Moderator: moderatorteam
mn ouders hebben er 2.Stang schreef:Dit vind ik dus werkelijk een SCHITTEREND ras !!!!
Totdat ik op dit forum kwam, had ik er nooit van gehoord...... als mijn honden oud zijn (over een jaartje of 10) ga ik me zeker verder in dit ras verdiepen, want wellicht ooit.....
![]()
prachtig, schitterend, grandioos mooi!
in frankrijk zitten de felste geloof ik. die staan dacht ik op een soort van zwarte lijst. maar dat weet ik niet zeker.Angel-eyes schreef:Ik denk dat je voortaan bij Mechelaar-Fan eerst kan vragen voor een maar werkfoto's want die toverd er ff een zooi tevoorschijn! 8O
Maar zeker een heel mooi ras, echt een mooie hond om te zien, athletisch om te zien, maar blijkbaar ook zat power.Ik heb er eigenlijk maar ooit 1 gekent in het echt en wat een vreselijk lief beest was dat, maar zo waaks als de pest.
Maar echt hele mooie foto's!
Die ik kon is alweer 20 geleden ongeveer, ik weet niet of die lijn verandert is, maar dat was echt geen watje.Ik geloof dat die hond zelfs uit amerika kwam die daar werd gebruikt als jachthond blijkbaar.honiahaka-kuckunniwi schreef:in frankrijk zitten de felste geloof ik. die staan dacht ik op een soort van zwarte lijst. maar dat weet ik niet zeker.Angel-eyes schreef:Ik denk dat je voortaan bij Mechelaar-Fan eerst kan vragen voor een maar werkfoto's want die toverd er ff een zooi tevoorschijn! 8O
Maar zeker een heel mooi ras, echt een mooie hond om te zien, athletisch om te zien, maar blijkbaar ook zat power.Ik heb er eigenlijk maar ooit 1 gekent in het echt en wat een vreselijk lief beest was dat, maar zo waaks als de pest.
Maar echt hele mooie foto's!
de "watjes" zitten hiero.
Ging er niet om of de Beauceron feller is dan een Mechelaar, ging welke Beauceronlijn feller is, de franse of de in dit geval genoemde, Franse lijn.mechelaar_fan schreef:de felste??? zo fel zijn ze niet hoor.
De beauceron staat op geen enkele zwarte lijst, de laatste 20 jaar zijn ze - helaas - amper in de ring geselecteerd, maar eerder op schoonheid en IPO. Ze zijn, ondanks het Franse chauvinisme, uit de Franse ring en mondioring volledig verdrongen door de mechelaar. Bovendien was de selectie reeds eerder minder specifiek, zoals bij de mechelaar, en werd de beauceron ook geselecteerd als veedrijver.
Gelukkig hebben de Fransen een sterk fokwaardesysteem, waardoor de mindere selectie geen vreselijke gevolgen heeft voor de anatomie.
Beaucerons zijn nogal wantrouwig tegenover vreemden, minder sociaal als een mechelse herder. Ze zijn door de mechelaar uit de Franse ring verdrongen omdat ze minder belastbaar zijn, als je de druk verhoogt, heb je vlug een stroeve, koppige hond.
Het zou wel kunnen dat de ruime selectiebasis aanleiding heeft gegeven tot een intelligente veelzijdige hond. De intelligentie kan een africhter wel te parten spelen tijdens een wedstrijd.
Gekende werklijnen zijn 'du lagide' in Vlaanderen (Heist-op-den-Berg) en de la loutre noire in frankrijk.
Nadeel bij Franse import is de maniakale coupeerdrift van de Fransen.
Bas Rouge schreef:Wat hebben ze toch een mooie lijven, die beauceronnen. Ik ga verdorie weer twijfelen! Ik heb een altdeutsche hutehundpup besproken, maar nu ik deze krachtige atletische lijven zie.... Hoe heten overigens de beaucerons van jouw ouders, honiahaka-kuckunniwi?
Groet, Sieneke
nicka was geloof ik uit het 2e nest. ze heeft nog 2 broers. noak en n...Bas Rouge schreef:Jeetje, wat zonde dat Nicka er niet meer is. Zij was de enige teef in het eerste nest van Izarha toch?
Ze heeft dus 2 keer een een maagtorsie overleefd? Da's al bijzonder op zich. Maagtorsie is vreselijk, mijn vorige hond is er ook aan bezweken. Helaas hebben beauceronnen er wel regelmatig last van.
Weten de fokkers trouwens dat Nicka er niet meer is?
Ik heb jullie ongetwijfeld weleens gezien op een beauceronmeeting. Kan me wel jullie honden herinneren maar heb geen beeld van jullie zelf. Ik ga proberen binnenkort ook foto's te plaatsen, dan zal ik een foto laten zien van mijn beauceron.
Groet, Sieneke
ik ben verder niet bekend met de bonnetje, dus Varousse du Boulaie zegt me niks. maar barousse wel.Bas Rouge schreef:Mijn beauceron komt ook van een Belgische fokker, net als jullie Donja. Haar stamboomnaam is "Varousse du Boulaie", maar ze heet Barousse. Haar ouders zijn Rebecca du Boulaie en Hendl de la Loutre Noir. Hoe gaat het met Donja? Kun je wat meer over je ervaringen met de beaucerons vertellen?