Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Maag/darmproblemen
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Boomer, kruising tussen Tsitsu en Malteserleeuw
- Aantal honden: 1
Maag/darmproblemen
Ik hoop wat tips te kunnen krijgen van ervaringsdeskundigen op dit forum.
Mijn hond Levi heeft al vanaf zijn geboorte problemen met zijn ontlasting. De eerste paar keer op een dag zijn het goede drollen en daarna als laatste is het echt heel dun.
Dit leek gewoon voor ons. Maar de laatste tijd is het al direct zo dun dat hij iedere keer helemaal leeg loopt en ook helemaal onder de poep zit.
Nu is het echter zo dat hij heel slecht eet. Hij vindt ineens niets meer lekker. Hij is niet ziek of lusteloos. Wel is hij altijd heel onrustig. Hij ligt nooit lang op dezelfde plek. Ook staat hij vaak met zijn kont omhoog, wat duidt op krampen.
Qua eten lijkt het erop dat hij het eten niet meer lekker vindt. We hebben echt vanalles geprobeerd en in het begin vindt hij het lekker en dan krijgt hij het niet meer weg.
Hij krijgt meestal zo'n rol zoals Farmfood en ondertussen nog veel meer andere merken.En daarnaast staan er geperste brokken waarvan hij nauwelijks eet.
We zijn bij de dierenarts geweest en hij gaf aan dat het Giardia zou kunnen zijn.
Hij heeft hiervoor medicijnen gekregen en zolang hij deze innam leek het beter te gaan, maar op de dag dat hij zijn laatste pil moest innemen liep hij weer helemaal leeg. Het leek dus toeval te zijn dat het beter ging..
Ik moet er ook nog bij vertellen dat het een heel gevoelig hondje is. Dus een stukje stress zou ook niet uitgesloten kunnen worden.
De huisarts gaf aan dat wanneer het geen Giardia zou zijn er een darmonderzoek zou moeten komen. En als dat niet zou opleveren de alvleesklier onderzocht zou moeten worden.
Nu vraag ik me af of hij misschien een soort van voedsel intolerantie zou kunnen hebben voor vers vlees bijvoorbeeld.
En of er nlet eerst een bloedonderzoek en/ontlastingonderzoek zou moeten plaatsvinden. Graag hoor ik ervaringen van anderen.
Mijn hond Levi heeft al vanaf zijn geboorte problemen met zijn ontlasting. De eerste paar keer op een dag zijn het goede drollen en daarna als laatste is het echt heel dun.
Dit leek gewoon voor ons. Maar de laatste tijd is het al direct zo dun dat hij iedere keer helemaal leeg loopt en ook helemaal onder de poep zit.
Nu is het echter zo dat hij heel slecht eet. Hij vindt ineens niets meer lekker. Hij is niet ziek of lusteloos. Wel is hij altijd heel onrustig. Hij ligt nooit lang op dezelfde plek. Ook staat hij vaak met zijn kont omhoog, wat duidt op krampen.
Qua eten lijkt het erop dat hij het eten niet meer lekker vindt. We hebben echt vanalles geprobeerd en in het begin vindt hij het lekker en dan krijgt hij het niet meer weg.
Hij krijgt meestal zo'n rol zoals Farmfood en ondertussen nog veel meer andere merken.En daarnaast staan er geperste brokken waarvan hij nauwelijks eet.
We zijn bij de dierenarts geweest en hij gaf aan dat het Giardia zou kunnen zijn.
Hij heeft hiervoor medicijnen gekregen en zolang hij deze innam leek het beter te gaan, maar op de dag dat hij zijn laatste pil moest innemen liep hij weer helemaal leeg. Het leek dus toeval te zijn dat het beter ging..
Ik moet er ook nog bij vertellen dat het een heel gevoelig hondje is. Dus een stukje stress zou ook niet uitgesloten kunnen worden.
De huisarts gaf aan dat wanneer het geen Giardia zou zijn er een darmonderzoek zou moeten komen. En als dat niet zou opleveren de alvleesklier onderzocht zou moeten worden.
