Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Meer moeite met alleen zijn
Moderator: moderatorteam
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Meer moeite met alleen zijn
Een tijdje geleden maakten m'n buren ons erop attent dat Elco en Gait weer meer moeite hebben met alleen thuisblijven. We hebben nu zo'n camera aangeschaft om ze in de gaten te kunnen houden. En we hebben ze een tijdje maar helemaal niet alleen gelaten. Alleen zal dat, zoals het er nu uit ziet, de komende tijd onmogelijk zijn, dus hoe kunnen we dit nu goed gaan opbouwen?
Ik weet dat het heel veel scheelt als ze goed gewandeld hebben en daarna tot rust gekomen zijn. En dat het heel belangrijk is dat ik zelf niet gestresst vertrek. Maar vooral dat laatste kan in de komende tijd wel een probleem zijn.
Overigens ging het gisteren best goed. Ik heb m'n man naar m'n schoonouders gebracht terwijl Elco en Gait thuis bleven. 1 keer wat geluid van Elco, en natuurlijk gegil toen ik weer terug kwam (van blijdschap). Toen ik m'n man weer op ging halen, is Gait gewoon de hele tijd op z'n plek blijven liggen. Elco is wel even bij Gait komen buurten, maar ging daarna ook weer rustig weg. En dit keer zelfs geen gegil bij thuiskomst, alleen blij gepiep met een piepspeeltje door Gait. Ze kunnen het dus wel, als de juiste voorwaarden bereikt zijn.
Maar misschien zie ik nog wat dingen over het hoofd? Hoe zet ik ze op voor succesvol alleen thuis blijven, ook als we in een stressvolle periode zitten?
Ik weet dat het heel veel scheelt als ze goed gewandeld hebben en daarna tot rust gekomen zijn. En dat het heel belangrijk is dat ik zelf niet gestresst vertrek. Maar vooral dat laatste kan in de komende tijd wel een probleem zijn.
Overigens ging het gisteren best goed. Ik heb m'n man naar m'n schoonouders gebracht terwijl Elco en Gait thuis bleven. 1 keer wat geluid van Elco, en natuurlijk gegil toen ik weer terug kwam (van blijdschap). Toen ik m'n man weer op ging halen, is Gait gewoon de hele tijd op z'n plek blijven liggen. Elco is wel even bij Gait komen buurten, maar ging daarna ook weer rustig weg. En dit keer zelfs geen gegil bij thuiskomst, alleen blij gepiep met een piepspeeltje door Gait. Ze kunnen het dus wel, als de juiste voorwaarden bereikt zijn.
Maar misschien zie ik nog wat dingen over het hoofd? Hoe zet ik ze op voor succesvol alleen thuis blijven, ook als we in een stressvolle periode zitten?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: Meer moeite met alleen zijn
Heb je op de camera al echte onrust gezien en werd er geblaft of gehuild?
Je beschrijving van wat je ziet geeft niet direct een probleem aan namelijk.
Dus wat doen ze voor zover je kan zien als jullie niet thuis zijn?
Je beschrijving van wat je ziet geeft niet direct een probleem aan namelijk.
Dus wat doen ze voor zover je kan zien als jullie niet thuis zijn?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Elco is buiten beeld en die lijkt meestal het meest een probleem te hebben met het alleen zijn. Gait lag de tweede keer gewoon rustig, maar ja, toen ging het in z'n geheel gewoon perfect. Zal volgende keer kijken of we Elco beter in beeld kunnen krijgen/houden
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
Positief blijven trainen. Ook (of misschien juist vooral) aks je niet weg hoeft.
Goed moe maken, ritueeltje inbouwen als je weg gaat. Wat lekkers waar ze wat langer mee kunnen doen, mits dat verantwoord is natuurlijk.
Weer starten met kortere momenten en zo uitbouwen.
Geen idee wanneer jullie periode van weg moeten in gaat. Omdat je schrijft “binnenkort”. Maar hier kun je vandaag terplekke mee beginnen in ieder geval.
De camera laat je zien wat er gebeurd. En dan kun je daar wellicht gericht actie op ondernemen. Maar aan de voorkant zit de belangrijkste oefening. Niet als ze al verlatingsangst laten zien op camera.
