Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoi hoi ff voorstellen en een vraag

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Gesloten
Timo
geregistreerd lid

Hoi hoi ff voorstellen en een vraag

Ongelezen bericht door Timo »

Hoi hoi wij zijn een samenwonend stel met sinds een week een mechelse herder pup Timo genaamd.
Timo is nu bijna 10 weekjes oud en errug leergierig / nieuwsgierig.
Afgezien van de enkele kleine ongelukjes 's nachts is ie al redelijk zindelijk en loopt lekker vlot mee aan de riem.
Luisteren tja dat heeft gewoon nog wat tijd nodig, het is tenslotte een jonge hond die van alles wil ontdekken en dat moedigen wij ook aan.

Wij hebben nu echter een vraag en een probleem.

Wilde deze post ook al plaatsen bij opvoeding, maar omdat ik schijnbaar nog niet alle rechten heb om het daar te plaatsen, probeer ik hier even wat informatie / tips te verkrijgen.

Het gaat om bij het probleem om het volgende :
Timo krijgt als ie iets goed doet een snoepje of zijn speeltje waarmee we dan even lekker gaan ravotten. Maar na een tijdje gaat dat "belonings-speeltje" weer weg en mag hij met zijn gewone bal aan de slag.

Dit kan Timo echter niet waarderen en begint nu sinds 2 dagen toch behoorlijk te grommen, waarvan wij toch zijn geschrokken.
Misschien zullen jullie denken het is misschien een grommetje van teleurstelling of van jammer maar dat is het zeker niet, het is een behoorlijke diepe grom, die wel tot zo'n 10 - 15 minuten door kan gaan.

Hoe moeten wij hierop reageren ?

Wij hebben in het verleden labradors en een ierse setter gehad maar deze hadden nooit dit soort "grom-problemen" ze begonnen wel eens te piepen of te janken als het "beloning-speeltje" wegging, maar gingen even later met hun andere speeltjes gewoon aan de slag

Hij is nog jong dat beseffen we wel maar willen dit soort gedrag toch meteen in die kiem smoren.

Dan nog een ander vraagje

Ondanks het feit dat ik (de vrouw dus) thuis werk, is en zal de hond dus weinig echt alleen zijn.
Dit heeft zo zijn voordelen maar ook zeker zijn nadelen.

Toch willen hij hem tzt aanleren om van tijd tot tijd ff alleen te kunnen zijn.
Nu weten we dat we natuurlijk - hij is tenslotte pas 10 weken - nog niet zoveel mogen en kunnen verwachten.
Maar hoe pak je zoiets stapje voor stapje aan ?

Timo is nu nog in de fase dat als ie je niet ziet, dat ie meteen begint te piepen en joelen en dat komt ook gewoon omdat ie pas uit het nest is en dus ook nog errug moet wennen, dat beseffen wij wel.
Maar vanaf wanneer kan je daarmee het beste beginnen en hoe hou je hem zo rustig mogelijk als je weg bent - want tja foei roepen is er niet bij als je er niet bent :-)

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)

Groetjes Vanessa & Timo
plop
Zeer actief

Ongelezen bericht door plop »

Welkom op het forum en heel veel plezier Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Hoi Vanessa, welkom op dit forum!
Ik ben zelf nog niet echt een exper op het gebied van honden, maar kan altijd proberen om een beetje met je mee te denken. Ten eerste dat beloningsspeeltje. Het lijkt me verstandig dat je Timo ook aanleert om iets af te geven, en dat dit niet erg is. Blijkbaar vind hij dit speeltje veel leuker dan de speeltjes waar hij normaal mee speelt, en dus is het logisch dat hij het niet prettig vind dat je dit speeltje 'afpakt'.
Dus eigenlijk moet je hem iets nog leukers bieden, bijvoorbeeld een brokje/snoepje. Zo leert hij dat iets afgeven niet erg is, en dat er iets beters tegenover staat.
Dat alleen blijven, dat zou ik niet overhaasten. Hij is nog zo jong, eerst maar zorgen dat hij zich volkomen veilig voelt.
Als hij eraan toe is om dit te gaan trainen, dan echt heel langzaam. Eerst even uit het zicht gaan staan, meteen terugkomen en een beloning. Dan een minuut, vervolgens vijf minuten, enz enz.
Maar ik zou er nog even mee wachten, blijkbaar is hij hier nog niet klaar voor.

