jouw commando, niet eerst een half uur rondkonten van zal ik wel/zal ik niet maar gelijk uitvoeren, is vooral afhankelijk van de motivatie om het 'actief' te doen. Dat was in eerste instantie absoluut de Rodi-worst, als je ziet dat die actieve uitvoer geconditioneerd is dan ga je afbouwen met voer en ga je volledig over op stembeloning en alleen bij hele moeilijke oefeningen (vooral op AF/Blijf en 'Uit zicht' bv), komt er bij goed uitgevoerd de Rodi-worst er aan te pas. De basis blijft denk ik de aandachtsoefeningen en attent maken op wat komen gaat, waardoor hij leert dat het leuk is om voor 'de baas te werken'.
Golden Stanley

Hele goeie vraag, Eline. Misschien heeft ze wel last van haar achterhand en ontziet ze dat een beetje?
Charlotte*
Zeer actief

Eline* schreef:Heb je enig idee waarom ze dat doet? Heeft ze ergens last van?
Ik heb zelf het idee dat het gewoon een zithouding is die voor haar prettig is. Ik heb niet echt het idee dat er wat met haar aan de hand zou zijn (medisch gezien) Ze loopt als een kievit en kan meestal goed opstaan....heel soms gaat het opstaan wat moeizaam maar dat is meer uitzondering dan regel.

Ik dacht zelf altijd dat deze manier van zitten altijd betekende dat er wat met de heupen aan de hand zou zijn.....volgens mij DA hoeft dit niet altijd zo te zijn.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Re: "actieve" zit

Golden Stanley schreef:Haha, wat een leuke vraag. Yildah is al een iets oudere hond, he?
Waarom ga je met haar naar hondentraining, voor gehoorzaamheid of behendigheid ofzo?
Als ik naar Stanley kijk op de training, dan heeft ie altijd een 'actieve zit'.
Maar ik denk dat daar heel wat training en motivatie aan vooraf gaat.
Ten eerste natuurlijk de aandachtsoefeningen. Het van daaruit leren 'actief' te reageren op jouw commando, niet eerst een half uur rondkonten van zal ik wel/zal ik niet maar gelijk uitvoeren, is vooral afhankelijk van de motivatie om het 'actief' te doen. Dat was in eerste instantie absoluut de Rodi-worst, als je ziet dat die actieve uitvoer geconditioneerd is dan ga je afbouwen met voer en ga je volledig over op stembeloning en alleen bij hele moeilijke oefeningen (vooral op AF/Blijf en 'Uit zicht' bv), komt er bij goed uitgevoerd de Rodi-worst er aan te pas. De basis blijft denk ik de aandachtsoefeningen en attent maken op wat komen gaat, waardoor hij leert dat het leuk is om voor 'de baas te werken'.
Yildah is nu 4 jaar!

Ik ga met haar naar hondentraining omdat ik iets "actiefs" samen met haar wilde doen. Op de hondenschool waar ik heb gekeken gaan ze daar heel leuk mee om....veel afwisseling in de lessen....tussen door eens een frisbee gooien.....of je hond een kunstje leren. Alles gaat heel gemoedelijk en het is niet prestatie gericht, het contact baas hond en het plezier staan voorop.

Wat je zegt over motivatie kan wel kloppen, Yildah is niet echt een hond die gelijk staat te springen als ze iets leuks gaat doen....ze is vrij afwachtend en gaat niet echt uit haar plaat voor iets lekkers. Ze wil wel graag leren maar ik merk dat ze heel snel gefrustreerd is als ik teveel van haar vraag.....het gaat allemaal met hele kleine stapjes vooruit.
Snapt ze iets niet dan gaat ze "niet actief zitten" :mrgreen: of liggen.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Golden Stanley

