Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Veteranentempo of geduld is een schone zaak
Moderator: moderatorteam
- annnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
- Aantal honden: 2
Veteranentempo of geduld is een schone zaak
T laatste stukje gaat meneer altijd in tempo hoogbejaard. Ik denk om het onvermijdelijke aanlijnen uit te stellen. Maar vooruit dan maar, als je bijna dertien bent mag dat.
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Yeufke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Re: Veteranentempo of geduld is een schone zaak
Haha, hij gaat nog net niet achteruit. 
- tobi__
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Hahaha knap dat je zo geduldig blijft wachten.
Tobi had/heeft precies hetzelfde. Dus sinds een jaar of wat heb ik weer snoepjes bij me. Nu komt hij weer in een vrolijke draf aan. Ook bij het laatste stuk waar hij aangelijnd moet worden.
Tobi had/heeft precies hetzelfde. Dus sinds een jaar of wat heb ik weer snoepjes bij me. Nu komt hij weer in een vrolijke draf aan. Ook bij het laatste stuk waar hij aangelijnd moet worden.
_Esmee
- annnie
- Zeer actief
Dat schoorvoeten doet hij eigenlijk al z'n hele leven in meer of mindere mate, als hij iets moet doen wat hij eigenlijk niet wil. Als hij naar zijn plaats moet of na een wandeling weer in de fietskar en dan met zo'n blik van "Ok, ik doe wat je wilt, maar niet met plezier".
Moest er eigenlijk altijd wel om lachen. Nu hij ouder wordt vertederd het me vooral. Dan denk ik aaaawww laat opa nog maar even aan dat grassprietje ruiken
- tobi__
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Haha heel herkenbaar wat je schrijft. Tobi kan dat ook zo overdreven langzaaaaaam doen. En dan nog een paar keer omkijken of ik het nou echt zo bedoeld had?annnie schreef: ↑16 dec 2020 13:32Dat schoorvoeten doet hij eigenlijk al z'n hele leven in meer of mindere mate, als hij iets moet doen wat hij eigenlijk niet wil. Als hij naar zijn plaats moet of na een wandeling weer in de fietskar en dan met zo'n blik van "Ok, ik doe wat je wilt, maar niet met plezier".
Moest er eigenlijk altijd wel om lachen. Nu hij ouder wordt vertederd het me vooral. Dan denk ik aaaawww laat opa nog maar even aan dat grassprietje ruikenen als ik dan toch de andere kant op zou lopen gaat t staartje weer omhoog, evenals het tempo
_Esmee
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hier kwam er dan toch echt een hup hup! Loop door jij! Ik ga niet roepen om dan dit te krijgen. Oud of niet. Ik kom ze halen en dan doen ze dat niet meer. En ik ben echt niet streng hoor maar dit is wel heel erg bewust een dikke vinger. Lekker snuffelen en zo lang mogelijk doen over de terugweg hahaha! Soms roep ik omdat er een hond aan komt rennen. Dat zou weinig zin hebben als ze zo reageren....
Wel merkte ik vroeger bij de grote honden dat ze een rattige gewoonte hadden. Als ik riep gingen ze eerst kijken waarom. Dus ze waren lekker bezig. Ik riep. En dan gingen ze even scannen of er niet een gave reden was zoals andere honden om dan een eigen keuze te maken. Ratten!
Wel merkte ik vroeger bij de grote honden dat ze een rattige gewoonte hadden. Als ik riep gingen ze eerst kijken waarom. Dus ze waren lekker bezig. Ik riep. En dan gingen ze even scannen of er niet een gave reden was zoals andere honden om dan een eigen keuze te maken. Ratten!
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Haha dat doet Fred ook. U riep? Waarom? Oh een andere hond! Leuk
Fred kan ook treuzelen maar lang niet zo erg
Fred kan ook treuzelen maar lang niet zo erg
-
laeken
- Zeer actief
Erg hè? En blijkbaar leer je dat zelf aan. Ik riep met een bepaalde toon als er honden komen en dat wisten ze feilloos. Oh honden...u riep? Laters....doei.
