Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

spuit tegen loopsheid?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

spuit tegen loopsheid?

Ongelezen bericht door Demi »

Wij willen Cujo laten castreren nadat ze nu loops is geweest. Als het goed is wordt ze deze maand loops. We kunne haar pas daarna laten helpen, omdat ik nu onmogelijk een week vrij kan krijgen op mn werk. Nu raadde de dierenarts ons aan om Cujo eenmaal een spuit te geven zodat de loopsheid dan weg blijft, dit omdat we ook een reu hebben. Ik heb wel eens gehoord dat het niet goed is om je hond zo'n spuit te geven, heeft iemand hier ervaring mee en raden jullie het aan of juist af?
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ik snap het geloof ik niet helemaal.......Je wilt haar NA de eerste loopsheid laten helpen, maar die eerste loopsheid wil je weg laten spuiten????

Je kunt haar het beste zo'n 3 maanden na de 1e loopsheid laten castreren omdat je dan de meeste kans hebt dat het rustig is vanbinnen en hormonaal ook.
Ik ben er erg op tegen want is het grote rotzooi wat er naar binnen wordt gespoten en ze moet het allemaal wel verwerken. Ik ken gelukkig ook geen een da die er een voorstander van is. De kans op baarmoederontsteking is erg groot enm ook de kans op kanker. Nu wordt de baarmoeder er ws wel uitgehaald, maar die kan voor die tijd toch aardig opspelen. Ik heb er zelf natuurlijk geen ervaring mee, maar ken wel mensen die het hebben gedaan. De da raadde het ten zeerste af, maar ja, ze moesten toch met vakantie he :roll: . De teef heeft de baarmoederontsteking die erop volgde bijna niet overleefd.
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Ze is al een keer loops geweest, dit wordt de 2e keer. Ik ben er zelf ook geen voorstander voor, maar mn dierenarts kwam er eigenlijk mee aan vandaar mijn vraag. We willen haar zo snel mogelijk laten helpen, maar nu is het lastig, ik wil toch een paar dagen thuis blijven bij haar en op mn werk zit dat er ff niet in, vandaar dat we haar na deze loopsheid laten helpen. (heb al vrij gekregen voor een week dan. Ik wilde alleen de voor en nadelen weten, omdat ik er zelf eigenlijk niks over weet en mn dierenarts alleen de voordelen op noemde. Alles wat onnodig in mn hond wordt gespoten hoeft eigenlijk van mij niet, maar volgensde dierenarts kon het geen kwaad :?
Hutsje
Zeer actief

Demi schreef:Ze is al een keer loops geweest, dit wordt de 2e keer. Ik ben er zelf ook geen voorstander voor, maar mn dierenarts kwam er eigenlijk mee aan vandaar mijn vraag. We willen haar zo snel mogelijk laten helpen, maar nu is het lastig, ik wil toch een paar dagen thuis blijven bij haar en op mn werk zit dat er ff niet in, vandaar dat we haar na deze loopsheid laten helpen. (heb al vrij gekregen voor een week dan. Ik wilde alleen de voor en nadelen weten, omdat ik er zelf eigenlijk niks over weet en mn dierenarts alleen de voordelen op noemde. Alles wat onnodig in mn hond wordt gespoten hoeft eigenlijk van mij niet, maar volgensde dierenarts kon het geen kwaad :?
Blij dat dat mijn dierenarts niet is...... Mar ik zou haar toch echt niet zo snel na de loopsheid laten helpen hoor, ze zit in een hele vervelende hormonale periode en daar kan ze dan in blijven hangen. Veel teven die ik ken zijn daar echt heel vervelend van geworden, tot agressief naar andere honden aan toe. De beste tijd is precies tussen 2 loopsheden in. Er is ook al het een en ander over geschreven op dit forum.
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Ja dat weet ik, heb over 3,5 maand een week vrij voor haar genomen, heb midden april vrij dan wilde ik haar laten helpen, zit ik precies tussen 2 loopsheden in. Raar eigenlijk dat mn dierenarts zegt dat het geen kwaad kan en gek dat het me meteen al niet lekker zat... Denk dat ik toch maar op zoek ga naar een andere dierenarts. Hij deed er echt heel makkelijk over en toen ik ging doorvragen kreeg ik echt het idee dat hij vond dat ik liep te zeuren..
Hutsje
Zeer actief

