Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zit er vet in hondensnoep?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Zit er vet in hondensnoep?

Ongelezen bericht door marian* »

Misschien kan iemand me vertellen of en hoe veel vet er zit in hondensnoep/snacks?
Van varkensoren weet ik het natuurlijk heel zeker :mrgreen: maar hoe zit het met bullepezen,runderhuidrolletjes,pensstaafjes etc?
Laatst gewijzigd door marian* op 24 jan 2004 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ja maf he, overal staat op de verpakkingen wat er in zit, behalve bij de hondenkoekjes.
Ik denk dat bijv. pensstaafjes niet veel vet zullen bevatten (lijkt mij, want pens is niet vet, maar ik weet ook niet wat ze er toevoegen) en op zich die droge hondenkoekjes ook niet (die biscuit achtige koekjes) maar dat een bullepees wel vetter is (als je het beetpakt voel je tenminste wel).
Maar van mij mogen ze dat inderdaad wel eens beter op de verpakkingen zetten, wat er nou eigenlijk in zit.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
marian*
Erelid
Contacteer:

Ja, dat is vreemd he? Ik wil graag weten hoe veel vet ik mijn honden toestop; vooral Max wordt dik van niks.........dus is het best belangrijk.
Zou daar niet een of andere EU-regel voor zijn?
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Nou, volgens mij niet, want ik heb even op 3 verschillende zakjes hondenkoekjes uit verschillende winkels gekeken en nergens er iets op. Alleen: penskoekjes of hondenkoekjes. Meer niet.
Oh ja, op de doos in de winkel stond: het gezonde en lekkere tussendoortje voor uw hond (of dat soort kreten) en verder ook niks. :mrgreen:
Tja, als je dus echt wilt weten wat er precies in de koekjes zit, moet je ze dus zelf gaan maken. :? :mrgreen:
annemie
Zeer actief

Ongelezen bericht door annemie »

ik heb ook eens gekeken op de doos en het staat er op bij mij. de friskies harde bicuits bevatten 4 % ruw vet en de pedigree light biscuits (gekregen voor kerstmis :roll: ) ook 4 %. ook de andere ingrediênten en de vitaminen staan er op met de verhoudingen.
groetjes!Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

annemie schreef:ik heb ook eens gekeken op de doos en het staat er op bij mij. de friskies harde bicuits bevatten 4 % ruw vet en de pedigree light biscuits (gekregen voor kerstmis :roll: ) ook 4 %. ook de andere ingrediênten en de vitaminen staan er op met de verhoudingen.
Dat het erop staat bij in dozen verpakte dingen lijkt me logisch. Maar wat ik eigenlijk bedoel is of er veel vet zit in runderhuiden,bullepezen en dat soort spul.
Afbeelding
ducktails
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ducktails »

Light koekjes , hoe verzinnen ze het!!
Jullie trappen ook overal in van wat de commercie je wil laten kopen!! Jullie kopen je arm aan die rommel waar een hond helemaal niks aan vind!!
Weten jullie dat een hond dik wordt van al die granen in de hondenkoekjes en niet zozeer van het vet.
Een hond heeft veel meer moeite met al die granen als b.v. een lekker vet bot.
Een hond is geen mens en een hond eet in principe geen koekjes.
Een hond eet wel vlees en vet en b.v. fruit en groente
Veel honden reageren ook nog allergies op hondenkoekjes door al die smaakstoffen om het koekje toch maar op te laten eten.
Waarom denken jullie waarom er niets op de verpakking staat van wat er in zit.
Als je je hond eens wilt verwennen geef hem dan een lekker bot of stukjes gekookt vlees of een lap pens.
Is nog gratis ook!!!
En weten jullie, ze krijgen er ook nog prachtige schone tanden van.
Lees wel eerst het bottendocument.
Ria
marian*
Erelid
Contacteer:

[quote="ducktails"]Light koekjes , hoe verzinnen ze het!!
Jullie trappen ook overal in van wat de commercie je wil laten kopen!! Jullie kopen je arm aan die rommel waar een hond helemaal niks aan vind!!

