Lynne heeft spondylose in haar onderrug. Zij had gewoon geen bespiering toen ze hier nu bijna een jaar geleden kwam en heeft daarmee een wat baggere start gehad. Lynne krijgt al sinds mei vorig jaar dagelijks pijnstilling en afbouwen gaat ook niet, dan zakt ze vaker wat weg vanuit haar onderrug en hoor je bv de nagels van haar achterpoten over de stenen schrapen. Na een langere wandeling (half uurtje met wat rennen kan al veel zijn intussen) dan heeft ze ook extra pijnstilling nodig, anders weet ze eenmaal thuis niet waar ze het zoeken moet en vliegt ze onrustig het huis door met paniek in de ogen van de pijn.
In de zomer ging Lynne fantastisch, wandelingen van een uur kon ze prima hebben zonder extra pijnstilling. Het leek wel alsof ze een enorme opleving kreeg eenmaal hier in een warm nest, verlost van de compleet vervilte vacht en weer een betere conditie.

Kortom, ze gaat wel echt achteruit. Kwaliteit gaat bij mij ver boven kwantiteit. Dus ik heb liever nog een paar maanden een blije Lynne, dan een paar jaar een hond die een schim is van wat ze was. De pijnstilling blijft ze dus ook krijgen, maar ik wil haar nu het minder wordt toch ook kijken of ik verder kan ondersteunen met supplementen. Want dat lieve ding moet natuurlijk nog een hele tijd mee en genieten van haar nieuwe leven! Lynne eet alles en mag ook alles, dus of het een poeder is of pil of weet ik wat maakt bij haar niet uit. Ze heeft een tijdje seniorvoer gehad wat misschien achteraf wel wat ondersteunde, maar de fysio gaf aan dat seniorvoer juist negatief kan zijn omdat Lynne haar spieren sterk moet houden en daarvoor eiwitten nodig zijn en dat juist minder seniorvoer zit. Ze adviseerde daarom eigenlijk juist geen seniorvoer voor seniorhonden. Misschien toch dat voer weer geven en voor extra eiwitten wat kvv bijgeven? Lynne lust eet alles met smaak.
En dan Suze.. de kruimel. Suze is helaas pas echt achteruit gegaan. Al sinds ik haar heb draagt ze haar staart meer naar links en vond ik al dat ze niet 100% zuiver liep. Maar dat deed ze altijd al en je zag gewoon een vrolijk en blij hondje dat prima uren kon wandelen. Ik heb haar nu ruim drie jaar en het laatste kleine jaar is er toch ineens wat gaan veranderen. Minder zuiver lopen, maar vooral ook minder graag lopen. Suze heeft altijd al een eigen mening gehad en als ze geen zin meer had in de wandeling nam ze gerust zelf de korte route naar huis

In augustus met Suze en Lynne bij de orthopeed geweest en die dacht 'misschien een beetje artrose in de onderrug maar niks bijzonders. Beweging doseren, niet springen/rare bewegingen maken/ als nodig ondersteunen met pijnstilling ofzo. Ik wilde een foto maar dat vond hij voor beide honden niet echt nodig, advies zou toch hetzelfde blijven. Ik ben normaal heel blij met deze orthopeed, maar het zat me nu niet lekker. Vanwege coronagebeuren wel nog even gewacht met foto's maken maar in oktober ging ze dan toch op de foto (en gelijk gebit gedaan). Wat bleek, haar hele rug van voor tot achter zit vól spondylose

Ze krijgt nu sinds een tijdje Flexadin plus en daarop zie ik echt wel veel verschil. Suze beweegt weer beter en lijkt minder last te hebben. Pijnstilling leek in augustus weinig te doen, maar sinds een week geef ik dat nu weer als proef en heeft ze er toch wel baat bij. Dus dan maar dagelijks dat geven. Alleen hebben we Suze haar allergie nog en mag ze geen gevogelte en dat zit wel in de Flexadin. Dus eigenlijk moet ik iets vergelijkbaars hebben maar dan zonder gevogelte. Probleem met Suze haar allergie is wel dat ze dus veel niet mag (en wil) en bv een poedertje niet zo makkelijk te geven is. Maar de kruimel moet minstens 15 jaar worden hebben we afgesproken, dus ze moet nog even

Dus dan nu de grote vraag: Wat zijn dan wel goede/fijne/betaalbare supplementen om te geven? Ze hebben dus beide spondylose, maar op een heel andere manier. Ik vind het ook niet erg als ze beide iets totaal anders krijgen, het moet bij de hond passen. Lynne misschien toch weer aan het seniorvoer maar dan met wat extra vlees erbij? Voor Suze was het fijne van de Flexadin dat alles in één brokje zit en het erin gaat als koek, maar er mag dus geen gevogelte of wat in zitten.
Ze gaan helaas beide veel sneller dan ik hoopte, maar hopelijk vind ik de juiste ondersteuning waardoor ze nog een hele tijd hier kunnen genieten