Die afwisseling in de lessen is ook zo belangrijk om het voor je hond leuk en spannend te houden. In het straffe gareel lopen werkt voor mijn Stanley ook niet. Die wordt daar bloednerveus van als er teveel druk op hem wordt gezet, vooral in een groep honden. Daarom ben ik ook overgestapt naar een andere hondenschool waar ook GG-trainen wordt gegeven op een zeg maar 'speelse manier' en je ziet hem groeien van zelfvertrouwen. Lachen hoor, ineens samen met de Af en Blijf-oefeningen in het midden een slurf van de behendigheid of 3 hindernissen die van pas komen. Of ineens een vreemd apport midden op je los mee volgen en dat een paar meter laten meenemen. En vooral na de oefeningen veel spelen om te ontstressen. Als jouw hond eenmaal vertrouwd is met de groep, komt ze vast uit haar schulpie waardoor ze het misschien wel leuk gaat vinden.
Veel succes he!
Gast

Hond zit niet zoals het baasje wil

Ongelezen bericht door Gast »

Je hond is nu vier en hij gaat zitten zoals hij dat altijd gedaan heeft. Tot nu toe mocht dat altijd dus voor hem is er geen probleem. Nu wordt er van hem gevraagd om ineens anders te gaan zitten. Hij snapt je waarschijnlijk gewoon niet wat hij zit toch? Je zult met veel geduld en aandacht moeten zorgen dat het kwartje valt. Dat lijkt me lastig met zo'n vaste gewoonte. Gaat hij heel soms ook wel eens goed zitten? Je kunt het proberen met iets lekkers. Als hij voor je staat en dan het brokje hoog boven zijn hoofd van je af bewegen. Dan gaat de hond meestal recht op zijn kont zitten. en kijkt hij omhoog naar het lekkers. Bij jou waarschijnlijk niet. Je zult denk ik moeten oefenen tot hij wel een keer goed op zijn kont gaat zitten. Dit dan heel erg belonen. Met knuffels en een aai over zijn bol. Jou hond gaat niet zo voor voer heb ik begrepen. Hij heeft liever aandacht. Dat kun je prima gebruiken. Als hij verkeerd gaat zitten dan zeg je vriendelijk "Nee"en krijgt hij verder geen aandacht. Je stopt het spel en loopt er gewoon bij weg. Dat is niet de bedoeling! denkt je hond dan. Je hebt een gevoelige hond dus je kunt met heel weinig hem veel duidelijk maken. Lichaamstaal is erg belangrijk. Dus dat je op cursus gaat is erg goed. Je leert er altijd wat van. Mischien kun je hem een beetje helpen door hem met zachte hand goed te laten zitten en hem dan te belonen. Het kwartje moet vallen zodat je hond begrijpt wat er van hem gevraagd wordt. Hoop dat je er wat mee kunt. Het is gewoon een nieuwe oefening voor je hond die hem prima aan te leren is. Goed gedrag belonen, ongewenst gedrag negeren. Ga je te veel de nadruk leggen op het verkeerd zitten dan wordt dit voor hem een truc om je aandacht te krijgen. Je hebt een slimme hond dus hij pikt het vast wel op. Succes!

Groetjes mark
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Hoi Charlotte,

Wat mijn voorganger aangeeft klopt. Yildah heeft geleerd om wat onderuit te gaan zitten (voor veel honden is dat gewoon een relaxte zithouding en het hoeft dus geen medische oorzaak te hebben (alhoewel dit natuurlijk wel KAN). Maar ze weet nu gewoon niet beter dan dat zitten op die manier goed is.

Een "actieve" zit bereik je door Yildah te laten zitten en recht tegenover haar te gaan staan, redelijk dicht bij haar. Vervolgens houd je je hand met een voertje (wel iets wat ze echt heel erg lekker vindt) tegen haar neus en dat beweeg je vervolgens langzaam iets omhoog waardoor Yildah zich als het ware moet uitstrekken. Niet te snel bewegen want dan heb je kans t dat ze de "actieve" zithouding bereikt beloon je met je stem en met het voertje.

Je zou eventueel kunnen overwegen om aan de "actieve" zit een nieuw commando te koppelen. Vaak is dat minder verwarrend voor de hond. "Zit" betekent dan dat ze gewoon lekker onderuit gezakt mag gaan zitten terwijl je een ander woord gebruikt voor het "actief" zitten.