Wie zegt dat IK me arm koop aan biscuits etc???????????
Die krijgen ze hier helemaal niet vaak!!!! Bovendien heeft niet iedereen zin om te Barfen, of de mogelijkheid daartoe!!!!!!!!!!!
Laatst gewijzigd door marian* op 25 jan 2004 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Hm, Ria, je hebt wel gelijk hoor, ookal schoot ik zelf ook meteen in de verdediging toen ik je stukje las. :mrgreen:
Ik bak dan ook regelmatig mijn eigen hondenkoekjes om zo grip te krijgen op wat er in zit.
Maar daarnaast krijgen ze inderdaad ook snoepjes uit de dierenwinkel: penssnoepjes, zalmssnoepjes en bij gebrek aan beter ook wel van die kleine biscuitkluifjes.
En niet iedereen is in staat om alles helemaal zelf te maken.
En dan is het toch ook interessant om eens met elkaar te achterhalen wat er nou eigenlijk in die commerciële snoepjes/koekjes zit.
Lijkt me niks mis mee, want hoe meer informatie er over komt hoe beter.
ducktails
Actief
Contacteer:

maxcola schreef:
ducktails schreef:Light koekjes , hoe verzinnen ze het!!

Wie zegt dat IK me arm koop aan biscuits etc???????????
Die krijgen ze hier helemaal niet vaak!!!! Bovendien heeft niet iedereen zin om te Barfen, of de mogelijkheid daartoe!!!!!!!!!!!
Dit heeft niks met Barfen te maken.
Sinds ik me in hondenvoer heb verdiept verbaas ik me wel over de troep die in de dierenwinkel te koop is, wat een handel!!
Waar ik me gewoon zo kwaad om maak is dat jullie denken vanuit jullie eigen leefwereldje.
Jullie denken dat een koekje lekker is voor de hond en de lightkoekjes zelfs nog beter i.v.m. voor de lijn.
Het geeft jullie een goed gevoel dat je de hond een koekje geeft.
De commercie speelt daar handig op in en stopt al die granen en zalmsnoepjes vol met smaakstoffen en de arme honden eten het wel.......
Denken jullie echt daar een lekker zalmmootje inzit ?????
Of dat in een penssnoepje pens zit???
Verdiep je eens in je hond zijn voedingsgewoonten en dan kom je niet bij koekjes uit.
Geef hem eens een lekker kippevleugeltje, is voor iedereen te koop in de supermarkt.
Als beloning is b.v. ook lekker gekookte en gedroogte lever.
Ria
Roelfien
Zeer actief

Door je dingen af te vragen, verdiep je je dus in bepaalde zaken.
Dat betekent dus ook dat je je gewoon mag afvragen wat er nou in zo'n fabriekskoekje zit.
Kan je wel meteen gaan roepen dat we dat vanuit onze eigen belevingswereld doen en dat is natuurlijk ook zo, maar dat doen we omdat er weinig antwoord van mijn hond komt als ik het hem zelf vraag. En echt, neem nou maar van mij aan dat ie fabriekskoekjes net zo lekker vindt als levercake, maakt hem niks uit. Hij denkt niet na over zijn gezondheid.
En in mijn geval krijgen mijn honden ook die kippenvleugels (ik prefereer eendennekken, maar dat is weer wat anders), maar dan wel als maaltijd en niet als klein tussendoortje of als trainertje. En ja, die kun je ook van lever maken, klopt, maar niet iedereen is daar op die manier mee bezig en dan vind ik de vraag wat er eigenlijk in zo'n koekje zit heel erg goed.
En of dat nou light of pens of watdanook genoemd wordt, maakt niet uit.
Het gaat erom dat iemand gewoon wil weten wat er nu eigenlijk inzit aan vetten en dergelijke.
ducktails
Actief
Contacteer:

De vraag is o.a. hoeveel vet zit er in een hondekoekje, omdat de hond te dik zou worden.
Honden worden niet dik van vet , maar van al die granen.
Honden hebben niet, net als mensen, last van een hoog cholesterol enz.
Dus de hoeveelheid vet in een koekje is helemaal niet belangrijk, wel de troep die erin zit.
De granen belasten het lichaam onnodig en de smaak en geurstoffen helemaal.
Er zijn diverse honden die zelfs allergies reageren op koekjes.
Honden kunnen inderdaad niet praten daarom zijn wij heel erg verantwoordelijk voor wat we ze te eten geven.
We gaan af op dierenwinkels en dierenartsen, maar daar speelt geld een grote rol in en het belang van de honden komt duidelijk op een tweede plaats.
Daarom zou ik graag willen dat de mensen zelf verantwoording nemen voor het voedsel van hun hond omdat de hond weer afhankelijk is van zijn baas.
Ria
marian*
Erelid
Contacteer:

