Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
je moet eerst de vacht uit de knoop halen, daarna inbad met een shampoo die voor deze vacht is en daarna een crem spoeling, na het bad de vacht uitknijpen en wat belangrijk is drogen.
Ik gebruik een speciale fhon ervoor maar je kan ook ee gewonen gebruiken (maar dat is niet echt geweldig) de hond goed drogen het haar echt droog en dan borstelen, niet kammen terwijl de vacht nog nat is.
Maar wat ook belangrijk is, is het bijhouden van de vacht, je hebt over viltplakken, die komen niet door een keer in bad, dat komt omdat de hond niet goed geborstelt is, hij moet echt vanaf zijn huid geborstelr worden.
Zeker 2x per week
Ik heb speciale anti-klit shampoo (bij de trimmer gehaald) en dan zit de vacht helemaal niet in de klit daarna, integendeel, hij is juist heel makkelijk door te kammen
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
als je hond goed geborstelt is en dan doe je hem inbad met bv inderdaa antiklit shampoo dan glijd het haar door je vingers, zo lekker zavht voelt het aan.
de vilten krijgje echt als de hond niet goed is doorgekamt.
lupa schreef:je moet eerst de vacht uit de knoop halen, daarna inbad met een shampoo die voor deze vacht is en daarna een crem spoeling, na het bad de vacht uitknijpen en wat belangrijk is drogen.
Ik gebruik een speciale fhon ervoor maar je kan ook ee gewonen gebruiken (maar dat is niet echt geweldig) de hond goed drogen het haar echt droog en dan borstelen, niet kammen terwijl de vacht nog nat is.
Maar wat ook belangrijk is, is het bijhouden van de vacht, je hebt over viltplakken, die komen niet door een keer in bad, dat komt omdat de hond niet goed geborstelt is, hij moet echt vanaf zijn huid geborstelr worden.
Zeker 2x per week
Dank je voor je reactie
Ik borstel en kam hem door, DAGELIJKS! Soms 1 dagje niet....
Hij was geheel klitvrij; na het bad echt klitplakken. In dit geval kwam dat echt van 1 x in bad!
Ik heb hem daags ervoor wel gekamt, de ochtend van het bad niet. Moet ik dus wel doen. Vooral tijdens wassen en drogen opletten, denk ik
Ik zal hem na het bad voortaan borstelen.
Wat is het verschil tussen jouw fohn en een 'gewone'?? : :
Lysette schreef:Ik heb speciale anti-klit shampoo (bij de trimmer gehaald) en dan zit de vacht helemaal niet in de klit daarna, integendeel, hij is juist heel makkelijk door te kammen
mijn foon is een professionele blazer, (ben trimster) die blaazt het water weg en is veel sneller dan een gewone foon en is het beter voor de vacht.
Nog even een tip, goed tot aan de huid kammen, niet alleen de bovenste gedelte van de vacht, veel mensen weten niet de goeie manier van borstelen.
Merk van de schampoo is niet zo belangrijk, zoek bij je in de buurt een trimmer en ga dar naar toe en vraag naar een shampoo die goed is voor jou hond.Als je shampoo bij de dierenwinkel koopt is meestal niet goed, zij zijn vrij hart van samenstelling
ik ben ook trimster en hoor ook veel mensen zeggen dat ze hun hond iedere dag kammen terwijl de hond vreselijk in de klit zit,een hond raakt echt niet vreselijk in de klit van 1 keer wassen, zelfs al zou je een altijd goed gekamde hond een week niet kammen krijg je nog geen vilt.
ga eens naar een trimsalon met je kamspulletjes en laat je daar eens adviseren over met wat en hoe te kammen.
dit is niet hatelijk bedoeld en ook niet om de trimsalons te promoten maar gewoon als goedbedoeld advies.
lupa schreef:Nog even een tip, goed tot aan de huid kammen, niet alleen de bovenste gedelte van de vacht, veel mensen weten niet de goeie manier van borstelen.
Tot aan de huid kammen is inderdaad heel belangrijk. Ik dacht ook dat ik mijn Bolognezer goed kamde. Ik kamde hem zo'n drie a vier keer in de week en vond dat het allemaal behoorlijk goed ging. Ik was er eigenlijk best wel snel doorheen. Op een gegeven moment merkte ik dat er toch wel hele dikke klitten kwamen, die knipte ik er ook gewoon uit. Met zo'n bos haar zag je daar niks van. Opeens begon het met die klitten heel erg snel te gaan. In m'n achterhoofd begon ik al steeds meer aan de trimster te denken, maar wilde er eigenlijk niet aan, omdat een Bolognezer in principe niet getrimd hoeft te worden. Toen ik uiteindelijk besloot om toch eens met hem naar de trimster te gaan was het al veel te laat. Het was echt vreselijk hoe de hond eruit zag. Er was nog maar 1 oplossing: scheren. Wat ik nog het allerergste vind is dat ik het zelf niet gezien heb. Ik dacht gewoon dat ik mijn hondje goed verzorgde en dan blijkt dat je het helemaal verkeerd gedaan heb.
De eerste klitten kreeg hij aan zijn voorpoten en ik dacht ook dat dat door het douchen kwam. Hij had behoorlijke zwarte poten en ik heb onder de douche z'n poten flink gewassen, dus ik dacht dat ik die klitten er zelf ingewreven had.