Veel succes met de training en ik ben benieuwd hoe jullie het gaan vinden.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Gast

Aktieve zit

Nog een laatste opmerking: Ik gebruik zelf ook wel het commando "beter" dit als aanvulling op commando's als zit en af. Als ik niet tevreden ben zeg ik kort en krachtig "beter" Niet schreeuwen natuurlijk. Gewoon om te laten merken dat de uitvoering niet goed genoeg is voor een beloning. Mijn hond bleef bij het commando af b.v. in de starblokken staan. Dus ze kantelde haar achterhand niet wat voor de hond geen goede rust houding is. Dan hielp ik haar daar heupen te kantelen en zij daarbij "beter" en als ze goed lag gelijk "goed zo!"dat is braaf. Dat snappen ze zomaar wat de bedoeling is.

Nogmaals succes!

Groetjes Mark
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Re: Aktieve zit

markfryslan schreef:Nog een laatste opmerking: Ik gebruik zelf ook wel het commando "beter" dit als aanvulling op commando's als zit en af. Als ik niet tevreden ben zeg ik kort en krachtig "beter" Niet schreeuwen natuurlijk. Gewoon om te laten merken dat de uitvoering niet goed genoeg is voor een beloning. Mijn hond bleef bij het commando af b.v. in de starblokken staan. Dus ze kantelde haar achterhand niet wat voor de hond geen goede rust houding is. Dan hielp ik haar daar heupen te kantelen en zij daarbij "beter" en als ze goed lag gelijk "goed zo!"dat is braaf. Dat snappen ze zomaar wat de bedoeling is.

Nogmaals succes!

Groetjes Mark
Aan het gebruik van het commando "beter" kleven wel een aantal nadelen. Je leert je hond eigenlijk twee commando's. Laat ik even de zit als voorbeeld gebruiken..... je geeft het commando "zit" en de hond gaat onderuit gezakt zitten en wacht vervolgens af. Pas als het commando "beter" komt zal hij netjes gaan zitten. Je leert je hond dus op deze manier niet om het commando altijd goed uit te voeren.
Het is dan ook verstandiger om, wanneer de hond een commando niet goed uitvoert hem het commando opnieuw uit te laten voeren. Hij krijgt zijn beloning dus niet maar krijgt opnieuw het commando (bijvoorbeeld zit). Gaat hij nu wel netjes zitten dan wordt hij beloond. Je beloont dus alleen de uitvoeringen die voldoen aan jouw maatstaven op dat moment zonder een extra commando te gebruiken.

AfbeeldingAfbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Molli gaat ook altijd op 1 bil zitten, maar zij heeft HD en doet dit duidelijker omdat het zo minder belastend is. Als ik iets heel lekkers heb wil ze nog wel 'netjes' gaan zitten, maar het liefst zit ze dus op 1 bil. Op de hondenschool weten ze dat Molli een reden heeft om zo te gaan zitten en ze rekenen haar er dus ook niet op af.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Sietske* schreef:
markfryslan schreef:Nog een laatste opmerking: Ik gebruik zelf ook wel het commando "beter" dit als aanvulling op commando's als zit en af. Als ik niet tevreden ben zeg ik kort en krachtig "beter" Niet schreeuwen natuurlijk. Gewoon om te laten merken dat de uitvoering niet goed genoeg is voor een beloning. Mijn hond bleef bij het commando af b.v. in de starblokken staan. Dus ze kantelde haar achterhand niet wat voor de hond geen goede rust houding is. Dan hielp ik haar daar heupen te kantelen en zij daarbij "beter" en als ze goed lag gelijk "goed zo!"dat is braaf. Dat snappen ze zomaar wat de bedoeling is.

Nogmaals succes!

