Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

I need a peptalk...

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

miekmiek

I need a peptalk...

Ongelezen bericht door miekmiek »

Pffft....zoals al eerder gezegt krijgt tommie sinds kort weer gewoon ongelimiteerd water. Voorheen deden we dit gecontroleerd omdat Tommie een psychogene drinker is, soort van waterverslaafd zeg maar.
We willen dit graag doorbreken met het oog op de zomer en het logeren bij familie. Het leek even erg goed te gaan, maar vandaag lijkt het helemaal nergens op.
Het begon gisteravond toen hij werkelijk waar minutenlang bleef plassen. Niet normaal meer. Vanmorgen lag hij naast zijn mand toen ik de keuken in kwam, zijn kussen was helemaal doorweekt van de urine. Echt helemaal drijfnat! De rest van de dag is een aaneenschakeling van ongelukjes zowel op tuinstoelen als binnen. Ik laat hem ontzettend vaak uit, maar het lijkt niet te helpen. Ik wordt er zo langzaamerhand krankzinnig van, maar doe erg mijn best om mijn geduld te bewaren.
Mijn angst is eigenlijk dat we het op gaan geven. Maar als we dat doen is alles voor niets geweest. Eigenlijk wil ik het zeker nog een paar weken een kans geven. Maar als je zijn urine ziet; gewoon water. Terwijl het geel is als we hem gecontroleerd water geven.

Pffttt....ik zie het ff niet meer zitten hoor. Waarom kan hij nou niet gewoon normaal zijn... :cry:
annemie
Zeer actief

Ongelezen bericht door annemie »

erg vervelend :cry: misschien kan je hem in huis of op het terras een plekje geven waar hij mag plassen en waar hij altijd bij kan, zoiets als een kattenbak.
groetjes!Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

He bah, erg vervelend hoor... Misschien toch weer even terug naar gereguleerd geven, drie keer op een dag.
Heb je trouwens al eens gedacht aan Bach Bloesems? Denk dat je daarmee best wel eens een eind in de goede richting kunt komen...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
miekmiek

Moniek B. schreef:He bah, erg vervelend hoor... Misschien toch weer even terug naar gereguleerd geven, drie keer op een dag.
Heb je trouwens al eens gedacht aan Bach Bloesems? Denk dat je daarmee best wel eens een eind in de goede richting kunt komen...
Ik weet het niet hoor, dat bach bloesem. Klinkt zo zweverig... Hoe gaat dat in z'n werk?
Als ik weer terug ga naar het gecontroleerd water geven ben ik bang dat het allemaal voor niets geweest is. En dat we dus ook weer van voor af aan moeten beginnen..
loti
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door loti »

Onze pup plaste ook zoveel en was niet zindelijk te krijgen.
Gelukkig kwamen wij er door een blaasontsteking achter dat er veel meer aan de hand was. Ze bleek er niets aan te kunnnen doen. Na een operatie is ze zowat van de ene op de andere dag vrijwel helemaal zindelijk.
Mag ik vragen hoe oud jouw hond is en wat de dierenarts zoal onderzocht heeft?
Groetjes, Loti.
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Ik weet het.. .het klinkt mega-zweverig. Ik heb het toentertijd met Charly gebruikt omdat hij zo erg hyper was, dat was echt niet normaal meer. Alle therapieen die ik zelf als gedragstherapeut ken op los gelaten, niets hielp. Heb het dus maar geprobeerd onder het mom: niet geschoten is altijd mis. En geloof me: ik herken mijn eigen hond niet meer. Nu is het een Flatcoated dus altijd aan de drukke kant, maar hij slaapt nu tenminste. Dat deed hij niet eens of amper (in elk geval als ik er bij was)

Hoe het exact werkt, is niet helemaal duidelijk. Wetenschappelijk gezien dan. Maar iedereen die ermee werkt gaat er van uit dat het energiebanen die door het lichaam van de hond lopen weer in evenwicht brengt. Dat als een hond problemen heeft op wat voor manier dan ook, dat onder meer terug te voeren is op energie in het lichaam die niet helemaal in balans is. Daarmee maak je van een drukke hond niet in een keer een slome, want de aard van het beestje blijft. Maar het helpt zeg maar.

