Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje over de faraohond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Vraagje over de faraohond

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Haha, ik kan ook wel Anubis gaan pb-en, maar wie weet zijn er nog andere deskundigen. :-D

Ik ben nou al een aantal malen mensen tegengekomen (op internet en in het echt) die vertellen dat ze zelf (of de buren van de schoonzus van een vriendin), een faraohondje hebben, via een stichting, uit Egypte. :roll:

Nou wil ik niet al te betweterig overkomen, maar het lijkt me toch wel gigantisch sterk dat er faraohonden rondlopen in Egypte. Ik bedoel, die moeten dan toch ooit helemaal met stamboom en alles geimporteerd zijn, en Egypte is volgens mij niet zo'n rashonden-liefhebbend land.

In de Egyptische zwerfhonden zal ongetwijfeld hier en daar iets podenco-achtigs rondlopen, maar heeft Egypte nou ook een echt inheems jachthondenras zoals de faraohond op Malta of de podenco's in Spanje, of is het oorspronkelijke 'ras' daar compleet verwaterd en/of uitgestorven?

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Erica
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Erica »

Een vrijwilliger van Ginn heeft, meen ik mij te herinneren, contact gelegd met een project in Egypte. Ginn heeft, meen ik, een aantal honden uit dat project geplaatst als mede St. Red een Hond.

Volgens mij is Cloud ook een hondje uit dat project?
WWW.BUITENLANDSEHONDEN.NL

Afbeelding

*Don't dream, Just Do It!"
Erica
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Erica »

Over rassen enzo weet ik (natuurlijk...) niets ;-)
WWW.BUITENLANDSEHONDEN.NL

Afbeelding

*Don't dream, Just Do It!"
Femke en Bailey
Actief

Ongelezen bericht door Femke en Bailey »

Ja, Cloud komt daar inderdaad vandaan! Maar een faraohond? uuuuhm, nee niet echt... ;)
anubis
Zeer actief

Re: Vraagje over de faraohond

Ongelezen bericht door anubis »

Hanneke2 schreef:Haha, ik kan ook wel Anubis gaan pb-en, maar wie weet zijn er nog andere deskundigen. :-D

Ik ben nou al een aantal malen mensen tegengekomen (op internet en in het echt) die vertellen dat ze zelf (of de buren van de schoonzus van een vriendin), een faraohondje hebben, via een stichting, uit Egypte. :roll:

Nou wil ik niet al te betweterig overkomen, maar het lijkt me toch wel gigantisch sterk dat er faraohonden rondlopen in Egypte. Ik bedoel, die moeten dan toch ooit helemaal met stamboom en alles geimporteerd zijn, en Egypte is volgens mij niet zo'n rashonden-liefhebbend land.

In de Egyptische zwerfhonden zal ongetwijfeld hier en daar iets podenco-achtigs rondlopen, maar heeft Egypte nou ook een echt inheems jachthondenras zoals de faraohond op Malta of de podenco's in Spanje, of is het oorspronkelijke 'ras' daar compleet verwaterd en/of uitgestorven?

Hanneke

ok een beetje heel laat met reageren maar had het niet eerder gezien :oops:

Er zullen best liefhebbers van het ras in Egypte zijn, niet alle Egyptenaren zijn moslim er zijn ook een groot aantal Kopten. Dus onmogelijk is het niet dat pharaohonden in egypte zitten maar heel waarschijnlijk toch weer niet, doch niet onmogelijk ;) .
Het land kent wel een type straathond die bij benadering wel iets weg heeft van een pharao ergens op het net moet een site staan maar ik kan die niet meer zo snel vinden.
Gut er zijn al speculaties geweest dat de pharao afstamt van de abbesijnse wolf :mrgreen:
Groetjes Birgit en een lebber van Ramses
AfbeeldingRIP
Afbeelding
http://www.zivotinjsko-carstvo.com/imag ... odenco.jpg
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Anubis, wat is dat nou voor soort hond. Kenmerken, karakter, waar werd hij voor gebruikt, is hij als huishond te houden etc.
Naast het feit dat hij heeele grote oren heeft, weet ik eigenlijk niks over dit ras. Vind het een erg mooie hond.
anubis
Zeer actief