Groetjes Mark
Aan het gebruik van het commando "beter" kleven wel een aantal nadelen. Je leert je hond eigenlijk twee commando's. Laat ik even de zit als voorbeeld gebruiken..... je geeft het commando "zit" en de hond gaat onderuit gezakt zitten en wacht vervolgens af. Pas als het commando "beter" komt zal hij netjes gaan zitten. Je leert je hond dus op deze manier niet om het commando altijd goed uit te voeren.
Het is dan ook verstandiger om, wanneer de hond een commando niet goed uitvoert hem het commando opnieuw uit te laten voeren. Hij krijgt zijn beloning dus niet maar krijgt opnieuw het commando (bijvoorbeeld zit). Gaat hij nu wel netjes zitten dan wordt hij beloond. Je beloont dus alleen de uitvoeringen die voldoen aan jouw maatstaven op dat moment zonder een extra commando te gebruiken.
Ligt heel erg aan de hond hoor. Bas was 4 jaar toen we hem kregen, hij kende al wel commando's al zit en af, maar wachten voor de weg niet. Eerst moest ik voor de weg 2 commando's geven: 'wachten' (gewoon stilstaan) en dan 'zit'. Nu hoef ik alleen maar 'wachten' te zeggen (meestal hoef ik zelfs helemaal niks te zeggen, maar dat ter zijde). Een hond gaat heel snel commando's combineren, dat geld voor Bas, maar in de regel doen veel honden dat. Je ziet dat bijvoorbeeld bij de oefening 'hier' dan 'naast' of 'voet' en dan 'terug plaats'. Veel eigenaren spelen daar te weinig met de verschillende variabelen. Je ziet dan dat de hond bij het voorzitten al bijna naar de linkerkant van de geleider kruipt zei het door middel van de 'voet'oefening zij det door de 'naast'oefening. In het extreme geval gaat de hond al automatisch terug naar zijn plaats. Honden combineren snel, waardoor op een gegeven moment 1 commando ineens genoeg kan zijn. Onderschat dat niet.

Daarbij moet je er denk ik niet te veel nadruk op leggen. Misschien trekt het tijdens het trainen vanzelf wel bij, omdat het opstaan uit actieve houding toch vlotter gaat dan uit de passieve houding. Ik zie het probleem niet en volgens mij krijg je op actieve houding bij het zitten geen punten, het gaat bij ons op de hondenschool alleen op het feit hoe snel de hond gaat zitten (niet twijfelen of langzaam gaan zitten)
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Floor kan ook echt zo op haar kont zitten, zo van relaxxxxxxx :mrgreen:
Maar bijvoorbeeld met zit en wacht gaat ze echt zo zitten dat ze snel weg kan omdat ze weet dat ze dadelijk heel hard een koekje mag komen halen :mrgreen: Dus misschien achter de actieve zit iets heeeel leuks koppelen dat ze al in de startblokken zit ;)
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Gast

nadeel van twee commando's

Honden zijn slimme wezens! Sommigen proberen met een minimale inspanning het maximale te bereiken. Dus een commando om aan te geven dat je toch een betere inspanning verwacht hoeft niet verkeerd te zijn. Natuurlijk moet het niet gaan zoals Sietske omschreef. Dan leer je je hond dat "zit" scheef zitten is en "beter"normaal zitten.

Ik gebruik het commando beter alleen als ik het idee heb dat mijn hond een loopje met me neemt. Zo van Als ik het zo doe dan is het ook wel goed. Een "Nee" vind ik dan minder op zijn plaats omdat de taak wel deels is volbracht. Een soort verfijning eisen zonder de hele actie af te keuren. Maar ik heb een makkelijke hond dus ik kan me voorstellen dat het niet voor alle honden zo werkt.
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Re: nadeel van twee commando's

markfryslan schreef:Honden zijn slimme wezens! Sommigen proberen met een minimale inspanning het maximale te bereiken. Dus een commando om aan te geven dat je toch een betere inspanning verwacht hoeft niet verkeerd te zijn. Natuurlijk moet het niet gaan zoals Sietske omschreef. Dan leer je je hond dat "zit" scheef zitten is en "beter"normaal zitten.

