Timo is nu bijna 10 weekjes oud en errug leergierig / nieuwsgierig.
Afgezien van de enkele kleine ongelukjes 's nachts is ie al redelijk zindelijk en loopt lekker vlot mee aan de riem.
Luisteren tja dat heeft gewoon nog wat tijd nodig, het is tenslotte een jonge hond die van alles wil ontdekken en dat moedigen wij ook aan.
Wij hebben nu echter een vraag en een probleem.
Wilde deze post ook al plaatsen bij opvoeding, maar omdat ik schijnbaar nog niet alle rechten heb om het daar te plaatsen, probeer ik hier even wat informatie / tips te verkrijgen.
Het gaat om bij het probleem om het volgende :
Timo krijgt als ie iets goed doet een snoepje of zijn speeltje waarmee we dan even lekker gaan ravotten. Maar na een tijdje gaat dat "belonings-speeltje" weer weg en mag hij met zijn gewone bal aan de slag.
Dit kan Timo echter niet waarderen en begint nu sinds 2 dagen toch behoorlijk te grommen, waarvan wij toch zijn geschrokken.
Misschien zullen jullie denken het is misschien een grommetje van teleurstelling of van jammer maar dat is het zeker niet, het is een behoorlijke diepe grom, die wel tot zo'n 10 - 15 minuten door kan gaan.
Hoe moeten wij hierop reageren ?
Wij hebben in het verleden labradors en een ierse setter gehad maar deze hadden nooit dit soort "grom-problemen" ze begonnen wel eens te piepen of te janken als het "beloning-speeltje" wegging, maar gingen even later met hun andere speeltjes gewoon aan de slag
Hij is nog jong dat beseffen we wel maar willen dit soort gedrag toch meteen in die kiem smoren.
Dan nog een ander vraagje
Ondanks het feit dat ik (de vrouw dus) thuis werk, is en zal de hond dus weinig echt alleen zijn.
Dit heeft zo zijn voordelen maar ook zeker zijn nadelen.
Toch willen hij hem tzt aanleren om van tijd tot tijd ff alleen te kunnen zijn.
Nu weten we dat we natuurlijk - hij is tenslotte pas 10 weken - nog niet zoveel mogen en kunnen verwachten.
Maar hoe pak je zoiets stapje voor stapje aan ?
Timo is nu nog in de fase dat als ie je niet ziet, dat ie meteen begint te piepen en joelen en dat komt ook gewoon omdat ie pas uit het nest is en dus ook nog errug moet wennen, dat beseffen wij wel.
Maar vanaf wanneer kan je daarmee het beste beginnen en hoe hou je hem zo rustig mogelijk als je weg bent - want tja foei roepen is er niet bij als je er niet bent

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)
Groetjes Vanessa & Timo