Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beginnen met fokken

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Dorien
Zeer actief

Beginnen met fokken

Ongelezen bericht door Dorien »

Ik lees hier vaak de verhalen en tips van fokkers, en zodoende heb ik wel het idee dat jullie er het nodige van weten. Daarom lijkt me dit de beste plek om het te vragen:
Ik wil dolgraag honden gaan fokken, maar heb geen idee hoe ik moet beginnen. Ik lees vaak dat de moeder kampioen zus en de vader kampioen zo is, dus ik neem aan dat je met je hond eerst de nodige prijzen moet behalen, wil je ermee kunnen fokken. Verder moet je uiteraard je dier bij de dierenarts laten testen op erfelijke afwijkingen e.d. Maar hoe begin je hier nou mee? Moet je ook al gelijk een kennelnaam aanvragen? Hoe gaat dat in zijn werk?
Ik ben me nog aan het orienteren welk ras ik wil gaan fokken, want er zijn een hoop rassen die ik waardeer. Heeft iemand tips wat betreft boeken of pagina's op het internet of wat dan ook?
Ik weet zeker dat ik dit wil gaan doen, maar als ik eraan begin wil ik ook zo goed mogelijk voorbereid zijn!
Alvast bedankt!
Groeten, Dorien.
Afbeelding
Groet,
Dorien
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Toen wij onze eerste teef kochten , zijn we eerst wat showtjes gaan lopen.Toen ze 18 mnd was hebben we haar laten aankeuren bij de NDDC. toen dat goed was hebben we een kennelnaam aangevraagt.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Dorien
Zeer actief

Ok, misschien superdom, maaruh.. NDDC??? :clown: Oh wacht! Nederlandse duitse doggen club? :-D
Afbeelding
Groet,
Dorien
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

wat is de reden dat je wil gaan fokken, en wat is je doel in deze?
weetje genoeg over je ras weet je wat er aan verbeterd moet worden weet je de fouten van je eigen hond te herkennen?
weet je wel type het dichst bij de stansdaard zit

zo niet niet gaan fokken

mol 8)
jip007
Erelid

Dorien80 schreef:Ok, misschien superdom, maaruh.. NDDC??? :clown: Oh wacht! Nederlandse duitse doggen club? :-D
Afbeelding
heel goed , en wat ik nog vergeten was is , dat we wel al 10 jaar doggen hadden voor we gingen fokken.
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik zou zeggen, ga je eerst heeeeeeeeel goed verdiepen in een ras.
Ikzelf wil ooit Duitse Herdersfokken. Sinds 2,5 jaar weet ik aardig wat over het ras, maar nog lang niet voldoende! Eerst zou ik een Duitse Herder willen waar ik alles op mijn eigen tempo kan doen, eventueel onder fokkersvoorwaarde.
Mocht ik gaan fokken, is het denk ik over 4 jaar op zijn vroegst!!
annicka
Zeer actief

Ongelezen bericht door annicka »

Begin eens met het houden (en daarmee bedoe ik het liefhebber zijn ) van een ras. Niet een hond gaan kopen om dat je zo nodig moet fokken. Dat valt zwaar tegen.

Groeten, Ellen
Groetjes van Ellen en een Knuf van Noa, Luna en Fitz.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Waarom wil je gaan fokken?
Afbeelding
Dorien
Zeer actief

v.d Lupinehof schreef:wat is de reden dat je wil gaan fokken, en wat is je doel in deze?
weetje genoeg over je ras weet je wat er aan verbeterd moet worden weet je de fouten van je eigen hond te herkennen?
weet je wel type het dichst bij de stansdaard zit

zo niet niet gaan fokken

mol 8)
En hoe kom je al deze zaken dan te weten?? Je kan nu eenmaal niet alles uit een boekje halen. Ik heb genoeg boeken over de verschillende rashonden... Het gaat mij meer om de praktische kant, wat ik al zei, over kampioenen, wetten en vergunningen. Ikzelf neig naar de Argentijnse Dog, maar ik heb hierin nog totaal geen keuze in gemaakt. Ik heb nu een kruising Argentijn, waar ik nog lang niet zoveel Argentijn in zie als ik graag zou zien. Mijn doel? Natuurlijk het ras zo veel mogelijk verbeteren, dat je er naar mijn inzien de mooiste en beste hond uit krijgt. Ik ben pas 23 en er is gelukkig nog een lange weg voor mij te gaan, en daarom wil ik graag advies van de fokkers hier.

