Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castratie: heeft het nog zin?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Castratie: heeft het nog zin?

Ongelezen bericht door Caro. »

Kaya is nu voor de 4e keer loops en wederom komt de vraag om de hoek kijken "laten wij haar na deze loopsheid castreren?".

Door allerlei omstandigheden hebben wij dit niet eerder kunnen en willen doen.

Heeft het nu nog zin na de 4e loopsheid of neemt de kans op tumoren nu eigenlijk niet meer af door een castratie?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
linlin

Re: Castratie: heeft het nog zin?

Ongelezen bericht door linlin »

Stang schreef:Kaya is nu voor de 4e keer loops en wederom komt de vraag om de hoek kijken "laten wij haar na deze loopsheid castreren?".

Door allerlei omstandigheden hebben wij dit niet eerder kunnen en willen doen.

Heeft het nu nog zin na de 4e loopsheid of neemt de kans op tumoren nu eigenlijk niet meer af door een castratie?
nou, de kans op tumoren aan de baarmoeder is nul na castratie, want die wordt verwijderd ;) .
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

tumoren ontstaan vaak door hormoonveranderingen, zoals die plaats vinden voor, tijdens en na de loopsheid.

maar als je nu gelijk de baarmoeder geheel weg laat halen is de kans op baarmoederonstekingen en schijnzwangerschap ook gelijk weg. plus dat als een teef op latere leeftijd eens een keer last krijgt van baarmoederonsteking, ze daar behoorlijk ziek van zijn en dat dan op die leeftijd alles er alsnog uit moet, narcose op latere leeftijd is alleen maar linker omdat de meeste honden die niet meer uit de narcose kwamen oudere honden zijn.
linlin

oh, caroline, ik heb iets gekopieerd van marjolein van belle:
Omdat ik met dezelfde vraag zat, heb ik gebeld met de universiteit in Utrecht. Zij hebben mij verteld dat de kans op tumoren later iets kleiner is als de hond voor de eerste loopsheid gecastreerd wordt, maar dat dit verschil niet groot is. Wel raadden zij aan de hond in ieder geval voor de vierde loopsheid te laten castreren. Castratie voor de eerste loopsheid geeft wel weer een iets grotere kans op incontinentie. Ook schijnen honden iets groter te worden bij een vroege castratie, maar dat was een kwestie van millimeters volgens de dierenarts van Utrecht.
komt uit het topic van britty in medisch, over castreren voor of na de eerste loopsheid.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Dank lin! Maar ik had dit dus ook gelezen, ook over voor de 4e loopsheid steriliseren, en naar aanleiding daarvan dus mijn vraag.....
Afbeelding
A good dog never dies...

linlin

Stang schreef:Dank lin! Maar ik had dit dus ook gelezen, ook over voor de 4e loopsheid steriliseren, en naar aanleiding daarvan dus mijn vraag.....
ach, ja, ik zit te suffen. als je niet met kaya wilt fokken zou ik haar lekker laten castreren.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Fokken??? 8O En dan 10 van die kleine zwarte boefjes in hun oogjes kijken en weer wegdoen? :jank:
Nee, nee, niks voor mij........ ;) :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Merak
Actief

Ongelezen bericht door Merak »

Johan de Vos van de Ottenhorst houdt zich voornamelijk bezig met kanker bij honden. Op zijn site staat een uitgebreide beschrijving over het steriliseren van honden en kanker, zie http://www.ottenhorst.nl/preventie.html

Sterkte met het nemen van je beslissing.
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Vonya is op 6 jarige leeftijd gecastreerd. Voor mij een hele opluchting, want ik hoef tenminste niet meer bang te zijn voor een baarmoederontsteking. Bovendien werd ze erg schijnzwanger...Ik ben blij dat ik het heb laten doen, ookal is het te laat om tumoren te voorkomen...
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

Om minder kans te hebben op mammatumoren ben je dan inderdaad te laat, maar als je haar alsnog laat castreren voorkom je dat ze ooit baarmoederontsteking/kanker krijgt. Niet onbelangrijk vind ik. Ken een aantal honden die pas heel laat lieten merken dat ze niet in orde waren en dus een daverende baarmoederontsteking bleken te hebben... Helaas waren ze al te verzwakt en zijn na de operatie niet meer opgeknapt.... :cry: :cry:
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
dobervriendin
Zeer actief
Mijn ras(sen): dobers en hollanders
Contacteer:

Ongelezen bericht door dobervriendin »

Je kunt haar ook op die nieuwe manier laten steriliseren. Het is een kleine ingreep en de honden zijn sneller weer als vanouds. Dit doen ze alleen in Naaldwijk of Utrecht. Ik weet de naam niet meer maar wij hebben Wijfie laten helpen en die had maar 3 hechtingen en was de volgende dag alweer met Cash aan het spelen. Iemand op het forum heeft de naam in een tropic opgeschreven zal het even voor je opzoeken.

Het staat in deze tropic onder spuiten tegen loopsheid en dan op pagina 3 bovenaan.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”