Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Frodo
Moderator: moderatorteam
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Frodo
Is afgelopen zondag in het bos (hij was aangelijnd) aangevallen door een bruine jachthondreu die er vol bovenop dook. Lang verhaal kort, na het uitwisselen van telnrs. heb ik hem thuis bekeken en ontdekte tussen zijn oksel en borst een flink gat (ter grootte van een 2 euromunt) waarbij je zo de diepte in keek. Bovendien kon hij die poot niet belasten
dus op naar de dierenarts 35 km verderop. Daar is de boel geschoren en de wond moet openblijven in verband met vochtophoping of abcesvorming. Hij kreeg een injectie met antibiotica en een met pijnstilling en het kind werd naar huis gestuurd met 2 weken antibiotica en pijnstilling. Een paar keer per dag moet ik met een vochtig gaasje de boel open houden en het groeit van binnenuit weer dicht. Gelukkig ziet het er tot nu toe goed uit, hij baalt alleen dat hij even niet mee naar het bos mag. Ook had ik nog vervelend gedoe over het betalen van de rekening maar dat is vanmorgen gelukkig in goed gesprek met de eigenaar van de jachthond uitgesproken en hij betaalt gewoon de rekening. Nu de vraag want ik ben het even kwijt. Hij heeft dus 14 dagen AB. Zal ik nu beginnen met probiotica of na de AB-kuur? Is er verder nog iets wat ik voor het kereltje kan doen behalve rust en korte uitlaatrondjes?

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Re: Frodo
Waarom wil je probiotica nu bijgeven?
Ik denk dat dat niets doet tijdens een antibiotica kuur.
Wel rot plek bij de oksels
Hopelijk herstelt het voorspoedig.
Je bent er weer mooi klaar mee, met schade door een andere hond
Ik denk dat dat niets doet tijdens een antibiotica kuur.
Wel rot plek bij de oksels

Hopelijk herstelt het voorspoedig.
Je bent er weer mooi klaar mee, met schade door een andere hond

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Een rotplek zo bij de oksel
Ik begin met probiotica de dag na de laatste AB.
Moet je de wond niet uitspoelen?
Norbert heeft indertijd een diepe wond op zijn rug gehad en die heb ik gespoeld tot het van binnenuit was dichtgegroeid,
Dat was ook de opdracht van de DA toen.
Misschien niet nodig, maar als het de vies uitziet zou ik dat alsnog doen.
Pipet (voor op een injectiespuit) en gekookt afgekoeld water.
Vetramil spoelvloeistof is ook zeker een optie.
En als het niet verbetert is colloïdaal zilver ook nog een mogelijkheid.
Jammer en vervelend dat je over de rekening moest discussiëren

Norbert heeft indertijd een diepe wond op zijn rug gehad en die heb ik gespoeld tot het van binnenuit was dichtgegroeid,
Jammer en vervelend dat je over de rekening moest discussiëren

- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Precies wat Nettie dus schrijft wat de probiotica betreft.ranetje schreef: ↑30 jul 2024 18:22 Een rotplek zo bij de oksel![]()
Jammer en vervelend dat je over de rekening moest discussiëren![]()
Wat een nare ervaring is dat geweest zeg, wat zal je ontzettend geschrokken zijn en gelukkig dat het rekeningprobleem is opgelost.
Sterke voor jou en beterschap voor het ventje.

- alm@
- moderator
Dat was ik even kwijt, ga ik doen

Nee, de dierenarts heeft ook niet gespoeld wel het haar ruim weggeschoren. De AB moet het oplossen. Ik moet wel een paar keer per dag de wond schoonmaken en open houden met een nat gaasje en zorgen dat er geen korstvorming optreedt. Tot nu toe ziet het er netjes en schoon (rood) uit, geen viezigheid te bekennen. Mocht het er toch vies gaan uitzien, zit ik meteen weer bij de dierenarts.ranetje schreef: ↑30 jul 2024 18:22 Moet je de wond niet uitspoelen?
Jammer en vervelend dat je over de rekening moest discussiëren![]()

- alm@
- moderator
Dat was inderdaad schrikken vooral omdat Frodo nadat die man z'n hond van hem af had getrokken doodstil met wijdopen ogen bleef liggen

- Marion.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 2
Ach, arme Frodo. Gelukkig dat die eigenaar van die jachthond wel zo redelijk was om nummers uit te wisselen en de boel te betalen. Waren de andere honden er ook bij?
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

- alm@
- moderator
Ja en dat was het punt van de rekening. Toen hij z'n hond eraf getrokken had, die in zijn armen tekeer bleef gaan, sprong Gandalfje in de opwinding naar die hond en beet hem volgens die eigenaar in zijn poot. Dus als zijn hond schade had stonden we quitte. Dacht hij. Maar gelukkig kwam de redelijkheid vandaag terug en besefte hij ook wel dat het onzin was.