Ik gebruik het commando beter alleen als ik het idee heb dat mijn hond een loopje met me neemt. Zo van Als ik het zo doe dan is het ook wel goed. Een "Nee" vind ik dan minder op zijn plaats omdat de taak wel deels is volbracht. Een soort verfijning eisen zonder de hele actie af te keuren. Maar ik heb een makkelijke hond dus ik kan me voorstellen dat het niet voor alle honden zo werkt.
Ik heb het bij verschillende van mijn cursisten mee gemaakt dat ze "beter" gingen gebruiken met name bij commando's als "voet" en "naast" en bij heel veel honden (er zijn altijd uitzonderingen) resulteerde dit er in dat ze juist slordiger gingen werken omdat ze gingen wachten op het commando "beter".
Uiteraard komt anticiperen vaak voor (oefeningen die vaak achter elkaar worden gedaan zoals voorkomen en aan de voet gaan die de hond vervolgens zonder extra commando direct aan elkaar koppelt). Alleen mijn ervaring tot nu toe bij erg veel honden is dat ze dat met het commando "beter" niet doen, waardoor de baas tot in lengte van dagen twee commando's nodig heeft (het feitelijke commando en "beter"). Dit hangt er uiteraard ook van af hoe je hier als eigenaar mee omgaat. En het verschilt natuurlijk ook per hond.

AfbeeldingAfbeelding
Gast

Vaag?

Ben met je eens dat het een vaag gebied is. Ik denk wel dat de meeste onduidelijkheid bij de mens vandaan komt. Als het niet werkt moet je er niet op door gaan. Zoals altijd geld dat je uit alles wat je hoort en ziet die dingen er uit moet pikken die voor jou en je hond het beste werken. Daarom werken die algemene cursussen zoals bij Martin Gaus ook zo als jij omschrijft. de minste kans op dat het fout gaat. De meeste kans dat het bij de meeste mensen goed gaat. Niks op aan te merken.
Anne Marie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Anne Marie »

markfryslan schreef: Nog een laatste opmerking: Ik gebruik zelf ook wel het commando "beter" dit als aanvulling op commando's als zit en af. Als ik niet tevreden ben zeg ik kort en krachtig "beter"

Nogmaals succes!
Ja, doe ik ook. Wanneer ik een commando geef wil ik graag dat die goed wordt uitgevoerd (mits natuurlijk de hond weet wat je van hem verlangt). Soms echter is de aandacht wat overspannen, bij mijn honden vaak opgewondenheid/enthousiasme) dan moet ik gewoon wat extra kracht bijzetten. Een "beter" of "helemaal' (vooral bij het half "af" gaan) maakt dan alles weer even duidelijk.
groet
Anne Marie
Chase en Kaiya
Anne Marie
Vaste gebruiker

Re: nadeel van twee commando's

Ongelezen bericht door Anne Marie »

Ik heb het bij verschillende van mijn cursisten mee gemaakt dat ze "beter" gingen gebruiken met name bij commando's als "voet" en "naast" en bij heel veel honden (er zijn altijd uitzonderingen) resulteerde dit er in dat ze juist slordiger gingen werken omdat ze gingen wachten op het commando "beter".
[\quote]

Ja, dat ken ik, maar daar is "beter" niet voor bedoeld. Wat mij betreft (en zo heb ik "beter" ook leren gebruiken) betekent het een gewoon weer even bij de les zijn wanneer de de aandacht verslapt. Wanneer een hond keer op keer vertikt dit commando goed uit te voeren dan is het hem dat nooit goed geleerd.
Alleen mijn ervaring tot nu toe bij erg veel honden is dat ze dat met het commando "beter" niet doen, waardoor de baas tot in lengte van dagen twee commando's nodig heeft (het feitelijke commando en "beter"). Dit hangt er uiteraard ook van af hoe je hier als eigenaar mee omgaat. En het verschilt natuurlijk ook per hond.
Absoluut.
groet
Anne Marie
Chase en Kaiya
Charlotte*
Zeer actief

