Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ruwhaar met te zachte vacht

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

laura l.
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ruwhaar met te zachte vacht

Ongelezen bericht door laura l. »

ik heb een terrier die eigenlijk officieel een "Ruwhaar" is, maar haar vacht is veel te zacht/soft Ze is nu 1 1/2 jaar en zou eigenlijk al 'af' moeten zijn, maar ze is na het plukken (wat op dat moment ook echt nodig is) telkens (nu de 2e keer) véél te zacht. Een beetje zacht mag wel, maar na 1 1/2 maand moet dat toch wel volledig bijgetrokken zijn naar wat het moet zijn, ruw dus. Als ik een aantal maanden ( 5 of 6)wacht, dan wordt haar haar veel langer en dan pas ruwer, maar dat schiet natuurlijk niet op want tegen die tijd moet ze even daarna alweer geplukt worden. Wie weet misschien wat ik eraan kan doen om haar een gezonde ruwe vacht te laten krijgen? misschien een bepaald voermerk of homeopatisch middel of iets dergelijks?
groetjes, Laura, Daigo & Veni
---------------------------------------------------
AfbeeldingDaigo's Homepage&
Parson Russells en De Werkende Terrier
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: Ruwhaar met te zachte vacht

Ongelezen bericht door Angelique25 »

laura l. schreef:ik heb een terrier die eigenlijk officieel een "Ruwhaar" is, maar haar vacht is veel te zacht/soft Ze is nu 1 1/2 jaar en zou eigenlijk al 'af' moeten zijn, maar ze is na het plukken (wat op dat moment ook echt nodig is) telkens (nu de 2e keer) véél te zacht. Een beetje zacht mag wel, maar na 1 1/2 maand moet dat toch wel volledig bijgetrokken zijn naar wat het moet zijn, ruw dus. Als ik een aantal maanden ( 5 of 6)wacht, dan wordt haar haar veel langer en dan pas ruwer, maar dat schiet natuurlijk niet op want tegen die tijd moet ze even daarna alweer geplukt worden. Wie weet misschien wat ik eraan kan doen om haar een gezonde ruwe vacht te laten krijgen? misschien een bepaald voermerk of homeopatisch middel of iets dergelijks?
Je kunt 'm dan beter laten strippen dan helemaal plukken. Met strippen wordt maar een deel van de vacht eruit gehaald waardoor de hond eigenlijk nooit in zijn onderwolletje komt te lopen, maar altijd een gezellig ruwharig kapsel heeft.
Informeer bij je trimster of dit tot haar kunsten behoord, zoniet, zoek dan een andere die het wel kan.
laura l.
Vaste gebruiker
Contacteer:

een trimmer is bij m'n teef helaas geen optie, die vreet ze helemaal op. Ik moet het ook samen doen met m'n man of fokker en haar man, want ze is echt een ramp. en ik vraag me af of stripping op de lange duur wel zo verstandig is, want haar vacht wordt daar niet echt steviger van, eerder softer omdat de bovenvacht haren het voorkomen om steviger te worden zolang deze daar blijven zitten. Maar bedankt voor het meedenken.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

ik denk dat je iedere keer je hond zet in zijn ondervacht.
zoals angelique zegt zou je hond kunnen strippen,dan heb je altijd een ruwe vacht
laura l.
Vaste gebruiker
Contacteer:

dan zal ik dat zelf maar eerst eens moeten leren, want ik heb dat nog nooit gedaan(voor alles is een 1e keer zeg ik maar), maar zorgt dit er dan niet voor dat de ondervacht er nooit goed uit zal komen omdat de bovenvacht haren er nog zitten? dat idee heb ik dan nml
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