- thom
- Zeer actief
- Contacteer:

- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Arme Frodo, ik hoop dat hij snel geneest
Ik zou inderdaad de probiotica na de AB doen

Ik zou inderdaad de probiotica na de AB doen

- Marion.
- Zeer actief
Oh. Ok. Quite?alm@ schreef: ↑30 jul 2024 19:00Ja en dat was het punt van de rekening. Toen hij z'n hond eraf getrokken had, die in zijn armen tekeer bleef gaan, sprong Gandalfje in de opwinding naar die hond en beet hem volgens die eigenaar in zijn poot. Dus als zijn hond schade had stonden we quitte. Dacht hij. Maar gelukkig kwam de redelijkheid vandaag terug en besefte hij ook wel dat het onzin was.
Pfff
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

- Branka
- moderator
Ik zat ook even met mijn wenkbrauwen te fronsen bij het lezen van quitte…
Het is naar. Hopelijk doet de ab zijn werk en hoef je niet nog een keer terug naar de d.a. Dit is al ellendig genoeg.
Het is naar. Hopelijk doet de ab zijn werk en hoef je niet nog een keer terug naar de d.a. Dit is al ellendig genoeg.

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Och jeetje Alma, ik lees het nu pas, sterkte!
Wat een *piep* eigenaar met zijn quite...
Ik zou denk ik meteen propolis tinctuur bij geven (om de AB) te ondersteunen wat wondgenezing en ontstekingsremmend betreft, en de probiotica pas net na de AB kuur.
Rotplek inderdaad, laten we hopen dat het goed herstelt.
Wat een *piep* eigenaar met zijn quite...
Ik zou denk ik meteen propolis tinctuur bij geven (om de AB) te ondersteunen wat wondgenezing en ontstekingsremmend betreft, en de probiotica pas net na de AB kuur.
Rotplek inderdaad, laten we hopen dat het goed herstelt.
- alm@
- moderator
Dat ken ik niet maar het klinkt goed, ik ga het meteen bestellen. Frodo weegt 15 kilo. Weet je toevallig hoe vaak en hoeveel druppels ik moet geven? De wond ziet er nog steeds goed uit gelukkig maar ik maak me, ondanks de pijnstilling toch een beetje zorgen. Hij mankt, niet de hele tijd maar geregeld en vanmorgen met het aangelijnde rondje viel mij op dat hij tijdens een praatje met buren vrij snel ging liggen. Aan de andere kant is hij goed te grazen genomen, behalve de zichtbare wond zullen spieren en pezen ook goed gekneusd zijn. Ik wacht het vandaag en morgen even af en als het niet verbeterd, ga ik vrijdag weer naar de dierenarts.

- ranetje
- Zeer actief
Er zullen zeker kneuzingen zijn (die doen de eerste twee opvolgende dagen meer zeer dan als het net is gebeurd.
Bij twijfel zou ik ook terug gaan naar de DA in dit geval.
Bij twijfel zou ik ook terug gaan naar de DA in dit geval.

- Sassy
- moderator
Ik heb Jacky (17 kilo) indertijd een keer of 3/4 per dag een paar druppels op een stukje brood gegeven (schat 5 druppels).
Zou eens beginnen met een druppel per keer, en zien of je dat binnen krijgt, ruikt nogal sterk (is meestal op basis van alcohol, en je zou al een 30 procent oplossing moeten nemen, best van een imker, niet van het kruidvat als het je lukt)
Ik heb ooit bij de imker waar wij bestellen ook een variant op basis van olie kunnen bestellen, om zo de buitenkant in te wrijven, om de wondgenezing nog meer te bevorderen. Maar die zul je vast niet overal krijgen.
Als ie echt pijn heeft door kneuzingen, dan misschien arnica c30?
Ik gebruik ook wel traumeel, maar dat is in gebruik een heel stuk duurder, en de arnica doet het meestal prima.
Ons ehbo middeltje als we gevallen zijn, en ook voor kat, hond, paard...werkt pijnstillend en zorgt ervoor dat kneuzingen sneller genezen, blauwe plekken zijn minder erg.
Arm ventje
Zou eens beginnen met een druppel per keer, en zien of je dat binnen krijgt, ruikt nogal sterk (is meestal op basis van alcohol, en je zou al een 30 procent oplossing moeten nemen, best van een imker, niet van het kruidvat als het je lukt)
Ik heb ooit bij de imker waar wij bestellen ook een variant op basis van olie kunnen bestellen, om zo de buitenkant in te wrijven, om de wondgenezing nog meer te bevorderen. Maar die zul je vast niet overal krijgen.
Ik gebruik ook wel traumeel, maar dat is in gebruik een heel stuk duurder, en de arnica doet het meestal prima.
Ons ehbo middeltje als we gevallen zijn, en ook voor kat, hond, paard...werkt pijnstillend en zorgt ervoor dat kneuzingen sneller genezen, blauwe plekken zijn minder erg.
Arm ventje

