Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hallo allemaal!!!!!

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

mirjam
Vaste gebruiker

Hallo allemaal!!!!!

Ongelezen bericht door mirjam »

IK ben even weg geweest, maar hier ben ik weer.
Onlangs is mijn Maltezer gedekt door een Jack-russel!!!!!
We weten nog niet of het is gelukt, maar ik zit nu al in de zenuwen.
Graag zou ik via dit forum met mensen overleggen wat het beste is voor mijn Maltezer. (als het gelukt is natuurlijk)
Ik hoop nog veel aan jullie te hebben!!!

(en jullie een misschien een beetje aan mij.....)

Liefs Mirjam

[/img]
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

bewuste dekking?

mirjam
Vaste gebruiker

Min of meer bewust.
Mijn Lotte was loops en volgens mij in de periode dat ze gedekt kon worden.
Een vriendin van mij is de trotse eigenaar van een onzettend lieve Jack-russel.
Deze Jack-russel had al verschillende keren geprobeert een teefje te dekken (geplant), maar het was hem nooit gelukt omdat hij niet lang genoeg volhield.
Ze kwam langs met haar Dapper (zo heet hij) en we keken gewoon wat het bracht.
Hij is er in geweest alleen hebben ze niet vast gestaan, volgens mij hoeft dat vast staan niet toch?
Ik zou het wel heel erg leuk vinden als ze zwanger is, en ik besef echt wel dat het een hele grote verantwoordelijkheid is en dat er veel kosten mee verbonden zijn.
Ik ben me ook helemaal gek aan informatie aan het zoeken, zodat ik een goede hulp voor mijn meisje kan zijn.
Maar het is natuulijk nog helemaal niet zeker.....
little-wolf
Zeer actief

het is zeker hartstikke leuk.
mag ik ook vragen waarom je het doet?

ik bedoel het niet lullig, maar de asiels zitten al vol met honden. zeker met kruizingen.
bedoel er niet mee dat je pupy's in het asiel belanden maar dat mensen eerder een pup aanschaffen dan 1 uit het asiel.

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Heb je al een wachtlijst met kopers voor je kruising-puppies?
En zijn beide ouderdieren uitgebreid getest op erfelijke gebreken die bij beide rassen voorkomen?
Hartstikke leuk en schattig allemaal hoor, maar ik ben bang dat je je niet helemaal gerealiseerd hebt waar je aan bent begonnen. Als je ziet hoeveel van dit soort kruisingen er al in het asiel rondlopen... :evil:

Het zou misschien het beste zijn als je teef niet opgenomen heeft en er dus geen puppies komen. Klinkt hard misschien, maar als je je wat meer verdiept in gelijksoortige onderwerpen op dit forum, zul je wel begrijpen waarom!

Veel schrijf- maar vooral veel leesplezier op dit forum, je kunt er nog heel wat van leren (alhoewel in jouw geval het voor dit nest pups helaas al te laat is...)
mirjam
Vaste gebruiker

Zeiken jullie iedereen zo af die een nest met pupy's verwacht?

P.s Mochten er puppys komen (wat nog helemaal niet zeker is)
heb ik al 4 hele goede adressen. :ok:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

mirjam schreef:Zeiken jullie iedereen zo af die een nest met pupy's verwacht?

P.s Mochten er puppys komen (wat nog helemaal niet zeker is)
heb ik al 4 hele goede adressen. :ok:
Nee hoor, we zeiken niet iedereen af, alleen mensen die niet nadenken over wat ze doen en de consequenties ervan!
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

halloa en welkom
ik wil je niet afzeiken hoor heb zelf een kruising maar wat voor karacters denk je dat deze mix krijgt ik heb ook een mathezer en ook ooit een jack gehad zijn totaal anders van karacter en matheze kan bv niet goed tegen harde stem en een jack heeft het juist nodig hoe moeten mensen deze mix gaan opvoeden groetsels twink
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ai dat is een gevoelige snaar waar ik mijn vraagtekens bij zet. Hopelijk heeft het niet gepakt en kan je nadenken om het vooral nooit weer te doen. Heeft het wel gepakt dan is dat nu niet meer terug te draaien en je vragen zullen ondanks het tegenstaan denk ik wel beantwoord worden.
Welkom op het forum
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
mirjam
Vaste gebruiker