Afbeelding
Groet,
Dorien
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

rassen leren kennen doe je niet in een dag, dat duurt minstens jaren!! Ikzelf ben ook pas 17 en verdiep me er ook in. Eerst wil ik het ras goed kennen voordat ik echt ga fokken, en dan komt mijn eerste fokteef onder fokkersvoorwaarden, zodat ik het "grote werk" samen met een fokker kan doen
Dorien
Zeer actief

Er zal toch vast wel zoiets zijn, als dat je "in de leer"kan gaan bij een fokker? Dan kan je kijken hoe een ander het doet en er zelf nog iets aan toevoegen ofzo... Verder ben ik van plan om naar shows te gaan etc,etc. Maar dan moet ik uiteraard wel besloten hebben welk ras het wordt... Heb zelf thuis ook een Duitse Herder met stamboom gehad, maar die had helaas HD....

Afbeelding
Groet,
Dorien
Mol
Zeer actief

Dorien80 schreef:Er zal toch vast wel zoiets zijn, als dat je "in de leer"kan gaan bij een fokker? Dan kan je kijken hoe een ander het doet en er zelf nog iets aan toevoegen ofzo... Verder ben ik van plan om naar shows te gaan etc,etc. Maar dan moet ik uiteraard wel besloten hebben welk ras het wordt... Heb zelf thuis ook een Duitse Herder met stamboom gehad, maar die had helaas HD....

Afbeelding
waarom wil je gaan fokken dan? fokken is niet altijd rose geur en maanen schijn hoor
je weet nog niet eens welk ras je wil ,en dan gelijk maar over fokken beginnen ga eerst je eens een jaar of 10 in een ras verdiepen

mol 8)
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Ik ben geen fokker en zal er ook nooit 1 worden.
Maar ik zou eerst een ras uitzoeken waar ik helemaal verliefd op zou zijn. En dan overal eens kijken wat je mooi vind want binnen een ras zijn er ook weer types, types die je aanstaan of juist niet. En dan de rasstaandaard er ook eens bij(hoe interpreteer jij hem). wat vind jij er beter bij in de buurt komen e.d. Ik ben al jaren verslingerd aan de boxer maar wat ik echt mooi vind heb ik nog niet gevonden.
En zoals je zegt meelopen met fokkers en van hen en/of uit boeken heel veel leren over erfelijkheid, botten spieren voeding enzo.
Je kunt om te beginnen ook de cursus KK1 ( kun je bij een KC doen), dat is lang niet volledig maar geeft je een beginnetje.
Succes.
Dorien
Zeer actief

Dus jij bent ook pas na 10 jaar begonnen met fokken Mol?? Tuurlijk ben ik van plan me in een ras te verdiepen, maar ik wil wel graag gaan fokken voordat ik bejaard ben, sorry...

Afbeelding
Groet,
Dorien
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Dorien80 schreef:Dus jij bent ook pas na 10 jaar begonnen met fokken Mol?? Tuurlijk ben ik van plan me in een ras te verdiepen, maar ik wil wel graag gaan fokken voordat ik bejaard ben, sorry...

Afbeelding
Je schreef toch dat je 23 was?????
Afbeelding
Dorien
Zeer actief

Nog steeds ja. Ik wil het ook goed en rustig en weloverwogen aanpakken, maar 10 jaar vind ik wel een hele lange tijd.....
Afbeelding
Groet,
Dorien
Mol
Zeer actief

Dorien80 schreef:Dus jij bent ook pas na 10 jaar begonnen met fokken Mol?? Tuurlijk ben ik van plan me in een ras te verdiepen, maar ik wil wel graag gaan fokken voordat ik bejaard ben, sorry...

Afbeelding
dan zal je nooit ver komen ik ben pas gaan fokken van honden toen ik wist waar ik mee bezig was ja inderdaad, ik zit me leven lang al in de honden heb ook al 21 jaar ervaaring in honden

mol 8)
Dorien
Zeer actief

Goh, jij trekt wel snel je conclusies zeg! Ik zeg toch dat ik om advies vraag? Ik begin toch niet zomaar? Ik vind 10 jaar alleen wat lang. Het feit dat jij er die tijd over hebt gedaan, betekend toch niet dat iemand anders dat niet sneller kan? Ik kan het misschien wel over 5 jaar ofzo. Kijk, je kan toch pas met een teef gaan fokken als ze een jaar of 2 is, in die tijd kan je ook een heleboel kennis opdoen, of niet soms?

Afbeelding
Groet,
Dorien
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

ik heb er ook wel aan gedacht over fokken van een doberman maar ik ga het toch niet doen

je ziet nog maar heel weinig werkdobbermannen en de meeste dobbermannen zijn gefokt op show

voor het geld moet je het allesinds niet doen voor het ras van jouw keuze te verbeteren wel,

als je met argentijenen wilt fokken koop eerst een reu ofzo met stamboom en als je hond volwassen is en je wilt het nog altijd zou ik het doen
Mol
Zeer actief

Dorien80 schreef:Goh, jij trekt wel snel je conclusies zeg! Ik zeg toch dat ik om advies vraag? Ik begin toch niet zomaar? Ik vind 10 jaar alleen wat lang. Het feit dat jij er die tijd over hebt gedaan, betekend toch niet dat iemand anders dat niet sneller kan? Ik kan het misschien wel over 5 jaar ofzo. Kijk, je kan toch pas met een teef gaan fokken als ze een jaar of 2 is, in die tijd kan je ook een heleboel kennis opdoen, of niet soms?

