Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

knobbeltje

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Desi
Actief

knobbeltje

Ongelezen bericht door Desi »

Tommy heeft een knobbeltje in zijn nek. Dat heb ik vanmorgen ontdekt.
Ik weet niet wat het is, het zit vlak onder zijn huid en het zit los. Mijn moeder maakt er zich geen zorgen om en ze vindt dat Tommy niet naar de dierenarts hoeft, maar ik vind van wel. Ze denkt dat het een vetbultje is.

Nu ben ik altijd wel snel bezorgd, maar Tommy is al 12 en je weet maar nooit. Wat vinden jullie?
Desi
Actief

Misschien had ik dit beter onder medisch kunnen zetten, maar daar had ik even niet bij stilgestaan.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Gewoon fff naar laten kijken ;)
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

Ik zou er zeker naar laten kijken....zie mijn eigen topic van pas geleden

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=39441

Veel succes!
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
Bullm@stiff
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bullm@stiff »

Zou er ook even naar laten kijken.
Ook al is ze oud, dan heeft ze er nog wel recht op.
En ook voor jezelf natuurlijk...
Weet je het in ieder geval zeker.
Suc6!!
Afbeelding Afbeelding
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

met die leeftijd kan het van alles zijn maar vetbultje of ontstoken talgkliertje is zeer waarschijnlijk. kan je het uitknijpen? dan is het een talgkliertje, komt het naar buiten goed leegknijpen, en een beetje sterilon erop doen, wel op letten dat er geen pus uit blijft komen, dus even onderhouden dan.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Een losse knobbel in de huid bij een hond van 12 is wat mij betreft ook geen reden voor paniek. Ik zou het risico van een narcose er niet voor nemen, dus ook ik zou lekker afwachten wat het gaat doen. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Living XL
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Een losse knobbel in de huid bij een hond van 12 is wat mij betreft ook geen reden voor paniek. Ik zou het risico van een narcose er niet voor nemen, dus ook ik zou lekker afwachten wat het gaat doen. ;)
Meestal is het ook onschuldig als het los zit, vaak is het op die leeftijd ook zoals al eerder een vetbultje of talgkliertje,
maar voor een biopt hoeft de hond echt niet onder narcose...
Groetjes
Sandra
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Murphy's Place schreef:Meestal is het ook onschuldig als het los zit, vaak is het op die leeftijd ook zoals al eerder een vetbultje of talgkliertje,
Dat hangt van de hond af..en wat dan? Ik vind onderzoekjes allemaal best leuk, als je iets met de uitslag gaat doen. Een losse bult, die niet enorm groeit is gewoon geen reden voor paniek bij een 12 jarige hond..ik zie dus niet in waarom je dan onderzoekjes zou moeten laten doen. Allemaal alleen maar stress!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Living XL
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Murphy's Place schreef:Meestal is het ook onschuldig als het los zit, vaak is het op die leeftijd ook zoals al eerder een vetbultje of talgkliertje,
Dat hangt van de hond af..en wat dan? Ik vind onderzoekjes allemaal best leuk, als je iets met de uitslag gaat doen. Een losse bult, die niet enorm groeit is gewoon geen reden voor paniek bij een 12 jarige hond..ik zie dus niet in waarom je dan onderzoekjes zou moeten laten doen. Allemaal alleen maar stress!
Excuses, had in mijn reactie niet opgenomen dat het om een hond van 12 jaar ging.
Het is inderdaad geen reden tot paniek, maar dan nog als iemand nog zou willen gaan handelen na de uitslag te weten,
dan zou een biopt afnemen echt niet zo´n raar idee zijn.
Het is in principe een kleine handeling, zolang de hond geen stress heeft bij een bezoek aan een DA.
Alle drie mijn honden hebben geen stress bij een DA bezoek, zelfs het tegenovergestelde, dus vandaar dat ik daar even niet bij stil stond.
Groetjes
Sandra
Afbeelding
dogluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): De Duitse Dog

Ongelezen bericht door dogluna »

Toevallig zijn er bij Dimple afgelopen woensdag verschillende bultjes onderzocht door de d-arts.
Bleken gelukkig allemaal ontstoken talgkliertjes te zijn.
Onderzoek was zo gebeurt dokter zoog met een injectienaald wat uit ieder bultje en bekeek dat dan,Dimple heeft er weinig of iets van gevoeld.
Dus als je het gerusteld kan je best naar de d-arts gaan,hond heeft er weing last van,tenminste als hij al niet bang is voor een d-arts
Afbeelding