Nou, ik hoop dat je hier iets aan hebt, je zal nog wel veel meer adviezen krijgen hoor!

Groetjes, annemieke
Timo
geregistreerd lid

Hoi plop en annemieke

Dankje voor jullie berichtjes :-)

Nou het belongings-speeltje is een bal aan een touwtje en ja hij is daarmee errug in de weer als ie het mag hebben.

Wij houden ook altijd een koekje voor, als ie het "balletje" los moet laten met het commando LOS, maar dan begint ie dus sinds 2 dagen al te grommen :-(
Uiteindelijk laat ie het speeltje wel los om het koekje te pakken, maar
als je het speeltje daarna opruimt blijft ie dus rustig een paar minuten doorgrommen.

Ook heeft ie dit wel eens als ie bijv. niet dingen mag (zoals bijv. onder de bank of op de bank) en je roept FOEI dan wil ie nog wel eens zijn ongenoegen uiten.

Omdat hij nog zo jong is zijn we toch behoorlijk geschrokken van dit gedrag en willen dus ook weten hoe we dit zo snel mogelijk aan kunnen pakken.

De fokker en de cursiste van de puppy training zeiden beide dat je ze met de snuit naar de grond moest duwen of flink in het nekvel moet pakken maareuh Timo's grom wordt dan nog feller :-(

Dus reacties zijn welkom

Grz Vanessa & Timo
alma
Zeer actief

Ongelezen bericht door alma »

Welkom :p: :zwaai:
Afbeelding

Groetjes van Alma
Bakkie
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bakkie »

Hi Vanessa

Ik ben geen expert op het gebied van honden, maar ik heb doordat ik zelf een moeilijke pup heb toch wel het een en ander bij geleerd.

Wat ik persoonlijk denk is dat Timo aan het kijken is hoe het gesteld is met het rangorde gebeuren in huis. Ik weet niet in hoeverre je je houdt aan de regels van de rangorde, maar ze zijn wel heel belangrijk.

Hij zal toch moeten leren dat jij de baas bent en bepaald wanneer het spel is afgelopen. Wat misschien slim is om duidelijk aan te geven als het spel is afgelopen door bijvoorbeeld te zeggen "Klaar". En dan de bal weg te leggen.
Ik zou dan verder ook geen aandacht besteden aan zijn gegrom. Laat hem lekker ergens gaan zitten of liggen grommen en ga gewoon verder met de dingen die je moet of wil doen.
Als je namelijk te veel aandacht aan dat gegrom besteed zal hij denken dat zijn gegrom succes heeft en zal hij het vaker doen.

Ik wil niet meteen zeggen dat Timo erg dominant is of zo, maar toch denk ik dat er wel een beetje dominantie in zijn gedrag zit. Ik herken namelijk het nog bozer worden als je hem in zijn nekvel heel erg terug bij Caesar (die doet dat ook). Ik denk dat een hond dat doet als hij vind dat hij hoger in rang staat als jij en het dus niet kan accepteren dat jij hem zo aanpakt. Ik zou persoonlijk ook niet op die manier straffen.
Ik zou in ieder geval het gegrom negeren zolang het gewoon grommen blijft. Het wordt anders als hij tijdens het grommen zijn tanden bloot gaat maken (agressief grommen) en aanstalten maakt om naar je uit te vallen. Op zo'n moment zou ik hem straffen door hem een korte tijd (30 seconden of zo) in het toilet op te sluiten. Dit is voor veel honden een hele erge straf omdat ze daarmee buiten de roedel gesloten worden.

Gebruik deze straf echter niet te pas en te onpas. Gebruik hem enkel in die situaties waarbij Timo echt te ver gaat of bij gedrag dat je echt niet kan accepteren.

Groetjes en succes met Timo
Corina
Timo
geregistreerd lid

Hoi Corina,

ook jij bedankt voor je advies
Ik denk ook dat het een uitdaag / dominantie trekje is maar omdat we dat dus nog nooit op deze manier met onze andere pups en honden hebben meegemaakt waren we dus geschrokken.

Andere honden die we hebben gehad joelden wel eens wanneer het speeltje wegging of waren gepiekeerd en gingen gewoon ergens liggen en keken je ff niet aan, maar dat blijvende gegrom zeker voor een pup van 10 weken verbaasde ons dus.

