@ Crescent,
De APBT word vooral op karakter gefokt en uiterlijk en kleur komen op de 2de plaats, uiteraard hebben ze wel een ras standaard maar enige verschillen vinden gewoon plaats, dat is denk ik wat je ziet.
Ik zal morgen aan de hand van foto’s het uiterlijk verschil tussen de Amerikaanse Stafford en de American Pit Bull Terrier laten zien, dat verduidelijkt wel.
En idd Dobby’s zeer sterke punt is hoe hoog ze op d’r poten staat dat hoor ik ook vaak van andere kenners en vind ik uiteraard zelf ook, ik zag dat al als pup toen ik voor haar koos, ik was al betrokken bij het nest toen het nog geboren moest worden!
Dobby is voor een APBT een vrij grote teef en voor de top conditioners te zwaar dus qua conditionering ben ik niet zo goed hoor, ik ben niet hard genoeg, ik wil een fitte hond die geen honger lijdt en gewoon een leuk leven heeft, als ik minder ga voeren houdt ze ook geen energie over om te presteren dus ik weet niet hoe anderen het doen maar mij lukt het niet op een fatsoenlijke manier! ( even voor de relativering, lol )
Qua wandelen, ik woon inmiddels in een landelijke omgeving in de stad was het wat meer opletten vroeger, ik wandel gewoon kort aangelijnd en niet anders dan dat ik vroeger met mijn grote mannetjes boxers ging wandelen, Boxers kunnen ook knokken kan ik je uit ervaring vertellen.
Als je Pit Bull nog jong is laat ik m zoveel mogelijk met niet dominante andere honden kennis maken, ik selecteer zelf welke honden wel en welke niet, je wil voorkomen dat jouw Pit Bull word aangevallen want dat verpest een hoop tot alles!
Verder probeer je je hond altijd te lezen en dus te zien of het een dominante rakker is of dat het wel mee valt, belangrijkste is dat jij zelf altijd rust uitstraalt bij iedere ontmoeting met andere dieren, de hond reageert op jouw gemoedstoestand.
Vanaf een maand of negen moet je scherper gaan opletten, is je hond rustig en zelf verzekerd ga je gewoon verder hoe je begonnen bent maar blijf altijd waakzaam en laat het spelen aan de riem nooit te wild worden, breek het af en ga weer verder met wandelen, laat dominante honden ten alle tijden links liggen!
Blijkt je hond haantje de voorste te zijn dan zit er niks anders op dan het contact met andere honden vanaf dan te vermijden en af en toe de andere kant op te lopen als er een andere dominante hond aan komt (is geen schande!!)
Loop je met jouw dominante rakker onderbreek dan altijd staar momenten zodra je ziet dat je hond probeert met een andere oog contact te maken trek je kort hard aan de riem en zeg je NEE en je lijd m af met een snoepje of een speeltje vanuit je jas zak! ( makkelijker gezegd dan gedaan maar volhouden )
Blijkt je hondje een echte alpha te zijn of je hond wordt aangevallen til ik mijn hond op om problemen te voorkomen, genoeg moeten doen toen ik nog in Amsterdam woonde! (Er komt soms nog best wat bij kijken)
Als laatste kan je altijd nog een muilkorf op doen bij je hond ik heb dat in het verleden wel gedaan, daarom ben ik ook al 30 jaar incident vrij. Lol
Met Dobby ben ik nog in de situatie dat ze een aantal niet dominante vriendjes en vriendinnetjes heeft in het dorp waarmee ze op een voorzichtige manier lief speelt, het kennis maken met nieuwe honden hebben we inmiddels wel gestopt het is goed zo. ( Dobby is geen haantje de voorste! )
Als je voorbereid bent op alle bovenstaande scenario’s en dat aan wil/kan zie ik geen probleem.
Als je de APBT neemt om hem 8 uur overdag alleen thuis te laten en af toe 5 min. een blokje om krijg je op zeker problemen, vandaar bijv. mijn slatmill werk met Dobby, dit soort honden moet hun hoge energie kwijt zo niet gooien ze dat eruit op straat naar andere honden of in je huis om je huis te slopen etc.
Plaatje van de verschillen;