Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gezwollen vulva...
Moderator: moderatorteam
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
- Aantal honden: 2
Gezwollen vulva...
Mmm ok, het gaat over Raya (de kruising golden van 9 jaar).
Toen we enkele maanden geleden bij de DA waren voelde deze kisten op de eierstokken bij Raya. Door haar abnormaal grote vulva was hij bijna zeker dat ze een baarmoederonsteking had. Later bleek uit het bloedonderzoek dat ze kerngezond was.
Ik was op dat moment daar voor haar poten. Uit de röntgenfoto's bleek dat zowel haar knieën, heupen als volledige achterhand gewoon er vrij slecht uitzag.
Hij zei dat ik haar voor die kisten best kon laten castreren, maar raadde mij aan nog even af te wachten omdat ze op dat moment bijna niet meer kon lopen en natuurlijk is het dom om zo'n hond nog te laten opereren. Zowel voor haar, om haar dat nog aan te doen terwijl ze zich al belabberd voelt en voor mij, omdat het pure geldverspilling is terwijl het op dat moment niet levensnoodzakelijk was (hoe cru dit ook klinkt, maar het is de waarheid).
Haar poten zijn terug verbeterd, ze loopt terug vrij goed door de Primeval en Glucosamine. Alhoewel het beter is geweest, het gaat op dit moment terug wat minder...
Maar die castratie... De DA geeft me er vrij weinig info over... Is het noodzakelijk om haar te laten castreren? Ze is al dikwijls geopereerd geweest (poten), ze is zo al vrij lui en heeft ongelooflijke aanleg om dik te worden. Ik wil haar gewoon een rustige oude dag geven zonder nog eens gefrutsel, narcose, operatie, nog minder eten enz...
Op dit moment (enkele weken na haar loopsheid) is haar vulva nog opgezwollen, alsook de streek rond de vulva. Ze is nog rustiger dan anders, maar dat kan ook door het warme weer komen. Koorts heeft ze niet, afscheiding uit de vulva ook niet, overmatig drinken doet ze volgens mij ook niet.
Moet ik mij zorgen maken? Moet ik haar laten castreren? Wat denken jullie? Ik wil gewoon eerlijke antwoorden...
Toen we enkele maanden geleden bij de DA waren voelde deze kisten op de eierstokken bij Raya. Door haar abnormaal grote vulva was hij bijna zeker dat ze een baarmoederonsteking had. Later bleek uit het bloedonderzoek dat ze kerngezond was.
Ik was op dat moment daar voor haar poten. Uit de röntgenfoto's bleek dat zowel haar knieën, heupen als volledige achterhand gewoon er vrij slecht uitzag.
Hij zei dat ik haar voor die kisten best kon laten castreren, maar raadde mij aan nog even af te wachten omdat ze op dat moment bijna niet meer kon lopen en natuurlijk is het dom om zo'n hond nog te laten opereren. Zowel voor haar, om haar dat nog aan te doen terwijl ze zich al belabberd voelt en voor mij, omdat het pure geldverspilling is terwijl het op dat moment niet levensnoodzakelijk was (hoe cru dit ook klinkt, maar het is de waarheid).
Haar poten zijn terug verbeterd, ze loopt terug vrij goed door de Primeval en Glucosamine. Alhoewel het beter is geweest, het gaat op dit moment terug wat minder...
Maar die castratie... De DA geeft me er vrij weinig info over... Is het noodzakelijk om haar te laten castreren? Ze is al dikwijls geopereerd geweest (poten), ze is zo al vrij lui en heeft ongelooflijke aanleg om dik te worden. Ik wil haar gewoon een rustige oude dag geven zonder nog eens gefrutsel, narcose, operatie, nog minder eten enz...
Op dit moment (enkele weken na haar loopsheid) is haar vulva nog opgezwollen, alsook de streek rond de vulva. Ze is nog rustiger dan anders, maar dat kan ook door het warme weer komen. Koorts heeft ze niet, afscheiding uit de vulva ook niet, overmatig drinken doet ze volgens mij ook niet.
Moet ik mij zorgen maken? Moet ik haar laten castreren? Wat denken jullie? Ik wil gewoon eerlijke antwoorden...
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
Onze oude Dino had hele grote op haar eierstokken en zij was toen 8 jaar, onze DA raden het ook aan om te opereren. Omdat dit uiteindelijk toch een baarmoeder onsteking kan geven .Alleen onze Dino bleef maar bloeden nadat ze loops was geweest. We hebben haar toen wel laten castreren , alleen heeft zij helaas daarna nog maar een halfjaar van haar leventje kunnen genieten , ze zakte door haar achterpoten 

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- ~Tine~
- Zeer actief
Onze DA zei dus eerst van even te wachten. Nu wist hij het precies zelf niet. Haar poten zijn niet geweldig en als ze weer een "down" krijgt zoals enkele maanden geleden (kon bijna niet meer opstaan, hield haar ontlasting gewoon opjip007 schreef:Onze oude Dino had hele grote op haar eierstokken en zij was toen 8 jaar, onze DA raden het ook aan om te opereren. Omdat dit uiteindelijk toch een baarmoeder onsteking kan geven .Alleen onze Dino bleef maar bloeden nadat ze loops was geweest. We hebben haar toen wel laten castreren , alleen heeft zij helaas daarna nog maar een halfjaar van haar leventje kunnen genieten , ze zakte door haar achterpoten

Moeilijk...
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
Als ik had geweten van Dino dat ze nog maar zo kort te leven had , hadden we het ook niet laten doen. Het is heel zwaar voor haar geweest , ook kreeg ze nog een nabloeding , echt heel zielig.~Tine~ schreef:Onze DA zei dus eerst van even te wachten. Nu wist hij het precies zelf niet. Haar poten zijn niet geweldig en als ze weer een "down" krijgt zoals enkele maanden geleden (kon bijna niet meer opstaan, hield haar ontlasting gewoon opjip007 schreef:Onze oude Dino had hele grote op haar eierstokken en zij was toen 8 jaar, onze DA raden het ook aan om te opereren. Omdat dit uiteindelijk toch een baarmoeder onsteking kan geven .Alleen onze Dino bleef maar bloeden nadat ze loops was geweest. We hebben haar toen wel laten castreren , alleen heeft zij helaas daarna nog maar een halfjaar van haar leventje kunnen genieten , ze zakte door haar achterpoten) wil ik het haar echt niet meer aan doen... een operatie... die hele hormonenhuishouding nog eens even in de war sturen, die pijn... terwijl ze mss nog een jaar door kan met die kisten... zolang ze geen pijn heeft natuurlijk...
Moeilijk...

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- mechelaar_fan
- Zeer actief
- ~Tine~
- Zeer actief
Conclusie?mechelaar_fan schreef:vergeet niet dat de eierstokken oestrogene hormonen produceren, oestrogene hormonen hebben een sleutelfunctie in de Ca-huishouding.
castratie kan een noodlottig gevolg hebben voor het botmetabolisme, en bovendien worden de spieren zwakker.
- ~Tine~
- Zeer actief
Ja, kan ik begrijpen... Je wil natuurlijk gewoon niet dat je honden moeten lijden...jip007 schreef: Als ik had geweten van Dino dat ze nog maar zo kort te leven had , hadden we het ook niet laten doen. Het is heel zwaar voor haar geweest , ook kreeg ze nog een nabloeding , echt heel zielig.
Het is een moeilijke keuze...