Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ander geluid over Castratie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

EvavT

Ander geluid over Castratie

Ongelezen bericht door EvavT »

Velen op dit forum zijn anti castratie. Ik begrijp hun redenen ook wel.
Anderen melden juist de positieve kant, ofwel de honden zijn niet dikker of slomer geworden.

Nu lees ik in het boek 'waarom doet mijn hond zo' van John Fisher dat er geen sprake is van gedragsverandering. Onderzoek in 1970 gaf aan dat bij 70% van de dieren een gedragsverbetering optrad.
Het gedrag kan dus wel veranderen, maar altijd ten goede, zo luidt de tekst.
Nu kun je natuurlijk discussieren over wat een gedragsverbetering is. Geldt die voor hond of voor baas? Maar John Fisher heeft volgens mij wel wat verstand van 'gezond hondengedrag' (?)

Je kunt ook zeggen dat het wreed is om een reu helemaal intact te laten met alle natuurlijke behoeften vandien, zonder hem daarvoor een uitlaatklep te bieden.
Dat laatste zette mij wel aan het denken. Of je moet een fokhond hebben....

Hij benoemt dit dus als een psychologisch probleem, een aanwijzing voor de sterke band tussen mens en hond, daar we vaak geen probleem hebben met het castreren van allerlei andere dieren, zoals beren, hengsten, stieren en katers........ :roll:
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Pfft...ik blijf het moeilijk vinden. Kan wel zijn dat door een castratie een eventuele gedragsverbetering optreed, maar dan verander ik dus eigenlijk gewoon het karakter van mijn hond door in hem te laten snijden. Door gewoon ervoor te zorgen dat hij die hormonen niet meer aanmaakt waardoor hij is wie hij nu is. En dat terwijl je dus niet eens zeker bent van een verbetering na de castratie.
Het blijft een gok.

Ik weet het niet, ik vind het moeilijk. In de eerste instantie blijft mijn eerste reactie dat ik niet in Tom laat snijden OF het moet echt om medische indicatie zijn.
molly

Ongelezen bericht door molly »

gedragsverbetering is naar mijn mening ook gedragsverandering hoor.
EvavT

Ongelezen bericht door EvavT »

molly schreef:gedragsverbetering is naar mijn mening ook gedragsverandering hoor.
Ja....
sorry :sleep: er staat 'ze raken hun karakter niet kwijt, het knapt er zelfs van op'
Het verandert dus WEL, heb je gelijk in.
Maar hoe dan ook, we hebben van honden huisdieren gemaakt, ze zijn al wel meer van hun oorsprong 'kwijtgeraakt' en ik vind het punt van dat ze hun driften niet kunnen uitleven ook eentje om over na te denken

Voor nu zou ik mijn hond alleen om medische redenen laten castreren
Ik laat zijn niet ingedaalde balletje weghalen, de andere laat ik intact
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Tommie probeert ook graag op zijn vriendjes te rijden, dus hij kan zijn driften prima kwijt. Het is toch niet zo dat alle reuen rondlopen met een vreselijk verlangen om een teef te dekken?
willemien
Actief

Ongelezen bericht door willemien »

In een roedel mag ook alleen de alfa-hond zich voortplanten dus ik vind het niet zielig om een reu nooit te laten dekken; zo onnatuurlijk is dat blijkbaar niet.

Ik vind dat Siemen zijn ballen mag houden maar als ze eraf moeten vanwegen een of ander probleem (bv permanente voorhuidontsteking of echt veel te dominant of wegloperig gedrag) dan gaan ze eraf zonder spijt. gelukkig lijkt siemen een sociale goed luisterende hond te worden dus hij mag ze voorlopig lekker laten bungelen...
speurneus carola

Re: Ander geluid over Castratie

Ongelezen bericht door speurneus carola »

[Je kunt ook zeggen dat het wreed is om een reu helemaal intact te laten met alle natuurlijke behoeften vandien, zonder hem daarvoor een uitlaatklep te bieden.

en hond doet het niet voor het lekker maar door het instinct tot overleven.

maar de hondjes die laag in rang zijn zullen nooit aan de beurt komen om het eens een keertje te doen, een teken dat een hond het niet doet voor het lekker want dan zouden ze het heus wel eens een keertje doen.

het enige is dat bij gedragsproblemen al vaak gezegd wordt ballen eraf. en dan komt men erachter dat het niks geholpen heeft. Gedragsproblemen komen 90% voort uit het karakter en karakter zit in de hersens en niet in de ballen.

dus alles eraf halen is van geen enkele invloed op de hond, alleen op bepaalde hormonen zoals het vasthouden van bepaalde vetten, normaal was dat gereduceerd door de hormonen en na castratie werken deze niet meer mee dus is vetaanleg mogelijk. maar wie een hond in de juiste conditie heeft, dus voor de operatie niet te vet en in goede conditie zal alleen een klein beetje conditievermindering merken. maar na een goede opbouw en weer veel beweging is dit zo weer weg.
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

willemien schreef:In een roedel mag ook alleen de alfa-hond zich voortplanten dus ik vind het niet zielig om een reu nooit te laten dekken; zo onnatuurlijk is dat blijkbaar niet.
Maar een vaste roedel is toch wel heeeel wat anders dan alle honden die je dagelijks op straat tegenkomt.
Het klopt inderdaad dat in vaste roedels alleen de alfa reu mag dekken, maar alle honden uit de buurt behoren niet tot die vaste roedel. Wij willen graag dat onze hondjes zich netjes gedragen tegenover vreemde honden....dat op zich is eigelijk al heel onnatuurlijk. En dan komt er ook nog eens bij dat hij ook niet op jan en alleman mag springen.
Maar een reu die hefig verliefd is en twee dagen niet eet is toch zo schattig :roll: aagooss hij is verliefd :roll:

Ik vind dat je lang niet alles kan vergelijken met de "natuur" Dit is geen natuur meer......honden leven niet meer in vaste roedels, ze mogen indringers die op hun territorium komen niet meer afmaken, ze mogen niet zelf meer hun eten bij elkaar scharrelen.