Hai Twinkeltje,
Gelukkig ook iemand die een beetje normaal an doen...
Kwa karakter weet je nooit precies hoe de pups worden, elke pup heeft natuurlijk zijn eigen persoonlijkheid.
De ene labrador is de ander ook niet.
Waarschijnlijk zal de terrier overheersen, dat is mijn ervaring met andere nesten die ik geboren zien worden (heb 2 jaar bij een dierenarts gewerkt)
Ik heb al eerder een nestje gezien van een mama Maltezer en een papa Jack-russel, de pups lijken altijd meer op de moeder dan op de vader, het waren wollige Jack-russels met een iets spitser snuitje dan een Maltezer, en ze hadden de kleuren van een Jack-russel.
En natuurlijk een stukje drukker dan een Maltezer.
Maar onzettend lief, en ze hebben allemaal een goed tehuis gevonden......

Ik heb er echt wel heel erg goed over nagedacht, een nestje neem je niet inpulsief!!!!!
Ik weet echt wel waar ik aan begonnen ben, ook al komt dat misschien niet zo over.
mirjam
Vaste gebruiker

Jullie heben misschien wel gelijk.
Maar zo'n bevalling met je dierbaarste bezit (mijn vriend komt op 2 hoor)
is toch het mooiste wat je kan overkomen?
Ik heb inderdaad misschien niet gedacht aan alle wachtende honden in het asiel.
Laten we dan maar hopen dat de dekking niet gelukt is.

Na de dekking heeft ze nog wel gebloed (van de loopsheid)
betekend dat misschien dat het niet gelukt is?
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

mirjam schreef: Na de dekking heeft ze nog wel gebloed (van de loopsheid)
betekend dat misschien dat het niet gelukt is?
Nee, helaas voor jou. De loopsheid verloopt na de dekking hetzelfde als een loopsheid waarin de hond niet gedekt is.

Pas op zijn vroegst 4 weken na de dekking zou je er achter kunnen komen of je hond drachtig is, door middel van een echo.
Wanneer is de (eerste) dekking geweest?

En dat je nesten hebt gezien van eenzelfde combinatie zegt op zich nog niets over het karakter van jouw pups hoor. Die Jack Russel kan misschien uit een heel andere bloedlijn afkomstig zijn, die gefokt is voor een heel ander doel en daardoor een ander karakter heeft dan de JR die nu gebruikt is. Je gaf zelf al aan: de ene Labrador is de andere niet, dit geldt evenzo voor JR's.
mirjam
Vaste gebruiker

Ze is nu 5 dagen geleden gedekt.

Ik weet zoals ik al zei dat de ene labrador niet de ander is, maar je kan wel van Jack-russels dat het pittige hondjes zijn, daarvoor zijn het terriers.
Zo kan je wel weten dat de pups ook wel pittig zullen zijn.

Ik vertelde al eerder dat de Jack-russel die mijn Lotte heeft gedekt al eerder pogingen heeft gedaan.
Hij heeft een goed stamboom en hij is goedgekeurd door de dierenarts.
Wat een vereiste was toen hij en Jack teefje ging dekken.
Mijn Lotte heeft geen stamboom, maar wel helemaal gezond.

Als blijkt dat Lotte drachtig is dan zal ik meteen opzoek gaan naar geschikte eigenaren voor de pups.
Mensen waar ik van te voren al contact mee heb gehad en waar ik in de toekomst contact mee mag houden.

Het zijn dan misschien geen dure en zeldzame raspups, maar ik ben er van overtuigd dat mensen net zoveel van deze pups kunnen houden als van echte uitgekiende perfect gefokte pups.

De honden in het asiel verdienen ook een goede baas, dat vind ik echt.
Als ik op T.V honden in hokken zie (of welke dieren dan ook) bekruipt me altijd een heel naar gevoel en kan ik het soms moeilijk droog houden.
Maar het is nou eenmaal zo dat mensen liever een pup nemen dan een hond uit het asiel.
Wat ik aan de andere kant ook wel kan begrijpen omdat je dan je pup helemaal kan opvoeden hoe jij dat wil, en een pup heeft natuurlijk ook aantrekkingskracht vanwege hun koddigheid.

