Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke supplementen voor de bomma en beppe?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Aantal honden: 2

Welke supplementen voor de bomma en beppe?

Ongelezen bericht door hakunamatata »

De meesten weten wel dat ik een bejaardensoos hier thuis heb (nu met opvanger Teuntje al helemaal). Dat Lynne al oud was wist ik wel toen ik haar adopteerde, maar helaas gaat Suze de laatste tijd ook hard met het ouder worden, zij is intussen ook al zo'n 11 jaar oud volgens de schatting. En nu ben ik dus een beetje zoekende naar wat wijsheid is qua juiste ondersteuning. Voor de korte versie van het verhaal kun je enkel de laatste zinnen lezen :Q:

Lynne heeft spondylose in haar onderrug. Zij had gewoon geen bespiering toen ze hier nu bijna een jaar geleden kwam en heeft daarmee een wat baggere start gehad. Lynne krijgt al sinds mei vorig jaar dagelijks pijnstilling en afbouwen gaat ook niet, dan zakt ze vaker wat weg vanuit haar onderrug en hoor je bv de nagels van haar achterpoten over de stenen schrapen. Na een langere wandeling (half uurtje met wat rennen kan al veel zijn intussen) dan heeft ze ook extra pijnstilling nodig, anders weet ze eenmaal thuis niet waar ze het zoeken moet en vliegt ze onrustig het huis door met paniek in de ogen van de pijn.
In de zomer ging Lynne fantastisch, wandelingen van een uur kon ze prima hebben zonder extra pijnstilling. Het leek wel alsof ze een enorme opleving kreeg eenmaal hier in een warm nest, verlost van de compleet vervilte vacht en weer een betere conditie. :D Maar in het najaar werd het langzaam wat minder (en heb ik foto's laten maken en zijn we bij de fysio geweest) en in de winter was een half uur wandelen dus ineens al lang. Met de sneeuw had ze ineens weer de kolder in haar kop, maar daar heeft ze ook voor moeten boeten.

Kortom, ze gaat wel echt achteruit. Kwaliteit gaat bij mij ver boven kwantiteit. Dus ik heb liever nog een paar maanden een blije Lynne, dan een paar jaar een hond die een schim is van wat ze was. De pijnstilling blijft ze dus ook krijgen, maar ik wil haar nu het minder wordt toch ook kijken of ik verder kan ondersteunen met supplementen. Want dat lieve ding moet natuurlijk nog een hele tijd mee en genieten van haar nieuwe leven! Lynne eet alles en mag ook alles, dus of het een poeder is of pil of weet ik wat maakt bij haar niet uit. Ze heeft een tijdje seniorvoer gehad wat misschien achteraf wel wat ondersteunde, maar de fysio gaf aan dat seniorvoer juist negatief kan zijn omdat Lynne haar spieren sterk moet houden en daarvoor eiwitten nodig zijn en dat juist minder seniorvoer zit. Ze adviseerde daarom eigenlijk juist geen seniorvoer voor seniorhonden. Misschien toch dat voer weer geven en voor extra eiwitten wat kvv bijgeven? Lynne lust eet alles met smaak.

En dan Suze.. de kruimel. Suze is helaas pas echt achteruit gegaan. Al sinds ik haar heb draagt ze haar staart meer naar links en vond ik al dat ze niet 100% zuiver liep. Maar dat deed ze altijd al en je zag gewoon een vrolijk en blij hondje dat prima uren kon wandelen. Ik heb haar nu ruim drie jaar en het laatste kleine jaar is er toch ineens wat gaan veranderen. Minder zuiver lopen, maar vooral ook minder graag lopen. Suze heeft altijd al een eigen mening gehad en als ze geen zin meer had in de wandeling nam ze gerust zelf de korte route naar huis :engel: Ik ben sowieso wel van het gaan wandelen en als we er zin in hebben de route langer maken. Maar het gebeurde nu vaker dat Suze het wel best vond en sneller aangaf wel weer naar huis te willen. Ze heeft ook een paar keer een soort pijnaanval gehad. Leek ook wel een epileptische aanval maar mijn gevoel (en kennis en ervaring) zei dat het geen epilepsie was. Het zat me ook gewoon niet lekker.

