Even voorstellen. Ik woon samen met mijn twee chihuahua's Pablo (8) en Choco (10) in Limburg. Zie foto's

Beiden heb ik sinds pup, ik ben dankbaar dat ze deel uitmaken van mijn leven. Hun karakter, hun gekke streken, het bedelen, het standaard de keuken inkomen wanneer vrouwtje kookt, in de hoop dat vrouwtje iets laat vallen, ik hou ervan, het hoort er allemaal bij

Ook de mindere dingen horen erbij en dat is de reden waarom ik lid ben geworden hier, in de hoop wat meer kennis/wijsheid op te doen. Mensen die misschien hetzelfde mee hebben gemaakt. Ik kan er namelijk weinig tot niets over vinden op het internet.
Choco is al een tijdje aan het sukkelen met zijn gezondheid. Hij heeft eigenlijk al jaren dat hij steeds zijn penis eruit haalde, afgezien van zo nu en dan een voorhuidontsteking is daar nooit geen medische verklaring voor gevonden. Hij had wat hele kleine bultjes onderaan zijn penis, maar dat was ook niks ernstigs. Allemaal jaren goed gegaan. In februari begon het. Ik merkte dat Choco zich niet lekker voelde, dus afspraak gemaakt bij de DA. Ik dacht toen dat het met zijn penis te maken zou hebben, aangezien deze er rood uitzag, dus het leek deze keer toch best ontstoken. Zijn tandvlees was ook bleek. Het bleek ernstige bloedarmoede te zijn en er werd een echo gemaakt om te kijken of daar iets afwijkends op te zien was. Dit was niet het geval. Wel wees onderzoek uit dat het een auto-immuun reactie van het lichaam was. Choco kreeg Prednoral en ijzerinjecties en ik moest regelmatig zijn bloedwaardes laten controleren. Vrij snel knapte hij weer op en was weer lekker actief. Sinds 2 weken is zijn tandvlees weer wat rozer geworden. Prednoral zijn we af aan het bouwen, nu nog 1/2 tablet per dag. Ik merk wel dat Choco in de tussentijd zwaarder is geworden. Maandag zag ik ineens dat zijn penis er heel raar uitzag. Het leek een beetje op een paddestoel, wit weefsel erbij en alsof er happen uit waren. Heel onrustig. Moeilijk te omschrijven, ik heb eigenlijk nog nooit zoiets gezien. Ik heb er een foto van maar die ga ik uiteraard niet zomaar plaatsen aangezien dit ook als schokkend kan worden ervaren. Het ziet er echt heel ernstig en naar uit. Heel even dacht ik dat het een breuk was oid. Toen ik het die maandag zag ben ik direct naar de DA gegaan. De DA vroeg in de eerste instantie meerdere malen of ik met hem in het buitenland was geweest omdat het leek op iets waar daar voorkwam bij geslachtsgemeenschap. Dit was niet aan de orde.
DA denkt nu dat het tumoren zijn (goed- of kwaadaardig). Alleen de tumoren verwijderen of alleen de kop van de penis was volgens de DA geen optie. Het wit weefsel was volgens de DA afstervend weefsel.
Volgens de DA was de enige optie om het te verhelpen een volledige penis amputatie en dat hij dan een stoma krijgt voor te plassen. Ze zei dat honden over het algemeen hier wel goed van herstellen. Alleen moeten zijn waardes wel goed zijn om de operatie te ondergaan. En moet hij eigenlijk van de Prednoral af. Misschien alsnog een bloedtransfusie indien nodig. Maandag heeft hij een antibioticakuur gekregen voor de penis om het wat rustiger proberen te krijgen.
Volgende week krijgt hij weer opnieuw bloedonderzoeken. Choco zelf merk ik niks aan. Hij is gewoon zichzelf, eet en drinkt goed en plassen gaat ook gewoon. Zijn ogen staan helder. Hij speelt, rent, geen beeld van een ernstig zieke hond.
Mochten de tumoren kwaadaardig zijn, zou er kans zijn dat het uitgezaaid is (maar op de recente echo zijn geen afwijkingen gevonden, daarnaast zijn micro metastasen niet altijd waarneembaar).
Wat is wijsheid? Ik vind het eerlijk gezegd een behoorlijk heftige ingreep vooral gezien zijn huidige conditie. Al zal het probleem zeker verholpen moeten worden, maar ik vraag me af of er niet iets is wat minder ingrijpend is (zoals misschien gedeeltelijk verwijderen oid). Dus ik ben wel van plan om wel een second opinion te doen. Ik zit alleen een beetje met vervoer, ik heb zelf geen auto en niemand die me ver kan brengen anders zou ik wellicht Merelbeke nog overwegen. Een heel stuk uit de buurt, maar daar heb ik in het verleden goede ervaringen mee gehad. Ik weet op dit moment even niet wat ik kan verwachten en ik zou graag ook meer kennis opdoen over penis amputatie bij de hond.
Heeft een van jullie of kennen jullie misschien iemand die een penis amputatie heeft laten doen bij de hond? Hoe is dat verlopen? Is de hond goed hersteld? Op internet vind ik alleen maar info over penis amputaties bij katten en paarden. Als iemand toevallig soortgelijke ervaringen heeft meegemaakt, hoor ik het graag. Of misschien weet iemand nog iets wat hier over het hoofd is gezien. Alvast bedankt ook voor het lezen van deze lap tekst