Als ik een reu zou hebben die nogal oversexed is zou dat voor mij een rede kunnen zijn om hem te castreren. Hij mag en zal nooit dekken en een verdere uitlaatklep heeft hij ook niet. Ik vind het eerder sneu om hem constant hotel de botel over straat te laten lopen.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

speurneus carola schreef: dus alles eraf halen is van geen enkele invloed op de hond,
Tuurlijk heeft castratie wel invloed, ik heb het vaak genoeg gezien bij reuen......voor en een paar maanden na de castratie. Ze kunnen er zeker door veranderen, dat wil niet zeggen dat dat altijd zo positief is natuurlijk.
Dat er te snel wordt gecastreerd bij gedrags problemen ben ik het mee eens. Maar in sommige gevallen kan een castratie zeker bijdragen aan het veranderen van een gedragsprobleem.
Laatst gewijzigd door Charlotte* op 05 apr 2004 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

EvavT schreef: Onderzoek in 1970 gaf aan dat bij 70% van de dieren een gedragsverbetering optrad.
Het gedrag kan dus wel veranderen, maar altijd ten goede, zo luidt de tekst.
Dat het gedrag altijd ten goede veranderd ben ik het niet mee eens.
Een reu die erg onzeker of angstig is moet je nou net niet castreren.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
willemien
Actief

Sandro; jij zegt dat honden die zomaar over straat lopen niet tot de roedel van mij en mijn hond behoren maar dan nog; zolang ik er bij ben als alfa, zou het nog altijd MIJN recht zijn om op loslopende hondjes te springen en niet het recht van mijn ranglagere hond. In een roedel zijn de alfa's ook altijd bezig om te voorkomen dat andere honden hun genen kunnen verspreiden, ook als het om beesten gaat die niet bij de roedel horen.

Ik ben het er wel mee eens dat als honden teveel met sex bezig zijn, castratie kan helpen maar bij een "normale hond" kan je zijn driften echt wel beteugelen zonder dat het meteen zielig is.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Sandro schreef:
willemien schreef:In een roedel mag ook alleen de alfa-hond zich voortplanten dus ik vind het niet zielig om een reu nooit te laten dekken; zo onnatuurlijk is dat blijkbaar niet.
Maar een vaste roedel is toch wel heeeel wat anders dan alle honden die je dagelijks op straat tegenkomt.
Het klopt inderdaad dat in vaste roedels alleen de alfa reu mag dekken, maar alle honden uit de buurt behoren niet tot die vaste roedel. Wij willen graag dat onze hondjes zich netjes gedragen tegenover vreemde honden....dat op zich is eigelijk al heel onnatuurlijk. En dan komt er ook nog eens bij dat hij ook niet op jan en alleman mag springen.
Maar een reu die hefig verliefd is en twee dagen niet eet is toch zo schattig :roll: aagooss hij is verliefd :roll:

Ik vind dat je lang niet alles kan vergelijken met de "natuur" Dit is geen natuur meer......honden leven niet meer in vaste roedels, ze mogen indringers die op hun territorium komen niet meer afmaken, ze mogen niet zelf meer hun eten bij elkaar scharrelen.

Als ik een reu zou hebben die nogal oversexed is zou dat voor mij een rede kunnen zijn om hem te castreren. Hij mag en zal nooit dekken en een verdere uitlaatklep heeft hij ook niet. Ik vind het eerder sneu om hem constant hotel de botel over straat te laten lopen.
Ik heb hier 2 dekreuen lopen , en op dit ogenblik ook een loopse teef , maar onze reuen zullen nu echt niet op alle teven springen die ze tegen komen in het bos . Ze willen alleen die ene teef, en de rest interseerd ze geen ene moer. Ook eten ze normaal hun bak leeg, ook als de teef in haar top dagen zit, dus zielig....nee helemaal niet.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Heeft Fisher het alleen over reuen? Want de meeste teven die ik ken zijn een stuk feller geworden na castratie. En dat is meestal niet zo leuk.
Afbeelding
willemien
Actief

Bij een reu werkt castratie rangverlagend; andere honden ruiken dat hij geen hormomen meer aanmaakt. Bij een teef stijgt het testosteronspiegen als er geen vrouwenlijk hormonen worden aangemaakt en dus word een teef inderdaad mogelijk wat feller of dominanter.

Werd bij mij op de hondenshcool voor gewaarschuwd dat je goed moest oppassen met castratie/sterilisatie als je twee honden in huis hebt die ongeveer even hoog in rang zijn (en dus elkaar uitdagen); bij mannetjes moet je dan degene die het laagst in rang is castreren, bij teefjes moet je de hoogste in rang steriliseren. Als je dat verkeerd om doet, heb je helemaal kans dat ze gaan vechten want dan breng je de rangorde nog dichter bij elkaar.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”