Goed moe maken, ritueeltje inbouwen als je weg gaat. Wat lekkers waar ze wat langer mee kunnen doen, mits dat verantwoord is natuurlijk.
Weer starten met kortere momenten en zo uitbouwen.
Geen idee wanneer jullie periode van weg moeten in gaat. Omdat je schrijft “binnenkort”. Maar hier kun je vandaag terplekke mee beginnen in ieder geval.
De camera laat je zien wat er gebeurd. En dan kun je daar wellicht gericht actie op ondernemen. Maar aan de voorkant zit de belangrijkste oefening. Niet als ze al verlatingsangst laten zien op camera.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Moe maken doen we inderdaad. Ritueel hebben we ook. Lekkers eten ze niet als wij weg zijn, dus dat is helaas geen optie (plus dat Gait daar nog weleens wat bezitterig over wil gaan lopen doen en dat komt de rust ook niet ten goede).
Exact wanneer weten wij ook nog niet. Schoonvader zal waarschijnlijk binnenkort een zware operatie moeten ondergaan en dan zullen we toch af en toe samen richting m'n schoonouders moeten. En aangezien Gait + Paco een explosieve combinatie is, is hun meenemen ook niet echt een optie. (En in het ziekenhuis kunnen ze uiteraard ook niet mee).
2 jaar geleden zaten we in een vergelijkbare situatie, en toen bleek inderdaad zelf vanuit rust vertrekken groot verschil te maken. Ik merk dat me dat momenteel lastiger af gaat dan toen (pittige periode geweest en ik ben nog niet terug op het niveau van voor die tijd, plus dat er nu meer druk op mij is komen te liggen dan toen). Het is dus een behoorlijke tijd wel goed gegaan.
Ik wil inderdaad de verlatingsangst voor zijn. De buren hebben echt wel heel veel begrip als het niet lukt, maar voor de hondjes zelf vind ik het echt niet leuk als ze zo in de stress schieten zonder onze aanwezigheid
Exact wanneer weten wij ook nog niet. Schoonvader zal waarschijnlijk binnenkort een zware operatie moeten ondergaan en dan zullen we toch af en toe samen richting m'n schoonouders moeten. En aangezien Gait + Paco een explosieve combinatie is, is hun meenemen ook niet echt een optie. (En in het ziekenhuis kunnen ze uiteraard ook niet mee).
2 jaar geleden zaten we in een vergelijkbare situatie, en toen bleek inderdaad zelf vanuit rust vertrekken groot verschil te maken. Ik merk dat me dat momenteel lastiger af gaat dan toen (pittige periode geweest en ik ben nog niet terug op het niveau van voor die tijd, plus dat er nu meer druk op mij is komen te liggen dan toen). Het is dus een behoorlijke tijd wel goed gegaan.
Ik wil inderdaad de verlatingsangst voor zijn. De buren hebben echt wel heel veel begrip als het niet lukt, maar voor de hondjes zelf vind ik het echt niet leuk als ze zo in de stress schieten zonder onze aanwezigheid
- Terry
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Wetter
Als ik weet dat ik weg moet, leg ik ruim tevoren klaar wat er mee moet. Loop daar vast mee naar de auto en leg het er in. Weer naar binnen en doe wat er nog gedaan moest worden, stofzuigen, opruimen of zoiets. 5 Minuutjes zitten, jas aan, rustig zeg ik: goed op het huis passen en ga.
Blijf altijd even wachten of het stil blijft. Zo niet, wacht ik tot het stil is, ga naar binnen, geef een koekje en ga weer.
Dat ging niet in een keer, heeft wat oefenen gekost.
Blijf altijd even wachten of het stil blijft. Zo niet, wacht ik tot het stil is, ga naar binnen, geef een koekje en ga weer.
Dat ging niet in een keer, heeft wat oefenen gekost.
Groetjes, Terry
Dat lijkt me zo vervelend. Mijn honden (en katten) hebben er nooit last van gehad. Het enige dat ik doe is dat ze een kong krijgen met wat paté er in. Zo gauw Lotje ziet dat ik die vul, kan ze niet wachten totdat ik vertrek, ze kijkt me haast de deur uit.
Wat ik wel moet doen als bij voorbeeld iemand mij komt ophalen en even binnenkomt, dan gaat die eerst weg. Doe ik de voordeur dicht en doe dan als anders. Dan is alles goed. Ga ik echter tegelijk met de ander weg, nope, dat wordt blaffen.