Groetjes van Ans en een doggenlebber van Lotte en Guus
Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Murphy's Place schreef:
Eline* schreef:Een losse knobbel in de huid bij een hond van 12 is wat mij betreft ook geen reden voor paniek. Ik zou het risico van een narcose er niet voor nemen, dus ook ik zou lekker afwachten wat het gaat doen. ;)
Meestal is het ook onschuldig als het los zit, vaak is het op die leeftijd ook zoals al eerder een vetbultje of talgkliertje,
Vaak wakker je met een biopt de kwade kankercellen aan, net als wanneer je een kwaadaardige tumor wegsnijdt en er blijft nog wat zitten. Op deze leeftijd zou ik het lekker laten zitten, tenzij het ineens veel groter wordt. Maar dan nog......
Afbeelding
Desi
Actief

Het blijkt veroorzaakt te zijn door een teek. Die teek is er nu uit, maar het knobbeltje is gebleven. Ik wist niet dat dat zo'n bult kon veroorzaken.

Blij voor Tommy dat hij niets ernstigs heeft, want het is en blijft mijn vriend.
Living XL
Zeer actief
Contacteer:

Fijn om te horen hoor, moet een opluchting zijn. :ok:
Groetjes
Sandra
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Ik blijf altijd die "ach de hond is al 12" reacties een beetje vreemd vinden. Ik zie niet in waarom je een kwaal bij een hond die nog redelijk goed van algemene gezondheid is niet zou gaan behandelen alleen omdat hij een bepaalde volledig arbitraire leeftijdsgrens is gepasseerd. Natuurlijk is de kans groot dat het om iets onschuldigs gaat als een ontstoken talgklier, een vetbult of (zoals in dit geval) een bult van een teek. Maar als het wél een gezwel is dat nu nog goed geopereerd kan worden zou ik bij een hond die alleen maar redelijk op leeftijd is en verder goed gezond er geen moment over twijfelen om het weg te laten halen.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Omdat een oude hond veel meer belast wordt door een narcose dan een jonge hond.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Tsja, natuurlijk speelt het wel wat mee in de overweging... bij Nora is toen ze 11 was een bultje weggehaald onder plaatselijke verdoving. Moet je ook net de hond voor hebben, maar of dat bij de hond van Desi zou kunnen of niet weten we denk ik geen van beiden...

Toch zou ik liever bij een goede dierenarts onder gecontroleerde dosering verdoving de hond onder zeil doen en iets weg laten opereren (vooropgesteld dat dat een redelijke optie tot behandeling is natuurlijk) dan een kwaadaardige tumor laten doorwoekeren zodat je zeker weet dat het verhaal binnenkort ophoudt...

Ik hoor meer mensen om me heen met "ze is al oud dus we doen er niks meer aan" en dat is dan zo ongeveer ongeacht wat er aan de hand is en hoe makkelijk het misschien te behandelen is... daar kan ik het niet echt mee eens zijn. De algemene toestand van de hond speelt altijd een rol in de beslissing of je iets gaat behandelen of niet maar dat is voor mij vele malen meer dan alleen de leeftijd.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben het op zich wel met je eens hoor. Het is allemaal erg afhankelijk van de hond, de conditie van de hond en de aandoening. Zelf zou ik voor een loszittende bult dus geen toeters en bellen uit de kast trekken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Desi
Actief

papillons worden gemiddeld vrij oud, het zijn kleine maar sterke hondjes. Tommy is nog enorm speels en je zou echt niet denken dat hij twaalf is als je hem met zijn speelgoed bezig ziet. Onze vorige hond had op haar tiende kanker en we hebben haar laten opereren. Ze is vijftien geworden. Ik denk dus dat het aan de hond zelf ligt of je hem moet behandelen of niet.
Gaia&Ozzy
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Gaia&Ozzy »

Hoi!

Kort geleden ontdekte ik ook zo'n zelfde knobbeltje in de nek van mijn teefje van 8. Ik heb het weg laten halen en het bleek een cyste te zijn geweest. Waarschijnlijk in dit geval ontstaan omdat ik er een jonge hond bij heb, die wat te wild in haar nek heeft gehangen en er een tandje in vast is komen te zitten. Ik zou altijd wel even naar de da gaan, gewoon omdat die over het algemeen wel zien, of het een vetbult of iets anders is. Tuurlijk zou ik dat ook gewoon laten doen bij een oudere hond. Waarom niet...ligt een beetje aan de conditie van de hond.
Dogs are not our whole life, but they make our lives whole
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”