Wij zijn niet zo voor straffen van een pup, maar hij moet zijn grens wel kennen.
Toen zowel de cursiste als de fokker zeiden gewoon terug aanpakken door de snuit op de grond te drukken of flink in zijn nekval te pakken, dachten we ok als dat helpt waarom niet.
Maar het bleek dus nog meer en steeds feller gegrom uit te lokken toen we dat deden.
Dat leek voor ons op de lange termijn niet de oplossing, dus vandaar ook onze post hier in het forum.

Maar dank jullie voor jullie tips en we nemen ze te harte :-)
We houden jullie op de hoogte

Grz Vanessa & Timo
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

het is natuurlij lastig te beoordelen vanachter een pc maar ik tolereer dus bij mijn honden geen enkele manier van grommen. whooper (mijn bullterrier van 11 maanden) heeft er ook een handje van om te grommen en dan voornamelijk als er eten in de buurt is. een wijs man van dit forum ( :mrgreen: ) zei mij dat grommen naar de baas een vorm van agressie is en dat je dat meteen de kop in moet drukken. natuurlijk is het een pup van 10 weken die waarvoor alles nieuw is en alles aan het uit proberen is, en dit zal nog wel veel erger worden als hij straks gaat puberen, maar je moet dat wel vanaf nu gewoon consequent aanpakken. je hoeft hem niet flink te straffen maar als hij begint te grommen kan je hem wel ff laten weten door een flinke NEE te zeggen en boos te kijken. als Whooper (maar nogmaal die is al 11 maanden en zeeeeeer lastig op dit moment :mrgreen: ) naar mij gromt om wat voor reden dan ook, dan pak ik hem vast aan zijn wangen en spreek ik hem flink toe. daarna moet hij naar zijn mand en negeer ik hem totaal :ok:

het is normaal dat een pup alles uitprobeert. dalijk wordt hij ouder een gaat hij jou testen hoe hoog hij kan klimmen in rangorde :mrgreen: jij moet dan zorgen dat hij ranglagere blijft ten opzichte van jou. jij bent en blijft de baas. :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
Bakkie
Actief
Contacteer:

Timo schreef:Toen zowel de cursiste als de fokker zeiden gewoon terug aanpakken door de snuit op de grond te drukken of flink in zijn nekval te pakken, dachten we ok als dat helpt waarom niet.
Ik heb zelf deze methode ook toegepast bij Caesar toen hij nog wat jonger was. En ik verwijt je dus ook niks hoor. Alleen bij honden die toch wat aan de dominante kant zijn kan dit averechts werken. Het in zijn nekvel beet pakken of met zijn snuit op de grond duwen is namelijk een heel dominant gebaar en vandaar dat een dominante pup daar niet heel rustig op zal reageren.

Ik begrijp dat je als je van twee kanten dat advies krijgt dat je het dan uit probeert, maar je moet niet vergeten dat een advies afhankelijk is van de manier waarop iemand met zijn hond om gaat of om wil gaan. Er zijn in mijn ogen twee soorten mensen. Aan de ene kant heb je de mensen die van een flinke aanpak houden (slipkettingen en zo) en aan de andere kant heb je mensen (zoals ik) die toch gaan voor de wat zachtere aanpak (negeren van slecht gedrag en belonen van goed gedrag).
En niet voor elke hond is dezelfde aanpak goed. De ene hond moet je echt flink aanpakken terwijl het bij de andere juist averrechts werkt. Het is juist de kunst om je hond te leren kennen en te leren wat voor jouw hond de juiste aanpak is.

groetjes
Corina
Timo
geregistreerd lid

Hoi Caroline en Corina,

Dankje voor jullie advies en ja het is inderdaad behoorlijk moeilijk soms om die juiste methode te kiezen die werkt voor een hond.
Zeker omdat Timo soms denkt dat de wereld van hem is en dus soms wat verontwaardigt kan reageren dmv te grommen.
En het klopt ook dat je dat grommen niet moet tolereren, vandaar dus ook mijn vraag hier in het forum.

Ik heb wel eerder ervaring gehad met puberende honden, maar dan was het vaak gewoon ff in het nekvel pakken en dan wisten ze hun plaats wel.
Tuurlijk er was nog wel eens wat ongenoegen als ze iets deden wat niet mocht en ik hun met een strenge foei terug naar hun plek wees, maar dat was meer tssssssssssss wat krijgen we nou en dan gingen ze liggen.

