Ik denk dat er wat fout is gegaan in de opvoeding, maar het is en blijft een feit dat hij niet los kan lopen omdat hij niet komt en ook niet bij me blijft!!!
Hij gaat dan zomaar wat rotsooien en rent zomaar over de weg. Alleen in de Drunese duinen (grote zandvlakte) luistert hij wel,

Verder zit hij wel op cursus en heeft hij ook een diploma wat een soort van tussendiploma is tussen puppydiploma en gehoorzaamheid 1.
Ook binnenshuis is hij erg lastig. TEnzij dat hij slaapt.
Dit lijkt te komen omdat hij te weinig energie kwijt kan want wanneer ik hem dus goed heb losgelaten (wat dus nog een beetje wil met een andere hond want dan krijg ik hem weer terug als ik de andere hond roep) is hij een stuk rustiger en gaat hij dus niet de heletijd naar de keuken om een handdoek van de aanrecht te pakken en dat soort dingen.

Nou besteed ik wel veel tijd aan hem maar toch heeft hij veel tijd nodig om zijn energie kwijt te kunne. Daarom dacht ik dat hij mischien langs de fiets kon want het zijn daar best geschikte honden voor, maar ook hier is hij niet handelbaar want als hij ietss ziet is hij weg en met mij derachteraan als ik hem niet losllaat!!!!

Verder heb ik dus ook een probleem met trekken. NIKS HELPT. ook niet achteruit lopen en een slipketting werkt maar tijdelijk.
HEt is dus echt een " rampenhond" maar waarschijnlijk is dit dus een probleem dat aan de opvoeding ligt. Maar de vraag is niet wat ik fout heb gedaan maar wat ik eraan moet doen.
Dus als iemand goede tips heeft????
Alvast hartelijk bedankt!!!
(oh ja ik ben 14 jaar en mischien heb ik te weinig overwicht en toch lijkt het dat hij mij toch respecteert als baas!!!)