Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Australian Shepherd versus Border Collie?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Australian Shepherd versus Border Collie?

Ongelezen bericht door Sassy »

Zoals de titel al zegt, Australian Shepherd versus Border Collie.

Wij hebben Smilla via Aussie-in-Not gekregen als herplaatser, ze was op dat moment bijna 5 jaar, en moest dringend weg uit haar gezin wegens ernstige bijt-incidenten :ugh:
Dus geen simpele hond, maar wel een hele mooie (en dan nog een blue merle) niet eens met een slecht karakter, maar totaal niet passend voor die mensen, in de stad, eerste hond, en dan nog verkeerd advies gehad.
Smilla had pech, en haar eerste familie ook, heel ongelukkige samenloop van omstandigheden denk ik.
Ze heeft bij ons haast 10 jaar probleemloos meegedraaid, eigenlijk niet een keer meer een poot verkeerd gezet, minder prikkels natuurlijk ook, en de rest van het stabiele roedel waar ze zich aan kon optrekken :ok:

Maar wat we wel gemerkt hebben dat een aussie wel degelijk meer drang heeft tot het bewaken van zijn of haar terrein, als ie iets voor je doet, dan eerder omdat er een "beloning" achteraan komt.
Waar we de border collie (tenminste de exemplaren die wij tot nog toe gehad hebben) als zachter ervaren, meer will-to-please, meer gevoel voor humor, en vooral niet zo waaks als een aussie.

Maar de opvatting dat de aussie een light versie is van een border collie, die kan ik dus echt niet delen.
Beiden slimme honden, waar je mee aan de slag moet, maar daar houdt wat mij betreft de gelijkenis op :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Re: Australian Shepherd versus Border Collie?

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Mooi vooral die sneeuwfoto
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik had nog niet gehoord dat de aussie een light versie zou zijn van een border collie.
Lijkt me ook niet helemaal terecht om dat zo te stellen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sassy
moderator

Nee, lijkt me ook niet, maar van mensen in mijn omgeving hoor ik dat wel vaker.
Die willen dan een border collie, maar durven dat niet omdat ze van die verhalen horen dat een border hyper is.
En die hebben dan links en rechts blijkbaar gehoord (van horen zeggen) dat een aussie gemakkelijker zou zijn.

Terwijl je natuurlijk vast bij beide rassen moeilijkere en gemakkelijker exemplaren zult hebben.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Die heb ik inderdaad ook wel gehoord.

Maar ik zie bij aussies (met name reuen trouwens) ook best vaak fiks gedrag richting andere honden.

Misschien dat territoriaal/waaks inderdaad wel de beste omschrijving is.

Ik vind het echt verschillende rassen, en zelf de border wat prettiger dan de Aus. Maar dat is vrij persoonlijk natuurlijk.
Afbeelding
Sassy
moderator

Nog een mooie foto gevonden van haar, in camouflage kleuren, beetje groen erbij :engel:

Afbeelding

En ja, dat fiks gedrag naar andere honden herken ik ook, dit was een teefje, maar als ze een hond niet kon uitstaan moest je opletten.
Heb een tijdje behendigheid met haar gedaan, maar 5 seconden je aandacht laten verslappen kon je je niet permitteren, ook al was het een een heel goed getrainde hond.
Afbeelding
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tony »

Ik deel je mening volledig, ook ik vind de Aussie zeker meer temperament hebben dan een Border. Ik vind de Border ook wat toegeefelijker, misschien zelfs wat slaafser. Ook vond ik de Aussie (heb er 2 gehad, beiden opvangers en wel maar een paar weken in huis gehad) wat stugger in het aanleren, daarnaast ook altijd het idee gehad dat ze wat 'geharder' zijn dan de Border...
Qua waken, de ene was praktisch een waakhond, de ander opende de deuren voor iedereen, dus daar kun je, in mijn geval, ook weinig van zeggen... De 'waker' moest je ook niet alleen laten met vreemden, die vertrouwde ik niet. Naar 'eigen' mensen super, ook naar de (klein)kinderen, maar als er bezoek kwam (ook kinderen) moest ik hem echt wegzetten (zolang ik, mijn vriendin of de volwassen kids bij de hond waren dan was het geen probleem, was hij alleen dan ging hij zelf alles regelen, en niet zo heel vriendelijk).
Naar andere, vreemde honden waren ze beiden wel echt sociaal.

Mijn oudste dochter heeft nu toevallig een x Aussie/Border (zie foto's), een leuke, vriendelijke en sociale hond. Was wel erg beschermend naar kleindochter maar is nu een stuk minder... (Is inmiddels ruim een jaar maar heb even geen andere foto's van Chase..)
Ook hij is heel sociaal met andere honden.
Wat hij wel heeft, en ik had dat nog nooit eerder bij een hond gezien, zijn penis zit ín de buik en komt ook niet naar buiten, nooit. Als hij plast komt de urine dus uit een gaatje in de buik (en nee, het is geen teefje :F: ).
Heel apart en komt volgens de DA wel vaker voor.

Afbeelding

Afbeelding
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”