Afbeelding
in 2 jaar nee

mol 8)
Dorien
Zeer actief

Ik weet allang dat je het voor het geld niet hoeft te doen, maar dat scheelt, want dat interesseerd me ook weinig! Ik ben gewoon gek van honden en alles wat ermee te maken heeft. Heb alleen nog niet kunnen kiezen wat ik er mee wil doen. Ben nu bijna gediplomeerd dierenarts-assistente en de kennis die ik heb opgedaan kan altijd van pas komen.
Wat betreft de tijd die ik nodig heb om voeldoende kennis en ervaring op te doen van een ras zal de toekomst het uitwijzen. Op welke leeftijd ben jij begonnen met fokken mol, en waarop heb je je keuze van het ras gebaseerd?

Afbeelding
Groet,
Dorien
Dorien
Zeer actief

ik vind je geen voorbeeld voor de beroepsgroep zo helaas :cry: als je na je opleiding er nog zo makkelijk over doet, dan heb je nog heel erg veel te leren. en waarschijnlijk dan op heel veel gebied.[/quote]

Kan je dit misschien even toelichten??
Groet,
Dorien
scooby doo

Dorien80 schreef:Ik weet allang dat je het voor het geld niet hoeft te doen, maar dat scheelt, want dat interesseerd me ook weinig! Ik ben gewoon gek van honden en alles wat ermee te maken heeft. Heb alleen nog niet kunnen kiezen wat ik er mee wil doen. Ben nu bijna gediplomeerd dierenarts-assistente en de kennis die ik heb opgedaan kan altijd van pas komen.
Wat betreft de tijd die ik nodig heb om voeldoende kennis en ervaring op te doen van een ras zal de toekomst het uitwijzen. Op welke leeftijd ben jij begonnen met fokken mol, en waarop heb je je keuze van het ras gebaseerd?

Afbeelding
meschien kun je beter als vrijwilliger in een dierenasiel gaan werken doe je ervaring op en zie je de gevolgen van weinig kennis bij het fokken terug bij de honden agressie ,angst,afwijkingen enzo ...
Dorien
Zeer actief

IK heb 2 jaar geleden al in een asiel gewerkt. Dit was wel in Costa Rica, maar het was er niet minder erg om. Beweer je nou dat als ik ooit honden ga fokken mijn honden in een asiel zullen belanden of is dit je algemene stelling voor alle fokkers?? Misschien heb je niet de moeite genomen om alles te lezen, maar ik ben nog geen fokker. Probeer hier alleen adviezen omtrent de fok te krijgen!
Afbeelding
Groet,
Dorien
scooby doo

Dorien80 schreef:IK heb 2 jaar geleden al in een asiel gewerkt. Dit was wel in Costa Rica, maar het was er niet minder erg om. Beweer je nou dat als ik ooit honden ga fokken mijn honden in een asiel zullen belanden of is dit je algemene stelling voor alle fokkers?? Misschien heb je niet de moeite genomen om alles te lezen, maar ik ben nog geen fokker. Probeer hier alleen adviezen omtrent de fok te krijgen!
Afbeelding

ik beweer helemaal niets maar je zegt dat je argentijn een kruising is dan weet je al zeker niet het karakter van volbloed argentijn

omdat je het ras helemaal mooi vind betekend dit niet dat de karaktereigenschappen je ook gaan liggen enzo denk aan de faktoren
en een dogo heeft toch een relatief zwaar gewicht kun je een kennel van 6honden onderhouden ?
Mol
Zeer actief

Dorien80 schreef:Ik weet allang dat je het voor het geld niet hoeft te doen, maar dat scheelt, want dat interesseerd me ook weinig! Ik ben gewoon gek van honden en alles wat ermee te maken heeft. Heb alleen nog niet kunnen kiezen wat ik er mee wil doen. Ben nu bijna gediplomeerd dierenarts-assistente en de kennis die ik heb opgedaan kan altijd van pas komen.

