Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nieuw hier
Moderator: moderatorteam
-
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Cesky fousek
- Aantal honden: 1
Nieuw hier
Goedemorgen, Ik wil hem even voorstellen Mijn naam is Jannnn, en de trotse bezitter van een Cesky fousek.
Weet nog niet waar ik precies alles moet plaatsen. Mocht ik mijn onderwerp niet op de juiste plek geplaatst hebben dan hoor ik het graag.
Wij hebben een nestje van 7 puppies, een kruising tussen mijn Cesky en een Labrador Retriever.
Er zijn er nog twee over, twee reutjes.
Nu heeft zich van de week iemand gemeld die een pup wil maar de persoon jaagt en wil dat ook gaan doen met de pup.
Ik ben niet tegen jagen wanneer het wild beheer is, ben wel tegen de plezierjacht.
De mensen komen mij heel aardig over, dat is het niet...
Dilemma! Krijgen zij wel een pup of niet... Zit een beetje in twee strijd.
Ik lees graag hoe jullie daar tegenaan kijken.
Weet nog niet waar ik precies alles moet plaatsen. Mocht ik mijn onderwerp niet op de juiste plek geplaatst hebben dan hoor ik het graag.
Wij hebben een nestje van 7 puppies, een kruising tussen mijn Cesky en een Labrador Retriever.
Er zijn er nog twee over, twee reutjes.
Nu heeft zich van de week iemand gemeld die een pup wil maar de persoon jaagt en wil dat ook gaan doen met de pup.
Ik ben niet tegen jagen wanneer het wild beheer is, ben wel tegen de plezierjacht.
De mensen komen mij heel aardig over, dat is het niet...
Dilemma! Krijgen zij wel een pup of niet... Zit een beetje in twee strijd.
Ik lees graag hoe jullie daar tegenaan kijken.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
Re: Nieuw hier
Hallo welkom op dit forum, ik heb geen ervaring met baasjes zoeken voor pups, maar ik zeg wel altijd bij twijfel niet doen.
Maar wij kennen die persoon natuurlijk ook niet ik hoop dat iemand je kan helpen
Maar wij kennen die persoon natuurlijk ook niet ik hoop dat iemand je kan helpen
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Welkom hier.
Ik ga mee met Twinkel, bij twijfel niet doen.
Maar ik vraag me dan wel oprecht af waarom je een (kruising) jachthond hebt, als je daar geen pup van naar iemand die er daadwerkelijk mee wil gaan jagen wil verkopen?
Misschien toch maar goed doorvragen, en de potentiele pupkoper en zijn/haar motieven beter leren kennen?
Ik ga mee met Twinkel, bij twijfel niet doen.
Maar ik vraag me dan wel oprecht af waarom je een (kruising) jachthond hebt, als je daar geen pup van naar iemand die er daadwerkelijk mee wil gaan jagen wil verkopen?
Misschien toch maar goed doorvragen, en de potentiele pupkoper en zijn/haar motieven beter leren kennen?
-
- nieuw lid
Ik heb een jachthond, geen kruising, omdat ik gek ben op staande draadharige honden. Wou eerst een Duitse staande draadhaar, maar bij toeval kwam de Cesky Fousek op mijn pad. De Duitse staande had ik eigenlijk al afgeschreven vanwege dat er best veel erfelijke ziekten zijn bij deze honden.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik heb al enige jaren Korthals Griffons.
Qua karakter lijken die veel op de Cesky Fousek.
Ik ga samen met de hond mee op jacht. Ik ben dus voorjager.
Ik zal je niet kunnen overtuigen van het nut van de jacht vrees ik?
Maar noem het alsjeblieft geen "plezierjacht"
Die term wordt doorgaans alleen gebruikt door mensen die geen idee hebben wat veel jagers allemaal nog meer doen dan schieten.
Ja, de jagers die ik ken hebben plezier in het jagen.
Ze zorgen goed voor hun velden, proberen de biodiversiteit zo groot mogelijk te houden en schieten af en toe wat wild in het jachtseizoen.
Dat is de beheer jacht.
Dat betekent, zowel in als buiten het jachtseizoen, ook het beperken van de hoeveelheid roofwild (voornamelijk vos, de anderen - zoals marter en roofvogel, zijn beschermd. Ook ooievaar en reiger zijn beschermd, zij eten ook graag mee van de bodembroeders en eenden ) in het veld om de weidevogels/grondbroeders de kans te geven om nakomelingen goed groot te krijgen.
Buiten het jachtseizoen doen ze bij de boeren de schadebestrijding (kraaien, duiven, ganzen verjagen met ondersteunende hulp van afschot).
Dit betreft de kleinwild jacht. Dat is waarin ik zelf met mijn honden werk.
In het kort hoor, er valt heel veel meer over te vertellen.

Het zou dus kunnen zijn dat die pup voor die jager zo ongeveer het mooiste kan gaan doen wat voor een jachthond mogelijk is.
Het hangt van jou af of je dat "goed" vindt of niet.
Dus of je de hond die gelegenheid wilt geven of dat je dat niet wilt.
Dat zou je met die mensen kunnen bespreken.
Valt misschien wel reuze mee als je er met ze over praat?
Die hond zal een levenslang feestje hebben bij die baas, dat in ieder geval.
Qua karakter lijken die veel op de Cesky Fousek.
Ik ga samen met de hond mee op jacht. Ik ben dus voorjager.
Ik zal je niet kunnen overtuigen van het nut van de jacht vrees ik?

