Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dwangmatig likken

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Brigitte
Zeer actief

Dwangmatig likken

Ongelezen bericht door Brigitte »

Een paar dagen geleden werd ik 's nachts wakker van een vreemd geluid. Na even luisteren en turen zag ik dat het Alano was. Hij was heel erg tussen zijn voetzooltjes aan het likken en knabbelen. Toen ik de volgende dag tussen zijn tenen keek (wat hij overigens niet op prijs stelden) zag ik dat de haren al helemaal verkleurd zijn, hij doet het dus al een tijdje? Het is ook erg geirriteerd. Ik dacht aan een allergie maar bij zijn achterpoten heeft hij het niet. Mijn vader dacht aan verveling? Hij doet het dus alleen 's nachts en volgens mij doet het ook wel zeer, het is natuurlijk rauw. Ik zalf het nu 2 keer daags met Thee Threa Creme in (hoop dat ik het goed schrijf) en volgens mij is het al iets minder. Zou het verveling kunnen zijn?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Het kan vanalles zijn. Het kan echt geirriteerd zijn maar dat kan ik me niet voorstellen. Verder kan het inderdaad verveling maar zeker ook stress zijn. Kan je ene grote verandering bedenken waar Alano last van kan hebben? Nieuwe hond? ;) Of zit hij met Tank in een rangordeconflict?

Verder bestaat er ook nog zoiets als een veel in bullytype honden voorkomende dwang wat dat likken betreft. Maar zover ik weet heeft dat ook met wit te maken maar dat gedeelte weet ik niet zeker :? Ik ken nl een staff-bull die dat heel erg heeft en de baas zegt dat dat een kwaal is van bully-type honden.

De hond van een kennis, jachthond, doet het ook heel erg maar dat is in ieder geval sinds de tweede hond er is en de baby, eerder deed hij het alleen als hij alleen thuis was. Allemaal stressgerelateerd dus.
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Hmm ik kan zo even niets bedenken kwa veranderingen in/om huis. Ook geen nieuwe hond ;) en met Tank gaat het hardstikke goed nu, maar idd dat is wel even anders geweest. Niets ernstig maar wel even onrust kwa rangorde, Tank is namelijk voor zover ik kan zien die hogere plek waar Alano staat weer aan het terug eisen. Zou dat hem niet lekker kunnen zitten :p: Maar dat is al een tijdje geleden hoor, de laatste tijd gaat het hardstikke leuk tussen ze.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Voetzolen duiden toch inderdaad vaak op (voedsel)allergie en het is niet de meest voor de hand liggende plek om te likken bij stress.
Ik weet het niet...vreemd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Brigitte
Zeer actief

Eline* schreef:Voetzolen duiden toch inderdaad vaak op (voedsel)allergie en het is niet de meest voor de hand liggende plek om te likken bij stress.
Ik weet het niet...vreemd.
Ja, ik dacht ook gelijk aan een allergie maar bij zijn achterpoten is het gewoon normaal. Ik weet het ook niet :?
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Weet je zeker dat er niets tussen de voetkussentjes inzit?
Misschien is hij ergens ingetrapt, brandnetels of andere vervelende prikplanten?
Succes met zoeken!
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik kan je ook niet echt helpen, maar wel vertellen dat Kaya dit ook doet: zij likt haar hele voetzooltjes kapot :?

Dan gaat het weer maanden goed en ineens begint ze weer. Ook geen veranderingen hier ivm stress, voedselallergie of wat dan ook. Bij gras of pollen zouden alle voetzooltjes kapot moeten zijn lijkt mij.

Zij doet het meestal 's avonds dat fanatieke likken en ik verbied het nu ''gewoon'' maar :?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Nanni heeft het ook!
Ik zag vandaag dat ze echt door troep heeft gelopen, zat allemaal smurrie en takjes aan der pootjes. Ik heb dat schoongemaakt.
Tussen haar voetzolen zag ik wel iets groens zitten, iemand een idee wat het is? Het rijkt wel naar bomen/planten zeg maar :mrgreen:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

tja hahha hebbie een foto?? kan zoveel zijn. vieze groene drek bijv :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Heeft ie ook wel eens last van zijn anaalklieren of zijn oren of zo?
Want voedselintolerantie uit zich in lichaamsuiteinden. Zoals poten, oren en anaalklieren.
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
jidde

