moeders kan niet voor eigen puppen zorgen.
mol

Moderator: moderatorteam
Ik zou eerst willen weten waarom de teef geen melk kan geven en of dit het eerste nest is?v.d Lupinehof schreef:als je teef te weinig melk geeft ,zal je er dan weer een nest mee fokken of niet
mol
Het schijnt wel erfelijk te zijn. Zo maar afschrijven zou ik ook niet doen bij verdder een hele goede teef, maar je moet er goed opletten dat je er een reu op zet die dan wel uit en nest komt waarvan de moeder voldoende melk had. Kan wel lang duren voordat je dat er weer uit gefokt hebt. Als dit een criterium zou zijn kun je meer dan de helft van de BM teven niet meer gebruiken denk ik.Martijn schreef:Zoals zoveel. Een bijzonder correct karakter of dat ze een kritieke plek in een goede lijn inneemt.v.d Lupinehof schreef:zoals ?Martijn schreef:Het is een minpunt. Er kunnen andere dingen tegenover staan.
want het is natuurlijk wel een verot slechte eigenschap
mol
Het is inderdaad een slechte eigenschap maar het is nog maar zeer de vraag of het ook erfelijk is dus zomaar afschrijven zou ik niet in alle gevallen doen.
maar dan nog is de melk gift wel een belangrijk onderdeel van een natuurlijk proces en als deze niet klop is die toch verstoort.Martijn schreef:Zoals zoveel. Een bijzonder correct karakter of dat ze een kritieke plek in een goede lijn inneemt.v.d Lupinehof schreef:zoals ?Martijn schreef:Het is een minpunt. Er kunnen andere dingen tegenover staan.
mol
Het is inderdaad een slechte eigenschap maar het is nog maar zeer de vraag of het ook erfelijk is dus zomaar afschrijven zou ik niet in alle gevallen doen.
Ja, dat is absoluut waar, maar in het geval van een BM is er toch al weinig natuurlijks meer aan. Progesteronprikken, dekkingen dmv KI, geboorte dmv keizersnede zonder medische indicatie, geen melk genoeg, de moeder alleen bij de pups laten om te drinken en verder niet, enz. Ik zeg altijd dat als een ras zichzelf niet kan voortplanten je er dan mee moet stoppen maar zo zwart/wit is het toch niet. Persoonlijk zou ik het wel zo natuurlijk mogelijk laten en dus nooit KI laten doen tenzij de reu in Amerika zit ofzo en de moeder heeft de gelegenheid dag en nacht bij de pups te zijn. Is heel belastend voor ons, qua opletten, maar het hoort zo vind ik. In het geval van een keizersnede bij de eerste bevalling zou ik mezelf heel hard achter het oor krabben of ik een tweede nest bij de teef zou fokken. Weeenzwakte schijnt ook erfelijk te zijn en dat vind ik dus wel een probleem.v.d Lupinehof schreef:maar dan nog is de melk gift wel een belangrijk onderdeel van een natuurlijk proces en als deze niet klop is die toch verstoort.Martijn schreef:Zoals zoveel. Een bijzonder correct karakter of dat ze een kritieke plek in een goede lijn inneemt.v.d Lupinehof schreef:zoals ?Martijn schreef:Het is een minpunt. Er kunnen andere dingen tegenover staan.