Nu vraag ik me af of hij misschien een soort van voedsel intolerantie zou kunnen hebben voor vers vlees bijvoorbeeld.
En of er nlet eerst een bloedonderzoek en/ontlastingonderzoek zou moeten plaatsvinden. Graag hoor ik ervaringen van anderen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Re: Maag/darmproblemen
Wat heb je als medicatie gekregen en wanneer moet je de behandeling herhalen?
Heb je ook mand en kleedjes gewassen/gestoomd?
Ik heb bij mijn laatste pup 5 dagen panacur gegeven, toen 7 dagen gestopt en daarna nog een kuur gegeven omdat bleek dat een kuur van 3 dagen veruit onvoldoende was.
Daarbij moet je ook mand en andere ligplaatsen van de hond grondig reinigen, zo mogelijk stomen met een stoomapparaat.
Na de kuren heb ik de pup probiotica gegeven om de darmflora weer op goed niveau te krijgen.
Iets geven om de weerstand wat op te krikken is ook handig.
Ik heb bij mijn laatste pup 5 dagen panacur gegeven, toen 7 dagen gestopt en daarna nog een kuur gegeven omdat bleek dat een kuur van 3 dagen veruit onvoldoende was.
Daarbij moet je ook mand en andere ligplaatsen van de hond grondig reinigen, zo mogelijk stomen met een stoomapparaat.
Na de kuren heb ik de pup probiotica gegeven om de darmflora weer op goed niveau te krijgen.
-
- geregistreerd lid
Levi heeft een kuur gekregen van Metrobactin 500 mg. Het was een kuur van 6 dagen. Over een herhaling heeft de dierenarts het niet gehad. Is dat dus wel gebruikelijk?ranetje schreef: ↑02 feb 2022 21:59 Wat heb je als medicatie gekregen en wanneer moet je de behandeling herhalen?
Werkt zo'n kuur al direct na 2 dagen?
Ik heb zijn mand en deken niet grondig gereinigd, zou het daardoor kunnen komen dat het een paar dagen goed ging en na een paar dagen weer slecht.
Hoe bouw ik de weerstand van Levi eigenijk weer op?
- yvon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
even na b12laten kijken dat werkt ook als de darmen niet goed werken. er zijn steeds meer hond die een B12probleem hebben. onze eerst reu had een darm probleem altijd maar vlaaien at wel. we zijn begonnen met tarwe en glutenvrije brok. dat werkte goed en als ondersteuning 3x daags B12. wel zorgen dat het op wateroplosbaar is want alles wat teveel is plast hij weer uit
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Wat Yvon aangeeft vind ik een hele goede opmerking
Veel mensen weten het niet, maar er kan bij een border collie bijvoorbeeld op IGS getest worden:
https://www.combibreed.com/nl-nl/Websho ... bsorptie-2
En dan, bij Giardia is een herbesmetting doordat mandjes, vloeren e.d. niet goed genoeg schoongemaakt worden een veel voorkomend probleem.
Daarom ben ik zo blij met mijn stoomreiniger.
Beterschap voor je hondje!
Edit: ik moet even opzoeken waar besteld, hebben ooit een goed middel gehad om de spijsvertering te ondersteunen. Kom ik nog op terug.

Veel mensen weten het niet, maar er kan bij een border collie bijvoorbeeld op IGS getest worden:
https://www.combibreed.com/nl-nl/Websho ... bsorptie-2
En dan, bij Giardia is een herbesmetting doordat mandjes, vloeren e.d. niet goed genoeg schoongemaakt worden een veel voorkomend probleem.
Daarom ben ik zo blij met mijn stoomreiniger.
Beterschap voor je hondje!
Edit: ik moet even opzoeken waar besteld, hebben ooit een goed middel gehad om de spijsvertering te ondersteunen. Kom ik nog op terug.