- Jackira
- Zeer actief
Wat schattig. Ik kan daar echt heel erg om lachen.
Nola moet ook altijd overal nog snuffelen wanneer ze in de gaten heeft dat we naar huis gaan. Ze loopt meestal voor me uit als ze los loopt en neemt dan altijd het pad wat ver weg gaat van de auto. Stel je voor dat we terug gaan. Ze doet als we naar huis gaan zeker 5 keer of ze me niet hoort als ik roep. En normaal staat ze bijna sneller dan het licht naast me wanneer ik haar roep
Ik vind doorzichtig gedrag erg grappig bij honden en geef ze ook altijd de ruimte daarvoor. Omdat wanneer het menens is dat ze naar mij moeten komen er wel geluistert wordt. Ze weten het verschil tussen wanneer ze serieus moeten luisteren en wanneer ze eigen inbreng mogen hebben.
Nola moet ook altijd overal nog snuffelen wanneer ze in de gaten heeft dat we naar huis gaan. Ze loopt meestal voor me uit als ze los loopt en neemt dan altijd het pad wat ver weg gaat van de auto. Stel je voor dat we terug gaan. Ze doet als we naar huis gaan zeker 5 keer of ze me niet hoort als ik roep. En normaal staat ze bijna sneller dan het licht naast me wanneer ik haar roep
Ik vind doorzichtig gedrag erg grappig bij honden en geef ze ook altijd de ruimte daarvoor. Omdat wanneer het menens is dat ze naar mij moeten komen er wel geluistert wordt. Ze weten het verschil tussen wanneer ze serieus moeten luisteren en wanneer ze eigen inbreng mogen hebben.
- annnie
- Zeer actief
Jackira schreef: ↑16 dec 2020 19:19 Wat schattig. Ik kan daar echt heel erg om lachen.
Nola moet ook altijd overal nog snuffelen wanneer ze in de gaten heeft dat we naar huis gaan. Ze loopt meestal voor me uit als ze los loopt en neemt dan altijd het pad wat ver weg gaat van de auto. Stel je voor dat we terug gaan. Ze doet als we naar huis gaan zeker 5 keer of ze me niet hoort als ik roep. En normaal staat ze bijna sneller dan het licht naast me wanneer ik haar roep![]()
Haha, ja dat wat jij beschrijft is ook precies de rede waarom ik me er niet druk over kan maken. Die eigen mening en dat hij precies weet hoe hij dingen voor elkaar kan krijgen bij mij vind ik vooral grappig.Als hij te weinig aandacht heeft naar z'n mening stopt hij zijn neus in mijn oor of gaat hij mooi opzitten als een stokstaartje.
Als ik t meen is hij meteen weer braaf, alleen het echt menen is wel eens een probleem. De expressie op z'n kop werkt me vooral op de lachspieren. Roepen heeft trouwens nog maar weinig zin. Ik moet echt schreeuwen voor hij me hoort, die oren zijn nu vooral voor de sier.
- annnie
- Zeer actief
Zo, nog een filmpje, omdat het ook wel wat enthousiaster kan
- Jackira
- Zeer actief
Wat lief
Oudere honden hebben gewoon recht op privileges

-
laeken
- Zeer actief
Ik gun mijn hondjes alles. Echt. Bas heeft niet eens een halsband. En geen bench en geen riem. Niks. Ze is vrij. Maar als ik roep moet ze komen anders komt ze straks onder de auto of fiets. Maar verder hoeft ze ook nooit te komen want we lopen rondes en gaan dus nooit terug of naar de auto. Daar komen we uit.Mellow schreef: ↑16 dec 2020 22:08Dat zou bij mijn Fluffy dus echt niet werken.
Die kon je 1x halen en daarna zorgde ze wel dat ze uit je buurt bleef.
Ze is nu bijna 9 en haar lijfje doet gewoon niet goed meer mee dus ik gun haar haar 'extra snuffel'.
Als ik daar geen tijd voor heb, of meer geen zin, dan gaat ze aan de 10m flex.