Echter omdat Timo nog maar net 10 dagen bij ons is en dus nog niet zo bekend is met zijn commando's behalve eten :-D en zit, is het op zijn plaats gaan bijv. dus nog geen optie en FOEI roepen, daar heeft ie op dit moment behoorlijk maling aan.
Hij gaat gewoon liggen en blijft dus gewoon lekker doorgrommen.
Hij zal - als ie in zo'n bui is - ook niet bij je komen, maar puur op die plek blijven waar je hem het speeltje hebt afgenomen.

Wijzelf gaan dan gewoon door met waar we mee bezig waren, maar vroegen ons dus af of dat wel een goede methode is en of je zo dus niet dat grommen toch (misschien onbewust) toestaat.

We weten dat ie nog jong is en pas ruim een weekkie bij ons is dus we moeten nog veel geduld hebben en dingen spelenderwijs leren, maar voor de rest is het ook echt een schatjuh.

Grz Vanessa & Timo
Bakkie
Actief
Contacteer:

Timo schreef:Wijzelf gaan dan gewoon door met waar we mee bezig waren, maar vroegen ons dus af of dat wel een goede methode is en of je zo dus niet dat grommen toch (misschien onbewust) toestaat.
Ik denk dat je daar niet bang voor hoeft te zijn. Kijk Timo gromt waarschijnlijk omdat hij zijn speeltje terug wil hebben. Ga je er niet op in dan zal hij na een tijdje door hebben dat toch geen zin heeft om te gaan grommen en zal hij het niet meer doen.
Ga je wel op zijn grommen in dan heeft hij wel niet exact bereikt wat hij wilde (zijn speeltje terug), maar hij krijgt wel aandacht van zijn baasjes en dat is ook wel leuk.
Dus voor hem een reden om de volgende keer weer te gaan grommen, want dan krijgt hij weer aandacht van zijn baasje

Groetjes
Corina
Timo
geregistreerd lid

owkee nogmaals bedankt corina :-D

we houden je natuurlijk op de hoogte hoe het verder gaat met Timo
Janina
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Janina »

welkom op het forum!
groetjes Janina!
BoVictoria
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog

Ongelezen bericht door BoVictoria »

Welkom en veel plezier :zwaai:
AfbeeldingAfbeelding

Groetjes van Immie en knuffels van Bo en lebbers van Khaley
Timo
geregistreerd lid

dank je voor jullie warm onthaal :-D
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hoi Timo,

Het lijkt erop dat je problemen aan het kweken bent. Door zijn speelgoed af te pakken maak je hem erop attent dat je niet betrouwbaar bent in de buurt van zijn dingetjes en hij gaat dus in de verdediging. Dat is niet goed..als hij ouder is kan je met dit soort dingen dus echt problemen krijgen. Een grommende pup is nog wel lollig, maar als er straks een volwassen mechelaar tegenover je staat heb je een probleem.
Ik persoonlijk zou er dus voor kiezen zijn speelgoed te vervangen door iets wat hij minder interessant vind. Geef hem speelgoed waar hij zelf mee mag rotzooien en waar jij dus ook niet mee speelt. Daarnaast kun je wat speeltjes apart houden waarmee je samen met hem speelt en die voor hem wat minder interessant zijn zodat hij er geen toestand van maakt als je het afpakt. Ruil inderdaad met iets lekkers en leidt hem af als je iets terug wil hebben wat hij niet meer mag hebben.
Strijden met een pup is altijd verkeerd.
Wat ik niet helemaal begrijp ..je pakt dus iets af en dan blijft hij nog 10 minuten grommen? Hoe ziet dat eruit dan?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Timo
geregistreerd lid

Hoi Eline,

Dankje voor je post

Zoals je ongetwijfeld gelezen zult hebben, hebben wij nu sinds bijna 3 weken een mechelse herder reu van 11 weken oud.
Schat van een beest in vele opzichten maar ook errug dominant.

Wij zijn nu al 2 x met hem op puppy cursus geweest en daar werd mij dus aangeleerd om je hond soms te belonen een enthousiaste knuffel, soms met een snoepje en andere keren weer met zijn "belonings-speeltje".

Nou dat knuffelen gaat goed en ook het snoepje is geen probleem, maar nu is het zo als ik op een gegeven moment dat speeltje wilt hebben en hij dus moet loslaten, dan begint de ellende.

