Gisteravond zat ik te kijken naar een TV natuurprogramma, het ging over een Walvis soort de Noordkaper, het is een zoogdier en ik betrapte mij er op dat ik vergelijkingen zat te trekken met de Saarlooswolfhond.
Door over bevissing of jagen zijn er nu nog maar 300 stuks over, maar wat was nu het geval, er stierven veel jongen / miskramen / mismaakte / of de paring lukte of pakte niet.
Ze zijn het DNA gaan onderzoeken, en kwamen tot de verschrikkelijke ontdekking, dat de inteelt zo groot was dat de soort gedoemd was om uit te sterven, er was gewoon geen variatie meer in de genen poel, misschien wel voor uiterlijk, maar niet voor het voortbestaan, ze hebben toen het merg onderzocht van beenderen die zo,n 300 jaar oud zijn, en door conservering in het zoute water was het DNA in goede staat, uit dat onderzoek kwam wel naar boven dat de toenmalige Noordkaper nog alle DNA genen bezat voor de broodnodige voortbestaan van deze walvissoort.
En laten wij nu eerlijk zijn, de populaties van het ras de SWH zit in het zelfde schuitje, ik moet er toch een RV er bij halen, omdat zij zelf aan geven in hun clubblad december 2003, dat er in hun populatie duidelijk bekend is wat er zit, ja mensen dat weten wij nu ondertussen ook allemaal, en het zijn er ook plm 300 stuks, plus het is een eiland, niks naar buiten en naar binnen, zeer eenzijdige combinaties, als ik ziet wat er de laatste 6 jaar is geboren, en wat er met dekkingen en nakomelingen gebeurde, dan zie ik een duidelijke vergelijking met de Walvis de Noordkaper .
Hopelijk met velen gezamenlijke inzet blijft dit lot van de Noordkaper het ras de Saarlooswolfhond en andere hondenrassen bespaard.
Gr Bertus
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gevolgen inteelt Noordkaper, voorbeeld voor hondenrassen.
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Van de Noordkaper was er wel een populatie in een onbekende baai die niet verwant bleek en dus evt een kleine uitstel van executie kan betekenen toch?
De Saarloos maken we wel weer opnieuw, wolven een D-herders genoeg in de opvang en de asielen, geen taak voor jou Bertus?
Nee hoor, even zonder gekheid, die honden worden zo gecontrolleerd gefokt dat die inteelt lang zo kwalijk niet wordt. Van iedere hond is bekend welk DNA hij heeft en dus zullen de mensen altijd kunnen zorgen dat de minst verwante dieren paren en dus kan de populatie soms nog gered worden. Dat kun je bij die walvissen niet doen, die paren met wie ze willen.
De Saarloos maken we wel weer opnieuw, wolven een D-herders genoeg in de opvang en de asielen, geen taak voor jou Bertus?

Nee hoor, even zonder gekheid, die honden worden zo gecontrolleerd gefokt dat die inteelt lang zo kwalijk niet wordt. Van iedere hond is bekend welk DNA hij heeft en dus zullen de mensen altijd kunnen zorgen dat de minst verwante dieren paren en dus kan de populatie soms nog gered worden. Dat kun je bij die walvissen niet doen, die paren met wie ze willen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Ik ben hier 100% met je eens Marc, met sommigen rassen is het te redden, maar er ontstaat wel het zelfde systeem bij de SWH vergeleken met de Noordkaper, zoals nu een RV bezig is. niemand in en niemand uit !MARC_S schreef: die honden worden zo gecontrolleerd gefokt dat die inteelt lang zo kwalijk niet wordt. Van iedere hond is bekend welk DNA hij heeft en dus zullen de mensen altijd kunnen zorgen dat de minst verwante dieren paren en dus kan de populatie soms nog gered worden. Dat kun je bij die walvissen niet doen, die paren met wie ze willen.
Pure fokzelfmoord.
Gr Bertus.
- Mol
- Zeer actief