Zo kan Fluf snuffelen en toch gewoon doorlopen.
En een oud hondje hoeft van mij al helemaal niet te rennen. Dus je begrijpt me verkeerd. Als ik roep mogen ze echter niet een middelvinger geven. Ook dat is niet erg maar hier wel. Want ik loop ook waar auto's rijden. Paarden lopen. Honden loslopen. Wielrenners rijden etc. Dus als ik roep wat ik alleen doe als het moet moeten ze reageren. De keren dat Bas en Guus ook dachten dat ze best eerst even iets anders konden gaan doen ben ik naar ze toe gerend, heb ik ze streng toegesproken en in de berm moeten zwaaien omdat ze anders iets kon gebeuren. Nu luisteren ze meteen want ze hoeven niks anders van mij dan te komen als ik roep. En ja dat moet echt. Altijd en overal. Niet sneller dan hun lijfje kan maar we gaan niet even eerst andere dingen doen. Als dat de regel wordt moeten ze aan de riem en het is juist zo fijn dat ze die niet hebben.
Dus ik ben echt niet streng en mijn situatie is anders. Hier is roepen plicht. Verder zijn ze vrijer dan welke hond ook die ik ken. Ze mogen zelfs op de tafel slapen. Overal lopen en buiten altijd los. Dat kan alleen als je hond luistert als je roept.
Totaal andere situatie als die van de TS en dan mogen mijn honden dit ook. Ik roep ze dan alleen niet en wacht gewoon tot ze klaar zijn. Geen punt. Als ik roep is het noodzaak. Dan is er iets en dan moet je meteen bij de baas komen. Anders roep ik niet.
En dat werkt super. Natuurlijk hebben zowel Bas als Guus wel eens enorme schrik gehad als ik ze op de regels wees maar ik schrik me ook kapot als er een wild zwijn op het pad staat en ze lopen daar naartoe. Of ze gaan de bocht om en ik zie een groep mountainbikes komen. Dan is het kom jongens! en dan moeten ze echt komen. Maar ze komen meteen en graag en ik hoef er niks voor te doen meer dan roepen "jongens...kom!"
En als ik dan mijn stem verhef schrikt Bas. En dan komt ze snel aanrennen. Ze kennen de consequenties. Niet luisteren is echt straf. Boos baasje. Aan de riem. En ook soms een zwiep in de berm als er een fiets komt. Maar dat hoeft eigenlijk al jaren niet meer. Dat doe je 5 keer en dan is een dreigende tweede kom! genoeg. Tenminste bij mijn honden. Beetje dwang voor al die vrijheid die ze ervoor krijgen is het wel waard. Ik kan niet onderhandelen met twee loslopende honden.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Hier is het komen ook heel zwart-wit: of je doet het en je hebt een blije baas, of je doet het niet, maar dan wordt je opgehaald en aangelijnd door een boze baas. In dat laatste geval krijg je na een minuut ofzo een nieuwe kans: nog aan de lijn laten zien dat je heel goed direct kunt luisteren, dan heb je weer een blije baas en mag je ook nog eens los laten zien dat je het kunt. Eens in de zoveel tijd moet ik vooral Elco daar weer aan herinneren. Niet luisteren bij die nieuwe kans betekent rest van de wandeling aan een korte lijn zonder snuffelen en dat is toch minder leuk dan gewoon luisteren maar verder vrijheid hebben. Ze hebben geen enkel probleem met aangelijnd worden, want het betekent zelden einde van de pret. En samen naar huis gaan is ook altijd wel weer fijn
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
haha ja, het is allemaal aangeleerd. Net zoals er opeens een hond naast de keukendeur staat als het kaasblik open gaat.
En ik gooi ook wel eens een jachtlijn naar Fred z'n kont. Dikke doei. Als ik iets drie keer moet zeggen en je luistert niet dan moet je even een reminder dat ik ook besta. Maar het voordeel bij Fred is wel dat ik wat minder goed hoef te mikken. Het raakvlak is wat groter
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
och de horror
Runar kan er ook wat van. Staat hij 8m achter me aan de flex aan een spriet te snuffelen en Piiri 5m voor me aan de flex te sjorren want die wil gaan
. Precies jezus aan het kruis ben ik 
-
blondie
- Zeer actief
Ah maar dit is toch gewoon aandoenlijk (behalve als je haast hebt
).