Demi schreef:Ja dat weet ik, heb over 3,5 maand een week vrij voor haar genomen, heb midden april vrij dan wilde ik haar laten helpen, zit ik precies tussen 2 loopsheden in. Raar eigenlijk dat mn dierenarts zegt dat het geen kwaad kan en gek dat het me meteen al niet lekker zat... Denk dat ik toch maar op zoek ga naar een andere dierenarts. Hij deed er echt heel makkelijk over en toen ik ging doorvragen kreeg ik echt het idee dat hij vond dat ik liep te zeuren..
Gelukkig doe je het pas over 3 en een halve maand, Ik had begrepen dat je al snel een week vrij had.....Ik wilde het net niet zeggen, maar ik dacht het wel over die da van je! Ik zou inderdaad maar op zoek gaan naar een andere, als hij hier al zo makkelijk over doet :roll: .
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Volgens mij is het zo dat zo'n "prik" de kans op tumoren en ontstekingen vergroot. Aangezien je haar toch laat helpen na deze loopsheid, maakt die prik volgens mij niet zo gek veel uit; dit zou wel het geval zijn als je iedere loopsheid weg laat prikken of als je haar niet zou laten steriliseren.
Ik ben geen voorstander van al die hormonen, maar in dit specifieke geval lijkt het mij niet erg veel kwaad te kunnen.

Correct me if i'm wrong :?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Hutsje
Zeer actief

Stang schreef:Volgens mij is het zo dat zo'n "prik" de kans op tumoren en ontstekingen vergroot. Aangezien je haar toch laat helpen na deze loopsheid, maakt die prik volgens mij niet zo gek veel uit; dit zou wel het geval zijn als je iedere loopsheid weg laat prikken of als je haar niet zou laten steriliseren.
Ik ben geen voorstander van al die hormonen, maar in dit specifieke geval lijkt het mij niet erg veel kwaad te kunnen.

Correct me if i'm wrong :?
Het hele zaakje gaat er ws wel uit, maar tegenwoordig halen ze niet meer standaard de baarmoeder eruit. Maar dan nog, het duurt nog meer dan 3 maanden voordat dat gebeurt, en daarvoor kan ze al wel een fikse baarmoederontsteking krijgen. En haar lijf moet het tooch allemaal verwerken, die hormonen die erin gespoten worden. En je gooit de hele hormoonhuishouding in de war, hetgeen ook niet prettig is voor de teef.
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Waarom moet ze eerst loops worden als je haar toch laat steriliseren?
Omdat ze binnen nu en een paar weken loops moet worden en ik nu geen vrij krijg. Ik wil vrij zijn als ze geholpen wordt. En ik wil haar het liefst tussen 2 loopsheden in laten helpen.
Door omstandigheden is ze niet eerder geholpen, anders was het al een maand of 3 geleden gebeurd.
Demi
Zeer actief
Contacteer:

En ik ga maandag maar op zoek naar een andere dierenarts hier in de buurt, er zit geloof ik wel een goeie praktijk hier in de buurt. Ben benieuwd of die er ook zo makkelijk over doet.......
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Als ze maar 1 x zo'n spuit krijgt, zie ik het probleem niet. Ja, het is effe een hoop hormonen, maar daarna wordt ze toch gesteriliseerd. Niet zoveel zorgen maken, gewoon doen.

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Je zegt dat dit de tweede keer is dat ze loops wordt. Hoe heb je dat de eerste keer dan gedaan, of had je die reu toen nog niet?
Als je je honden gescheiden kan houden dan zou ik dat doen ..............
je hebt dan meer zicht op de periode van de loopsheid en het moment waarop je haar laat castreren.
Daartegenover ben ik er niet voor om een teef regelmatig een prik tegen de loopsheid te geven, maar één keer kan niet veel kwaad.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

Je zegt dat ze voor de tweede keer loops moet worden. Volgens mij is het dan nog lang niet zeker dat dat komende maand zal zijn. Als je haar nu een spuit laat geven tegen die loopsheid kan het zijn dat je te vroeg bent en dat ze drie maanden later alsnog loops wordt. Heb ik met Gyeszi gehad. Ik dacht ook de tweede loopsheid weg te spuiten voordat ze geholpen zou worden. Jammer maar helaas, drie maanden na het verwachtte tijdstip werd ze alsnog loops. :cry2:
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .

Ongelezen bericht door jip007 »

Volgens onze DA kan je 2 keer zo'n prik geven , maar daarna moet wel alles eruit.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hutsje schreef:maar ja, ze moesten toch met vakantie he :roll: .
hier gaat ze altijd mee, loops of niet....moet er niet aan denken haar thuis te laten...of ze nu thuis aangelijnd loopt of op vakantie...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Merak
Actief

Ongelezen bericht door Merak »

Een beetje late reactie, maar mocht je nog twijfelen over die antiloopsheidsinjectie, lees dan deze site eens: www.ottenhorst.nl/preventie.html Hierin staat wat meer info over het hoe en wat zo'n injectie doet en veroorzaakt.
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Heb ondertussen een andere dierenarts en daar heb ik van de week een afspraak mee, ben benieuwd wat hij erover zegt, iig bedankt voor de reacties!
Hutsje
Zeer actief

Merak schreef:Een beetje late reactie, maar mocht je nog twijfelen over die antiloopsheidsinjectie, lees dan deze site eens: www.ottenhorst.nl/preventie.html Hierin staat wat meer info over het hoe en wat zo'n injectie doet en veroorzaakt.
Ja, dat is een goed en duidelijk stuk.
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Ze wordt morgen gesterriliseerd, dus geen spuiten meer in mn meisje! Nog bedankt voor de reacties :ok:
Hutsje
Zeer actief

Demi schreef:Ja dat weet ik, heb over 3,5 maand een week vrij voor haar genomen, heb midden april vrij dan wilde ik haar laten helpen, zit ik precies tussen 2 loopsheden in. Raar eigenlijk dat mn dierenarts zegt dat het geen kwaad kan en gek dat het me meteen al niet lekker zat... Denk dat ik toch maar op zoek ga naar een andere dierenarts. Hij deed er echt heel makkelijk over en toen ik ging doorvragen kreeg ik echt het idee dat hij vond dat ik liep te zeuren..
Mis ik nu wat????
Afbeelding
dobervriendin
Zeer actief
Mijn ras(sen): dobers en hollanders
Contacteer:

Ongelezen bericht door dobervriendin »

Tje dat is een snelle beslising. Daar is niet goed over na gedacht volgens mij.

Spuiten tegen loopsheid geeft baarmoederontsteking.

En er is nog een nieuwe veel betere manier om een teef te steriliseren dan zijn ze de volgende dag weer helemaal fit en hebben veel minder pijn.

Tje die heeft goed geinformeerd.

Sorry vreemd verhaal misschien maar ik sta even perplext.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
Demi
Zeer actief
Contacteer:

dobervriendin schreef:Tje dat is een snelle beslising. Daar is niet goed over na gedacht volgens mij.

Spuiten tegen loopsheid geeft baarmoederontsteking.

En er is nog een nieuwe veel betere manier om een teef te steriliseren dan zijn ze de volgende dag weer helemaal fit en hebben veel minder pijn.

Tje die heeft goed geinformeerd.

Sorry vreemd verhaal misschien maar ik sta even perplext.
Ik heb me zeker we goed laten informeren. Ik ben bij mn vorige dierenarts geweest om te praten over een sterrilisatie van Cujo. Die raadde het mij af, omdat ze niet precies tussen 2 loopsheden inzit. Die adviseerde mij dus een spuit tegen de loopsheid en haar dan over een paar maanden, dus april, te laten sterriliseren. Ik had hier geen goed gevoel bij, vandaar dus dat ik deze topic openende. Ik had ondertussen al op mn werk vrij genomen in april.
Na de reacties van de mensen hier ben ik naar een andere dierenats gegaan en deze vertelde mij dat sterrilisatie nu wel mogelijk was!!!
Aangezien ik hier een reu heb lopen en ik ze dus niet 3 weken uit elkaar kan houden hebben we er voor gekozen om haar nu te laten sterriliseren. En dan idd dus op een manier dat ze erg snel opgeknapt is, ze krijgt geen hechtingen aan de buitenkant, het is een klein sneetje met alleen aan de binnenzijde hechtingen!
Enne ben vandaag vrij, dat kon en voor derest heeft mn vriend vrij genomen!
Dus er is zeker wel over nagedacht!!!
Hutsje
Zeer actief