Ik kijk vaak op pages van asiels, en de honden die ik zie die vaak moeilijk aan een baas komen zijn vaak de kruisings herder, of honden die daar iets van weg hebben.
Kleine hondjes zitten er vaak maar kort en vinden toch wel een goed tehuis.
Of de hondjes moeten vals, onzindelijk, niet alleen thuis kunnen zijn of niet goed met kinderen overweg kunnen.
Maar ik wil voorkomen dat dat met de pups die uit mijn Lotte komen gebeurt door echt een goed tehuis te vinden voor hun.
En contact te houden met de mensen, als ze de pups toch niet zijn wat ze er van verwacht hadden, kan ik altijd de pups terug nemen en een ander goed tehuis voor ze vinden.
Ik heb echt heel veel liefde voor dieren en zal er alles aan doen om ze een goed leven te geven.

Ik hoop dat ik toch een beetje begrip voor mijn daad kan krijgen van de hondenforum mensen.
Het was misschien achteraf gezien fout, maar nieuw leven is toch een van de mooiste dingen die er is.

Een heel verhaal!!!
En het is nog niet eens zeker........
little-wolf
Zeer actief

De honden in het asiel verdienen ook een goede baas, dat vind ik echt.
Als ik op T.V honden in hokken zie (of welke dieren dan ook) bekruipt me altijd een heel naar gevoel en kan ik het soms moeilijk droog houden.
Maar het is nou eenmaal zo dat mensen liever een pup nemen dan een hond uit het asiel.
Wat ik aan de andere kant ook wel kan begrijpen omdat je dan je pup helemaal kan opvoeden hoe jij dat wil, en een pup heeft natuurlijk ook aantrekkingskracht vanwege hun koddigheid.

dus jij bent er zo 1 die iets "maakt" waar de conusment om vraagt??
waardoor een dier in het asiel zijn leven moet laten omdatie niet geplaatst wordt.
zolang er mensen zijn die het vlees heerlijk vinden van kistkalveren, zullen er kistkalveren blijven bestaan. puur omdat de consument het wilt.

:jank:

Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Tarz »

mirjam schreef:Gelukkig ook iemand die een beetje normaal an doen...
.
Zegt wat jij horen wil bedoel je.
Ik vind het vreselijk dom wat je gedaan hebt. Welkom op het forum, je zal hopelijk nog flink bijleren :zwaai:
Groetjes Rob
Ursula
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ursula »

Ik hoop dat 't niet gepakt heeft, er zitten genoeg lieve en leuke kruisingen in de asiels!

Waarom wilde de eigenaar van de JRT zo graag dat ie een keertje zou dekken? Dacht ze dat ie het wel leuk zou vinden om een keertje "pappa" te worden of zo??? Zo hebben we ze meer gehad hier.............
Life is great with a Molosser by your side!!!

Afbeelding
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Welkom terug!
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Ursula
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ursula »

Je eigen hondje is - volgens het archief - ook al een kruising Maltheser/West Highland White. Ik hoop echt dat 't niet gepakt heeft!
Het is (vrijwel) onmogelijk om van jouw hondje de eventuele erfelijkheidsproblemen na te gaan.
Life is great with a Molosser by your side!!!

Afbeelding
mirjam
Vaste gebruiker

Ik zal blijkbaar nog een heleboel moeten leren ja.
Want ik snap het probleem niet op dit moment.

Je zegt dat ik me me Lotte heb laten dekken omdat er vraag naar puppie's is, dat om die manier ook de kistkalveren blijven bestaan.

Ik vind dat echt onzin!!!!!
Ten eerste hebben kistkalveren het 100 keer slechter dan honden in Nederland (in de meeste gevallen dan)
En er zijn wel 1000 fokkers in Nederland die honden fokken, zijn die allemaal slechte mensen dan?
Alle fokkers fokken toch omdat er vraag naar de puppy's is?
En omdat mijn pups dan toevallig geen rashonden zullen worden is het dom wat ik heb gedaan?
Op dit forum zie je heleboel mensen die honden fokken, en die worden gefeliciteerd als hun hond zwanger is.