En hier was het met Jol op een bepaald moment ook af en toe, ging zij nog van alles doen en besnuffelen en stond Aak al weer voor ons te trekken om naar huis te gaan.
1x had ik een hart verzakking. Kwam ze ook op haar rustige tempo achter ons aan sjokken en dacht ik, bekijk het dan maar even Jol, je weet waar we heen lopen. Even balletje gooien met Aak even verderop (een lang pad) En toen was ik haar ineens kwijt
Aak in paniek want die was haar dus ook kwijt, en ik had ook zoiets van wtf
, zo doof als een konijn werd ze al dus roepen deed ook al niets.
Bleek ze van het pad af te zijn gegaan, duintje af, en vlak bij de rand van de Rijn te staan.. brood vreten wat vissers daar hadden laten liggen
En een keer dat we dachten dat er niet veel gang meer in zat... mijn vriend zei "laat maar gaan joh, ze stopt daar altijd". En ik wilde eigenlijk op haar in gaan lopen omdat voor mijn gevoel ze versnelde.
Enfin... ze stopte dus niet en stak de drukke weg over omdat ze in haar kop had dat ze naar strand wilde
Godezijdank stopten andere mensen met brommers en auto's. Daarna heb ik haar zeer tijdig aan de flex gedaan als we daar liepen. En ik heb wat sprintjes moeten trekken om haar duidelijk te maken dat ze toch echt even vast moest, eigenwijze drol.
En hier was het met Jol op een bepaald moment ook af en toe, ging zij nog van alles doen en besnuffelen en stond Aak al weer voor ons te trekken om naar huis te gaan.
1x had ik een hart verzakking. Kwam ze ook op haar rustige tempo achter ons aan sjokken en dacht ik, bekijk het dan maar even Jol, je weet waar we heen lopen. Even balletje gooien met Aak even verderop (een lang pad) En toen was ik haar ineens kwijt
Aak in paniek want die was haar dus ook kwijt, en ik had ook zoiets van wtf
Bleek ze van het pad af te zijn gegaan, duintje af, en vlak bij de rand van de Rijn te staan.. brood vreten wat vissers daar hadden laten liggen
En een keer dat we dachten dat er niet veel gang meer in zat... mijn vriend zei "laat maar gaan joh, ze stopt daar altijd". En ik wilde eigenlijk op haar in gaan lopen omdat voor mijn gevoel ze versnelde.
Enfin... ze stopte dus niet en stak de drukke weg over omdat ze in haar kop had dat ze naar strand wilde
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- annnie
- Zeer actief
Genegeerd worden levert hier ook een boze baas op hoor. Als ik roep moet hondlief wel komen en echt niet luisteren of iets compleet anders gaan doen wordt niet geaccepteerd. Maar een beetje rekken en grenzen opzoeken en tonen wat je er van vindt, vind ik dan weer geen probleem. Het hoeven geen robotjes te zijn. Zolang ik weet dat ze wel meteen komen als het echt moet kunnen ze die ruimte krijgen (en het moet me wel uitkomen, ik blijf echt niet staan wachten in een sneeuwstorm ofzo) Als er een auto aankomt of die enge bouvier zit de riem er al lang aan. Nelson mag trouwens wel veel meer op dat gebied dan Annie. Zij is wel wat meer van één vinger krijgen en dan de hele hand nemen.