- alm@
- moderator
Ja dat is zo. Spierpijn heb je ook vaak een dag later. Hij heeft net met verve een pakjesbezorger 'weggejaagd' waarbij hij als vanouds weer tegen de vensterbank op stond dus ik heb goede hoop

- alm@
- moderator
Ik heb 20% besteld. Deze:Sassy schreef: ↑31 jul 2024 15:31 Ik heb Jacky (17 kilo) indertijd een keer of 3/4 per dag een paar druppels op een stukje brood gegeven (schat 5 druppels).
Arm ventje![]()
https://www.bol.com/nl/nl/p/bee-you-20- ... 0011/?s2a=
Ik ga het proberen op een stukje brood. Als ik ze alle drie een stukje brood geef, wordt dat wel snel weggehapt want stel dat een ander het te pakken krijgt. Ik heb Arnica c30 zalf in huis maar dat is natuurlijk wel lastig smeren in al dat haar. Eind van de middag is de pijnstilling uitgewerkt. Ik zal even goed voelen op welke plek hij pijn aangeeft. Als ik maar een stukje hoef te smeren is dat wel te doen. Dank je voor de uitleg

- Sassy
- moderator
O sorry, ik bedoelde de korreltjes om in te nemen, Arnica C30 globuli, had echt niet aan de arnica zalf gedacht
https://meinarztbedarf.com/nl-nl/produc ... uger%C2%AE
Maar als het smeren geen al te erge knoeiboel word is dat ook te proberen natuurlijk.

Maar als het smeren geen al te erge knoeiboel word is dat ook te proberen natuurlijk.
- ranetje
- Zeer actief
@alm@, Denk je er wel aan dat Arnica niet in een open wond mag komen?
Dus niet in de directe omgeving daarvan smeren.
Denk dat de korreltjes waar Sassy het over heeft dan veiliger zijn.
Dus niet in de directe omgeving daarvan smeren.
Denk dat de korreltjes waar Sassy het over heeft dan veiliger zijn.
- alm@
- moderator
Oké, ik houd dat even in gedachten. Er is vlakbij een natuurvoedingswinkel, daar zullen ze het vast hebben. Ik zal morgen even bellen.Sassy schreef: ↑31 jul 2024 17:04 O sorry, ik bedoelde de korreltjes om in te nemen, Arnica C30 globuli, had echt niet aan de arnica zalf gedacht![]()
Goed dat je het meldt maar de pijn zit aan de buitenkant van zijn poot waar ook wat schaafwondjes zitten dus niet bij die grote wond. Eventueel kan ik morgen de korreltjes halen

- alm@
- moderator
Met Frodo gaat het gelukkig heel goed. Het manken is volledig weg en de wond geneest goed. Eergisteren zat er nog een duidelijk gaatje (en het 'sopte' ook nog wat van binnen) waar hij van tijd tot tijd aan zat te likken. Hij heeft tot vrijdag antibiotica dus ik zat al te denken om toch nog even terug naar de dierenarts te gaan. Maar vannacht en vandaag heeft hij er niet meer aan gelikt en je ziet het dichttrekken. Dus ik heb goede hoop.

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- thom
- Zeer actief
- Contacteer:
Gelukkig goede berichten Alma. Vannacht in bed kon ik niet slapen (te warm) moest toen ineens aan Frodo denken.alm@ schreef: ↑07 aug 2024 12:25 Met Frodo gaat het gelukkig heel goed. Het manken is volledig weg en de wond geneest goed. Eergisteren zat er nog een duidelijk gaatje (en het 'sopte' ook nog wat van binnen) waar hij van tijd tot tijd aan zat te likken. Hij heeft tot vrijdag antibiotica dus ik zat al te denken om toch nog even terug naar de dierenarts te gaan. Maar vannacht en vandaag heeft hij er niet meer aan gelikt en je ziet het dichttrekken. Dus ik heb goede hoop.

- ranetje
- Zeer actief
Fijn dat je het ziet dichttrekken 
Dan komt het vast goed.
In geval van twijfel kan je altijd donderdag of vrijdag even met de DA overleggen of de AB misschien iets langer moet.

Dan komt het vast goed.
In geval van twijfel kan je altijd donderdag of vrijdag even met de DA overleggen of de AB misschien iets langer moet.
- Marion.
- Zeer actief
- Branka
- moderator
Fijn dat Frodo weer de goede kant op gaat. Zou de plek nadat het dicht is nog even een paar dagen in de gaten houden om zeker te zijn dat er geen vuil is achtergebleven en een ontsteking geeft.
Maar het lijkt gelukkig met een sisser af te lopen.
Maar het lijkt gelukkig met een sisser af te lopen.