Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dik oor/bloedoor?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gast

dik oor/bloedoor?

Ongelezen bericht door Gast »

Mees is in zijn oor gebeten door een andere hond zaterdag en heeft nu een rare dikke plek in zijn oor. We zagen het gisteravond laat pas. Omdat zijn oren nogal behaard zijn konden we niet zien of het ontstoken is. Ik ga vanavond of morgenochtend even met hem naar de dierenarts.

Kent iemand dit verschijnsel?
Simone62
Actief

Ongelezen bericht door Simone62 »

misschien heeft hij.....

Bloedoor (othaematoom)

Een bloedoor is een ophoping van bloed tussen de huid en het kraakbeen van de oorschelp. Het ziet eruit als een verdikking van de oorschelp die wel warm aanvoelt, maar niet pijnlijk is. De achterliggende oorzaak van een bloedoor is vaak een ontsteking van de uitwendige gehoorgang bijvoorbeeld door oormijt (zie hieronder). Zo'n ontsteking leidt tot pijn of jeuk, waardoor de hond aan het oor gaat krabben of met zijn kop gaat schudden (toevallig tegen een hard voorwerp aan). Hierdoor kan een bloedvaatje knappen met als gevolg het ontstaan van een bloedoor.

Zonder behandeling zal het oor doordat het kraakbeen aangetast wordt, verschrompelen tot een zogenaamd bloemkooloor. De behandeling van een bloedoor moet operatief gebeuren. Ongeveer een week na het ontstaan van het bloedoor, als het bloed gestold is en de bloeding is gestopt, wordt er een kleine snede gemaakt aan de binnenkant van de oorschelp. Via die snede wordt het oude bloed verwijderd. Vervolgens zijn er veel hechtingen nodig om de huid en het kraakbeen weer tegen elkaar aan te brengen.

Om de oorflap op zijn plaats te houden kunt u een been van een panty afknippen en die, nadat er iets zachts rond de geopereerde oorflap ligt, over de kop binden, zodanig dat het oor plat tegen de kop ligt. Lukt dit niet, dan kunt u het oor ook met zorgvuldig aangebracht verband plat tegen de kop houden.

Na tien tot veertien dagen, als beide lagen weer met elkaar vergroeid zijn, worden de hechtingen verwijderd
groetjes
Gast

zou ook kunnen. ik ga vanavond naar de dierenarts iig.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Succes! :?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gast

Ik ben net terug van de dierenarts. Het viel heel erg mee gelukkig. Mees heeft 2 kleine bijtwondjes in zijn oor. De dikke plek was gestold bloed met haren, het was geen inwendige bloeding oid. De dierenarts heeft de met bloed verkleefde haren weggeknipt en de wondjes nog eens goed bekeken. Een was niet open, de ander een beetje, maar niet ontstoken. Ik moest er verder niets aan doen, zei ze.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

sypke schreef:Ik ben net terug van de dierenarts. Het viel heel erg mee gelukkig. Mees heeft 2 kleine bijtwondjes in zijn oor. De dikke plek was gestold bloed met haren, het was geen inwendige bloeding oid. De dierenarts heeft de met bloed verkleefde haren weggeknipt en de wondjes nog eens goed bekeken. Een was niet open, de ander een beetje, maar niet ontstoken. Ik moest er verder niets aan doen, zei ze.
oh, gelukkig maar!!!! maarre, niks aan doen, ook niet zo nu en dan ontsmetten?
Gast

linlin schreef:maarre, niks aan doen, ook niet zo nu en dan ontsmetten?
nee. ontsmetten heeft alleen zin als het net open is. als je het nu ontsmet houd je het open en kan er vuil inkomen, terwijl het nu juist aan het dichtgaan en genezen is. gevaar voor ontsteking is er eigenlijk niet, zei de dierenarts. dan had het al ontstoken moeten zijn omdat het zaterdag gebeurd is.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

sypke schreef:
nee. ontsmetten heeft alleen zin als het net open is. als je het nu ontsmet houd je het open en kan er vuil inkomen, terwijl het nu juist aan het dichtgaan en genezen is. gevaar voor ontsteking is er eigenlijk niet, zei de dierenarts. dan had het al ontstoken moeten zijn omdat het zaterdag gebeurd is.
oh, juicherdejuich! :p:
Gast

linlin schreef:oh, juicherdejuich! :p:
mees is wel een sterke hond hoor!
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Klinkt bekend, Nika heeft dat ook al een paar keer gehad nadat Marouck iets te enthousiast in haar oren beet :? Het duurt best een tijdje voor de verdikking weg is, maar het gebeurt wel.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Simone62
Actief

Ongelezen bericht door Simone62 »

gelukkig
groetjes
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

linlin schreef:
sypke schreef:
oh, juicherdejuich! :p:
ja juich jij maar.... :p: :p:

Ik schrok al toen ik het woord bloemkool-oor zal staan....
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”