Natuurlijk kan het nu, het kan altijd, al is ze zwanger dan kan een hond nog gecastreerd worden. Maar als ze tegen haar loopsheid aan zit is haar hele hormoonhuishouding in de war en daar kan ze dan in blijven hangen als ze nu geholpen wordt. Waardoor ze agressief en of erg fanatiek kan worden tegen geslachtsgenoten. Maar goed, dit was al eerder gemeld. Ik hoop dat het goed gaat.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Demi schreef:Aangezien ik hier een reu heb lopen en ik ze dus niet 3 weken uit elkaar kan houden
alles kan als je het maar wilt ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Demi
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Demi schreef:Aangezien ik hier een reu heb lopen en ik ze dus niet 3 weken uit elkaar kan houden
Dan zou ik een van de 2 ergens bij iemand moeten onderbrengen, hier heb ik niet de ruimte om ze uit elkaar te houden. En ik zou niet iemand weten die 3 weken op mn hond wil passen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Demi schreef:
malinois schreef:
Dan zou ik een van de 2 ergens bij iemand moeten onderbrengen, hier heb ik niet de ruimte om ze uit elkaar te houden. En ik zou niet iemand weten die 3 weken op mn hond wil passen.
ik heb hier ook allemaal intacte honden dus reu en teven...
Niets aan de hand hoor... gewoon niet bij elkaar laten als ze alleen zijn. Hier gaan ze dan om de beurten in de bench. Maar je moet het zelf weten...
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

[quote="dobervriendin"]
quote]

Kun je daar wat meer over vertellen? Ik zit er ook tegen aan te hikken, wel of niet castreren?steriliseren.
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
dobervriendin
Zeer actief
Mijn ras(sen): dobers en hollanders
Contacteer:

Ongelezen bericht door dobervriendin »

Ik heb altijd een reu en een teef bijelkaar gehad. En 3 weken uitelkaar hoeft niet want een teef is maar ongeveer een week dekrijp en dan hou je ze uitelkaar. Heb nooit problemen gehad het is alleen zoals een vorige schrijver vertelde even opletten en niet los bijelkaar als je er niet bent.

Over die sterilisatie die onze teef heeft gehad dit word alleen gedaan in Naaldwijk of Utrecht. Onze teef bleef heellang in die hormonaleciclus zitten dit was op het laatst wel een maand na de loopsheid. Wij hebben haar daarom laten helpen want ze voelde zich niet echt lekker.
De behandeling is als volgt de DA maakt 3 gaatjes, 1 in bij de navel en aan elke kant van de hond ook 1. Op die manier halen ze de eierstokken weg en de hond is na dat de nacose uitgewerkt is weer helemaal zichzelf. Je mag alleen de hond een week niet laten zwemmen maar verder kun je de volgende dag weer alles met haar doen.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dobervriendin schreef:Ik heb altijd een reu en een teef bijelkaar gehad. En 3 weken uitelkaar hoeft niet want een teef is maar ongeveer een week dekrijp en dan hou je ze uitelkaar. Heb nooit problemen gehad het is alleen zoals een vorige schrijver vertelde even opletten en niet los bijelkaar als je er niet bent.

Over die sterilisatie die onze teef heeft gehad dit word alleen gedaan in Naaldwijk of Utrecht. Onze teef bleef heellang in die hormonaleciclus zitten dit was op het laatst wel een maand na de loopsheid. Wij hebben haar daarom laten helpen want ze voelde zich niet echt lekker.
De behandeling is als volgt de DA maakt 3 gaatjes, 1 in bij de navel en aan elke kant van de hond ook 1. Op die manier halen ze de eierstokken weg en de hond is na dat de nacose uitgewerkt is weer helemaal zichzelf. Je mag alleen de hond een week niet laten zwemmen maar verder kun je de volgende dag weer alles met haar doen.
heb je dan nog wel een risico op baarmoederontsteking of baarmoederkanker? Omdat deze er dus nog zit?
Afbeelding
Peet2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Peet2 »

Die kleine ingreep heet een laproscopische sterilisatie.
In plaats van dat ze de eileiders en baarmoeder afbinden of zelfs verwijderen, worden alleen de eileiders afgebonden. De hond heeft dan dus nog wel een eisprong, maar het eitje kan niet afdalen naar de baarmoeder. Ze wordt dan dus ook niet meer loops.
Het is inderdaad veel minder ingrijpend, zowel qua ingreep als de invloed op de hormoonhuisdhouding . Dat is ook de reden waarom het wat makkelijker in te plannen in, je zit minder strikt aan de periode "tussen 2 loopsheden in".
Jammer dat het maar op een paar plaatsen in NL gedaan wordt, maar dat komt omdat de investering voor de apparatuur rond de 2 ton ligt.... :zwaai:
Peet
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”