Wat ik wel moet doen als bij voorbeeld iemand mij komt ophalen en even binnenkomt, dan gaat die eerst weg. Doe ik de voordeur dicht en doe dan als anders. Dan is alles goed. Ga ik echter tegelijk met de ander weg, nope, dat wordt blaffen.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Blacky had ook nooit last tot dat Ruby overleed zijn maatje en hij wat ouder is gelukkig ben ik veel thuis
Ik was daar met Lotje ook 'bang' voor nu ik veel thuis ben, maar het maakt haar niet uit.twinkeltje schreef: ↑05 nov 2021 16:26 Blacky had ook nooit last tot dat Ruby overleed zijn maatje en hij wat ouder is gelukkig ben ik veel thuis
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Nou, we zijn weer wat wijzer. We zijn bij m'n schoonouders gaan eten, uiteraard de camera weer aan. Voor vertrek had ik alles klaar staan, was zelf ontspannen, hondjes ontspannen. Komt man de kamer in: ga je nog even met ze naar het veldje? Z'n binnenkomst was al genoeg voor Elco om helemaal alert te worden. Naar buiten gaan op een raar tijdstip leek me ook een slecht idee. Dus man bleef in de kamer zitten. Gait ging wel weer rustig liggen, maar Elco totaal niet. En dat zette dus inderdaad de toon voor hun alleen blijven. Gait ging op een gegeven moment rustig liggen, maar Elco zat bij het raam te piepen. Op een gegeven moment ging Gait dus maar meedoen door als een wolf te huilen. Volgende keer moet man dus maar alvast naar buiten gaan, terwijl ik zorg dat ik ontspannen ben en kalme hondjes heb. Dan kan ik rustig vertrekken en blijven de hondjes hopelijk ook gewoon rustig liggen en gaat het alleen blijven weer goed. Maar het is duidelijk dat Elco de meeste moeite heeft met het alleen blijven, en vooral als m'n man weg gaat. We hebben nu in ieder geval wel weer een stukje helderder waar het probleem zit. (En het verklaart ook waarom het zo goed ging die dag van m'n eerste post, want toen ze zo kalm bleven, was ik in m'n eentje vertrokken, omdat ik m'n man bij z'n ouders ging ophalen.)
- ranetje
- Zeer actief
Wat goed dat je dat op de camera hebt kunnen zien 
Zo kan je met kleine aanpassingen veel meer rust creëren.

Zo kan je met kleine aanpassingen veel meer rust creëren.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Gisteren weer kunnen oefenen. Man was voor mij vertrokken. Ik heb de camera nu een ander deel van de woonkamer laten opnemen en mijn vermoeden werd bevestigd: Elco zit vrijwel de hele tijd echt te wachten in de vensterbank. En daarmee bouwt hij uiteraard wel spanning op, terwijl we juist graag rust willen zien. Ik heb voor nu de gelegenheid om in de vensterbank te gaan zitten weggehaald. Niet alleen als we weg zijn, maar ook voor normaal. Kijken of dat in het geheel meer rust geeft. Want hoe uitgeruster Elco is, hoe meer hij aan kan. En als Elco rustig blijft, blijft Gait zeker rustig, aangezien hij op Elco's onrust reageert als die te lang door gaat met stressen
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
We zijn uiteraard door gegaan met oefenen en uitzoeken wat nu wel en niet werkt. Wat werkt niet: als ik onrustig ben bij vertrek. Ze bleven bij m'n man thuis, maar zijn de hele tijd onrustig geweest. Heel belangrijk dus dat ik vanuit rust het huis verlaat.
Paar dagen geleden zat man boven, had geen zin om op de hondjes te letten, dus camera aangezet terwijl ik een eind ging lopen. Zonder hondjes dus. Elco heeft de hele tijd bij de deur staan wachten. Niet echt ideaal, maar hij stond wel de hele tijd stil. Geen onrust, maar dus wel vol spanning staan wachten. Liever zou ik zien dat hij ergens was gaan liggen.