Ik gebruik voor het loslaten van het speeltje het commando LOS en probeer dat vaak te bereiken met een snoepje als ie niet meteen los laat.
Dit werd ook aangeraden door de cursiste.
Dus afleiden met iets lekker en belonen als ie het loslaat.

Nou zodra ik dus het commando LOS zeg / roep begint het gegrom.
Staart is in normale positie om het zo maar te zeggen, oren staan rechtop (voor zover bij een pup van 11 weken) en bovenlip gaat omhoog.

Hij laat uiteindelijk wel het speeltje los en pak ook het snoepje maar gaat vervolgens heftig grommend zitten of liggen.
Ik leg in die tussentijd het speeltje weg, maar Timo blijft grommen.
Dit kan 2 minuten duren maar het is wel eens gebeurt dat het bijna een kwartier duurde eer hij van het gegrom af is.

Nu is het zo dat hij dat gedrag ook vertoont als ik streng FOEI zegt wanneer hij iets doet wat niet mag. Hij stopt wel met datgene wat ie niet mag doen, maar zet dat dus om in een behoorlijke grom
Zelfs toen ik dit weekend zijn braak op ging opruimen (had vrijdag zijn ontwormingskuur Dolthene gehad en ik denk dat dat niet goed gevallen is) begon hij te grommen.

Hem Pakken bij zijn snuit of nekvel beetpakken "verheftigd" de grom

Vandaar dus ook in dit forum mijn post of iemand me kan helpen.
Of moet ik meteen een gedragstherapeut inschakelen ondanks dat hij pas 11 weken is ?

Grz Vanessa & Timo
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Een pup van 11 weken is nog niet bezig met de rangorde, die is gewoon aan het proberen en aan het leren welk gedrag hem wat gaat opleveren.
Als je kijkt naar hetgene je hem geleerd hebt is dat jij in de buurt van zijn speelgoed niet leuk bent. In het begin vond hij het okee als je bij zijn speeltje kwam, nu weet hij dat je het af gaat pakken en verdedigt het dus. Je hebt hem dus geleerd dat jij bij speelgoed rottigheid betekend..de basis is gelegd voor een hond die straks problemen kan gaan maken rond voerbakken en bezit.
Je moet dat dus echt NU om gaan buigen, door zijn speelgoed te laten voor wat het is en hem alleen af en toe lekkers te geven als hij loopt te rommelen met zijn speelgoed. Loslaten is belonen met lekkers en het speeltje laten liggen en niet afpakken.
Met pups is het ontzettend belangrijk een vertrouwensband te leggen..die is geschaad, omdat de pup argwaan heeft als het om zijn speelgoed gaat.
Die argwaan moet eruit...!!
Met betrekking tot het corrigeren..probeer correctie's te vermijden en probeer je pup gewoon te sturen en te begeleiden naar gewenst gedrag en dat te belonen. 11 weken is nog echt een humpie en hij moet nog alles leren. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Timo
geregistreerd lid

Hoi Eline

Dankje voor je tips
Nou met eten is er geen probleem.
De fokker had hem al stapsgewijs geleerd dat hij met het commando GENOEG bij de voerbak weg moest gaan en dat doet ie nu ook zonder nukken. Ik zou de voerbak evt. gewoon weg kunnen pakken.

"Met betrekking tot het corrigeren..probeer correctie's te vermijden en probeer je pup gewoon te sturen en te begeleiden naar gewenst gedrag en dat te belonen"

Dat is echter eerder gezegd en gedaan en ja ik weet dat er veel tijd en energie gaat zitten in zowel een pup als een hond en een hond blijf je je hele leven opvoeden.

Maar om nou bijv. een voorbeeld te noemen wat bij ons dus FOEI is.
Wij hebben lange gordijnen tot aan de vloer en sinds kort overal kabelgoten neergelegd.
Nu gaat hij dus wel 'ns in de lange gordijnen hangen of bijt hij in de kabelgoot.
We proberen hem dan wel te lokken en te roepen maar hij vind dat kabelgootje of het gordijn dan veel belangrijker, zelfs voor een snoeppie komt ie gewoon niet.

De cursiste heeft ons geadviseerd om duidelijk FOEI aan te geven als ie iets doet wat ie niet mag doen en hem dan te lokken of te halen en even met hem gaan spelen, zodat hij is afgeleid van datgene waar hij mee bezig was.