Ik heb er echt wel over nagedacht en weet de opstakels die je tegen kan komen als je hond zwanger is en gaat bevallen.
Ik heb 2 jaar bij een dierenarts gewerk en heb verschillende bevallingen van honden meegemaakt.
De reu die mijn teef heb gedekt is compleet goedgekeurt en heeft een goede stamboom, alleen was het dekken nog nooit gelukt.
(en misschien bij Lotte ook niet)

In het asiel zie je ook verschillende rashonden zitten, dus een rashond kan net zo goed in het asiel komen dan een bastaard.
En het is wel goed als je met een rashond fokt?
Er zijn zoveel mensen die een zweren bij een bastaard, dus ik snap het probleem niet.
little-wolf
Zeer actief

k zal blijkbaar nog een heleboel moeten leren ja.
Want ik snap het probleem niet op dit moment.

Je zegt dat ik me me Lotte heb laten dekken omdat er vraag naar puppie's is, dat om die manier ook de kistkalveren blijven bestaan.

Ik vind dat echt onzin!!!!!
Ten eerste hebben kistkalveren het 100 keer slechter dan honden in Nederland (in de meeste gevallen dan)
En er zijn wel 1000 fokkers in Nederland die honden fokken, zijn die allemaal slechte mensen dan?
Alle fokkers fokken toch omdat er vraag naar de puppy's is?
En omdat mijn pups dan toevallig geen rashonden zullen worden is het dom wat ik heb gedaan?
Op dit forum zie je heleboel mensen die honden fokken, en die worden gefeliciteerd als hun hond zwanger is.

lezen! het is een vergelijking.

goede fokkers fokken rashonden, om het ras te verbeteren.
en niet van alle rassen is er veel vraag. er zijn er zat die met pups blijven zitten.

we kunnen je niet feliciteren omdat je nog niet weet of je hond drachtig is!

:mrgreen:

jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Lees anders gewoon even in de rubriek "fokken" de berichten "reu een keer laten dekken" en "leeftijd dekreu". Dan hoeven we niet het verhaal elke keer weer opnieuw te vertellen.

Ja er zijn vele fokkers in Nederland. En velen daarvan kloten maar wat aan. Geen reden om daar aan mee te doen.

Degenen die hier serieus worden genomen en worden gefliciteerd met een geslaagde dekking zijn door de bank genomen allemaal serieuze fokkers, die bewust rashonden met stamboom fokken met het doel het ras te verbeteren. Ze verdiepen zich van te voren in ten eerste de vraag of de honden wel fokgeschikt zijn en dan de vraag of de combinatie die ze op het oog hebben wel de juiste is. En ook daar is soms best iets op aan te merken misschien, maar het is al stukken en stukken beter dan je teef in een opwelling eens laten bespringen door de hond van de buren.

Je hebt overigens nog altijd de optie om Lotte nu zo snel mogelijk te laten castreren. In een zo vroeg stadium van een eventuele zwangerschap kun je dat nog nauwelijks abortus noemen en je weet zeker dat je nu en in de toekomst niet bijdraagt aan het overschot aan kruisinghondjes in de Nederlandse asielen.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
mirjam
Vaste gebruiker

goede fokkers fokken rashonden, om het ras te verbeteren.
en niet van alle rassen is er veel vraag. er zijn er zat die met pups blijven zitten.

we kunnen je niet feliciteren omdat je nog niet weet of je hond drachtig is!

En is het dan niet zielig dat die pups overblijven?
Dat die geen goed tehuis vinden?
Ik begrijp dat je het ras wil verbeteren, je zoekt altijd naar de beste teef en reu.
Maar je kan mij niet vertellen dat het niet ook om de centen gaat.
Een fokker moet toch ook kunnen leven, als je een goede fokker bent dan ben je 24/7 beschikbaar voor je honden, dus heb je er geen baan meer bij.
En als er totaal geen vraag is naar de pups zullen ze de pups ook niet fokken.