Vandaag vertrok m'n man vijf minuten voor we weg moesten en liep alvast naar het einde van de straat. Elco natuurlijk meteen alert, maar ik wist hem toch binnen een minuut of 2 zo kalm te krijgen dat ik het aandurfde om te vertrekken. Op camera was te zien dat Elco en Gait samen een paar minuten bij de deur hebben staan wachten. Vervolgens is Gait weer naar de bank vertrokken. Elco besloot even later om op een meter of 2 van de deur te gaan liggen, waar hij is blijven liggen tot hij de auto terug hoorde komen. Stuk beter al!
Uiteraard moest ik een paar uur later m'n man weer ophalen. Weer even allebei bij de deur, maar binnen een halve minuut waren ze daar weer weg. Elco is in z'n bench gaan liggen en na een half uurtje ofzo voor z'n bench gaan liggen. Lekker rusten dus! Gait heb ik verder niet gezien, totdat de auto de straat in kwam.
Kortom, zelf rustig blijven, man niet in de kamer te vlak voor vertrek en het direct aan het raam naar buiten kunnen kijken, hebben echt geholpen om de rust bij het alleen blijven weer terug te krijgen. Helemaal blij mee! Grootste uitdaging blijft dus het vertrekken vanuit rust, vooral in een situatie als afgelopen week, waarbij ik met spoed met m'n schoonvader naar de huisartsenpost moest. Maar dat hebben we ruim 2 jaar geleden ook voor elkaar gekregen in de laatste levensweken van m'n schoonzusje, dus dat moet in de komende tijd ook wel weer lukken, om ondanks spanning en spoed toch vanuit rust te vertrekken. We blijven voorlopig uiteraard de camera wel gebruiken om het in de gaten te houden. En zeker als we wat langer samen bij m'n schoonouders zijn. Maar voor nu ziet het er goed uit
Paar dagen geleden zat man boven, had geen zin om op de hondjes te letten, dus camera aangezet terwijl ik een eind ging lopen. Zonder hondjes dus. Elco heeft de hele tijd bij de deur staan wachten. Niet echt ideaal, maar hij stond wel de hele tijd stil. Geen onrust, maar dus wel vol spanning staan wachten. Liever zou ik zien dat hij ergens was gaan liggen.
Vandaag vertrok m'n man vijf minuten voor we weg moesten en liep alvast naar het einde van de straat. Elco natuurlijk meteen alert, maar ik wist hem toch binnen een minuut of 2 zo kalm te krijgen dat ik het aandurfde om te vertrekken. Op camera was te zien dat Elco en Gait samen een paar minuten bij de deur hebben staan wachten. Vervolgens is Gait weer naar de bank vertrokken. Elco besloot even later om op een meter of 2 van de deur te gaan liggen, waar hij is blijven liggen tot hij de auto terug hoorde komen. Stuk beter al!
Uiteraard moest ik een paar uur later m'n man weer ophalen. Weer even allebei bij de deur, maar binnen een halve minuut waren ze daar weer weg. Elco is in z'n bench gaan liggen en na een half uurtje ofzo voor z'n bench gaan liggen. Lekker rusten dus! Gait heb ik verder niet gezien, totdat de auto de straat in kwam.
Kortom, zelf rustig blijven, man niet in de kamer te vlak voor vertrek en het direct aan het raam naar buiten kunnen kijken, hebben echt geholpen om de rust bij het alleen blijven weer terug te krijgen. Helemaal blij mee! Grootste uitdaging blijft dus het vertrekken vanuit rust, vooral in een situatie als afgelopen week, waarbij ik met spoed met m'n schoonvader naar de huisartsenpost moest. Maar dat hebben we ruim 2 jaar geleden ook voor elkaar gekregen in de laatste levensweken van m'n schoonzusje, dus dat moet in de komende tijd ook wel weer lukken, om ondanks spanning en spoed toch vanuit rust te vertrekken. We blijven voorlopig uiteraard de camera wel gebruiken om het in de gaten te houden. En zeker als we wat langer samen bij m'n schoonouders zijn. Maar voor nu ziet het er goed uit
- ranetje
- Zeer actief
Dat klinkt al prima 
En als je bedenkt dat met rust vertrekken slechts een paar minuten scheelt met gehaast vertrek kan je jezelf misschien helpen om die rust vast te houden.