laura l. schreef:een trimmer is bij m'n teef helaas geen optie, die vreet ze helemaal op. Ik moet het ook samen doen met m'n man of fokker en haar man, want ze is echt een ramp. en ik vraag me af of stripping op de lange duur wel zo verstandig is, want haar vacht wordt daar niet echt steviger van, eerder softer omdat de bovenvacht haren het voorkomen om steviger te worden zolang deze daar blijven zitten. Maar bedankt voor het meedenken.
Kan je fokker het niet? Lijkt me echt een leuk klusje voor hun :mrgreen:
Jammer dat ze ogenschijnljk zo weinig kennis van de vachtbehandeling hebben.
Ondervacht pluk je nooit weg, want dan zou die in z'n blootje lopen.
Met strippen verwijder je continue (zo om de 4 á 6 weken) de uitstekende pieken (plukhaar). De ene haar voorkomt niet het harder of zachter worden van de andere haar, of het moet zo zijn dat die niet goed uitgeplukt wordt maar dat het haar meer afgebroken (scherp trimmes) wordt. Hierdoor verandert de structuur van de vacht en wordt die zachter. Ook als er haarwortels van het oude haar in het haarzakje achterblijven kan doordat deze toch nog voedingstoffen afnemen de vacht dichter, maar minder van kwaliteit (dus zachter) worden.

Het kan natuurlijk ook genetisch bepaald zijn dat de vacht zich nu eenmaal zo ontwikkeld. ;)
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Je hebt een Parson Jack Russell toch? Dat is een pas erkend en gestandaardiseerd ras. Misschien dat er nog veel varieteit in de vachten voorkomt?
linlin

Re: Ruwhaar met te zachte vacht

Ongelezen bericht door linlin »

laura l. schreef: Ze is nu 1 1/2 jaar en zou eigenlijk al 'af' moeten zijn, maar ze is na het plukken (wat op dat moment ook echt nodig is) telkens (nu de 2e keer) véél te zacht. Een beetje zacht mag wel, maar na 1 1/2 maand moet dat toch wel volledig bijgetrokken zijn naar wat het moet zijn, ruw dus.
kan best nog wel een jaartje of anderhalf duren.

voor wat het plukken betreft, je kan de echt lange haren eruit plukken en de rest gewoon laten zitten. zeg ik, amateur-broken coated-plukster. :mrgreen:
marron
Actief

Ongelezen bericht door marron »

mijn vader was hondentrimmer en ik heb het van hem geleerd met de hand trimmen noemen ze dat en dat is echt nodig bij een ruwhaar, anders word het een poedel :ok: :ok: :ok: :zwaai: :zwaai:
groetjes Van Marron de labjes en Flup
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

gewoon laten zitten en af en toe met een grof harkje de ondervacht die los zit eruit borstelen.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

laura l. schreef:een trimmer is bij m'n teef helaas geen optie, die vreet ze helemaal op. Ik moet het ook samen doen met m'n man of fokker en haar man, want ze is echt een ramp. en ik vraag me af of stripping op de lange duur wel zo verstandig is, want haar vacht wordt daar niet echt steviger van, eerder softer omdat de bovenvacht haren het voorkomen om steviger te worden zolang deze daar blijven zitten. Maar bedankt voor het meedenken.
Ik wil niet zeggen dat mijn voorbeeld nou meteen zaligmakend is, maar toch wil ik je er op wijzen. Bas is alles behalve een makkelijke hond. Hij was een jaar of 5 toen hij pas voor het eerst een trimster zag. Mijn moeder was toen mee en het ging alles behalve vlekkenloos. Hij sprong uit de twee tuigjes waarin hij vast zat. En al had hij een muilkorf om, toch was het een haast onmogelijk taak. nu zo'n 5 jaar later en heel wat trimbeurten verder heeft deze terrier zich toch leren beheersen bij de trimster zelfs zo erg dat hij zonder muilkorf voor het grootste deel wel geplukt kan worden. Veel trimster verdiepen zich in hondengedrag en ik weet inmiddels dat er nogal wat honden met probleemgedag komen bij een trimster hoor! Ook weet ik van iemand die voor gedragsdeskundige studeert dat er ook heel wat trimster die cursus volgen. De meeste zijn dus echt wel wat heetegebakende hondjes gewend en sommige hondjes (zoals Bas) vinden het stiekum dus best wel lekker (al waagt ze zich er niet aan om hem ook nog te wassen en te fohnen wat ze normaal wel altijd doet!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”