Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eiwit in voer

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

*sidney*
Vaste gebruiker
Contacteer:

Eiwit in voer

Ongelezen bericht door *sidney* »

Ik geef mijn honden een droogvoer met een nogal hoog eiwit gehaalte van 27 % ik hoor van mensen en heb zelf ook in boeken en zo gelezen dat een te hoog gehalte aan eiwit in het voer slecht is voor de lever en de nieren en de gewrichten als je hond ouder word, en dat je als je hond 6 jaar is geweest het beste een droogvoer kan nemen met een lager eiwitgehalte nu zat ik er zelf aan te denken om mijn honden op 20 % eiwit te zetten wel van hetzelfde merk voer dan maar nu las ik dit in een boek van Martin Gaus ik ben benieuwd naar jullie reakties wat jullie ervan vinden is dit nou waar of is dit de grootste flauwe kul :roll: :mrgreen: .

De oudere hond:

De oudere hond heeft in principe geen andere voeding nodig dan een volwassen hond. Als het activiteitsniveau wat terugloopt moet vooral de energieopname (de hoeveelheid) worden beperkt. Een voeder met een enigszins lagere energieinhoud zou hiervoor ook gebruikt kunnen worden. Oudere honden hebben in tegenstelling met wat nog wel eens wordt beweerd, geen verlaagde behoefte aan eiwitten. Omdat eiwit in de voeding niet de oorzaak is van nierschade bij de oudere hond, heeft beperking van de eiwitvoorziening met het oog op het voorkomen van nierproblemen geen zin bij de ouder wordende hond. Door het consequent eten van een droogvoeder is de kans op tandsteen beperkt en blijven ook het gebit en het tandvlees tot op zeer hoge leeftijd meestal in uitstekende conditie.
Afbeelding
Peet2
Zeer actief

Re: Eiwit in voer

Ongelezen bericht door Peet2 »

*sidney* schreef: De oudere hond:
Door het consequent eten van een droogvoeder is de kans op tandsteen beperkt en blijven ook het gebit en het tandvlees tot op zeer hoge leeftijd meestal in uitstekende conditie.
Nou, da's in ieder geval klinkklare onzin......dus de rest neem ik maar met een groooote korrel zout!

Enne, heeft martin gaus niet zelf brokken verkocht? Ik weet niet of hij het nog doet, maar hij was in de beginjaren toch de importeur van Smolke?
Dus, tja....het zoveelste boek van een brokkenvoeder.....trek zelf je conclusies....

Kijk verder eens kritisch naar de samenstelling van het voer. Zit er vlees in, of alleen beendermeel? Hoeveel procent ? Zitten er granen in? Tarwe? Rijst? Mais? Bietenpulp? Waarschijnlijk wel.
Wat moet een carnivoor daarmee?
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik heb begrepen dat het niet om de hoeveelheid eiwitten gaat die belangrijk is, maar de kwaliteit van de eiwitten die gebruikt worden in het voer. En meestal zijn die eiwitten in brokken afkomstig van de goedkoopste grondstoffen. Maar een hond heeft wel gewoon eiwitten nodig en op zich is 27% niet hoog. Er zijn zat voeders waar 32 % eiwit in zit.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
*sidney*
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re: Eiwit in voer

Peet2 schreef:
*sidney* schreef: De oudere hond:
Door het consequent eten van een droogvoeder is de kans op tandsteen beperkt en blijven ook het gebit en het tandvlees tot op zeer hoge leeftijd meestal in uitstekende conditie.
Nou, da's in ieder geval klinkklare onzin......dus de rest neem ik maar met een groooote korrel zout!

Enne, heeft martin gaus niet zelf brokken verkocht? Ik weet niet of hij het nog doet, maar hij was in de beginjaren toch de importeur van Smolke?
Dus, tja....het zoveelste boek van een brokkenvoeder.....trek zelf je conclusies....