En als je bedenkt dat met rust vertrekken slechts een paar minuten scheelt met gehaast vertrek kan je jezelf misschien helpen om die rust vast te houden.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
De benodigde rust gaat iets verder dan niet gehaast. Zeker Elco is enorm gevoelig voor mijn stress. Dus ik moet in een stressvolle situatie toch die stress zodanig onder controle zien te houden dat Elco hem niet oppikt. Heel goede oefening in mentaal in balans komen dus

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Van je honden kun je inderdaad enorm veel leren. Maar wat fijn dat het nu beter gaat.
Hier is alleen blijven nooit een punt geweest behalve in de (steeds langere) periode dat er dichtbij met vuurwerk
gespeeld wordt.
Tomas werd daar steeds onzekerder door en die onrust nam Sancho dan over. Nu hadden wij de luxe om thuis te kunnen blijven en in geval van nood had buuv een sleutel. Ik heb ook een lieve vriendin die best op wil komen passen als we toch langer weg moeten maar ik geloof dat Sancho dat nu prima aankan.
Hier is alleen blijven nooit een punt geweest behalve in de (steeds langere) periode dat er dichtbij met vuurwerk
gespeeld wordt.
Tomas werd daar steeds onzekerder door en die onrust nam Sancho dan over. Nu hadden wij de luxe om thuis te kunnen blijven en in geval van nood had buuv een sleutel. Ik heb ook een lieve vriendin die best op wil komen passen als we toch langer weg moeten maar ik geloof dat Sancho dat nu prima aankan.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Vandaag hebben we ze weer even alleen gelaten. Vertrek ging eigenlijk gewoon goed. Alleen begon Elco na een half uur te huilen. Gait probeerde duidelijk wel om hem te kalmeren. Maar toen ze samen gingen huilen, ben ik toch maar weer in de auto naar huis gegaan. Blijkt dat ze een minuutje samen hun wolvengehuil ten gehore hebben gebracht en daarna was het weer een minuut of 10 rustig (en toen kwam ik thuis). Dus het is niet gegaan zoals we gehoopt hadden, maar ook niet echt heel slecht. Al is dat wolvengehuil zo doordringend dat ik er toch van baal dat ze dat niet achterwege gelaten hebben. Zeker Gait is dus wel ontspannen en probeert Elco daar ook echt in mee te nemen. Het lukt alleen slecht
- ranetje
- Zeer actief
Oh wat jammer
Heb je iets kunnen horen waardoor het huilen veroorzaakt is?
Een geluid o.i.d. dat er anders niet is?
Want het gaat toch ook regelmatig goed?

Heb je iets kunnen horen waardoor het huilen veroorzaakt is?
Een geluid o.i.d. dat er anders niet is?
Want het gaat toch ook regelmatig goed?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Misschien gewoon nog de vermoeidheid van gisteren. Hebben toen ruim 12 km gewandeld, heel wat honden tegengekomen (en niet allemaal even respectvol naar hun grenzen) en aan het einde reageerden ze allebei op honden die ze normaal gesproken zouden negeren
- ranetje
- Zeer actief
Dat is waardeloos
Heel naar als honden zo reageren.
Dat maakt het gevoel van veiligheid niet groter.

Heel naar als honden zo reageren.
Dat maakt het gevoel van veiligheid niet groter.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Het waren gelukkig maar een paar honden die alle ruimte kregen van hun baas. De meeste werden gewoon goed bij zich gehouden. De eerste vervelende was op een pad waar honden aangelijnd moeten zijn. Joggende vrouw erbij die totaal nergens op reageerde en dus ook totaal geen aandacht voor de interactie tussen haar hond en anderen had. Beest was best vriendelijk, maar moest en zou kennismaken, ook al gaven Elco en Gait aan daar niet op te zitten wachten. De tweede was een wetter (in losloopgebied) die op 30 meter van z'n baas liep. Ook geen kwaad in de zin, maar stond ook op kennismaking ook al hadden wij er geen van drieën zin in. Tussendoor nog van alles gehad, van mensen die gewoon hun honden direct aanlijnden, tot een vriendelijke jonge hond waar Gait wel even mee wilde spelen. Een groep honden waarvan de eigenaren het liefst zagen dat ik Elco en Gait ook maar los liet lopen, maar wel luisterden waarom ik dat een slecht plan vond en het begrepen (en toen we elkaar een kwartier later opnieuw zagen, hebben we nog even een grapje gemaakt). Een stafford die los naast de fiets meerende en gesommeerd werd om door te lopen en dat ook braaf deed. Vriendelijke aangelijnde honden die gewoon netjes doorliepen. Loslopende hondjes zonder aandacht voor mijn jongens. Tot aan het eind een paar kleine honden. Elco en Gait zijn gewoonlijk dol op dat formaat hondjes, willen dan vaak ook graag kennismaken als het mag. Maar nu vol in de lijn hangen blaffen en grommen... Ik heb Elco dus ook een paar keer maar gewoon opgetild, zoals bij die mensen die even uitleg nodig hadden en bij die wetter.