-
- geregistreerd lid
Dit zou zeker ook onderzocht moeten worden.yvon schreef: ↑02 feb 2022 22:57 even na b12laten kijken dat werkt ook als de darmen niet goed werken. er zijn steeds meer hond die een B12probleem hebben. onze eerst reu had een darm probleem altijd maar vlaaien at wel. we zijn begonnen met tarwe en glutenvrije brok. dat werkte goed en als ondersteuning 3x daags B12. wel zorgen dat het op wateroplosbaar is want alles wat teveel is plast hij weer uit
Wat ik zo jammer vind, is dat het lijkt dat er tegenwoordig geen doortastende dierenartsen meer zijn. Althans ik heb er nu een paar meegemaakt en ze zijn allemaal zo passief. Ik moet nu dus hier lezen dat dit ook een mogelijkheid zou kunnen zijn.
Daarom ben ik ook blij met dit forum

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Mocht het inderdaad giardia zijn, heb je hier misschien wat aan:
viewtopic.php?t=337445
viewtopic.php?t=337445

- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Gevonden, deze tabletten hadden wij in eerste instantie meegekregen van de DA, naast een dieetvoer voor een chronische maagontsteking bij onze Joe, later heb ik ze nog eens zelf direkt in de UK besteld.
https://lindens.co.uk/products/digestiv ... ly-tablets
Daar heb ik btw indertijd ook veel goedkoper als norit, actieve kool capsules kunnen bestellen.
Duurt wel een week of twee, maar sturen netjes brievenbus enveloppen.
Voor humane consumptie, maar mijn hond heeft het wel goed gedaan.
Daar heb ik btw indertijd ook veel goedkoper als norit, actieve kool capsules kunnen bestellen.
- ranetje
- Zeer actief
Ja dat is zeker mogelijk.Tijgertje1 schreef: ↑02 feb 2022 22:40 Levi heeft een kuur gekregen van Metrobactin 500 mg. Het was een kuur van 6 dagen. Over een herhaling heeft de dierenarts het niet gehad. Is dat dus wel gebruikelijk?
Ik heb zijn mand en deken niet grondig gereinigd, zou het daardoor kunnen komen dat het een paar dagen goed ging en na een paar dagen weer slecht.
Dat is de beste kans om herbesmetting te voorkomen.
Buiten kan je hond het ook oplopen en zeker als de weerstand niet goed genoeg is.
Als de weerstand wel goed is hebben honden er weinig of geen last van als ze toevallig besmet zijn.
Daar heeft iedereen zijn eigen middelen voor.
Ik heb het gedaan met een homeopathisch middel echinaforce.
Vit. B12 kan zeker ook een goed idee zijn

-
- geregistreerd lid
De dierenarts zei in eerste instantie dat er een test bestond om te onderzoeken op Giardia. Maar gaf hij aan, als hij de medicijnen zou geven die hij in gedachte had, zou de Guardia toch wel verdwijnenranetje schreef: ↑03 feb 2022 11:25Ja dat is zeker mogelijk.Tijgertje1 schreef: ↑02 feb 2022 22:40 Levi heeft een kuur gekregen van Metrobactin 500 mg. Het was een kuur van 6 dagen. Over een herhaling heeft de dierenarts het niet gehad. Is dat dus wel gebruikelijk?
Dat is de beste kans om herbesmetting te voorkomen.
Buiten kan je hond het ook oplopen en zeker als de weerstand niet goed genoeg is.
Als de weerstand wel goed is hebben honden er weinig of geen last van als ze toevallig besmet zijn.
Daar heeft iedereen zijn eigen middelen voor.
Ik heb het gedaan met een homeopathisch middel echinaforce.
Vit. B12 kan zeker ook een goed idee zijn![]()
Hij vond testen daarom overbodig en omdat ik dus nlet zeker wist of het Giardia was, heb ik nog niets grondig schoongemaakt.
De DA gaf ook aan dat wanneer het zo zou zijn de kat er ook op zeker last van zou hebben. En dat heeft hij niet, terwijl ze soms samen in dezelfde bench slapen.
Maar zou dan de weerstand van mijn kat beter kunnen zijn zodat hij er geen last van krijgt?
De eerste dagen van het gebruik van de medicijnen waren de drollen mooi en op de laatste dag nlet meer. Zou een herbesmetting dan zo snel kunnen gaan?