mol
ik ben het in groten lijnen wel met je eens, maar de natruulijke wijze van puppen grootbrengen gaat wel verloren zo
mol
met bepaalde punten ben ik het eens behalve KI dat vind ik geen probleem ween zwakte is ook iets waar je goed bij na moet denken.Hutsje schreef:Ja, dat is absoluut waar, maar in het geval van een BM is er toch al weinig natuurlijks meer aan. Progesteronprikken, dekkingen dmv KI, geboorte dmv keizersnede zonder medische indicatie, geen melk genoeg, de moeder alleen bij de pups laten om te drinken en verder niet, enz. Ik zeg altijd dat als een ras zichzelf niet kan voortplanten je er dan mee moet stoppen maar zo zwart/wit is het toch niet. Persoonlijk zou ik het wel zo natuurlijk mogelijk laten en dus nooit KI laten doen tenzij de reu in Amerika zit ofzo en de moeder heeft de gelegenheid dag en nacht bij de pups te zijn. Is heel belastend voor ons, qua opletten, maar het hoort zo vind ik. In het geval van een keizersnede bij de eerste bevalling zou ik mezelf heel hard achter het oor krabben of ik een tweede nest bij de teef zou fokken. Weeenzwakte schijnt ook erfelijk te zijn en dat vind ik dus wel een probleem.v.d Lupinehof schreef:maar dan nog is de melk gift wel een belangrijk onderdeel van een natuurlijk proces en als deze niet klop is die toch verstoort.Martijn schreef:Zoals zoveel. Een bijzonder correct karakter of dat ze een kritieke plek in een goede lijn inneemt.v.d Lupinehof schreef: zoals ?
mol
ik ben het in groten lijnen wel met je eens, maar de natruulijke wijze van puppen grootbrengen gaat wel verloren zo
mol
tja tuurlijk helemaal gelijk en niet fokken met honden uit het eerste nest inderdaad is ook stellig maar ik denk dat het overwegen wel waart is om er op te letten ,en als het echt bar en boos is wel het over wegen waart is om zo'teef uit de fok te halenMartijn schreef:Als je alles er uit gooit op fouten waarvan je niet eens weet of het wel erfelijk is gaat je hele ras verloren.v.d Lupinehof schreef:maar dan nog is de melk gift wel een belangrijk onderdeel van een natuurlijk proces en als deze niet klop is die toch verstoort.Martijn schreef:Zoals zoveel. Een bijzonder correct karakter of dat ze een kritieke plek in een goede lijn inneemt.v.d Lupinehof schreef: zoals ?
mol
mol
Ik vind het zeker een ernstige fout en een teef zal van goede huize moeten komen om daar iets tegenover te stellen maar zomaar niet meer fokken (en dus ook niet met de pups uit het eerste nest want die zouden de fout dan geërfd hebben) vind ik te stellig.
Dat ben ik helemaal met je eens.v.d Lupinehof schreef:tja tuurlijk helemaal gelijk en niet fokken met honden uit het eerste nest inderdaad is ook stellig maar ik denk dat het overwegen wel waart is om er op te letten ,en als het echt bar en boos is wel het over wegen waart is om zo'teef uit de fok te halenMartijn schreef:Als je alles er uit gooit op fouten waarvan je niet eens weet of het wel erfelijk is gaat je hele ras verloren.v.d Lupinehof schreef:maar dan nog is de melk gift wel een belangrijk onderdeel van een natuurlijk proces en als deze niet klop is die toch verstoort.Martijn schreef: Zoals zoveel. Een bijzonder correct karakter of dat ze een kritieke plek in een goede lijn inneemt.
mol
Ik vind het zeker een ernstige fout en een teef zal van goede huize moeten komen om daar iets tegenover te stellen maar zomaar niet meer fokken (en dus ook niet met de pups uit het eerste nest want die zouden de fout dan geërfd hebben) vind ik te stellig.
mol
MARC_S schreef:Misschien een hele rare vraag maar het is even een brainstormpje van mij als bioloog. Worden Bullmastiffs niet gewoon te mannelijk gefokt? Dwz dat ze standaard een hoop testosteron hebben, ook de teven. Daar zit als voordeel aan dat het reu teef verschil niet enorm is, wat ik ook zie in de BM en dat de teven lekker breed en massief uitgroeien. dat zou een verklaring kunnen zijn voor de steeds bredere teven en de slechte melkgifte.
Bij een ras als de rotweiler zie je dat niet en daarbij zie je in dat ras ook dat de teven veel kleiner en vrouwelijker zijn als de reuen, bij BM is dat verschil toch een stuk kleiner.
nou ik vind dat het vrouwlijke toch duidelijk aan wezig is ,ja er zijn teven waarvan ik zeg jezus dat moet niet kunnenMARC_S schreef:Maar ik vind BM teven aardig reuig. Vergelijk ze eens met rotweilers en zie het verschil in type tussen reu en teef. Duitse herders idem.