Nou bij de FOEI begint hij dus meestal al te grommen.
Hij laat dan wel datgene met rust waar hij mee bezig was maar gaat dan
gepikeerd zitten of liggen grommen.

Laat ik echter het FOEI weg en roep / haal ik hem bij het item vandaan en speel ik geruime tijd met hem, is ie ff zoet.
Echter kan ik dat roepen / halen en het spelen wel tot 7 - 8 keer herhalen tot hij echt uitgeput is wil hij dat item met rust laten.

Zoals ik ook al eerder schreef hebben wij in het verleden meerdere pups / honden gehad maar deze kon je ook daadwerkelijk met een ander speeltje een tijdje bezighouden waardoor ze "vergeten" waar ze eigenlijk mee waren begonnen.
Timo is echter anders en is niet lang geïnteresseerd in iets.

Zo laat hij op een gegeven moment ook dat gordijn en andere dingen met rust laten maar we willen juist zorgen dat het niet gemolesteerd wordt.

Hoe leer je dat soort gedrag af ?

Nogmaals bedankt voor je tip(s)

Grz Vanessa & Timo
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Echt mechelaartje dus! :mrgreen:
Even nog over de voerbak..baknijd ontstaat door wantrouwen. Laat je dus niet verleiden om die bak weg te gaan halen of dat soort grappen. Je kan er hooguit wat lekkers bijgooien als hij aan het eten is.
Tja, je gordijnen..leuk hè? Pups! :mrgreen:
Wat wij mensen vaak doen is reageren als het leed al aan het geschieden is. Pup is "stout" en wij geven aandacht.Fout 1! ;)
Aandacht verdienen door iets te doen wat niet mag is een lesje dat veel pups al jong leren en dat is lastig.
Straffen is dus straffen en geen lol daarna en afleiden is afleiden en geen straffen..en afleiden doe je dus als de pup alleen al een vage intentie heeft tot..dus niet als ie aan het slopen is.
Op zich zou ik me persoonlijk niks aantrekken van gemopper van hem als ie stopt met wat ie aan het doen was als je hem daarvoor een Foei geeft. Gewoon negeren, klaar, hij gaat zijn goddelijke gang maar met zijn gemopper.
De grap is echter wel dat hij keer op keer de kans heeft om te ontdekken dat die gordijnen echt helemaal geweldig zijn om in te hangen..daar doe jij met je Foei niks aan af.
Eigenlijk is puppy's opvoeden in mijn ogen gestoeld op het principe dat hetgeen wat ze niet mogen, maar ze wel enorm leuk vinden, dat ze dat maar gewoon niet moeten ontdekken.
Voorkomen dus..voorkomen voorkomt de gewoonte, voorkomt het lichtje dat gaat branden dat iets "stouts" erg leuk is en op die manier krijg je gewoon de gemakkelijkste honden, die braaf spelen en doen met wat ze mogen, omdat jij hun dat zo geleerd hebt en ze ook niet beter weten.
Of te wel..kijk of je de eerste tijd nu hij nog zo klein is de boel kan afschermen of zo. Als hij er nu geen gewoonte van kan maken, gaat hij ook niet ineens als hij 5 maanden is in je gordijnen hangen.
Een hond is een gewoontedier. Geef het flosdingen waar hij naar harte lust mee kan rossen, bijtrolletjes en weet ik het wat waar hij zich grollen op mag botvieren en voorkom dat zijn prachtig gebitje in aanraking komt met dat waar hij af moet blijven. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Timo
geregistreerd lid

Hoi Eline,

we gaan ermee aan de slag en hartelijk dank voor je advies / tips :-D
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Graag gedaan! ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Arjanne
Actief

Ongelezen bericht door Arjanne »

Welkom en veel schrijf- en leesplezier.
Groetjes van Arjanne..

Afbeelding
Rust zacht lief teckelmannetje, dank je voor de fijne tijd die we hadden.
We zullen je nooit vergeten Timo.
19-01-2004 / +26-08-2010
Rosa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rosa »

Welkom!!! Ik ben erg benieuwd naar foto's van je pup...
paula
geregistreerd lid

re

Ongelezen bericht door paula »

ben dol op puppy fotos dus laat ze maar komen. ze worden zo snel groot

paula
pootje van junior
Timo
geregistreerd lid

hoi hoi allemaal en dank je voor jullie warm onthaal

De puppy foto's komen eraan :-D nog ff geduld