ducktails schreef:De vraag is o.a. hoeveel vet zit er in een hondekoekje, omdat de hond te dik zou worden.
Honden worden niet dik van vet , maar van al die granen.
Honden hebben niet, net als mensen, last van een hoog cholesterol enz.
Dus de hoeveelheid vet in een koekje is helemaal niet belangrijk, wel de troep die erin zit.
De granen belasten het lichaam onnodig en de smaak en geurstoffen helemaal.
Er zijn diverse honden die zelfs allergies reageren op koekjes.
Honden kunnen inderdaad niet praten daarom zijn wij heel erg verantwoordelijk voor wat we ze te eten geven.
We gaan af op dierenwinkels en dierenartsen, maar daar speelt geld een grote rol in en het belang van de honden komt duidelijk op een tweede plaats.
Daarom zou ik graag willen dat de mensen zelf verantwoording nemen voor het voedsel van hun hond omdat de hond weer afhankelijk is van zijn baas.
Ria
Dit was mijn vraag:
Misschien kan iemand me vertellen of en hoe veel vet er zit in hondensnoep/snacks?
Van varkensoren weet ik het natuurlijk heel zeker :mrgreen: maar hoe zit het met bullepezen,runderhuidrolletjes,pensstaafjes etc?

Je hebt hem blijkbaar niet goed gelezen.....
Ik heb niet het idee dat er in bovengenoemde artikelen veel granen zitten. Bij dit soort dingen gaat het duidelijk om de hoeveelheid vet.
Als beloning krijgen ze hier een stukje hondenbrok en geen kippenvleugeltje ;lijkt me moeilijk meenemen in mijn jaszak. Maar wie zegt jou nou dat ik geen botten geef? Of geen kippenvleugel?
Wat dat aangaat komen ze echt niks tekort hoor. Alleen als voer krijgen ze inderdaad brokken waar ze het al jaren heel goed op doen zodat ik geen noodzaak zie om dat nu te gaan veranderen.
Honden zien het verschil echt niet tussen een zelf gemaakt koekje ( ook dat krijgen ze soms!) en een koekje uit de Friskies-verpakking of zo.
En wie zegt je dat als ik ze zo'n koekje geef ze een hele krijgen? Meestal vind ik die dingen veel te groot om een hele te geven,zodat ze ieder een kwart krijgen.
Hooguit.
Dus voordat je nou weer aankomt met een tirade over granen ,botten enzovoort:lees de vraag even goed!
Afbeelding
Peet2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Peet2 »

De snacks die jij opnoemt, worden allemaal gemaakt van spiervlees en huid/bindweefsel. Bevat dus zeer weinig vet. Varkensoren zou ik persoonlijk nooit geven (varkensvlees kan jeuk veroorzaken en je loopt kans op bacteriele narigheid...), maar dat is mijn mening....
groetjes, :zwaai:
Peet
marian*
Erelid
Contacteer:

Peet2 schreef:De snacks die jij opnoemt, worden allemaal gemaakt van spiervlees en huid/bindweefsel. Bevat dus zeer weinig vet. Varkensoren zou ik persoonlijk nooit geven (varkensvlees kan jeuk veroorzaken en je loopt kans op bacteriele narigheid...), maar dat is mijn mening....
groetjes, :zwaai:
Peet
Hehe, eindelijk iemand die antwoord geeft op de vraag :ok:
Bedankt!
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Nou, ik snap Ria ook wel hoor.
Want wat ze in principe gewoon zegt is: je wilt graag weten hoeveel vet er in een hondenkoekje zit omdat je graag wilt dat je hond iets afvalt en dus niet teveel dikmakertjes krijgt. En daarbij ga je er van uit dat een hond dik wordt van vet. En daar heeft Ria gelijk in als ze zegt dat het niet het vet is waar de hond dik van wordt, maar van de granen cq koolhydraten. ;)
marian*
Erelid
Contacteer:

Ik had het expliciet over runderhuidrolletjes,pensstaafjes etc.:
" Van varkensoren weet ik het natuurlijk heel zeker maar hoe zit het met bullepezen,runderhuidrolletjes,pensstaafjes etc?"