Maar goed, ik denk dat ik ze gewoon niet kalm genoeg heb achtergelaten, want toen ik m'n man een uur later ging ophalen, zijn ze het grootste deel van de tijd gewoon lekker blijven liggen. Ging zo goed dat toen m'n man vroeg of we nog even langs de kringloop konden, ik het vertrouwen had dat dat geen probleem zou zijn voor Elco en Gait. Het heeft me wel een mooie set dumbbells van 4 kg opgeleverd
(Heb nu een mooie set van 0,5, 1,0, 1,5, 2,0, 3,0 en 4,0 dumbbells, waarvan ik overigens de lichtste 3 het meeste gebruik, de 2,0 af en toe en maar heel soms de 3,0, maar voor 6 euro laat ik die van 4,0 kg echt niet liggen, aangezien je voor nieuwe al snel meer dan 30 euro kwijt bent)
Maar goed, ik denk dat ik ze gewoon niet kalm genoeg heb achtergelaten, want toen ik m'n man een uur later ging ophalen, zijn ze het grootste deel van de tijd gewoon lekker blijven liggen. Ging zo goed dat toen m'n man vroeg of we nog even langs de kringloop konden, ik het vertrouwen had dat dat geen probleem zou zijn voor Elco en Gait. Het heeft me wel een mooie set dumbbells van 4 kg opgeleverd

- ranetje
- Zeer actief
Ik moest even kijken wat dat waren, dumbbells
Fijn dat het toen weer goed ging

Fijn dat het toen weer goed ging

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Vandaag had ik een heel goed gevoel over hoe kalm ze waren bij mijn vertrek. En terecht! Zelfs bij thuiskomst waren ze nog stil in plaats van te gillen van vreugde dat ik er weer was. Bij de tweede keer besloot Elco een halve minuut voor we de straat in reden dat hij klaar was met actief wachten (dit was dus het beeld dat ik het grootste deel van de tijd had)

en ging met wat gepiep dan toch maar liggen. En opnieuw geen gegil bij aankomst!
Gait heeft gewoon beide keren lekker op de bank gelegen. Tilde wel z'n kop op als ik de camera zijn kant op liet draaien, maar reageert daar verder gelukkig niet meer op (kon eerst dus echt niet de camera op een ander punt richten, omdat dat een garantie voor herrie en onrust was). Volgende keer kijken we of ik net als m'n man bij m'n schoonouders kan blijven ipv tussendoor naar huis te gaan voor Elco en Gait. Ze kunnen helaas niet mee, omdat Gait + Paco oorlog oplevert

en ging met wat gepiep dan toch maar liggen. En opnieuw geen gegil bij aankomst!
