Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lizzie doet moeilijk aan de lijn..

Moderator: moderatorteam

~Angela~
Actief

Lizzie doet moeilijk aan de lijn..

Ongelezen bericht door ~Angela~ »

Ik heb een vraagje voor de mensen die dit probleem herkennen, en weten hoe ik hier het beste mee om kan gaan.

We hebben Lizzie nu zo'n twee maanden en gaan dagelijks zo'n 5 keer per dag kleine stukjes met haar lopen om haar zindelijk te maken.
(Wat trouwens heel goed gaat :ok: )

Maar het probleem is, als we langs mensen komen dan wil ze even snuffelen bij andere honden, als de baasjes dat goed vinden dan laten we haar altijd even snuffelen.
Maar als we dan verder willen lopen gaat ze op de grond zitten en blijft zitten :?
In het begin kon ik het accepteren.. ze was erg jong en dan is het heel vervelend om aan een riem vast te lopen!
Probeerde de wandelingen zo leuk mogenlijk te maken voor haar..
Daarna werd ik iets strenger en trok wat ruwer aan de lijn.
Maar nu ze ouder is blijft ze moeilijk doen als ze aan de riem is..
Ze gaat op de grond liggen en weigert op te staan..
Maar om dan als een gek aan de riem te gaan trekken vind ik erg vervelend uitzien :cry:
En haar volproppen met allerlei koekjes onder het wandelen als beloning vind ik verkeerd.. dus dat vind ik zelf geen optie..
Daarbij heeft ze de aanleg om dik te worden..
Ze word dalijk een grote hond van zo'n 40 kilo.. dus het zou erg prettig zijn als ze netjes aan de lijn zou kunnen lopen :)

Heeft iemand mischien tips ??
Alvast bedankt :ok:
I rather die standing, then live on my knees...
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Minder of helemaal niet laten snuffelen. Of alleen snuffelen als ze vooraf netjes heeft meegelopen of een oefening (zit, sta, wat dan ook) goed heeft gedaan. Misschien niet leuk, maar een monster van 40 kg die gaat zitten en niet meer vooruit te krijgen is, is ook niet alles.

Ik denk dat het accepteren in het begin van dergelijk gedrag hier wel aan meegeholpen heeft. Immers, je "bevestigde" dat aan de riem lopen niet leuk is.

Heb je overigens al geprobeerd haar met een speeltje te lokken? Wat was het resultaat ervan? Wat je ook kunt doen is, als ze idd niet meer verder wil lopen, dan maar om te draaien en resoluut naar huis te gaan. Niet luisteren is niet wandelen. In het kader van de zindelijkheidstraining zou je een half uurtje later of zo het weer kunnen proberen.
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
~Angela~
Actief

Ongelezen bericht door ~Angela~ »

Janet schreef:Minder of helemaal niet laten snuffelen. Of alleen snuffelen als ze vooraf netjes heeft meegelopen of een oefening (zit, sta, wat dan ook) goed heeft gedaan. Misschien niet leuk, maar een monster van 40 kg die gaat zitten en niet meer vooruit te krijgen is, is ook niet alles.

Ik denk dat het accepteren in het begin van dergelijk gedrag hier wel aan meegeholpen heeft. Immers, je "bevestigde" dat aan de riem lopen niet leuk is.

Heb je overigens al geprobeerd haar met een speeltje te lokken? Wat was het resultaat ervan? Wat je ook kunt doen is, als ze idd niet meer verder wil lopen, dan maar om te draaien en resoluut naar huis te gaan. Niet luisteren is niet wandelen. In het kader van de zindelijkheidstraining zou je een half uurtje later of zo het weer kunnen proberen.

Ik heb de eerste dagen het geprobeert zo leuk mogenlijk te maken.. Maar het was niet zo dat ze opeens alles mocht...en daardoor zo is gaan doen.
Dit heeft ze vanaf dag 1 gedaan.
Maar in die dagen kon ik het begrijpen en heb van alles geprobeert... van speeltjes tot haast op de grond gaan liggen :mrgreen: !
Ze is gewoon hardstikke koppig..
Ik denk dat ik haar id haar zin niet geef om naar alle honden te gaan..
Maar zomaar omdraaien en verderlopen gaat niet... dat is het probleem!

Met Noah ging het vanaf dag 1 perfect.. ze was 8 weken en liep al los netjes naast me.. zodra ik haar riem omdoe gaat ze moeilijk doen 8O
Dus probeer het nu anders te doen.. maar mijn fantasie is op :roll:
I rather die standing, then live on my knees...
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Angela&Nico schreef:Ik heb de eerste dagen het geprobeert zo leuk mogenlijk te maken.. Maar het was niet zo dat ze opeens alles mocht...en daardoor zo is gaan doen.
Dit heeft ze vanaf dag 1 gedaan.
Ok, dat begreep ik even niet uit je verhaal.
Angela&Nico schreef:Maar in die dagen kon ik het begrijpen en heb van alles geprobeert... van speeltjes tot haast op de grond gaan liggen :mrgreen: !
Kan het dan niet zo zijn dat ze de associatie heeft gemaakt: niet lopen = veel aandacht, lopen = minder aandacht?
Angela&Nico schreef:Ik denk dat ik haar id haar zin niet geef om naar alle honden te gaan.. Maar zomaar omdraaien en verderlopen gaat niet... dat is het probleem!
...
Dus probeer het nu anders te doen.. maar mijn fantasie is op :roll:
Nou, ik zou heel makkelijk zijn: als ze zo doet, dan wordt er gewoon helemaal niet gesnuffeld. Einde verhaal. Probeer het eens fantasieloos te bekijken. Het "recht" op snuffelen zal ze moeten verdienen.
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
Tibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibby »

En met een speeltje?? Heeft ze daar geen interesse in dan?

En waarom geen brokje? Hier krijgen ze als pup wel een brokje en dat hoeft echt niet te koste te gaan van hun gewicht. Mijn teckel mag maar 30 gr. brokken eten op een dag anders wordt ze te dik. Als ik met haar iets ga oefenen dan neem ik gewoon van haar voer wat brokjes mee. Ze krijgt wat lekkers als beloning, maar gaat niet ten koste van haar voeding.
Bij mijn trainster krijgen ze op een trainingsdag helemaal geen eten, maar alles gaat tijdens de training op aan beloning. Een hond wil nou eenmaal graag werken voor zijn eten.
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike

Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
omasjanie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door omasjanie »

Ik zou ook lekker gaan belonen, de eigen brokken en om het af en toe spannend te maken snij ik een frolic in 4 delen. Ik meet s'morgens de brokken voor die dag af en graai daar de beloningen uit.
Groetjes Sjanie en een poot van mijn Drent
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”