Kijk ik dan naar BM dan zie ik een teef die een iets kleiner hoofd heeft en een lagere schoft, hoewel dat niet eens altijd zo is. Dat toont toch reuig en selectie daarop geeft een selectie op teven die veel mannelijke hormonen hebben. De heftigste teef uit het nest verder fokken en zo door kan mijns inziens wel leiden tot het probleem van beperkte melkgifte en slecht bevallen.
dat was ook een beetje het advies van onze dierenarts bij de nest die we nu liggen hebben. De teef kon 5 pups natuurlijk ter wereld brengen maar de 6de zat vast (800 gr) en de rest moest via keizersnede ter wereld komen. Onze dierenarts verwittigde ons voor een volgende nest maar zowiezo waren we niet van plan om met die teef verder te fokken.In het geval van een keizersnede bij de eerste bevalling zou ik mezelf heel hard achter het oor krabben of ik een tweede nest bij de teef zou fokken.
groote pups is een erfelijke kwestieArona schreef:dat was ook een beetje het advies van onze dierenarts bij de nest die we nu liggen hebben. De teef kon 5 pups natuurlijk ter wereld brengen maar de 6de zat vast (800 gr) en de rest moest via keizersnede ter wereld komen. Onze dierenarts verwittigde ons voor een volgende nest maar zowiezo waren we niet van plan om met die teef verder te fokken.In het geval van een keizersnede bij de eerste bevalling zou ik mezelf heel hard achter het oor krabben of ik een tweede nest bij de teef zou fokken.
Al dan niet verder fokken met een teef die keizersnede heeft gehad hangt er een beetje vanaf denk ik. Misschien waren de pups veel te groot zoals in ons geval, of is het erfelijk bepaald, is de teef te zwak, enz. dat zijn belangrijke punten om over na te denken als fokker.
das eigenaardig want de teef is aan de minimum van de standaard (57-58 cm)en haar moeder is ook klein en haar vader is ook al niet te groot (60 cm).groote pups is een erfelijke kwestie
600 tot 700 vind jij voor jou ras niet groot?Arona schreef:das eigenaardig want de teef is aan de minimum van de standaard (57-58 cm)en haar moeder is ook klein en haar vader is ook al niet te groot (60 cm).groote pups is een erfelijke kwestie
De dekreu zelf is ook niet al te groot ongeveer een 63 cm met ook een piepkleine moeder.
Beide ouderdieren komen wel uit grote nesten, maar niet met specifiek grote pups. Athena's pups wogen bvb tussen de 500 en 600 grammen en nu Arona's pups tussen de 600 en 700 gr.
jawel 600-700 gr vind ik enorm voor een pasgeboren pup, maar 500 gr vind ik niet bijzonder speciaal groot, ik denk dat dat een normaal gewicht is. Tenslotte hebben de teven een gewicht van ongeveer 45-50 kg en reuen rond de 55-60 kg.600 tot 700 vind jij voor jou ras niet groot?
nou ik wel dat wegen duitse doggen ook
en de ouders hoeven dan iet groot te wezen maar wat zit er achter tot 5 generaties terug?
mijj ervaring is wel dat de verhoudingn tussen een groot en een klein nest wedegelijk ook van bellang zijn in een nest van 14 is in de bullen dus ik neem aan bij de DC ook dat ze dan echt niet gauw boven de 600 komen ,en als het nest tussen de 6 en de 8 is ze toch zwaarder wordenArona schreef:jawel 600-700 gr vind ik enorm voor een pasgeboren pup, maar 500 gr vind ik niet bijzonder speciaal groot, ik denk dat dat een normaal gewicht is. Tenslotte hebben de teven een gewicht van ongeveer 45-50 kg en reuen rond de 55-60 kg.600 tot 700 vind jij voor jou ras niet groot?
nou ik wel dat wegen duitse doggen ook
en de ouders hoeven dan iet groot te wezen maar wat zit er achter tot 5 generaties terug?
