Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
EHBO
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Er zijn curcussen met boekjes die speciaal op dieren zijn gericht.
Ook zijn er site´s
bij vergiftiging of gevaarlijke stoffen, http://www.collie-in-nood.nl/ehbo.htm
Algemeen, http://users.pandora.be/uv/EHBO.htm
en zo zijn er vele site´s waar je kan uitpikken wat jij denkt dat belangrijk is en waar je wat aan heb.
Ook zijn er site´s
bij vergiftiging of gevaarlijke stoffen, http://www.collie-in-nood.nl/ehbo.htm
Algemeen, http://users.pandora.be/uv/EHBO.htm
en zo zijn er vele site´s waar je kan uitpikken wat jij denkt dat belangrijk is en waar je wat aan heb.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi,
Ja, hoor:
- Eerste Hulp voor Honden door Tim Hawcroft (ISBN: 3-89508-559-6)
- Het Medisch ABC voor de Hond (ISBN: 90-5821-005-7)
Maar persoonlijk zou ik, ook in een weekend, de voorkeur geven aan een dierenarts, hoor als er iets met mijn doggen zou zijn.
Ja, hoor:
- Eerste Hulp voor Honden door Tim Hawcroft (ISBN: 3-89508-559-6)
- Het Medisch ABC voor de Hond (ISBN: 90-5821-005-7)
Maar persoonlijk zou ik, ook in een weekend, de voorkeur geven aan een dierenarts, hoor als er iets met mijn doggen zou zijn.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Hughy
- Zeer actief
Lemon had een gat in zn vel, omdat ze om een stuk brood gevochten hadden. En toen belde in naar de dierenarts, die me vertelde dat ik niet hoefde te komen omdat ze het toch niet hechtten. Ik kon het beter verbinden. MAar vanmorgen zei een dierenarts waar ik van dat rode verband/tape haalde dat het schoon moest maken met biotex.
Ja dan denk ik: dat soort dingen hoor ik toch eigenlijk zelf te weten, dus vind ik dat ik me er eerst maar wat beter in moet verdiepen.
Ja dan denk ik: dat soort dingen hoor ik toch eigenlijk zelf te weten, dus vind ik dat ik me er eerst maar wat beter in moet verdiepen.
-
- Zeer actief
Die tips vind je op de algeme site die ik je doorgaf.
Daar staan van die weet dingetjes in, vooral dingen war je niet mee naar een dierenarts hoeft. Het is makkelijk om voor jezelf een ehbo kist aan te leggen speciaal voor de honden.
Daar staan van die weet dingetjes in, vooral dingen war je niet mee naar een dierenarts hoeft. Het is makkelijk om voor jezelf een ehbo kist aan te leggen speciaal voor de honden.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Hughy
- Zeer actief
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi,Hughy schreef:Lemon had een gat in zn vel, omdat ze om een stuk brood gevochten hadden. En toen belde in naar de dierenarts, die me vertelde dat ik niet hoefde te komen omdat ze het toch niet hechtten. Ik kon het beter verbinden. MAar vanmorgen zei een dierenarts waar ik van dat rode verband/tape haalde dat het schoon moest maken met biotex.
Volgens mij ligt het aan de grootte van zo'n gat of er krammen in moeten of niet. Hier zijn ze al een aantal keer gekramd na een schermutseling (niet met elkaar, hoor!). Het ligt er misschien ook aan waar het gat zich bevindt? Maar schoonmaken met Biotex lijkt me wel erg pijnlijk voor een hond! Als het gat niet groot is, doe ik er niets aan en laat ik het ze gewoon zelf schoonlikken. Gaat vaak prima.
Groetjes, Karen
- Hughy
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Oeps Karen, het is net of we achter elkaar aanjagen
Biotexoplossing is niet pijnlijk en maakt goed schoon. De hond zelf schoon laten likken is niet altijd een juiste optie ivm de bacterieen die de hond meedraagt in zijn bek en juist de wond kan infecteren.
Grote diepere gaten ( vanaf ruim een cm) kan een krammetje in maar kleinere huidontvellingen genezen sneller zonder.

Biotexoplossing is niet pijnlijk en maakt goed schoon. De hond zelf schoon laten likken is niet altijd een juiste optie ivm de bacterieen die de hond meedraagt in zijn bek en juist de wond kan infecteren.
Grote diepere gaten ( vanaf ruim een cm) kan een krammetje in maar kleinere huidontvellingen genezen sneller zonder.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- dogluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De Duitse Dog
Gelukkig hier heel weinig wonden te verzorgen (op Dimple zijn pootje na)
Maar ik reinig ook altijd de wonden met een sopje biotex.
En ik gebruik de wondzalf Mesitran,daar heb ik met Dimple zijn voetje hele goede ervaringen mee
Maar ik reinig ook altijd de wonden met een sopje biotex.
En ik gebruik de wondzalf Mesitran,daar heb ik met Dimple zijn voetje hele goede ervaringen mee