Hoe kan je dat van anaalklieren eigenlijk zien\? Nanni heeft een volle broek, en heb ze nog nooit gezien eerlijk gezegd :roll:
jidde

yamie schreef:tja hahha hebbie een foto?? kan zoveel zijn. vieze groene drek bijv :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik ga daar geen foto van maken, mij te vies :pffff: :mrgreen:
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

Hoi,

Ook Murphy heeft dit een tijdje geleden gehad...
Amiga was hier toen ongeveer 2 maanden in huis, maar ik had toen ook behoorlijk lang met hem in de sneeuw gespeeld
(geen pekel) en toen had hij dit ook.
Hij likte overdag als we thuis waren ook en al zeiden we er elke keer iets van hij bleef gewoon doorgaan.
Tussen zijn tenen was het helemaal rood en ook zijn haren waren daar iets verkleurd.
Ik heb toen vaseline tussen zijn teentjes gesmeerd en na ong. 4 a 5 dagen was het helemaal weg.
Of de oorzaak nu lag bij de sneeuw of door de aanwezigheid van Amiga, weet ik niet,
maar onze grootste vermoeden ligt toch bij de sneeuw...

Ik vind het moelijk uit te leggen, maar wij dachten doordat zijn tenen van zijn voorpoten bij het staan meer uitgespreid staan dan bij zijn achterpoten, de oorzaak dus inderdaad de sneeuw zou zijn geweest.
Als hij het komende winter weer heeft, ga ik maar schoentjes voor hem aanschaffen.

Nu ligt er natuurlijk geen sneeuw, maar misschien is het toch wel een reactie op pollen, stuifmeel...
of iets anders wat zich momenteel in het gras bevindt.

Veel succes en ik hoop dat het gauw over is.
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Elmas likt ook weer aan haar voorpoot tussen de kussentjes. Dat deed ze vorig jaar ook. In het haagse bos is op de paden weer nieuw schelpenzand gestrooid en daar is ze overheen gaan crossen en is er een stukje geirriteerd. Misschien is dat het
maxime
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door maxime »

Als een hond volle anaalklieren heeft gaat hij meestal bijten aan het kruis (dus niet zijn kruis) of 'sleetje rijden'.
make love not war
Afbeelding
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel

Ongelezen bericht door Tarz »

Vervelend zeg!
Chaya heeft dat dus ook, al sinds Augustus. Het is een huisonsteking geworden (tussen de tenen is het rood, met kleine korstjes en viezigheid), waar ze heel veel aan likt.
De dierenarts had medicatie meegegeven maar het hielp niet. Anders voer hielp ook niet!
Ik heb het een tijdje schoongemaakt met soda, maar ze blijft gewoon likken. Ik weet niet hoe Alano is maar Chaya is absoluut geen hond die in de stress zit, en zich echt vervelen doet ze niet want ze krijgt genoeg aandacht en beweging :? .
Ik volg dit topic wel, ben benieuwd naar de antwoorden..
Veel succes met je ventje, hopen dat het snel overgaat ;)
Groetjes Rob
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

het eerste waar ik aan denk is toch een soort van likgranuloom.
qyan heeft dit een paar maanden terug gekregen toen hij verdacht werd van ED/ LPC en dus niets meer mocht doen. behalve dan plassen poepen en dat was het.
uit vervelings en stress begon hij zijn polsen te likken, en tussen zijn tenen, kwam een joekel van een ontsteking te zitten.
een likgranuloom, als dat het is, wordt veroorzaakt door stress en verveling, ofwel te weinig beweging ofwel te weinig geestelijke inspanning.
door hem meer geestelijk moe te maken, het likgranuloom 3x per dag in te smeren met teetrea, en verder te straffen als hij eraan zat (want het gebeurde gewoon dwamgmatig en echt in een trance en niet af te leiden)
is het beetje bij beetje beter gegaan.

voor tarz:
indien het een likgranuloom betreft is het vaak toch stress/ verveling. dat een hond genoeg lichamelijke beweging en aandacht krijgt prima, maar een hond kan de geestelijke inspanning ook missen, waardoor dus ook een likgranuloom kan ontstaan. dus geestelijk moe maken met zoekspelletjes en dat soort dingen meer.
dat was bij qyan het geval iig.
Brigitte
Zeer actief

Het zou best kunnen natuurlijk alleen vind ik het raar dat hij het alleen 'snachts doet. Niet als ik b.v. een film lig te kijken en hij ook lekker ligt puur alleen als de lichten uit gaan. En daarbij verveling jeetje ik denk af en toe zelfs dat ik een beetje teveel met ze doen en ze juist wat meer rust moet geven ;)
qyan

