Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stuwing achterhand

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

majelle
Zeer actief

Stuwing achterhand

Ongelezen bericht door majelle »

Eergisteren ben ik bij mijn schoonfamilie op bezoek geweest met Bikkel. Nou zit daar een oud boxerfokker tussen. Nou heeft ie Bikkel afgekraakt :jank: ging voor een groot deel over zijn opvoeding en ondervoorbeet en we verschillen nogal van mening :mrgreen: . In ieder geval moest ik er ook voor zorgen dat ie zijn achterhand meer ging gebruiken, meer stuwing.
Hij vertelde me dat ik moest gaat fietsen en hier de duinen in door het zand, bergje op bergje af met een bal of stok. Nu is Bikkel pas 9 maanden dus ik wil nog ff wachten met dat duinengedoe en ook met het fietsen dat komt na de zomer wel dan is ie meer dan een jaar. Maar weet iemand hier oefeningen die niet te zwaar zijn maar goed zijn voor de stuwing in zijn achterpoten?
annicka
Zeer actief

Ongelezen bericht door annicka »

Dat gefiets zou ik in ieder geval ook uit mijn hoofd laten, maar zo af en toe is een duinwandeling voor allebei erg gezond.
Sommige fokkers bekijken alles vanuit 1 standpunt, maar vergeten vaak dat ze een ander met hun harde oordeel aardig kunnen kwetsen. Jij hebt een heel andere kijk op je hond en die moet je lekker zo houden.
Mijn allereerste hond was volgens bepaalde lui meer hobbelpaard dan cocker-vreemd was het dan ook dat ze bij veel keurmeesters uitmuntend scoorde.
Niks van aantrekken en je eigen plan trekken.

Groeten, Ellen
Groetjes van Ellen en een Knuf van Noa, Luna en Fitz.
annicka
Zeer actief

:mrgreen: Oh, ja, zou ik haast vergeten, stuwing heeft ook te maken met ontwikkeling van de spieren, en dat komt met de tijd wel bij regelmatig goede beweging, lekker spelen met andere honden enz.

Groeten, Ellen
majelle
Zeer actief

Kritisch op het uiterlijk van mijn hond daar heb ik geen problemen mee. Ik vind dat leuk omdat ik alleen kennis uit boekjes heb en hij heeft ze jaren gefokt. Bovendien vind ik Bikkel ook geen mooie boxer, ik vind boxer mooi van zo'n 25 jaar geleden maar goed. Maar ik wil precies weten hoe alles heet en of ik het goed zie.
Alleen ik zeg te korte onderkaak en hij zegt te lange. Hij zegt droge nek en ik zie teveel aan keelhuid. Ik zeg te lange rug, hij zegt maakt niet uit zo zijn ze nu.
Ik zeg breedte van de borst gaat wel goed hij zegt van niet. Ik zeg hij heeft en zal ook geen voorborst krijgen dus iets in zijn schouder klopt niet hij zegt valt wel mee.
Alleen over de stijle achterhand waren we het eens :mrgreen: Dus eigenlijk weet ik nou nog steeds niet of ik dingen goed kan beoordelen, kennelijk dus niet.
Maar we hebben wel mot over zijn opvoeding. Hoe het karakter zou moeten zijn zijn we het wel over eens en Bikkel is iets te onzeker maar zoals hij het wil moet ik er een soort opgefokte zenuwenpees van maken. En zenuwen en moed zijn twee verschillende dingen m.i.

Maar door de duinen en door het zand is dat niet te zwaar? Nu wandelen we iedere dag door het bos en speelt ie wat en wandelen voor namelijk.
Ik wil pas duinwandelen als ie anderhalf is zo na de defintieve foto's
annicka
Zeer actief

Ik dacht toch niet dat zo af en toe eens een lekker duinwandeling schade aanricht. Wel als je iedere dag dat doet en het uiterste van hem vergt. Je merkt heus wel aan je hond of je hem te zwaar belast, en dan doe je de volgende keer een stapje terug. En voor een heel hoop dingen geldt natuurlijk dat je het op moet bouwen.
Wat je visie op boxers betreft: ieder heeft recht op zijn eigen mening, jij ook, en de keurmeesters hebben dat ook, anders zou je aan 1 show in het jaar genoeg hebben.
Wie weet is de boxerkenner een tikkie eigenwijs of kennelblind en zit jij er niet zo ver naast met jouw kijk op de boxer.
En over het karakter? Het is toch zeker jouw hond? Dan weet je zelf het beste wat er in zit en wat je eruit kan halen ZONDER er een zenuwpees van te maken.

Groeten, Ellen
majelle
Zeer actief

Nou ja hij vind Bikkel iets minder lelijk dan dat ik hem vind, qua rasstandaard dan. Maar over opvoeding en trainen verschillen we nogal. Ik moest hem maar laten vechten met een andere hond en laten winnen daar werd ie wat attenter van.
Maar is duinzand niet rotter voor zijn gewrichten dan fietsen?
annicka
Zeer actief

Joh, dat moet je langzaam opbouwen, echt trainen kun je pas doen als hij goed is uitgegroeid en uitgezwaard. Gewoon af en toe lekker meenemen naar de duinen om uit te waaien, leuk voor je hond, maar ook voor je zelf. Duinzand is rul,maar tussen de duinen door lopen meestal wel paden, en begin daar eens mee, en kijk eens hoe hij reageert op heuveltje op, heuveltje af.......

Groeten, Ellen
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Door het mulle zand lopen in de duinen kan wel hoor, maar gewoon met mate. Ook fietsen kun je rustig mee beginnen, zolang je zorgt dat ie in draf loopt en ook daar de duur beperkt. Dus niet te snel opbouwen, maar in een rustig tempo uitbouwen naar 10 minuten fietsen moet wel kunnen nu.
En zwemmen, houdt ie daarvan? Altijd goed voor de spieropbouw. ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
majelle
Zeer actief

Pootje baden maar echt zwemmen nog niet. Ga ik van de zomer samen met hem doen dan komt ie wel achter me aan ;)
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Zand is goed voor de opbouw van spieren. Ik zou het voorzichtig aan op bouwen, dus eerst maar 2x op en af van een berg. En dat langzaam opbouwen.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

majelle schreef:Pootje baden maar echt zwemmen nog niet. Ga ik van de zomer samen met hem doen dan komt ie wel achter me aan ;)
Ben benieuwd. Met die staart kan ie in ieder geval goed sturen en zijn evenwicht houden. Nika zwemt graag maar een goede zwemster zal ze nooit worden :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
tiborh
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door tiborh »

ZWEMMEN en nog eens ZWEMMEN.Je overbelast er niks mee en een bespiering dat ze er van krijgen.Mijn honden zwemmen al van af 8 weken als de temperatuur het toelaat en al mijn honden hebben een perfecte bespiering(als je hun keuringsrapport mag geloven)en rechtlijnige beweging in de riem,daar krijgen ze ook bespiering van.

groetjes marleen en de doggies
majelle
Zeer actief

Dat wordt dus bikinnie aan en naar de Vlietlanden, maar ik wacht nog ff tot het wat warmer is.

groetjes majelle
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

majelle schreef:Ik moest hem maar laten vechten met een andere hond en laten winnen daar werd ie wat attenter van.
Met als gevolg dat hij die andere hond verwondt en na zo'n overwinning elke reu die hij ziet wil aanvliegen. Zo'n hond wil je niet.
majelle
Zeer actief

nee dat weet ik, maar zo'n gesprek was het dus met die schoon oom :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”