Ik heb nog is door het forum heen geschuimt naar vergelijkbare situaties.
en ik ben het er wel mee eens dat mensen die veel geld voor een hond neerleggen er misschien beter over nagedacht hebben.
Maar dat wil niet zeggen dat de hond later toch niet bevalt en toch word wegedaan.
Als Lotte drachtig is dan zal ik echt goede mensen proberen te vinden voor de pups, en tegenwoordig met email kan je eerst contact hebben met de eventuele nieuwe eigenaar.
Je weet natuurlijk nooit of de mensen menen wat ze zeggen, maar dat weer een topfokker ook niet.

Hier enkele voorbeelden:

Aangeboden: Gratis Fox Terier
Prijs: gratis
Beschrijving: i.v.m. met tijdgebrek,zeer lieve kind vriendelijke en trouwe hond.Met stamboom, teef 02-06-1999 (fokker J van Kooten Overberg)Fox is gesterieliseerd.
Deze hond verdiend meer aandacht als dat zij bij ons krijgt.Graag gezin met kinderen.

gratis
Beschrijving: I.v.m. allergie moet onze hond weg.
het is een 6 jaar oud vrouwtje (gesteriliseerd).
het is een lieve kindvriendelijke hond die veel beweging nodig heeft.
stamboom is aanwezig.
een goed tehuis gezocht, liever niet in de stad.voor inf.kunt u altijd even bellen, niet op zondag.

Aangeboden: Argentijnse Dog teef
Prijs: tegen elk aannemelijk bod
Beschrijving: Dogo Argentino teefje; 2,5 jaar oud; met fci-stamboom; zeer goede stamboom:dochter van Kampioen Guus; zeer lief en sociaal; kan zowel binnen als buiten; heeft wel aandacht nodig; luistert goed naar bevelen.Bellen na 16h door de week en in het weekend altijd.

Aangeboden: Rottweiler
Prijs: Gratis
Beschrijving: Goed tehuis gezocht voor Boris 7 jaar oude Reu. Wegens werk van beiden is de hond telang alleen.Is 'n goede waakhond. Boris heeft een stamboom.

Aangeboden: Bull Terrier
Prijs: Gratis
Beschrijving: Door jeugdige onbezonnenheid z.s.m. gratis af te halen 4 jarige Bull Terrier met stamboom.

Aangeboden: Cane corso
Prijs: goed tehuis
Beschrijving: Wij hebben een cane corso teef en reu, het zijn moeder en zoon, beide geen stamboom.
Helaas zijn wij genoodzaakt om deze honden ergens anders onder te brengen, vanwege het niet zo goed gaan met onze zoon van 2.Ze zijn wel heel lief voor kinderen, alleen zijn ze heel erg onbenullig als een kind iets te eten heeft. Bij grotere kinderen gaat het wel goed. Heeft u oudere kinderen en zoekt u een goede hond of kunt u ze alletwee een goed tehuis bieden, bel of mail dan even. De honden zijn echt super lief, en ze zijn 3 en 6,5 jaar oud. Ze zijn wel dominant tegen andere honden.

Aangeboden: 1 collie en 2 shelties met stamboom
Beschrijving: Een goed tehuis voor onze honden .een reu zeer lief .twee teven ook zeer lief moeten voor 10 januari. weg zijn .
anders moet ik ze laten in slapen en dat is iets wat ik niet wil u kunt ze gratie's afhalen ook apart .

Aangeboden: Lieve goedopgevoede rottweilerteef
Beschrijving: Wegens omstandigheden zoeken wij een nieuw baasje voor onze rottweiler Simba. Simba is een hele lieve en mooie hond van 4 jaar. Ze heeft een goede training genoten, maar is de laatste tijd veel alleen geweest. Dit heeft als gevolg dat ze een beetje vals is geworden tegen andere honden. Graag zouden we haar een betere toekomst gunnen waar ze de aandacht en ruimte krijgt die ze nodig heeft en die ze ook verdient. Simba beschikt over de nodige vaccinaties, chip en heeft een goede stamboom. Help ons en Simba opdat ze niet naar het assiel hoeft.