In augustus met Suze en Lynne bij de orthopeed geweest en die dacht 'misschien een beetje artrose in de onderrug maar niks bijzonders. Beweging doseren, niet springen/rare bewegingen maken/ als nodig ondersteunen met pijnstilling ofzo. Ik wilde een foto maar dat vond hij voor beide honden niet echt nodig, advies zou toch hetzelfde blijven. Ik ben normaal heel blij met deze orthopeed, maar het zat me nu niet lekker. Vanwege coronagebeuren wel nog even gewacht met foto's maken maar in oktober ging ze dan toch op de foto (en gelijk gebit gedaan). Wat bleek, haar hele rug van voor tot achter zit vól spondylose :jank: Met bovenin haar rug een puntige botvorming wat zeer waarschijnlijk die pijnscheuten (met daardoor die 'aanvallen') veroorzaakte. Ik ben zelf niet zo goed met foto's beoordelen, maar toen de fysio alles benoemde viel alles op zijn plek. Helaas.
Ze krijgt nu sinds een tijdje Flexadin plus en daarop zie ik echt wel veel verschil. Suze beweegt weer beter en lijkt minder last te hebben. Pijnstilling leek in augustus weinig te doen, maar sinds een week geef ik dat nu weer als proef en heeft ze er toch wel baat bij. Dus dan maar dagelijks dat geven. Alleen hebben we Suze haar allergie nog en mag ze geen gevogelte en dat zit wel in de Flexadin. Dus eigenlijk moet ik iets vergelijkbaars hebben maar dan zonder gevogelte. Probleem met Suze haar allergie is wel dat ze dus veel niet mag (en wil) en bv een poedertje niet zo makkelijk te geven is. Maar de kruimel moet minstens 15 jaar worden hebben we afgesproken, dus ze moet nog even :pffff:

Dus dan nu de grote vraag: Wat zijn dan wel goede/fijne/betaalbare supplementen om te geven? Ze hebben dus beide spondylose, maar op een heel andere manier. Ik vind het ook niet erg als ze beide iets totaal anders krijgen, het moet bij de hond passen. Lynne misschien toch weer aan het seniorvoer maar dan met wat extra vlees erbij? Voor Suze was het fijne van de Flexadin dat alles in één brokje zit en het erin gaat als koek, maar er mag dus geen gevogelte of wat in zitten.

Ze gaan helaas beide veel sneller dan ik hoopte, maar hopelijk vind ik de juiste ondersteuning waardoor ze nog een hele tijd hier kunnen genieten :I:
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Welke supplementen voor de bomma en beppe?

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Groenlipmossel en traumeel was voor Kyto de oplossing .
Geen idee of m’n ex dat nog geeft , maar ik gaf het altijd wel

Kenji deed het goed op de euro Joe Flexi life platinum

Bij beiden deed de puur spondy dan weer niks
Het is echt even vogelen want waar de een t goed op doet kan best zijn dat de ander daar weer geen baad bij heeft

Het ellendige met spondylose is dat ze een periode heel goed kunnen zijn en dan vnl met veel kou en vocht kan het weer een tijd slecht gaan
Om dan vervolgens weer als een speer te gaan

Ik deed ze in de winter altijd een jas aan , dat scheelde ook een hoop
Warm houden en zorgen dat ze in de bespiering blijven is t enige wat je kan doen

Kenji is ruim 11 geworden , sprong in het water en toen brak er een brug
Dat is naar boven geschoten en zo was ze 2 dagen later verlamt
Dat is meteen een risico met spondylose, breekt zo’n brug dan is t klaar
En dat kan elk moment gebeuren , al heb ik daar behalve uit de sport halen nooit naar gekeken
Liever kort en leuk leven dan lang en ongelukkig
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik ben tegelijk met Jaap begonnen met kurkuma. Bij hem preventief, omdat hij zo zwaar belast wordt.
:mrgreen: Ik als zijn proefkonijn. En inderdaad, veel minder en minder hevige ontstekingen.

https://www.voerwijzer.com/kurkuma-voor-de-hond/
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Als je kvv geeft (zonder gevogelte) dan zou je duivelsklauw er bij kunnen geven.
je kunt dat als poeder, maar ook in vloeibare vorm kopen.
De vloeibare vorm ken ik alleen van dursydog (bij de paardendrogist), maar misschien zijn er wel meer merken.

Ik geef zelf Ita duivelsklauw poeder.
Dat pak ik in in wat kvv :tongue:
Moet zeggen dat ze er zeker baat bij heeft, naast de pijnstiller die ze elke dag krijgt.
Voor een 13 jarige doet ze het eigenlijk best goed :D

Spondy vetsem helpt misschien ook nog?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Zazoe krijgt als ondersteuning sinds zijn ed operatie:

https://www.kvvwebwinkel.nl/a-55058442/ ... -500-ml-g/

En stride powder.
Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Quira heeft vermoedens van spondylose, geen foto gemaakt, was met 2 jaar op de foto vrij, maar we zijn alweer een aantal jaren verder. We zijn maar wel dit gaan geven: https://www.puurnatuur.nl/puur-glucosam ... t-500-g-hk
Zit niet alleen glucosamine in maar ook nog andere supplementen. Ik kan niet vinden of er gevogelte in zit trouwens.
Het is poeder maar het doet het heel goed door de KVV

Sinds ze daarvan elke dag een schepje krijgt en haar jasje had met de koude loopt ze een stuk vlotter door en ze gaat ook weer liggen zonder kreunen. Ze springt ook weer soepel in de auto.
O en ze doet geen pakwerk meer uit voorzorg. Maar ze gedraagt zich wel weer als 4-jarige ipv als 10-jarige (ze wordt 7 jaar)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”