-
- geregistreerd lid
Super,! Dank je wel.Sassy schreef: ↑03 feb 2022 10:54 Gevonden, deze tabletten hadden wij in eerste instantie meegekregen van de DA, naast een dieetvoer voor een chronische maagontsteking bij onze Joe, later heb ik ze nog eens zelf direkt in de UK besteld.
Ik ga me er in verdiepen
Dank voor de topic.
Wat me opvalt is dat honden na de eerste kuur nog een tweede kuur krijgen.
Daar heb ik mijn DA niet over gehoord.
Ik denk dat ik gewoon eerst de test ga laten uitvoeren.
- ranetje
- Zeer actief
Klopt.Tijgertje1 schreef: ↑03 feb 2022 15:31 De dierenarts zei in eerste instantie dat er een test bestond om te onderzoeken op Giardia. Maar gaf hij aan, als hij de medicijnen zou geven die hij in gedachte had, zou de Guardia toch wel verdwijnen
Hij vond testen daarom overbodig en omdat ik dus nlet zeker wist of het Giardia was, heb ik nog niets grondig schoongemaakt.
De DA gaf ook aan dat wanneer het zo zou zijn de kat er ook op zeker last van zou hebben. En dat heeft hij niet, terwijl ze soms samen in dezelfde bench slapen.
Maar zou dan de weerstand van mijn kat beter kunnen zijn zodat hij er geen last van krijgt?
De eerste dagen van het gebruik van de medicijnen waren de drollen mooi en op de laatste dag nlet meer. Zou een herbesmetting dan zo snel kunnen gaan?

Mijn oudere hond had totaal geen last, terwijl mijn pup overduidelijk problemen had.
Die pup is toen wel getest op Giardia.
Medicatie geven zonder dat je weet waarvoor vind ik wat onzinnig.
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
- Aantal honden: 3
Mila, mijn bernertteefje van 5 jaar sukkelt ook al heel haar leven met diarree en dikwijls maagklachten, veel gras eten, dagen bijna niet willen eten
Al verschillende keren bij mijn dierenarts geweest, kreeg ze weer een of ander medicatie en was weer even over
Maar het kwam altijd terug
Ook al veel soorten voeding geprobeerd, alsook kvv
Niks werkte echte naar behoren, ze bleef heel dikwijls diarree en maagklachten houden
Dan denk 1.5 maand geleden toen ze weer meer dan 1 week spuitpoep had en niet wilde eten dan enkel rijst met kip, naar andere dierenarts gegaan
Die zei, geef ze brok van Hill's Prescription Diet ID Sensitive met Ei & Rijst , ik verwachte er niks van
Maar het werkt, dag erna was spuitpoep over, nu 1.5 maand later eet ze nog altijd elke dag met smaak haar brok op, geen klachten meer gehad en opvallend is dat ze zich nu echt veel beter voelt, veel vrolijker en meer energie
Dus zou deze brok toch eens proberen
Al verschillende keren bij mijn dierenarts geweest, kreeg ze weer een of ander medicatie en was weer even over
Niks werkte echte naar behoren, ze bleef heel dikwijls diarree en maagklachten houden
Dan denk 1.5 maand geleden toen ze weer meer dan 1 week spuitpoep had en niet wilde eten dan enkel rijst met kip, naar andere dierenarts gegaan
Die zei, geef ze brok van Hill's Prescription Diet ID Sensitive met Ei & Rijst , ik verwachte er niks van
Maar het werkt, dag erna was spuitpoep over, nu 1.5 maand later eet ze nog altijd elke dag met smaak haar brok op, geen klachten meer gehad en opvallend is dat ze zich nu echt veel beter voelt, veel vrolijker en meer energie
-
- geregistreerd lid
Het verhaal is echt hetzelfde. Ik ga het zeker proberen. Dank ueschelsey schreef: ↑03 feb 2022 17:18 Mila, mijn bernertteefje van 5 jaar sukkelt ook al heel haar leven met diarree en dikwijls maagklachten, veel gras eten, dagen bijna niet willen eten