Je kunt werken via symptoombestrijding (zoals traumaverwerking en zo), maar het werkt nog beter als je remedies vindt die passen bij het karakter van de hond. Je moet een keuze maken uit 38 verschillende remedies met verschillende omschrijvingen voor verschillende karakters en problemen. En duur is het echt niet... Ik zou een poging wagen als ik jou was. Onder het mom, baat het niet....
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
miekmiek

Tommie heeft diverse onderzoeken gehad, van uitgebreide urineonderzoeken (de hele dag bij de dierenkliniek geweest en om het half uur een urinemonster) tot uitgebreide bloedonderzoeken. Uiteindelijk is in overleg met een arts in Utrecht de conclusie gekomen dat tommie primaire (psychogene) polydipsie heeft. Oftewel; waterverslaafd.
Tommie drinkt met gemak een liter water, terwijl een hond van zijn formaat op een dag ongeveer 300 mililiter water zou moeten drinken...
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

He bah, wat lastig zo. Ik kan me heel goed voorstellen dat de moed je zo in de schoenen zakt.

Echt niet vervelend bedoelt hoor, maar zou het niet misschien toch een beter idee zijn om Tom toch maar gecontroleerd water te blijven geven?
Het lijkt me voor hem namelijk heel vervelend om zijn hele kussen onder te moeten plassen omdat hij gewoon leegloopt. Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat hij zich niet helemaal happy voelt als hij de hele dag door aandrang heeft om te plassen, en dan ook nog vaak het moet laten lopen op plekken waar hij weet dat het niet mag.

Ik kan heel goed begrijpen dat jij zo graag wil dat hij gewoon de hele dag water tot zijn beschikking heeft hoor. Het druist gewoon geheel tegen je gevoel in om je hond water te ontzeggen. Maar ik vraag me af of Tom zich er wel zo prettig bij voelt als hij 'toe kan geven aan zijn verslaving'

He, lastig, lastig.....
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

miekmiek schreef:Tommie heeft diverse onderzoeken gehad, van uitgebreide urineonderzoeken (de hele dag bij de dierenkliniek geweest en om het half uur een urinemonster) tot uitgebreide bloedonderzoeken. Uiteindelijk is in overleg met een arts in Utrecht de conclusie gekomen dat tommie primaire (psychogene) polydipsie heeft. Oftewel; waterverslaafd.
Tommie drinkt met gemak een liter water, terwijl een hond van zijn formaat op een dag ongeveer 300 mililiter water zou moeten drinken...
Wat is het probleem van gecontroleerd water geven?
Als dat hondje een afwijking heeft dan zul je je daar aan moeten passen, niet leuk, maar het zij zo. Iedereen heeft het liefst een hondje die 100% gezond en normaal (binnen de geldende normen) is, maar als dat niet het geval is zul je met het gebrek en/of afwijking moeten leren leven en er het beste van maken.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Hoi,

Als je zeker weet dat Tommie gezond is en het gerantsoeneerd water drinken aankan, en jullie bovendien zelf willen bereiken dat hij van drinkgedrag verandert zit er niet veel anders op dan hem inderdaad weer gerantsoeneerd water te gaan geven.

I.p.v. drie keer per dag kun je hem natuurlijk wat vaker een beetje laten drinken. Volgens mij is het belangrijker dat hij wannéér je hem water geeft niet alles naar binnen werkt wat hij kán, dan het aantal keren waarop hij drinkt. Als hij 300ml per dag nodig heeft kun je hem toch zeker 6x 75 ml laten drinken, of 5x 75 ml, en één keer 150ml na het eten?

En dit een jaar lang volhouden. Dwangmatige gewoontes doorbreken is nu eenmaal een kwestie van lange baan werk. Houdt je niet lang genoeg vol is de kans groot dat er een terugval komt, waardoor inderdaad alle moeite voor niks is geweest.

Is Tommy verder een érg druk en zenuwachtig hondje met de neiging om opdringerig aanwezig te zijn?

Mijn ervaringen met honden met polydipsie zijn zo dat álle honden die ik heb meegemaakt erg druk en zenuwachtig waren, en het drinken deed zich voor als een soort spanningsafvloeier, op elk moment van spanning gaat zo´n hond drinken. Spanning veroorzaakt bij zo´n type hond eigenlijk álles wat er maar om hem heen gebeurt waar hij geen grip op heeft. Wat bij een drukke zenuwpees met leidersneigingen maar absoluut geen aanleg voor het leidinggeven zo ongeveer álles is.

Voor zulke honden is drinken te vergelijken met roken bij mensen. Er zijn stevige rokers die bij het minste geringste een peuk opsteken, om zodoende hun zenuwen te kunnen kanaliseren.

Wat bij de honden die ik heb meegemaakt de polydipsie deed verdwijnen was het veranderen van de houding van de bazen. Het ontvangen van duidelijke leiding geeft rust, waardoor de drinkneiging eigenlijk gewoon verdwijnt.