Toen ik m'n tweede Bolognezer bij de fokker heb gehaald heb ik haar ook verteld dat het kammen mij tegenviel en dat ik Bodhi niet klitvrij kon houden. Zij heeft me toen goed voorgedaan hoe ik de hondjes kammen moet. Met Mikey gaat het tot dusver goed. Bodhi is half oktober naar de trimmer geweest en begint er nu pas weer een beetje mooi uit te zien. Ik vind het heel lang duren voordat het haar weer aangegroeid is. Ik wil, nu ik weet hoe ik ze wel moet kammen, proberen om ze klitvrij te houden. Als het wel weer de verkeerde kant op gaat, ga ik ze toch maar kort houden.
Het merk wat ik gebruik is animal Aplus. Ik heb het bij de trimmer gehaald. Wat ik trouwens wel doe is een klein beetje shampoo in een leeg flesje, aanvullen met water en dan ff goed schudden. Dan is het een beetje verdunt (maar nog steeds meer dan genoeg om hem mee schoon te krijgen) maar dan heb je niet op een plek heel veel shampoo, wat je er ook weer veel moeilijker uitkrijgt.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
Lysette schreef:Het merk wat ik gebruik is animal Aplus. Ik heb het bij de trimmer gehaald. Wat ik trouwens wel doe is een klein beetje shampoo in een leeg flesje, aanvullen met water en dan ff goed schudden. Dan is het een beetje verdunt (maar nog steeds meer dan genoeg om hem mee schoon te krijgen) maar dan heb je niet op een plek heel veel shampoo, wat je er ook weer veel moeilijker uitkrijgt.
Hallo, ik heb twee maltezers en gebruik voor hun Petsilk shampoo.
Het fijne vind ik dat je daar verschillende soorten in hebt dus keus genoeg. Ik doe ook wat in een flesje en dan waer erbij want, je gebruikt snel teveel. Je moet deze shampoo ook verdunnen en de conditioner ook.
Ze blijven lang mooi en als het even regent dan komt de geur van de shampoo weer terug. Het is wel erg duur maar de vacht blijft er mooi van en je heoft ze niet erg vaak in bad te doen. Dat doe ik eens in de 4 tot 6 weken. Ik maak ze dan handdoek droog en fohn ze met eenhaarborstel borstel ik ze door en als ze helemaal droog zijn nog even met de rollende kam(klitkam) kam ik ze na voor een eventueel achter gebleven klitje.
van verschillende fokkers van shih-tzu heb ik gehoord dat je beter een sopje kunt maken en dan je hond er in zetten (tot kniehoogte) en dan met een bekertje gieten, niet wrijven en na het wassen conditioner gebruiken, goed laten intrekken en naspoelen met bekertje en bij het afdrogen ook niet wrijven maar even de haren in de handdoek droogdrukken en dan met de föhn en kam/borstel droogmaken. Dan zou je geen last moeten hebben van vervilten/klitten.
Het lijkt me logisch, mijn shih-tzu is nog te klein voor een dergelijke behandeling, maar ik ga het uitproberen bij mijn cavaliertje, die heeft heel erg behaarde oren die ook nogal willen klitten na het wassen.
cinderella schreef:van verschillende fokkers van shih-tzu heb ik gehoord dat je beter een sopje kunt maken en dan je hond er in zetten (tot kniehoogte) en dan met een bekertje gieten, niet wrijven en na het wassen conditioner gebruiken, goed laten intrekken en naspoelen met bekertje en bij het afdrogen ook niet wrijven maar even de haren in de handdoek droogdrukken en dan met de föhn en kam/borstel droogmaken. Dan zou je geen last moeten hebben van vervilten/klitten.
Het lijkt me logisch, mijn shih-tzu is nog te klein voor een dergelijke behandeling, maar ik ga het uitproberen bij mijn cavaliertje, die heeft heel erg behaarde oren die ook nogal willen klitten na het wassen.
Dank voor deze en alle andere tips!
Mijn trimster verkoopt nauwelijks shampoo, ze zei trouwens dat haar antiklit shampoo is om de klitten er makkelijker uit te krijgen als het al mis is, niet om er minder snel nieuwe in te laten komen, en dat wilde ik eigenlijk....
Misschien is dat wel altijd zo, maar ja dat zei ze dus
Heb nu blauw shampoo
Mijn trimster heeft ook altijd hele goede shampoo. Ik heb speciaal voor een terrier (tja zo'n vettige vacht vraagt echt wel een speciale shampoo). ik moet het ook verdunnen. Ook de conditioner. Maar ik was mijn hond maar zelden, alleen tijdens een zware ruiperiode, anders gaat de structuur van de vacht ook achteruit en ook dat kan leiden tot een klitterige vacht (zeker als het een shampoo is dit niet bij de vachtstructuur past) Winnie de schotse collie heb ik dit jaar maar 1 keer gewassen (vlak nadat ze uit het asiel kwam). Ik fohn ze wel altijd eerst droog voordat ik ze echt kam.
Ik heb het ergens anders ook al gezegt. nooit een klit eruit knippen. Maar in de klit knippen, vaak kan je hem eruit borstelen als je er een paar knipjes in maakt! Zo verlies je minder, niet geklitte vacht en zit je dus eigenlijk ook geen knipjes in de vacht.
Borstelen. Achter onderaan beginnen en door middel van steeds scheidingen maken tot op de huid kammen.. Zo naar voren werken. Van onder naar boven, van achter naar voor.Suc6!