Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe waarschijnlijk is het

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter
Aantal honden: 1

Hoe waarschijnlijk is het

Ongelezen bericht door Terry »

Dat een hond een vos doodbijt.

Op de campo waar ik veel wandel, is een doodgebeten vos gevonden. Er wordt gezegd dat een middelgrote hond de dader zou zijn.
Ik kom regelmatig vossen tegen maar Taaf toont geen enkele interesse, blaft niet, hoeft er niet achteraan, ze komt zelfs bij me lopen.

Had altijd het idee dat vossen eerder op de vlucht zouden slaan dan af te wachten.
Iemand die er wat meer over kan vertellen?
Groetjes, Terry
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Re: Hoe waarschijnlijk is het

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik heb geen idee, worden ze niet te veel gevoerd waardoor ze minder schuw zijn
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Een vos kan soms door een teckel worden gedood in zijn hol als hij niet bereid is om uit dat hol te vluchten, maar dat gebeurt zelden. Op zich kan het dus.

Ik vermoed dat in dit geval die vos al een flinke optater had gehad (misschien aangereden door een auto?).
Dan is het mogelijk dat een hond het karwei heeft afgemaakt.
Maar een gezonde vos die door een hond wordt doodgebeten lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk.
Dat geldt voor Nederland.
Hoe dat in Spanje is weet ik niet.
Maar ook daar zal een gezonde vos niet snel worden gegrepen door een hond denk ik.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter

Ongelezen bericht door Terry »

Het lijkt mij echt onwaarschijnlijk dat een hond de vos heeft doodgebeten zomaar. Het is een beschermd natuurgebied, honden moeten aan de lijn officieel.Auto’s rijden daar niet maar er loopt wel een weg langs het gebied. De vos zou eens een kijkje daar hebben kunnen nemen en een auto op zijn weg gevonden hebben.

Taaf is best een jager maar van een vos blijft ze weg en vermoed de meeste honden wel. Wat ik er aan honden tegenkom, zijn geen van allen echte jagers. Je weet natuurlijk nooit een hond blijft een hond maar denk dat de vos eerder als overwinnaar uit de strijd komt dan de hond.
Groetjes, Terry
ranetje
Zeer actief

Terry schreef: 14 jun 2023 14:01 Het lijkt mij echt onwaarschijnlijk dat een hond de vos heeft doodgebeten zomaar. Het is een beschermd natuurgebied, honden moeten aan de lijn officieel.Auto’s rijden daar niet maar er loopt wel een weg langs het gebied. De vos zou eens een kijkje daar hebben kunnen nemen en een auto op zijn weg gevonden hebben.

Taaf is best een jager maar van een vos blijft ze weg en vermoed de meeste honden wel. Wat ik er aan honden tegenkom, zijn geen van allen echte jagers. Je weet natuurlijk nooit een hond blijft een hond maar denk dat de vos eerder als overwinnaar uit de strijd komt dan de hond.
Daarom zeg ik ook dat een hond een gezonde vos zelden zal kunnen pakken, laat staan doden.
Er was dus iets met die vos.
De beten kunnen van een hond zijn.
Ik weet niet of er bij jullie in het natuurgebied ook wolven zijn?
Anders kan het ook nog een voedselstrijd zijn geweest en heeft de wolf gewonnen

Griffon Claire grijpt wel een vos als ze de kans krijgt. En die kans is bij een gezonde vos vrijwel nihil.
Veel Duitse Staande honden zullen ook grijpen als ze de kans hebben.
Mijn vorige Griffon Ita deed dat zeer zeker niet, die vond een vos te veel stinken :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Mijn parsons hadden zeker een poging gewaagd maar denk niet dat het ze zou lukken
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Mijn Fries gaat ook best een confrontatie met een vos aan. Maar meer dan luidruchtig wordt het niet. De vossen die ik tegenkom nemen het liefst de benen als ze ons ontwaren. Soms worden ze in een hoek gedreven omdat er water is, maar van een lichamelijke confrontatie is het nog niet gekomen. Dan staan ze tegenover elkaar te blaffen. Mijn Fries valt niet aan maar als je een andere soort hond treft en de vos zit klem kan ik me ook wel voorstellen dat de vos niet als winnaar uit die strijd komt. Ik vind het elke keer weer verrassend ranke en fragiele beestjes.
Lieffie2024
Actief

Ongelezen bericht door Lieffie2024 »

Mijn Daisy (podenco) zag eens toen ze in de auto zat met mij, een vosje voor ons langs overdteken. Dais was een enórme jager en ging eigenlijk voor alles, hazen, konijnen, zwanen, eenden, ratten , mollen en helaas ook svhapen als ze de kans kreeg (die kreeg ze uiteraard niet). Als ze het overstekend vosje als prooi had gezien was ik nu doof geweest want dan had ze in drift gekomen (lees: volslagen hysterisch gillen en onberrikbaar zijn) maar ze zei niets, helemaal niets. Wel hing ze met uitpuilende ogen over de voorstoel naast mij heen maar ze was te gefacineerd om iets te zeggen. Ze was heel erg onder de indruk en ik zág haar denken, wtf was daaaaaat. Ik denk niet dat ze in een andere situatie bijvoorbeeld met een wandeling het vosje ook nietals "prooi" had gezien. Mijn conclusie is als überjager Dais er niet op reageerde, het bijna onmogelijk is dat een andere hond dat wél zou doen😁
Lieffie2024
Actief

Ongelezen bericht door Lieffie2024 »

Nu ik er zo aan terug denk zakte haar mond ook een beetje open🙈🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
ranetje
Zeer actief

Ik denk dat een hond razendsnel door heeft dat een vos geen prooidier is, maar een predator.
Sommige rassen zijn daar heel fel op, maar bij heel veel honden is er dan meer de neiging om afstand te houden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”