Dit zijn allemaal honden met stamboom!!!!!!
En kijk wat er van ze is gekomen.
Het kan dus net zo goed met honden met stamboom voorkomen dat ze niet goed terecht komen.
Al deze honden worden zelfs gratis aangeboden, een trekplijster voor handelaars.
En je pikt ze er echt niet uit die handelaars, ze komen gewoon met een gezin kijken. (vaak met een kind)

Dus het zegt echt helemaal niks als je een hond fokt met stamboom.
En zoals ik al vaker gezegt heb, ik zoek echt wel naar goede eigenaren voor de pups (als ze drachtig is).
Je kan indentieteitbewijzen vragen, en als voorwaarde stellen dat je contact mag houden.
Tuurlijk kan het dan nog mis gaan.
Maar dat kan ook met een pup van een topfokker.
mirjam
Vaste gebruiker

O ja!!!
Jelle, dat is een stuk diervriendelijker: ongeboren feutissen uit een hond snijden!

Bedankt voor de tip. :ok:
jelle
Zeer actief

mirjam schreef:O ja!!!
Jelle, dat is een stuk diervriendelijker: ongeboren feutissen uit een hond snijden!

Bedankt voor de tip. :ok:
Foetussen (hoe lang had je bij die DA gewerkt???? :roll:) zijn het nu nog niet. En ja, het is m.i. soms een stuk diervriendelijker om een nest niet dan wel geboren te laten worden. Liever nu de dracht onderbroken dan straks een nest pups waar van alles aan mankeert.

En je verhaaltje over al die zielige stamboomhondjes...
een stamboom is geen garantie voor fatsoenlijk fokken of een fatsoenlijke fokker. Het is een minimale voorwaarde. ZONDER stamboom goed fokken kan sowieso niet. Met stamboom KUN je goed fokken, of je kunt er net zo'n grote puinhoop van maken als de eerste de beste broodfokker op de hoek. Een goede fokker zorgt dat bij calamiteiten de hond niet op marktplaats hoeft te worden verkocht, maar neemt hem terug en zoekt er zelf een andere plek voor.

Verschuil je nou eens niet achter allerlei anderen. Dat een ander er een zooitje van maakt, dat er nog steeds honden zijn die niet goed terechtkomen kan nooit of te nimmer een argument zijn voor jou om dan ook niet op de best mogelijke manier met je hond om te gaan.

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
mirjam
Vaste gebruiker

Ik vertel al eerder dat ik de pups ook zo terug zou nemen als het niet klikt met het gezin.

Ik begrijp jullie punten heel erg goed.
Maar topokkers fokken ook, daar kan je lang of kort over lullen.
Daardoor blijven de asielen ook vol.

Kwa gezondheid, weet ik dat de reu 100% goed is.
Van mijn teefje kan ik dat inderdaad nooit weten.
Dat vind ik goede argumenten om het niet te doen.

Maar dat door mensen zoals ik de asielen vol zitten vind ik onzin.
Dat hebben de honden in het asiel net zo goed te danken aan de topfokkers.
Je verbeterd het ras misschien wel door steeds de beste van de beste honden bij elkaar te zetten, maar het gaat uiteindelijk ook om de verkoop.
En met die honden word ook weer eerder verder gefokt dan met bastaards.
Waardoor er nog meer honden komen.

Ik vind dat jullie een goed punt hebben.
Een nestje was misschien niet de verstandigste beslissing achteraf gezien, maar jullie hoeven ook niet zo pissig te worden.
Een hond van een topfokker kan net zo goed in verkeerde handen vallen.
jelle
Zeer actief

Ik kan me voorstellen dat de reacties wat rauw op je dak vallen, en ben blij dat je toch zelf ook vindt dat een nest niet zo'n goed plan was. Maar inderdaad, ik raak zwaar pissig van dit soort dingen (geloof me, je bent verre van de eerste en zult ook niet de laatste zijn...). Zolang er zo ondoordacht gefokt wordt blijft het asielwerk dweilen met de kraan open. En dat dweilen blijft nuttig, want elke hond die toch goed terechtkomt is er een... maar dan is het nog steeds wel frustrerend als iemand anders weer bijdraagt aan het probleem dat je probeert te verhelpen.