Maar noem het alsjeblieft geen "plezierjacht"

Die term wordt doorgaans alleen gebruikt door mensen die geen idee hebben wat veel jagers allemaal nog meer doen dan schieten.
Ja, de jagers die ik ken hebben plezier in het jagen.
Ze zorgen goed voor hun velden, proberen de biodiversiteit zo groot mogelijk te houden en schieten af en toe wat wild in het jachtseizoen.
Dat is de beheer jacht.
Dat betekent, zowel in als buiten het jachtseizoen, ook het beperken van de hoeveelheid roofwild (voornamelijk vos, de anderen - zoals marter en roofvogel, zijn beschermd. Ook ooievaar en reiger zijn beschermd, zij eten ook graag mee van de bodembroeders en eenden ) in het veld om de weidevogels/grondbroeders de kans te geven om nakomelingen goed groot te krijgen.
Buiten het jachtseizoen doen ze bij de boeren de schadebestrijding (kraaien, duiven, ganzen verjagen met ondersteunende hulp van afschot).
Dit betreft de kleinwild jacht. Dat is waarin ik zelf met mijn honden werk.
In het kort hoor, er valt heel veel meer over te vertellen.

Het zou dus kunnen zijn dat die pup voor die jager zo ongeveer het mooiste kan gaan doen wat voor een jachthond mogelijk is.
Het hangt van jou af of je dat "goed" vindt of niet.
Dus of je de hond die gelegenheid wilt geven of dat je dat niet wilt.
Dat zou je met die mensen kunnen bespreken.
Valt misschien wel reuze mee als je er met ze over praat?
Die hond zal een levenslang feestje hebben bij die baas, dat in ieder geval.
- Terry
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Wetter
Sorry, vind plezierjacht wat vervelend overkomen want niemand jaagt voor zijn plezier maar heeft er wel plezier in om met natuur- en wildbeheer bezig te zijn.
Wat Ranetje zegt, jacht houdt heel wat meer in dan een beetje schieten.
Wat Ranetje zegt, jacht houdt heel wat meer in dan een beetje schieten.
Groetjes, Terry
- yvon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff
- Contacteer:
welkom. maar als je als fokker al twijfel zouden ze van mij al geen pup krijgen.
succes met het zoeken naar de juiste baas.
succes met het zoeken naar de juiste baas.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Welkom op het forum!
Ik sluit mij aan bij de voorgaande reacties. Bij twijfel niet oversteken, dus geef pup. Maar bij de uitdrukking plezierjacht krijg ik het beeld van die Amerikanen die in Afrika trots poseren bij een geschoten giraf of leeuw. Niet het beheer zoals het hier gebeurt. Ranetje legt dat al mooi uir.

Ik sluit mij aan bij de voorgaande reacties. Bij twijfel niet oversteken, dus geef pup. Maar bij de uitdrukking plezierjacht krijg ik het beeld van die Amerikanen die in Afrika trots poseren bij een geschoten giraf of leeuw. Niet het beheer zoals het hier gebeurt. Ranetje legt dat al mooi uir.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
In Nederland is er volgens mij nooit sprake van plezierjacht (behalve die varende plezierjachten
), maar ofwel van beheer-jacht ofwel van jachttraining en -wedstrijden (met dummy's of met wild dat eerder al bij beheer-jacht geschoten is)

- ranetje
- Zeer actief
Dat kloptFotogravinnetje schreef: ↑11 mei 2023 09:25 In Nederland is er volgens mij nooit sprake van plezierjacht (behalve die varende plezierjachten), maar ofwel van beheer-jacht ofwel van jachttraining en -wedstrijden (met dummy's of met wild dat eerder al bij beheer-jacht geschoten is)

Bij twijfel niet doen vind ik gezien de argumenten een wat twijfelachtig advies.
Normaal gesproken zou ik dat ook zeggen, maar het gaat hier niet om mensen die hij vervelend vindt, maar om het doel van ze, het trainen en inzetten van de hond in de praktijkjacht.
Als je dat niet wilt is dat je goed recht, maar ik wil dan toch een argument geven over wat jacht betekent voor de hond.
Dat betekent een feestje dus, waarvoor hij als ras (als rassen in dit geval) is geselecteerd.
- ranetje
- Zeer actief
Ik geloof dat Jannnn het wel gelooft hier.
Geen reactie meer
Geen reactie meer

-
- nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties. Probleem heeft zichzelf opgelost. Degene die geïnteresseerd was had ook nog een oude hond, die niet gezond was. Zij besloten om een pup te nemen wanneer de oude hond er niet meer zou zijn.
-
- nieuw lid
Excuus voor de late reactie. 
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Freek88
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising Husky X Akita
welkom! en idd bij twijfel niet doen! Is iets wat ik ook op de harde manier helaas heb moeten leren uiteindelijk wel waard om er na te luisteren