Groetjes van Ans en een doggenlebber van Lotte en Guus
Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
- Hughy
- Zeer actief
gelukkig was het ook al weer een hele tijd geleden dat er mot tussen die 2 was. Het is ook niet zo vaak voorgekomen, maar elke keer vind ik 1 te vaak. Bah! bij mensen heb ik al zo`n hekel aan ruzie.
MAar daarna gaan ze heel schuldbewust naar elkaar toe. Met spelen buiten weten ze ook goed wanneer ze moeten ophouden. Ik kan toch merken dat ze aan elkaar gewend zijn.
Maar dit keer ging het om een stuk brood. Met een botje blijf ik er steeds bij, maar dit keer heb ik niet goed opgelet, jammer.
Bedankt voor de raad! dat heb je soms wel nodig.
MAar daarna gaan ze heel schuldbewust naar elkaar toe. Met spelen buiten weten ze ook goed wanneer ze moeten ophouden. Ik kan toch merken dat ze aan elkaar gewend zijn.
Maar dit keer ging het om een stuk brood. Met een botje blijf ik er steeds bij, maar dit keer heb ik niet goed opgelet, jammer.
Bedankt voor de raad! dat heb je soms wel nodig.
-
- Actief
- Contacteer:
Macho had laatst na een knokpartij een gat zo ongeveer ter grootte van een ouderwetse rijksdaalder onder zijn kin. Ben naar de DA geweest omdat ik s'avonds bang was dat hij in en shock raakte, de da vond de wond wel groot, was boos op me dat ik niet gelijk was gekomen , maar de wond werd niet gehecht. Wel raadde hij me aan even mijn vinger *yuk* inb de wond te steken om te kijken of het echt een gaatje was en niet dat er onderhuids veel meer was losgescheurd. Zolang dat niet het geval is , schijnt een bezoekje aan de DA dus niet echt nodig te zijn.
Ik heb behandeld met Traumeel en rescueremedie ( eerste dag, daarna andere bloesems) en al na 1 week was de wond dicht, nu zo'n 3 weekjes later moet ik echt op zijn kin zoeken om de plek terug te vinden. Ik heb hem btw wel lekker laten aflebberen door mijn andere honden, de wond bleef mooi schoon en hij heeft geen dikke korst gekregen waardoor ik de wond ook goed in de gaten kon houden.
Ik heb behandeld met Traumeel en rescueremedie ( eerste dag, daarna andere bloesems) en al na 1 week was de wond dicht, nu zo'n 3 weekjes later moet ik echt op zijn kin zoeken om de plek terug te vinden. Ik heb hem btw wel lekker laten aflebberen door mijn andere honden, de wond bleef mooi schoon en hij heeft geen dikke korst gekregen waardoor ik de wond ook goed in de gaten kon houden.
Groetjes Nanouk

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens onze dierenarts (ken je ook wel, zit in Dieren!Hughy schreef:dat schoonlikken is geen probleem?

Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi,chrico schreef: De hond zelf schoon laten likken is niet altijd een juiste optie ivm de bacterieen die de hond meedraagt in zijn bek en juist de wond kan infecteren.
Dit is dus percies zoals Kees de Keeuw het afgelopen zaterdag NIET adviseerde aan mij! Lana mocht gerust de (na een kleine aanvaring met Luna) opgelopen wonden zelf schoonlikken. Dat prefereerde hij juist, omdat de spieren waren geraakt en dat de poot van Lana deed verstijven. Door het schoonlikken, stimuleert ze de bloedsomloop, waardoor èn de genezing sneller verloopt en de spier sneller herstelt. En inderdaad; 's avonds steunde Lana niet meer op die poot en de volgende dag wel!
Groetjes, Karen
-
- Zeer actief
Ik gaf ook aan dat het NIET altijd de juiste optie is, dat wil zeggen dat het soms wel de juiste optie is.
Mart geeft aan dat zij niet weet wat te doen in bepaalde situatie´s. Als de dierenarts (zal dus wel niet die uit dieren zijn) aangeeft om het te verbinden dan zal hij daar zijn rede toe gehad hebben.
Het is moeilijk in te schatten welke wonden er wel zelf verzorgd mogen worden door de honden en welke niet. Als je nu een advies geeft om het wel te laten doen dan hoop ik dat het het juiste advies is.
Een bijtwond is altijd een vieze wond met kans op ontstekingen, hoe verklaar je dat dan?
Mart geeft aan dat zij niet weet wat te doen in bepaalde situatie´s. Als de dierenarts (zal dus wel niet die uit dieren zijn) aangeeft om het te verbinden dan zal hij daar zijn rede toe gehad hebben.
Het is moeilijk in te schatten welke wonden er wel zelf verzorgd mogen worden door de honden en welke niet. Als je nu een advies geeft om het wel te laten doen dan hoop ik dat het het juiste advies is.
Een bijtwond is altijd een vieze wond met kans op ontstekingen, hoe verklaar je dat dan?
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Helaas hebben onze dogjes al wel eens bijtwonden opgelopen, maar ze zijn nog nooit ontstoken geraakt en ik heb ze ook nog nooit zelf gedesinfecteerd. (Maar ik ben ook niet zo smeerderig bij de honden, hoor. Dat laat ik ze lekker zelf doen. Gaat in de natuur ook goed, dus waarom dan nu niet?)chrico schreef: Een bijtwond is altijd een vieze wond met kans op ontstekingen, hoe verklaar je dat dan?
Maar ieder zijn eigen ding, toch?
Groetjes, Karen
- mollie3
- nieuw lid
Waarom mogen honden die gehecht zijn niet hun wond aflikken? Onze hond is pasgeleden gecastreerd en toen heeft hij even aan zijn wonden gelikt, maar het is nu prima aan het genezen. Wat gebeurt er als je hond er wel aan likt? is dat niet goed in verband met de bacterien of zo?Scooby schreef:Volgens onze dierenarts (ken je ook wel, zit in Dieren!Hughy schreef:dat schoonlikken is geen probleem?) is schoonlikken zéker geen probleem. Hij raadt het zelfs aan bij oppervlakkige wonden die niet gehecht zijn. Het speeksel van honden werkt desinfecterend in zo'n geval.
Kijk op www.hond.jouwpagina.nl om leuke links te vinden.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze kunnen de hechtingen er uit likken, dus is het beter om ze niet aan de gehechte wonden te laten likken.mollie3 schreef:Waarom mogen honden die gehecht zijn niet hun wond aflikken? Onze hond is pasgeleden gecastreerd en toen heeft hij even aan zijn wonden gelikt, maar het is nu prima aan het genezen. Wat gebeurt er als je hond er wel aan likt? is dat niet goed in verband met de bacterien of zo?Scooby schreef:Volgens onze dierenarts (ken je ook wel, zit in Dieren!Hughy schreef:dat schoonlikken is geen probleem?) is schoonlikken zéker geen probleem. Hij raadt het zelfs aan bij oppervlakkige wonden die niet gehecht zijn. Het speeksel van honden werkt desinfecterend in zo'n geval.
Groetjes, Karen
-
- Zeer actief
Dan heb je waarschijnlijk mazzel gehad want ik heb hier zwaar ontstoken wonden gehad naar aanleiding van bijtwonden ondanks het schoonhouden. Niet dat het altijd het geval was maar ik vind dat als je iemand advies wil geven omdat hij-zij dat zelf niet weet dan moet er ook de andere kant van het verhaal besproken worden. En ja jij heb er positieve ervaring mee, ik negatieve.
Wil niet zeggen dat jij of juist ik gelijk heb. Zoals je zegt, ieder zijn ding
Wil niet zeggen dat jij of juist ik gelijk heb. Zoals je zegt, ieder zijn ding

Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan heb ik het afgelopen jaar toch wel veel mazzel gehad iedere keer, want er waren in het totaal wat akkefietjes (niet onderling, hoor), maar nooit ontstekingen gelukkig. (En ik heb het zelf dus nooit schoongehouden.) Misschien moet je ook eens proberen om het niets zelf schoon te houden? Kijken of het dan beter gaat als jij wel ontstekingen hebt gehad bij de dogjes?chrico schreef:Dan heb je waarschijnlijk mazzel gehad want ik heb hier zwaar ontstoken wonden gehad naar aanleiding van bijtwonden ondanks het schoonhouden.
Groetjes, Karen
-
- Zeer actief
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Maakt mij niets uit, hoor. Als jij je prettig voelt bij de manier waarop je het nu doet, moet je dat ook vooral zo blijven doen, toch?chrico schreef:Dat advies neem ik toch liever niet van je aan als je het niet erg vind.
Groetjes, Karen
Een hondenbeet zit inderdaad vol met bacterien. Het schoon te maken met Biotex, daar had ik nog niet van gehoord. Gelukkig heb ik het nog nooit aan de hand gehad (behalve bij een cavia, maar dat was een operatie wond) die moest ik schoonhouden met een betadine oplossing, maar een gewone wond zou ik uitwassen met gekookt water. Of deze wel of niet gehecht moet worden, ligt helemaal aan het soort wond, scheurwond, steekwond, is het recht gescheurd, rafelig gescheurd, is het bloeden snel gestop, etc etc. Zonder een wond te zien, kun je daar geen oordeel over vellen. Als je er niet zeker van bent kun je er beter mee naar de dierenarts gaan. Of je daarvoor in het weekend ernaar toe moet, ja, bij hechten wel, want hoe verser de wond, des te beter het zal genezen.
Er zijn inderdaad genoeg kleine naslagwerkjes voor EHBO bij de hond. Vraag er anders na bij je dierenarts. Misschien heeft hij/zij iets liggen?
Er zijn inderdaad genoeg kleine naslagwerkjes voor EHBO bij de hond. Vraag er anders na bij je dierenarts. Misschien heeft hij/zij iets liggen?