Gait heeft gewoon beide keren lekker op de bank gelegen. Tilde wel z'n kop op als ik de camera zijn kant op liet draaien, maar reageert daar verder gelukkig niet meer op (kon eerst dus echt niet de camera op een ander punt richten, omdat dat een garantie voor herrie en onrust was). Volgende keer kijken we of ik net als m'n man bij m'n schoonouders kan blijven ipv tussendoor naar huis te gaan voor Elco en Gait. Ze kunnen helaas niet mee, omdat Gait + Paco oorlog oplevert
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Ik ben toch zo trots op mijn jongens! Gewoon lekker gaan liggen slapen in het pakweg half uur dat ik weg was om m'n man weg te brengen. Had daar overigens al vertrouwen in voordat m'n man naar buiten was gegaan, want er was zoveel rust bij de jongens. En inderdaad, binnen een halve minuut nadat m'n man vertrokken was, lag Elco lekker in z'n bench. Ik moest helaas nog wel een keer extra terug naar binnen, net nadat Elco weer in z'n bench gekropen was, maar ook daarna lag hij binnen 1 of 2 minuten weer in z'n bench. Ze hebben nog even alert gereageerd op iets dat buiten gebeurde (vogels of voorbijgangers waarschijnlijk), maar ook toen zag je geen opbouw van spanning en al vrij snel allebei weer liggen met hun koppie plat. Ongeveer een minuut voor ik thuis kwam, was er blijkbaar iets waarvoor Gait ook van de bank kwam. Wel heel grappig om te zien dat zodra ik de tuin in kwam ze naar hun maand met speeltjes renden zodat ze me allebei met een bal in de bek konden begroeten. Elco was niet helemaal stil, maar het bleef beperkt tot 1 bescheiden vreugdekreetje. De ontspanning en rust die ze vandaag hebben laten zien is exact hoe ik het graag zie bij alleen gelaten honden
- ranetje
- Zeer actief
Fijn dat het goed gaat 

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
We zijn gelukkig bezig gebleven met oefenen. Gisteren kreeg man last van z'n oog en hij moest toch even met spoed door de huisarts gezien worden. Hij vertrok eerst op de fiets om die bij het verpleeghuis waar m'n schoonmoeder zit neer te zetten. Daar heb ik hem opgepikt om door te gaan naar de huisarts. En Elco en Gait waren mooi rustig gebleven al die tijd. Man werd doorverwezen naar het oogziekenhuis en daar moesten we ons vanochtend heel vroeg al melden.
Dus vanochtend de wekker een uur vroeger, Elco en Gait een uur vroeger dan normaal uitlaten. En toen vertrok man, zoals hij dat vrijwel elke ochtend doet om naar z'n moeder te gaan, via de achterdeur. En ik vertrok, net als gisteren, een paar minuten later via de voordeur met de auto. We zijn uiteindelijk 5,5 uur weg geweest, maar zonder gillende hondjes thuis! We zijn toch niet helemaal voor niets naar het oogziekenhuis geweest, want er was weldegelijk het begin van een netvliesscheurtje. De komende tijd zullen we voor controle nog een paar keer naar het oogziekenhuis moeten, maar we hebben er nu wel echt vertrouwen in dat Elco en Gait dat nu echt aan kunnen
Dus vanochtend de wekker een uur vroeger, Elco en Gait een uur vroeger dan normaal uitlaten. En toen vertrok man, zoals hij dat vrijwel elke ochtend doet om naar z'n moeder te gaan, via de achterdeur. En ik vertrok, net als gisteren, een paar minuten later via de voordeur met de auto. We zijn uiteindelijk 5,5 uur weg geweest, maar zonder gillende hondjes thuis! We zijn toch niet helemaal voor niets naar het oogziekenhuis geweest, want er was weldegelijk het begin van een netvliesscheurtje. De komende tijd zullen we voor controle nog een paar keer naar het oogziekenhuis moeten, maar we hebben er nu wel echt vertrouwen in dat Elco en Gait dat nu echt aan kunnen
Hartstikke goed, lijkt me zo vervelend als je niet zo maar even je huis kunt verlaten.
- ranetje
- Zeer actief
Dat gaat al een flink stuk beter! 

- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Super fijn dat dat in elk geval beter gaat.
Me dunkt dat je even genoeg aan je hoofd hebt.
Me dunkt dat je even genoeg aan je hoofd hebt.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Na een verhuizing is het natuurlijk weer wennen en rustig opbouwen. Vandaag de camera maar weer aangesloten en we zijn samen boodschappen gaan doen. We konden als het nodig was binnen 5 minuten thuis zijn. Maar het nieuwe huis is blijkbaar nu vertrouwd genoeg. Gait ging gewoon lekker liggen slapen (wat is die toch heerlijk makkelijk!), Elco ging in de actieve wachtstand, met heel af en toe wat geluid, maar wel kalm. Hij houdt alleen de deur heel goed in de gaten. Eigenlijk zou ik het fijner vinden als hij net als Gait gewoon lekker ergens gaat liggen om te slapen in plaats van zo actief te zitten wachten, want dan kunnen we gemakkelijker iets langer van huis. Vandaag was het ruim een uur