En da's toch iets heel anders dan een doosje Friskies.......
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ja, dat is iets anders. :mrgreen:
Ik denk dat die runderhuidbotten niet vet zijn, want dat is een super gelooid stuk huid, dat helemaal gekookt is en dan stijf opgerold. Ik zou niet weten waar dan het vet moet zitten.
Hoe dat zit met die pensstokjes weet ik niet. ;)
Volgens mij is bullenpees wel wat vetter, alleen al door het roken ervan. Je voelt het ook als je ze beet hebt, vette handen.
ducktails
Actief
Contacteer:

Mij antwoord is misschien niet een direct antwoord op je vraag maar het is wel goed om eens even over dit antwoord na te denken.

De dierenwinkels doen natuurlijk goede zaken, ze vragen kapitalen voor snacks waar een hond niet veel aan heeft.
De slachthuizen gooien veel afval, botten enz, weg, waar een hond WEL veel aan heeft.
Dat de dierenwinkels floreren komt omdat veel mensen gewoon verkeerd denken over wat een hond nodig heeft en waar een hond dik van wordt.
Denk alleen eens aan al die vieze tanden en tanden met tandsteen van onze honden.
Maar ja, dat is weer goed voor de kas van de dierenartsen.
Of weer voor de dierenwinkels die hun tandpasta en borstels kunnen verkopen.
Geef je honden maar eens een lap pens en je zult verteld staan!
Ik kan wel leuk vertellen hoeveel vet erin een bullepees zit maar dan hou je deze denkwijze in stand, want de hoeveelheid vet doet niet ter zake.
De meeste bullepezen, botten en oren uit de winkels zijn zo behandeld , ruik maar eens!, dat er veel honden van aan de schijt gaan.
Als je toch een bot wilt kopen , koop dan de botten van huid van Farmfood, die zijn onbehandeld.
Varkens oren mogen ze eigenlijk niet eens hebben en je betaal er een kapitaal voor terwijl het afval is.
En juist het rauwe bot hebben honden nodig, de bacterieen en het merg, dat vinden ze lekker.

Dus, dit is niet een persoonlijk stukje voor je Maxcola, maar voor mensen die zich aangesproken voelen.
gr. Ria
marian*
Erelid
Contacteer:

ducktails schreef:Mij antwoord is misschien niet een direct antwoord op je vraag maar het is wel goed om eens even over dit antwoord na te denken.

De dierenwinkels doen natuurlijk goede zaken, ze vragen kapitalen voor snacks waar een hond niet veel aan heeft.
De slachthuizen gooien veel afval, botten enz, weg, waar een hond WEL veel aan heeft.
Dat de dierenwinkels floreren komt omdat veel mensen gewoon verkeerd denken over wat een hond nodig heeft en waar een hond dik van wordt.
Denk alleen eens aan al die vieze tanden en tanden met tandsteen van onze honden.
Maar ja, dat is weer goed voor de kas van de dierenartsen.
Of weer voor de dierenwinkels die hun tandpasta en borstels kunnen verkopen.
Geef je honden maar eens een lap pens en je zult verteld staan!
Ik kan wel leuk vertellen hoeveel vet erin een bullepees zit maar dan hou je deze denkwijze in stand, want de hoeveelheid vet doet niet ter zake.
De meeste bullepezen, botten en oren uit de winkels zijn zo behandeld , ruik maar eens!, dat er veel honden van aan de schijt gaan.
Als je toch een bot wilt kopen , koop dan de botten van huid van Farmfood, die zijn onbehandeld.
Varkens oren mogen ze eigenlijk niet eens hebben en je betaal er een kapitaal voor terwijl het afval is.
En juist het rauwe bot hebben honden nodig, de bacterieen en het merg, dat vinden ze lekker.

Dus, dit is niet een persoonlijk stukje voor je Maxcola, maar voor mensen die zich aangesproken voelen.
gr. Ria
Kijk, dit klinkt al heel anders dan de tirade die je eerst gaf :ok:
En ja, ik denk na over hetgeen ik mijn honden geef. Als Max en Bente botten krijgen zijn ze rauw,varkensoren zijn hier uit den boze en de firma Friskies en consorten hebben een slechte klant aan me....
Ze krijgen hier echt heel weinig koekjes,maar eens in de week een bullepees of zo ,of een bot.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”