Ik ken persoonlijk verschillende generaties van onze teef haar stamboom en die honden zijn maar middelmatig groot. enfin, deze pups zijn echt uitzonderlijk groot en ik geloof echt niet dat in de voorouders keizersnede werd gedaan, de moeder van de dekreu heeft bij haar vorige nest 14 pups makkelijk ter wereld gebracht en ze was 6 jaar.
dat is goed mogelijk ,maar als je met die puppen verdergaat en zeker in lijnteeld, zullen in hun puppen weer van die oerlelijke krengen lopenmassam schreef:ik denk dat sommige honden gewoon hele vreemde dingen doorgeven (vreemd: wat je niet zou verwachten)
ik ken een dekreu bij de engelse staffords die echt de lelijkste oren heeft die je je kan voorstellen. daarbij vind ik hem ook veel te fors, maar die kun je bij wijze van spreken op elek teef zetten en er komen 9 van de 10 keer superpups uit..
die paar dagen maakt niks uit in het gewicht van de puppen hoorArona schreef:ik geloof dat die pups uit de nest van 14 ook ongeveer een 500 grammen wogen. Uit de nesten die wij gefokt hebben was er slechts 1 groot nest van 10 pups en zowel uit dat nest als de andere wogen de pups ook tussen 500 en 600 gr. Athena's vorige nest bestond ook uit 8 pups, zij en de dekreu wegen meer dan de teef + dekreu die we nu hebben ook met 8 pups. Het enige extra verschil is dat Arona bevallen is op dag 63 en Athena enkele dagen vroeger als ik me goed herinner.
Misschien dus dat als de teef langer draagt dat de pups meer wegen, eigenlijk klinkt dat nogal logisch als ik erover nadenk.
Waarom heeft ze geen melk? Kan ze in een te drukke omgeving liggen? Dat heb ik nl. wel eens gehad. Toen ik de teef met puppen verhuisde naar de woonkamer met een traphek naar de keuken had ze volop melk.v.d Lupinehof schreef:als je teef te weinig melk geeft ,zal je er dan weer een nest mee fokken of niet
mol
ik ga uit van de normaale omstandigheden dus geen stress niksbulletjebe schreef:Waarom heeft ze geen melk? Kan ze in een te drukke omgeving liggen? Dat heb ik nl. wel eens gehad. Toen ik de teef met puppen verhuisde naar de woonkamer met een traphek naar de keuken had ze volop melk.v.d Lupinehof schreef:als je teef te weinig melk geeft ,zal je er dan weer een nest mee fokken of niet
mol
Ook haar dochter heeft genoeg melk voor de pups. Terwijl haar moeder geen melk gaf en het hele nest is geflesd. Maar achteraf gezien kan het zijn dat die moeder ook in een te drukke omgeving moest liggen.
Nou in dat geval ga ik mee met eerdere meningen. Als ze een bijdrage kan leveren aan jouw lijn kun je er een reu uithouden en daarmee verder gaan. Ik denk namelijk wel dat melkgift erfelijk is want veel melkgift zie ik ook van moeder op dochter terugkomen.v.d Lupinehof schreef:ik ga uit van de normaale omstandigheden dus geen stress niksbulletjebe schreef:Waarom heeft ze geen melk? Kan ze in een te drukke omgeving liggen? Dat heb ik nl. wel eens gehad. Toen ik de teef met puppen verhuisde naar de woonkamer met een traphek naar de keuken had ze volop melk.v.d Lupinehof schreef:als je teef te weinig melk geeft ,zal je er dan weer een nest mee fokken of niet
mol
Ook haar dochter heeft genoeg melk voor de pups. Terwijl haar moeder geen melk gaf en het hele nest is geflesd. Maar achteraf gezien kan het zijn dat die moeder ook in een te drukke omgeving moest liggen.
mol