Re: Hond zit niet zoals het baasje wil

markfryslan schreef:Als hij voor je staat en dan het brokje hoog boven zijn hoofd van je af bewegen. Dan gaat de hond meestal recht op zijn kont zitten. en kijkt hij omhoog naar het lekkers. Bij jou waarschijnlijk niet. Je zult denk ik moeten oefenen tot hij wel een keer goed op zijn kont gaat zitten. Dit dan heel erg belonen. Met knuffels en een aai over zijn bol. Jou hond gaat niet zo voor voer heb ik begrepen. Hij heeft liever aandacht. Dat kun je prima gebruiken.
Groetjes mark
De truuk met brokje voor haar neus heb ik gedaan... :mrgreen: ze gaat niet actief zitten en als ik het brokje verder naar achter houd valt ze bijna om :mrgreen:
Ze is wel heeeel voer gericht hoor....maar ze is meer van het afwachtende.
Sandro bijvoorbeeld gaat zelf experimenteren als ik met hem train. Als hij niet snel snapt wat ik bedoel gaat hij allerlei oefeningen doen die hij al kan. Draaien, omrollen, staan, pootje, high five enz enz.
Yildah niet, ze wil wel heel graag dat voer maar ze gaat rustig afwachten of het voer misschien niet vanzelf naar haar toewandeld.

Ik ben er afgelopen week achter gekomen dat ze wel "actief" kan zitten.
Ik laat haar eerst een stukje volgen en zodra ik stop en zit zeg gaat ze dus goed zitten. Ik beloon haar snel en loop weer verder, als ik langer blijf staan zakt ze weer onderuit.
Nu nog proberen om dit uit te bouwen.

Bedankt voor je tips!!!
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Golden Stanley schreef:Die afwisseling in de lessen is ook zo belangrijk om het voor je hond leuk en spannend te houden. In het straffe gareel lopen werkt voor mijn Stanley ook niet. Die wordt daar bloednerveus van als er teveel druk op hem wordt gezet, vooral in een groep honden. Daarom ben ik ook overgestapt naar een andere hondenschool waar ook GG-trainen wordt gegeven op een zeg maar 'speelse manier' en je ziet hem groeien van zelfvertrouwen. Lachen hoor, ineens samen met de Af en Blijf-oefeningen in het midden een slurf van de behendigheid of 3 hindernissen die van pas komen. Of ineens een vreemd apport midden op je los mee volgen en dat een paar meter laten meenemen. En vooral na de oefeningen veel spelen om te ontstressen. Als jouw hond eenmaal vertrouwd is met de groep, komt ze vast uit haar schulpie waardoor ze het misschien wel leuk gaat vinden.
Veel succes he!
Wat leuk om te lezen dat je ook op een "leuke" hondenschool zit.
Ik las net je verhaal bij een andere topic (ging over hondenscholen) en het was wel herkenbaar.
Ik wordt zelf ook gaar van saaie lessen waar je strak in het gareel moet lopen.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Sietske* schreef:Hoi Charlotte,

Je zou eventueel kunnen overwegen om aan de "actieve" zit een nieuw commando te koppelen. Vaak is dat minder verwarrend voor de hond. "Zit" betekent dan dat ze gewoon lekker onderuit gezakt mag gaan zitten terwijl je een ander woord gebruikt voor het "actief" zitten.

Ik heb er idd aan zitten denken om een heel nieuw commando te geven.
Maar ik probeer toch liever zit voor zit te houden, ook omdat het voor mijzelf ook makkelijker is om te voorkomen dat ik idd de fout ga maken met twee commando's achter elkaar. Zit...en dan "actief"
Vanf vorige week beloon ik alleen nog het actieve zitten....dus het onderuit gezakte negeer ik.

Dank je voor de tip!
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Golden Stanley

Sandro schreef:
Sietske* schreef:Hoi Charlotte,

Ik heb er idd aan zitten denken om een heel nieuw commando te geven.
Maar ik probeer toch liever zit voor zit te houden, ook omdat het voor mijzelf ook makkelijker is om te voorkomen dat ik idd de fout ga maken met twee commando's achter elkaar. Zit...en dan "actief"
Vanf vorige week beloon ik alleen nog het actieve zitten....dus het onderuit gezakte negeer ik.