Ander dingetje bij Nelson is wel dat hij steeds slechter gaat horen. Dat is wel even iets om in de gaten te houden. Ik roep hem nu in combinatie met handgebaren. Daar reageert hij goed op als hij me ziet en een hele harde brul wil ook nog wel helpen, maar dan denkt Annie weer dat ik boos ben + de rest van de mensen/honden in het park
Ander dingetje bij Nelson is wel dat hij steeds slechter gaat horen. Dat is wel even iets om in de gaten te houden. Ik roep hem nu in combinatie met handgebaren. Daar reageert hij goed op als hij me ziet en een hele harde brul wil ook nog wel helpen, maar dan denkt Annie weer dat ik boos ben + de rest van de mensen/honden in het park
-
blondie
- Zeer actief
Heb nu 2x oudere honden mogen meemaken. Met Finn moest ik op een bepaald moment eigenlijk ook een beetje lachen. Die ging ineens dingen doen die hij nooit eerder had gedaan. En die werd ook heel traag, als hij wel in draf wilde komen en hij stapte in een kuiltje dan viel hij om, dus ik moest met hem wel geduld hebben, want omvallen vond ik nog veel erger om te zien.
Hij werd wel gewoon wat eigenwijzer, en Jol die moest soms inderdaad ook even aan de lijn. Ook vanwege eigenwijs zijn, maar ook soms totaal geen inschatting meer kunnen maken langs welke honden ze nu wel gewoon kon lopen.
Schrok me lam toen ze op een niet zo vriendelijke staff ineens af ging. Heb toen echt de horlepiep staan dansen om haar aandacht maar op mij gericht te krijgen en dat we toch echt even een ander pad zouden nemen...
En een andere keer liep ze dus dwars tussen twee heen. Maar die waren gelukkig vriendelijk, en dat wist ik, goede baas erbij ook. Maar ik kreeg absoluut haar aandacht toen niet. Het maakte echt dat ik haar op het eind iets meer ben gaan aanlijnen, en dan ging ze juist langzamer lopen whahah, de trut.
Hij werd wel gewoon wat eigenwijzer, en Jol die moest soms inderdaad ook even aan de lijn. Ook vanwege eigenwijs zijn, maar ook soms totaal geen inschatting meer kunnen maken langs welke honden ze nu wel gewoon kon lopen.
Schrok me lam toen ze op een niet zo vriendelijke staff ineens af ging. Heb toen echt de horlepiep staan dansen om haar aandacht maar op mij gericht te krijgen en dat we toch echt even een ander pad zouden nemen...
En een andere keer liep ze dus dwars tussen twee heen. Maar die waren gelukkig vriendelijk, en dat wist ik, goede baas erbij ook. Maar ik kreeg absoluut haar aandacht toen niet. Het maakte echt dat ik haar op het eind iets meer ben gaan aanlijnen, en dan ging ze juist langzamer lopen whahah, de trut.
- annnie
- Zeer actief
Haha, ja, dat oude mannen gedrag vind ik toch vooral lief. Ik hoop dat continu aanlijnen wel nog zo lang mogelijk uit te stellen, maar hij is me ook wel eens kwijt geweest. Hij was gaan kijken bij een hond die bovenlangs het dijkje liep en bedacht niet dat ik nog steeds beneden liep en vervolgens ging hij maar weer naar het begin van het park. Toen moest ik wel even een sprintje trekken. Maar ik weet nu dat we wel op gelijke hoogte moeten lopen. Dan klim ik zelf maar extra dijkje op en af.
Ik loop ook vaak met ze dezelfde route naar mijn atelier. Maar dat laatste stukje na het losloopparkje gaat hij de laatste tijd eigenlijk altijd in modus sloom. Dat laatste stukje is door het stadscentrum en blijkbaar stom en saai, dus groot gelijk heeft hij, dom baasje. Nu experimenteer ik met alternatieve bochtjes en steegjes. Vandaag gingen we over de markt langs de vis- en slagerskramen.. Dat werd wel gewaardeerd.
Ik loop ook vaak met ze dezelfde route naar mijn atelier. Maar dat laatste stukje na het losloopparkje gaat hij de laatste tijd eigenlijk altijd in modus sloom. Dat laatste stukje is door het stadscentrum en blijkbaar stom en saai, dus groot gelijk heeft hij, dom baasje. Nu experimenteer ik met alternatieve bochtjes en steegjes. Vandaag gingen we over de markt langs de vis- en slagerskramen.. Dat werd wel gewaardeerd.