De oorspronkelijke naam van het ras is Kelb tal fenek (op Malta eo heten ze nog steeds zo) wat zoiets al hond van het konijn betekend. Het is dus met name een konijnen jager. Hij jaagd zelfstandig en hierdoor heeft hij ook een zelfstandig karakter (net als de meeste windhonden)
Als ze voldoende beweging krijgen zijn ze in huis erg rustig. Ze zijn heel gevoelig. Goede wakers (ramses tenminste) normaal wat afstandelijk naar vreemden (nooit gezegd dat Ramses normaal is :mrgreen: ) Over het algemeen kunnen ze goed met andere honden omgaan maar bij de reuen kunnen er problemen ivm dominatie zijn hierdoor word er tijdens de jacht maar met een reu gejaagd en meerdere teven.
Het zijn vriendelijke honden zeker ook met kinderen.

In de oudheid zou het ras ook gebruikt zijn voor de jacht op gazelles. Op Malta word het ras naast de jacht ook gebruikt als herder en waakhond.
AfbeeldingRIP
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Re: Vraagje over de faraohond

anubis schreef:
Hanneke2 schreef:Haha, ik kan ook wel Anubis gaan pb-en, maar wie weet zijn er nog andere deskundigen. :-D

Hanneke

ok een beetje heel laat met reageren maar had het niet eerder gezien :oops:

Er zullen best liefhebbers van het ras in Egypte zijn, niet alle Egyptenaren zijn moslim er zijn ook een groot aantal Kopten. Dus onmogelijk is het niet dat pharaohonden in egypte zitten maar heel waarschijnlijk toch weer niet, doch niet onmogelijk ;) .
Het land kent wel een type straathond die bij benadering wel iets weg heeft van een pharao ergens op het net moet een site staan maar ik kan die niet meer zo snel vinden.
Gut er zijn al speculaties geweest dat de pharao afstamt van de abbesijnse wolf :mrgreen:
Ik ben inmiddels ook weer ietsjes wijzer. :-D Er loopt in Egypte inderdaad nog wel hier en daar iets rond dat iets weg heeft van de honden zoals jij en ik die kennen, maar het is geen 'ras'. De oorspronkelijke voorouder schijnt in de loop der eeuwen verdwenen te zijn als ras omdat andere (import-) windhondenrassen gebruikt gingen worden voor de jacht.

Ik vind het wel heel interessant hoor, al die verschillende speculaties over de afkomst.

Hanneke
anubis
Zeer actief

VOORVADER VAN DE PHARAOH :mrgreen: :mrgreen: ????
Afbeelding :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding :mrgreen:
AfbeeldingRIP
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Nou, hoewel ik het hele Temes-meegenomen-naar-Zuid-Europa-verhaal heel geloofwaardig vindt, kan ik me hier toch ook wel iets bij voorstellen.

Hanneke
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

heyy Hanneke, je kent die verhalen over de geschiedenis van de podenco's toch ook? die zijn in aanvang hetzelfde als van de pharaohhond en cirnecco...........

net als dat de meeste podencos die op dit moment rondlopen in spanje wel podenco types zijn maar geen zuivere podenco Ibicencos of op de canarische eilanden geen zuivere podenco canarios, de voorouders, voor zover bekent, van deze rassen zullen er dus ook wel in egypte rondlopen maar hebben geen erkenning als ras of zodanig maar zoasl je zelf al zei de voorouders zullen in de loop der jaren wel zo goed als verdwenen zijn, een beetje net als op de manier dat de zuivre podenco ibicenco aan het verdwijnen is uit spanje doordat de jagers ze leiver inkruisen met galgos e.d. om ze sneller te maken of kruisen met dogos voor de jacht op het zwijn. helaas maar waar
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
maris
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door maris »

Sanne komt bij z'n stichting vandaan met als rasomschrijving kruising faraohond uit egypte.
ze heeft zeker iets windhondachtigs in zich zowel uiterlijk als karakter.
mij persoonlijk maakt het me geen biet uit wat voor ras ze precies is, ben gewoon gek op haar.
heb trouwens ook mijn twijfels of er nog ras zuivere farahonden bestaan.
er lopen in egypte wel genoeg kruizingen van windhonden rond.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”