Ja, ook een hond van een topfokker kan in verkeerde handen vallen, al zal een goede fokker er alles aan doen om dat te vorkomen. Een goede fokker kán ook zo selectief zijn, want een goede fokker heeft voldoende vraag naar de pups en houdt anders liever de pup zelf. En als dat te vaak gebeurt fokt hij geen volgend nest. En geloof me, ook topfokkers zullen van mij niet snel een "gefeliciteerd" horen. Naar mijn idee zou je alleen moeten fokken als je echt iets toe kunt voegen aan het hondenbestand dat er al in Nederland is. Lang niet alle rashonden zijn dat, jouw kruisinkjes zijn het zéker niet.

Bij kruisingpupjes kun je stukken minder selectief zijn. Mensen die echt serieus bezig zijn met de aanschaf van een hond en zich erin verdiept hebben weten vaak ook welk ras ze willen. En dan willen ze ook een goed gefokte pup, met zoveel mogelijk kans op een gezonde hond met een karakter dat enigzins voorspelbaar is zodat ze weten waar ze aan beginnen. Al die mensen krijg jij niet op de stoep als je puppies in de Viavia staan.

Wie dan wel? De gezinnen die op een regenachtige woensdagmiddag besluiten een hond te nemen om van het gezeur van dochterlief van 10 af te zijn. Die als ze jouw hond niet kunnen krijgen de volgende uit de krant bellen, want het moet wel vandaag nog. Die niet of nauwelijks benul hebben van wat voor type hond ze in huis halen (voor zover dat al voorspelbaar is met een dergelijke kruising). Die denken dat je een pup zindelijk maakt door hem met z'n neus door zijn eigen ontlasting te smeren en Bonzo goed voer vinden. Als er iets anders tussen zit dan dat heb je mazzel.

Hoe onbewuster en ondoordachter de aanschaf, hoe groter de kans dat het misloopt. Reken ook niet op mensen die nu zeggen dat ze een pup willen. Meestal haakt zeker de helft af als puntje bij paaltje komt.

Natuurlijk ben jij niet in je eentje verantwoordelijk voor het asielhondenprobleem in Nederland. Maar een nest zoals nu wellicht (hopelijk niet) op komst is is wel degelijk een bijdrage eraan. Als deze hondjes al niet zelf in het asiel terecht komen dan nemen ze de plaats in van een hele stoot aan vergelijkbare hondjes die nu al zitten te wachten op een neiuwe baas.

Afbeelding

LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

jelle schreef:Ik kan me voorstellen dat de reacties wat rauw op je dak vallen, en ben blij dat je toch zelf ook vindt dat een nest niet zo'n goed plan was. Maar inderdaad, ik raak zwaar pissig van dit soort dingen (geloof me, je bent verre van de eerste en zult ook niet de laatste zijn...). Zolang er zo ondoordacht gefokt wordt blijft het asielwerk dweilen met de kraan open. En dat dweilen blijft nuttig, want elke hond die toch goed terechtkomt is er een... maar dan is het nog steeds wel frustrerend als iemand anders weer bijdraagt aan het probleem dat je probeert te verhelpen.

Ja, ook een hond van een topfokker kan in verkeerde handen vallen, al zal een goede fokker er alles aan doen om dat te vorkomen. Een goede fokker kán ook zo selectief zijn, want een goede fokker heeft voldoende vraag naar de pups en houdt anders liever de pup zelf. En als dat te vaak gebeurt fokt hij geen volgend nest. En geloof me, ook topfokkers zullen van mij niet snel een "gefeliciteerd" horen. Naar mijn idee zou je alleen moeten fokken als je echt iets toe kunt voegen aan het hondenbestand dat er al in Nederland is. Lang niet alle rashonden zijn dat, jouw kruisinkjes zijn het zéker niet.

Bij kruisingpupjes kun je stukken minder selectief zijn. Mensen die echt serieus bezig zijn met de aanschaf van een hond en zich erin verdiept hebben weten vaak ook welk ras ze willen. En dan willen ze ook een goed gefokte pup, met zoveel mogelijk kans op een gezonde hond met een karakter dat enigzins voorspelbaar is zodat ze weten waar ze aan beginnen. Al die mensen krijg jij niet op de stoep als je puppies in de Viavia staan.