Brigitte schreef:Het zou best kunnen natuurlijk alleen vind ik het raar dat hij het alleen 'snachts doet. Niet als ik b.v. een film lig te kijken en hij ook lekker ligt puur alleen als de lichten uit gaan. En daarbij verveling jeetje ik denk af en toe zelfs dat ik een beetje teveel met ze doen en ze juist wat meer rust moet geven ;)
het hoeft ook niet, het kan ;)
ik denk alleen maar mee :mrgreen:
maar alleen 's nachts :? misschien omdat je 's nachts niets met hem doet, dus verveling :mrgreen: (nee geintje)
nee, maar vreemd dat ie het alleen in de nacht doet, qyan deed het gewoon de hele dag door en daar moesten we ook comstant bovenop zitten
Brigitte
Zeer actief

qyan schreef:
Brigitte schreef:Het zou best kunnen natuurlijk alleen vind ik het raar dat hij het alleen 'snachts doet. Niet als ik b.v. een film lig te kijken en hij ook lekker ligt puur alleen als de lichten uit gaan. En daarbij verveling jeetje ik denk af en toe zelfs dat ik een beetje teveel met ze doen en ze juist wat meer rust moet geven ;)
maar alleen 's nachts :? misschien omdat je 's nachts niets met hem doet, dus verveling :mrgreen: (nee geintje)
nee, maar vreemd dat ie het alleen in de nacht doet, qyan deed het gewoon de hele dag door en daar moesten we ook comstant bovenop zitten
Hahaha nou misschien is het wel verveling hoor, het is zo;n drukke en bezige bij dus wie weet. Moet ik maar iets gaan verzinnen om hem 's nachts bezig te houden :? :mrgreen: :mrgreen:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Brigitte schreef:
qyan schreef:
Hahaha nou misschien is het wel verveling hoor, het is zo;n drukke en bezige bij dus wie weet. Moet ik maar iets gaan verzinnen om hem 's nachts bezig te houden :? :mrgreen: :mrgreen:
Ik denk ook niet dat het verveling is, tenminste bij Kaya niet. Volgens mij is het gewoon een ''tik'' :? Daarom verbied ik het ook maar. Maar ja, dat kan jij moeilijk doen als je ligt te slapen :? Misschien sokjes aandoen?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

qyan schreef:het eerste waar ik aan denk is toch een soort van likgranuloom.
qyan heeft dit een paar maanden terug gekregen toen hij verdacht werd van ED/ LPC en dus niets meer mocht doen. behalve dan plassen poepen en dat was het.
uit vervelings en stress begon hij zijn polsen te likken, en tussen zijn tenen, kwam een joekel van een ontsteking te zitten.
een likgranuloom, als dat het is, wordt veroorzaakt door stress en verveling, ofwel te weinig beweging ofwel te weinig geestelijke inspanning.
door hem meer geestelijk moe te maken, het likgranuloom 3x per dag in te smeren met teetrea, en verder te straffen als hij eraan zat (want het gebeurde gewoon dwamgmatig en echt in een trance en niet af te leiden)

voor tarz:
indien het een likgranuloom betreft is het vaak toch stress/ verveling. dat een hond genoeg lichamelijke beweging en aandacht krijgt prima, maar een hond kan de geestelijke inspanning ook missen, waardoor dus ook een likgranuloom kan ontstaan. dus geestelijk moe maken met zoekspelletjes en dat soort dingen meer.
Die likgranulomen zitten eigenlijk altijd op de polsen, bij voorkeur dan ook nog eens linksvoor. Tussen de teentjes aan de onderkant wijst toch echt meestal op allergie.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
qyan

Eline* schreef:
qyan schreef:het eerste waar ik aan denk is toch een soort van likgranuloom.

voor tarz:
Die likgranulomen zitten eigenlijk altijd op de polsen, bij voorkeur dan ook nog eens linksvoor. Tussen de teentjes aan de onderkant wijst toch echt meestal op allergie.
qyan had het op zijn polsen, inderdaad links en dan tussen zijn teen, ook links
Brigitte
Zeer actief

Ik kijk het nog even aan of het beter gaat met zalven anders laat ik het van de week even aan de DA zien.
Brigitte
Zeer actief

Hij begint nu ook in zijn liezen te vervelen dus woensdag gaan we naar de DA, moest al met Tank dus meneer gaat ook maar gelijk weer mee :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”