Ik zeg dus niet dat Tommy zo´n type hond is, ik vertel je slechts wat ik heb gezien bij andere honden.
miekmiek

Bedankt voor jullie reacties. We weten ondertussen dat dit zo niet vol te houden is. Net kwamen we thuis en dan ligt er een enorme plas in de keuken. En ik weet dat Tommie het vervelend vind. Normaal gesproken tilt hij zijn poot op, maar als hij een ongelukje heeft gaat hij door zijn hurken als een pup.

Tommie is niet overdreven druk of onzeker. Het is een vrolijk hondje die zich makkelijk aanpast. Eigenlijk hebben we met tommie nooit problemen gehad, enkel dit drink/plas probleem.
Nu beweer ik niet dat ik de perfecte baas ben die altijd duidelijk leiderschap uitstraalt. Met een eerste hond ben je wat onzeker. Maar hij ziet me wel als baas. Ik maak wel eens fouten, maar geen grote en zeker geen onherstelbare. En tommie heeft nog nooit geprobeerd om mij te domineren. Mijn man heeft wel eens problemen omdat hij nooit is opgegroeit met honden, maar ook dit is niet zo heel ernstig. Kan me niet voorstellen dat dit de oorzaak van het probleem kan zijn.

Ik vermoed dat tommie als pup een tekort aan water gehad heeft, en dat hij daarom zo gefocust is op water. De 'fokker' waar hij vandaan kwam was achteraf gezien niet zo'n goede keuze. En vanaf het eerste moment dat tommie bij ons was was hij zo gericht op zijn drinkbak.

Goed, heel verhaal weer. Het is zo fijn dat jullie meedenken met dit probleem. Mijn ouders (die wel eens op hem passen) laten het af en toe doen voorkomen alsof we ons aanstellen. Zij zijn in de vakantie ook begonnen met het continu water geven. Tja...en dan ga je weer twijfelen.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

De honden waar ik het over heb waren ook geen honden die duidelijk probeerden te domineren hoor, gewoon honden die probeerden zich overal mee te bemoeien en eigenlijk een ernstig tekort aan leiding van de kant van hun bazen hadden. Bij deze honden was het ook niet nodig om het water te rantsoeneren. Door de leiding die zij zijn gaan krijgen is het probleem gewoon vanzelf verdwenen.

Als Tommie echter al van pup af aan deze neiging om zoveel te drinken had zal de oorzaak inderdaad ergens anders liggen, en kun je best eens gelijk hebben in je vermoeden dat hij watergebrek heeft geleden in zij vroege jeugd.

Als dit zo is kan ik eigenlijk alleen maar bedenken dat een langdurige "afkick-periode" de aangewezen weg is om dit probleem voorgoed de wereld uit te helpen.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

miekmiek schreef:Bedankt voor jullie reacties. We weten ondertussen dat dit zo niet vol te houden is. Net kwamen we thuis en dan ligt er een enorme plas in de keuken. En ik weet dat Tommie het vervelend vind. Normaal gesproken tilt hij zijn poot op, maar als hij een ongelukje heeft gaat hij door zijn hurken als een pup.

Tommie is niet overdreven druk of onzeker. Het is een vrolijk hondje die zich makkelijk aanpast. Eigenlijk hebben we met tommie nooit problemen gehad, enkel dit drink/plas probleem.
Nu beweer ik niet dat ik de perfecte baas ben die altijd duidelijk leiderschap uitstraalt. Met een eerste hond ben je wat onzeker. Maar hij ziet me wel als baas. Ik maak wel eens fouten, maar geen grote en zeker geen onherstelbare. En tommie heeft nog nooit geprobeerd om mij te domineren. Mijn man heeft wel eens problemen omdat hij nooit is opgegroeit met honden, maar ook dit is niet zo heel ernstig. Kan me niet voorstellen dat dit de oorzaak van het probleem kan zijn.

Ik vermoed dat tommie als pup een tekort aan water gehad heeft, en dat hij daarom zo gefocust is op water. De 'fokker' waar hij vandaan kwam was achteraf gezien niet zo'n goede keuze. En vanaf het eerste moment dat tommie bij ons was was hij zo gericht op zijn drinkbak.