Afbeelding
18 jaar ,en ben opgegroeit met pittjes en bij een fokker in deze
daarna ben ik samen met deze fokker begonnen in de bullen en alles gelezen over het ras wat er is. ik fok ze nu 10 jaar

mol 8)
Dorien
Zeer actief

dat lijkt me niet zo moeilijk toch? jij schermt met de opmerking dat je bijna klaar bent als dierenartsassistente. ik denk dat als je werkelijk goed opgelet had tijdens je opleiding en je stages dat je dan niet had bedacht dat je wel even kon leren fokken. dus of je hebt een totaal gebrek aan inzicht (daar ga je tijdens je werk straks wel achterkomen, of je wordt een leuke spreekuur-enting-vasthoud-assistente, die moeten er ook zijn) of je bent hier de boel aan het opfokken 8) ik hoop het laatste.[/quote]

Te eerste denk ik dat jij de boel op loopt te fokken door te insinueren dat ik even wil leren fokken. Dat is een kwestie van ervaring en wat dat betreft ben ik het met Mol eens. Als ik echt zo naief en hersenloos zou zijn als jij doet voorkomen had ik natuurlijk nooit de moeite genomen om op een site als deze informatie in te winnen. Wat mijn opleiding betreft heb ik dus ook ruim onvoldoende aan stof gehad om hier alles van te weten. Verder werk ik al 2 jaar in een praktijk en heb daar dus ook voldoende ervaring in op kunnen doen, maar dit staat totaal los van het leren kennen van een ras. Verder vind ik je kijk op dierenarts-assistentes verschrikkelijk kortzichtig.

Afbeelding
Groet,
Dorien
Dorien
Zeer actief

18 jaar ,en ben opgegroeit met pittjes en bij een fokker in deze
daarna ben ik samen met deze fokker begonnen in de bullen en alles gelezen over het ras wat er is. ik fok ze nu 10 jaar

mol 8)[/quote]

Kijk! Zoiets zoek ik dus ook! Het hoeft niet per se een fokker te zijn van het ras dat ik graag zou willen fokken, maar je doet er toch een hoop ervaring mee op! Ik heb toevallig gisteren een fokker ontmoet die stagiares zoekt, maar ik vond dat zijn fokkerij er nou niet bepaald goed uitzag. Ik weet niet of het normaal is dat de teven onder de wonden en mijt zitten, en een stuk of 6 drachtige teven bij elkaar in een hok zitten? Het was in een boerenstal en hij fokte Golden Retrievers, Bernen senners en New Founlanders.....

Afbeelding
Groet,
Dorien
jip007
Erelid

Maar mol , het wil nog niet zeggen dat fokkers die al heel lang fokken het allemaal zo goed doen. Want ik ken er genoeg die al 30 jaar fokken , waar ik echt geen pup zou kopen.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Dorien80 schreef:dat lijkt me niet zo moeilijk toch? jij schermt met de opmerking dat je bijna klaar bent als dierenartsassistente. ik denk dat als je werkelijk goed opgelet had tijdens je opleiding en je stages dat je dan niet had bedacht dat je wel even kon leren fokken. dus of je hebt een totaal gebrek aan inzicht (daar ga je tijdens je werk straks wel achterkomen, of je wordt een leuke spreekuur-enting-vasthoud-assistente, die moeten er ook zijn) of je bent hier de boel aan het opfokken 8) ik hoop het laatste.
Te eerste denk ik dat jij de boel op loopt te fokken door te insinueren dat ik even wil leren fokken. Dat is een kwestie van ervaring en wat dat betreft ben ik het met Mol eens. Als ik echt zo naief en hersenloos zou zijn als jij doet voorkomen had ik natuurlijk nooit de moeite genomen om op een site als deze informatie in te winnen. Wat mijn opleiding betreft heb ik dus ook ruim onvoldoende aan stof gehad om hier alles van te weten. Verder werk ik al 2 jaar in een praktijk en heb daar dus ook voldoende ervaring in op kunnen doen, maar dit staat totaal los van het leren kennen van een ras. Verder vind ik je kijk op dierenarts-assistentes verschrikkelijk kortzichtig.

Afbeelding[/quote]

niet om het 1 of ander masar bijna alles wat je heb geleer als asistente ,gooi je het raam uit zodra je je gaat fokken is mijn menig
want je gaat tegen heel veel dingen lijn recht in
ik weet niet welk ras je aan staat maar dan nog kom je dingen tegen die je dan sireus moet over wegen,masar dan nog waarom wil je fokken wat is je doel in dit ,want een ras gaan fokken omdat je fokken leuk lijkt ben je in mijn ogen heel don en kort zichtig ,en dan zeg je zelf ja maar als ik een teefje koopt heb ik 2 jaar de tijd ,maar als dat teefje nit goed is voor de fok doe je het dan weer weg? heb je de ruimte om een hond of 6 a 7 te houden tot hoe ver ben je berijt tegaan voor een ras ?
als je leif hebber ben van honden wil niet zeggen dat je dan ook kan fokken soms is het beter om lief hebber te blijven.

mol 8)
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”