Dank je voor de tip!
Ik zou ook het commanco Zit erin houden. Je geeft aan dat ze het onder het volgen wel doet, dus het is voor haar een duidelijk commando.
Eerst beginnen met bij gelijk actief zitten belonen en dan vrijgeven.
Daarna uitbouwen met iets langer wachten. Niet gelijk overvragen, de kortere actieve zitjes blijven vaak veel beter hangen in het begin.
Golden Stanley

Sandro schreef:
Golden Stanley schreef:Die afwisseling in de lessen is ook zo belangrijk om het voor je hond leuk en spannend te houden. In het straffe gareel lopen werkt voor mijn Stanley ook niet. Die wordt daar bloednerveus van als er teveel druk op hem wordt gezet, vooral in een groep honden. Daarom ben ik ook overgestapt naar een andere hondenschool waar ook GG-trainen wordt gegeven op een zeg maar 'speelse manier' en je ziet hem groeien van zelfvertrouwen. Lachen hoor, ineens samen met de Af en Blijf-oefeningen in het midden een slurf van de behendigheid of 3 hindernissen die van pas komen. Of ineens een vreemd apport midden op je los mee volgen en dat een paar meter laten meenemen. En vooral na de oefeningen veel spelen om te ontstressen. Als jouw hond eenmaal vertrouwd is met de groep, komt ze vast uit haar schulpie waardoor ze het misschien wel leuk gaat vinden.
Veel succes he!
Wat leuk om te lezen dat je ook op een "leuke" hondenschool zit.
Ik las net je verhaal bij een andere topic (ging over hondenscholen) en het was wel herkenbaar.
Ik wordt zelf ook gaar van saaie lessen waar je strak in het gareel moet lopen.
:mrgreen: Nou, Bailey dacht dat zij de enige was. Haha, moet je bij mijn hondenschool is kijken. Allemaal van die 'faalangstklanten' met hele moeilijke honden. Komen allemaal van een normale KC af. Wij hebben het hele jaar door les in echt een superleuke sfeer. Wij werken ook niet naar een officieel examen toe, wel een pittige beoordeling. Maar er staat totaal geen druk op, omdat we de tijd hebben om naar dingen toe te werken. En probleemgedrag wordt op een positieve manier aangepakt. Dat wordt meteen gezien en krijg je goeie begeleiding bij. Dan heb je echt het gevoel dat je er niet alleen voor staat en ga je iedere week met plezier naar de training.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Nog even dit. Beter moet niet in een aanlerende fase gebruikt worden. Beter mag pas aangeleerd worden als de oefening volledig beheerst worden. Je kan niet van een hond vragen iets beter te doen, terwijl hij de oefening niet beheerst. aanleren is begeleiden naar een goede houding, beter is om in de beheersfase de oefening die slordig uitgevoerd wordt te verbeteren. Veel mensen beginnen inderdaad te vroeg met commando beter.
Afbeelding
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Charlotte mag ik vragen waar je wilt gaan trainen met Yildah? Zoals je weet ben ik ook nog op zoek :p:
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

gyanty schreef:Nog even dit. Beter moet niet in een aanlerende fase gebruikt worden. Beter mag pas aangeleerd worden als de oefening volledig beheerst worden.
als de oefening volledig beheerst wordt is er toch geen reden om 'beter' te gebruiken?

Ik zou voor de actieve zit een ander commando dan zit gebruiken...
weg gehaald zit een virus in
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Als een hond het 'zit' commando kent, kan je daarna alleen nog gaan belonen als hij voor je zit, of naast je zit, of wat je dan ook maar wil.

Ik denk dat dat bedoeld wordt met 'beter'.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Als ik zit zeg moet ie zitten, waar ie ook is (alleen heeft meneer daar zelf heel andere ideeen over). dan zou je beter voet of voor/hier moeten gebruiken. Ik bedoelde dat je een oefening meteengoed aan moet leren, tenzij je aan shaping doet.
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”