Goed, heel verhaal weer. Het is zo fijn dat jullie meedenken met dit probleem. Mijn ouders (die wel eens op hem passen) laten het af en toe doen voorkomen alsof we ons aanstellen. Zij zijn in de vakantie ook begonnen met het continu water geven. Tja...en dan ga je weer twijfelen.
wat je zegt over het als pup niet of weinig water gehad hebben kan zeer zeker tot een öbsessie"voor water lijden....sommige honden komen hier van af, sommige niet en zullen altijd gedoseerd water moeten hebben...kan heel vervelend zijn maar toch niet zo onoverkombaar? ik zou zie het probleem van het vele plassen als groter dan het doseren van het water...
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ik heb dit verhaal van Tommie al heel vaak gelezen en al lang gevolgd.
Ik denk dat het echt werkelijk waar niet ligt aan leiderschap of iets dergelijks.
Ik vermoed dat je hier een hondje hebt waar dat drinken altijd een probleem zal blijven.
Daar is geen panklare oplossing voor.
Als dat gedoseerd water aanbieden hielp, zou ik me er zelf bij neerleggen en dat voor lief nemen.
Dan maar wat moeilijker, en er mee leren leven.
Wij hebben thuis, vroeger, een zeer contactgestoorde bouvier gehad.
Die is in alle liefde, en met alle beperkingen die hij had, 15 jaar geworden.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Is het geen optie hem een soort drinkbak of flesje aan te bieden waaruit maar heel langzaam water komt? Dat hij minstens een half uur moet drinken wil hij werkelijk een liter binnenkrijgen. Of gewoon een totaal andere drinkbak. Ik denk dat hij misschien verslaafd is aan het nemen van heel grote gulzige snelle slokken en dat zou je dan onmogelijk moeten maken met de soort drinkmogelijkheid.
Ik weet niet of dat iets oplost maar ik kan me voorstellen dat hij niet eeuwig gaat drinken als het wat moeilijker gemaakt wordt.

Of je zet de drinkbak zo neer dat het heel oncomfortable drinken is, dat hij er bv moeilijker bijkan en dus niet op zijn gemak een bak gaat leegdrinken.

Geen flauw idee of dit soort dingen helpen maar ik zou ook eens die kant op gaan in het oplossen van dit probleem.
Afbeelding
miekmiek

We gaan weer gewoon over naar gecontroleerd water geven. Dit ging ook eigenlijk heel erg goed, we waren op het punt dat tommie vier keer per dag een halfvolle waterbak krijgt. Daarbij moesten we hem zo'n 5 a 6 keer per dag uit moesten laten, dus zeker te doen. Gelukkig heb ik geen full time baan, maar een eigen bedrijf, want anders had het wel wat moeilijker geweest. Ik heb alle tijd om hem uit te laten.
Daar willen we gewoon weer naartoe. Dan mogen mijn ouders denken dat zij het wel zouden kunnen oplossen, en mogen sommige mensen er geen begrip voor hebben, het is toch onze hond! Ik weet hoeveel onderzoeken hij gehad heeft, hoevaak ik wanhopig zijn plas heb staan opruimen en hoe triest tommie uit zijn ogen kijkt als hij ergens moet plassen waar hij zich niet prettig bij voelt.

Kan het niet vaak genoeg zeggen, het is zo prettig dat er hier mensen op het forum zitten die wel begrip hebben voor deze situatie en niet meteen klaar staan met een oordeel! Echt super van jullie! :J :mrgreen:
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

MARC_S schreef:
Of je zet de drinkbak zo neer dat het heel oncomfortable drinken is, dat hij er bv moeilijker bijkan en dus niet op zijn gemak een bak gaat leegdrinken.

Geen flauw idee of dit soort dingen helpen maar ik zou ook eens die kant op gaan in het oplossen van dit probleem.
Misschien zoiets:
Afbeelding
http://www.kebo-ned.nl/
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Maartje schreef:
MARC_S schreef:

Misschien zoiets:
Afbeelding
http://www.kebo-ned.nl/
Yep, en ik denk dat daar de verslaving snel mee weg is. Dat heerlijke snelle klokken gaat dan niet en ik denk dat dat is waar de hond zo moeilijk door van water af kan blijven.
Afbeelding
Roos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roos »

He lees dit nu pas.
Vervelend dat het toch niet gaat zo.
Misschien toch iets te snel gegaan?
Goed plan om weer even terug te gaan naar het gecontroleerd water geven :ok:
En gewoon over een tijdje weer opnieuw proberen, maar hou er rekening mee dat het dan weer niet lukt.
Dit soort dingen zijn altijd heel lastig, omdat je niet weet waardoor die waterverslaving is ontstaan.
Sterkte ;)
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik heb hier een beetje hetzelfde 'probleem' met Alano en Tank. Die gunnen elkaar het water niet en Alano heeft daardoor ook een soort gedragsprobleem 'gekregen' :? en drinkt dus ook echt liters weg. Hier krijgen ze ook al weer een tijdje gecontroleerd water en het is echt een ramp.
miekmiek

Bij ons is het vrij rustig als we gecontroleerd water geven. Dat doen we nu dus maar weer even. Dat drinkgeval is een prima idee, daar ga ik eens voor rondkijken! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”