Wij hebben Smilla via Aussie-in-Not gekregen als herplaatser, ze was op dat moment bijna 5 jaar, en moest dringend weg uit haar gezin wegens ernstige bijt-incidenten

Dus geen simpele hond, maar wel een hele mooie (en dan nog een blue merle) niet eens met een slecht karakter, maar totaal niet passend voor die mensen, in de stad, eerste hond, en dan nog verkeerd advies gehad.
Smilla had pech, en haar eerste familie ook, heel ongelukkige samenloop van omstandigheden denk ik.
Ze heeft bij ons haast 10 jaar probleemloos meegedraaid, eigenlijk niet een keer meer een poot verkeerd gezet, minder prikkels natuurlijk ook, en de rest van het stabiele roedel waar ze zich aan kon optrekken

Maar wat we wel gemerkt hebben dat een aussie wel degelijk meer drang heeft tot het bewaken van zijn of haar terrein, als ie iets voor je doet, dan eerder omdat er een "beloning" achteraan komt.
Waar we de border collie (tenminste de exemplaren die wij tot nog toe gehad hebben) als zachter ervaren, meer will-to-please, meer gevoel voor humor, en vooral niet zo waaks als een aussie.
Maar de opvatting dat de aussie een light versie is van een border collie, die kan ik dus echt niet delen.
Beiden slimme honden, waar je mee aan de slag moet, maar daar houdt wat mij betreft de gelijkenis op