Kijk verder eens kritisch naar de samenstelling van het voer. Zit er vlees in, of alleen beendermeel? Hoeveel procent ? Zitten er granen in? Tarwe? Rijst? Mais? Bietenpulp? Waarschijnlijk wel.
Wat moet een carnivoor daarmee?
Ik zal de ingredienten op de verpakking eens goed lezen :mrgreen: en het voer bevalt mij verder prima de uitwerpselen zijn mooi stevig en hun vacht ziet er ook prima uit :mrgreen: .
Afbeelding
sanne
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sanne »

Volgens mij moet je kijken wat de eiwitfractie is en niet hoeveel procent eiwit erin zit. Hier een voorbeeld hoe de eiwitfractie uitrekend.
Voer met:
ruw eiwit : 25% = 250 gram / kg voer
ruw vet : 10% = 100 gram / kg voer
vocht : 10%
vezel : 2%
as : 6 %
koolhydraten : 47% = 470 gram per kg voer
-------------
100%

1 gram eiwit lever 4Kcal
1 gram vet levert 9 kcal
1 gram koolhydraten levert 4 kcal

eiwit: 250 gram x 4 kcal = 1000KC/kg
vet: 10 gram x 9 kcal = 900 kc/kg
koolhydraten: 470 gram x 4 kcal = 1880 kc/kg
----------------
Totaal 3780 kc/kg

de eiwitfractie is dan : (1000:3780)x100= 26,46%

de getallen zijn een voorbeeld.

de eiwitfracte mag niet hoger zijn dan 30%.

sandra
*sidney*
Vaste gebruiker
Contacteer:

sanne schreef:Volgens mij moet je kijken wat de eiwitfractie is en niet hoeveel procent eiwit erin zit. Hier een voorbeeld hoe de eiwitfractie uitrekend.
Voer met:
ruw eiwit : 25% = 250 gram / kg voer
ruw vet : 10% = 100 gram / kg voer
vocht : 10%
vezel : 2%
as : 6 %
koolhydraten : 47% = 470 gram per kg voer
-------------
100%

1 gram eiwit lever 4Kcal
1 gram vet levert 9 kcal
1 gram koolhydraten levert 4 kcal

eiwit: 250 gram x 4 kcal = 1000KC/kg
vet: 10 gram x 9 kcal = 900 kc/kg
koolhydraten: 470 gram x 4 kcal = 1880 kc/kg
----------------
Totaal 3780 kc/kg

de eiwitfractie is dan : (1000:3780)x100= 26,46%

de getallen zijn een voorbeeld.

de eiwitfracte mag niet hoger zijn dan 30%.

sandra
Bedankt voor de goeie informatie :mrgreen:
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Roelfien schreef:Ik heb begrepen dat het niet om de hoeveelheid eiwitten gaat die belangrijk is, maar de kwaliteit van de eiwitten die gebruikt worden in het voer. En meestal zijn die eiwitten in brokken afkomstig van de goedkoopste grondstoffen.
En honden hebben veel van die goedkope eiwitten nodig met als gevolg dat ze nierfalen kunnen krijgen, daarom wordt vaak geadviseerd om oudere honden voer te geven met een laag eiwit gehalte.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

hondenvoerfabrikanten zullen altijd met veel plezier het eiwitgehalte omlaag praten, omdat dierlijk eiwit het duurste ingrediënt is, en bovendien nog lastig om te verwerken.
Honden met zwakke nieren of een zwakke lever kunnen problemen hebben met een hoog eiwitgehalte, voor hen is een eiwitarm dieet soms aanbevolen. Maar vergeet niet dat eiwitten noodzakelijk zijn voor de vachtvorming, de spiervorming, en ja, zelfs de botten en gewrichten bestaan voor een groot deel uit eiwitten.
*sidney*
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik heb het allemaal even gelezen en ik ben tot een besluit gekomen ik blijf gewoon op de 27 % altijd dat wisselen :? :mrgreen: .
Afbeelding
sanne
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sanne »

*sidney* schreef:Ik heb het allemaal even gelezen en ik ben tot een besluit gekomen ik blijf gewoon op de 27 % altijd dat wisselen :? :mrgreen: .
Welk merk voer geef je eigelijk.

sandra
*sidney*
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik geef OddsOn (Greyhound voer) ik haal het bij een kennis die het zelf importeerd hij heeft nog veel meer andere merken voer uit Australie, Ierland, Engeland, ik wil niet zeggen dat dit voer beter is als de merken hier in de dierenwinkels alleen voor de prijs hoef ik het niet te laten 18/19 euro voor 15 kg ik doe er ook altijd wat Biofoodolie over het voer dat spul bevalt me ook wel goed :mrgreen:.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”