Wie dan wel? De gezinnen die op een regenachtige woensdagmiddag besluiten een hond te nemen om van het gezeur van dochterlief van 10 af te zijn. Die als ze jouw hond niet kunnen krijgen de volgende uit de krant bellen, want het moet wel vandaag nog. Die niet of nauwelijks benul hebben van wat voor type hond ze in huis halen (voor zover dat al voorspelbaar is met een dergelijke kruising). Die denken dat je een pup zindelijk maakt door hem met z'n neus door zijn eigen ontlasting te smeren en Bonzo goed voer vinden. Als er iets anders tussen zit dan dat heb je mazzel.

Hoe onbewuster en ondoordachter de aanschaf, hoe groter de kans dat het misloopt. Reken ook niet op mensen die nu zeggen dat ze een pup willen. Meestal haakt zeker de helft af als puntje bij paaltje komt.

Natuurlijk ben jij niet in je eentje verantwoordelijk voor het asielhondenprobleem in Nederland. Maar een nest zoals nu wellicht (hopelijk niet) op komst is is wel degelijk een bijdrage eraan. Als deze hondjes al niet zelf in het asiel terecht komen dan nemen ze de plaats in van een hele stoot aan vergelijkbare hondjes die nu al zitten te wachten op een neiuwe baas.
Marielle, toppie hoe je het weer hebt opgeschreven! :ok:
Ik zit de hele dag al te bedenken hoe ik mijn antwoord op Mirjam het beste kan verwoorden, maar dit dekt de hele lading!

Ik had vanochtend een heel lang antwoord getypt, maar ik drukte op een verkeerde knop en opeens was alles weg! :? Sindsdien was ik al bij vlagen bezig om een goed antwoord in elkaar te zetten, maar zoals jij het verwoord hebt is het helemaal perfect.

Hopelijk dringt het ook bij Mirjam nu door...
mirjam
Vaste gebruiker

Martijn: Jij weet helemaal niks van mij!!
En je wet dus ook niet hoeveel honden ik in huis zal nemen.

Jelle: Nu je het zo uitlegt krijg is steeds meer spijt van mijn daad.
Je hebt gelijk, ik zag het alleen niet in omdat je zoveel mensen ziet met kruising nesten.
Ik dacht dat het wel kon.
Zelf heb ik 2 honden en geef ze de beste verzorging die ik kan bieden en vergeet soms dat er ook mensen zijn die er geen moeite mee hebben het hondje van hun dochtertje naar het asiel te brengen.
Opeens ben ik niet meer zo blij met het idee dat ze misschien drachtig is.
Wat ik wel jammer vind.
Het leek me echt leuk zo'n nestje met van die kleine schatjes.
En heb echt gedacht dat ze een goed tehuis konden vinden.
Voor 4 pups zou ik een tehuis hebben, kenissen en de broer van een vriendin.
Maar het zijn er vaak meer.

Het spijt me echt.
Laten we dan maar hopen dat het niet is gelukt.
Met 4 weken kan je het zien he?
Maar ik ga niet naar de dierenarts om ze weg te laten halen, sorry.
mirjam
Vaste gebruiker

Totaal doorgedrongen :(
jelle
Zeer actief

Ze wel of niet nu laten weghalen is een persoonlijke keuze en ik kan me voorstellen dat niet iedereen die zou maken. Ik wel, maar ik ben ook relatief hard in die dingen.

Ten eerste maar eens hopen dat het niets geworden is. En als wel, dan zo min mogelijk. En gezond.
Dan is verder het enige dat je nu rest je drommels goed voorbereiden op wat komen gaat. In de rubriek fokken vind je al veel over wat je moet gaan weten. Vraag het anders direct, als je het niet vinden kunt. Een kleine verwijzing naar deze topic is dan wellicht snugger om een herhaling van dit onderwerp te voorkomen. Er staan ook diverse van dit type berichten tussen, die mag je inmiddels overslaan ;-)
Naar specifieke onderwerpen kun je ook zoeken mbv de zoekfunctie bovenin het scherm, en ook de twee archieven die er staan zullen vast veel nuttige informatie bevatten.

Ik ben zelf geen fokker, van geen enkele diersoort nu of ooit, maar naar ik heb begrepen zijn de boeken van meneer Naaktgeboren (what's in a name...) een mooie start.

Afbeelding

Gesloten

Terug naar “Voorsteltopics”