Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe gevaarlijk is schrikdraad voor kleine hondjes?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Hoe gevaarlijk is schrikdraad voor kleine hondjes?

Ongelezen bericht door laeken »

Even een serieuze vraag. Wij moeten de schapen achter schrikdraad gaan zetten in de achtertuin. Vrijdag bijna een schaap verloren dat helemaal opgedraaid zat in de schapennetten. Zonder stroom dus nu levensgevaarlijk voor ze. Ze steken sinds drie dagen de kop erdoor en kunnen dan niet meer terug en raken in paniek. Maar het lastige is dat de hondjes onder de draad door kruipen en dus een giga schok gaan krijgen straks. :ugh:
Ik wil oprecht weten of dit gevaarlijk voor ze kan zijn. Want voor schapen moet je vrij rake klappen uitdelen met de draad en ik moet dit zo doen omdat vaste hekken geen optie zijn omdat ik ze wil laten grazen op door mij gekozen delen van de tuin. Soms hier. Soms een maand daar niet etc.

Ik ben benieuwd of dat schade kan geven. Ze krijgen waarschijnlijk maar een of twee schokken maar ik zie hier erg tegenop maar weet geen andere oplossing meer. Schapen moeten anders weg. Dat willen we liever niet.
Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Re: Hoe gevaarlijk is schrikdraad voor kleine hondjes?

Ongelezen bericht door Persistence »

Victor is weleens tegen schrikdraad bij koeien aangelopen. Flinke gil en sprong opzij, maar verder geen schade.
Maar goed hij is 20 kg en niet klein dus.
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Wildflower »

Ik verwacht niet dat het dodelijk is maar ze kunnen wel heel erg schrikken en in paniek wegrennen en langdurig van slag zijn.
Je hebt Quessantjes toch? Daar hoeft lang niet zoveel stroom op het net als bij grote, sterke schapen of dik bewolde rassen.
laeken
Zeer actief

Wildflower schreef: 30 nov 2020 15:07 Ik verwacht niet dat het dodelijk is maar ze kunnen wel heel erg schrikken en in paniek wegrennen en langdurig van slag zijn.
Je hebt Quessantjes toch? Daar hoeft lang niet zoveel stroom op het net als bij grote, sterke schapen of dik bewolde rassen.
Ze zijn wel dik bewold. Ik heb ze nu in hun "paddock" met hooi waar wel een vast hekwerk omheen zit. Huisje daarin gezet. Paddock is trouwens 11 x 5 meter dus best wel flink. Ik kan misschien eerst laag stroom erop zetten en de honden wennen. Dan pas de schapen erin en meer stroom erop :cheer: Bedenk ik nu pas! :E:

De ouessant hebben kale neusjes en het gaat erom dat ze hun kopje door de mazen steken. Die had ik super klein gekocht dus een godsvermogen aan dat net besteed. Om dat te voorkomen en zo een net zonder stroom te hebben. Kon ik afgelopen vrijdag een van de schapen reanimeren met 3 keer het net om de nek gedraaid. Ze ging dood op mijn schoot toen ik aan kwam snellen met een schaar. Een diepe kreun, een paar kuchen en de ogen stonden open en ze ademde niet meer. Zo strak zat alles om de nek. Ik heb haar geschud. Opgetild en gereanimeerd. Ongelooflijk maar ze begon zo weer te ademen en nu is er niks meer met dat schaapje aan de hand. Zo ontzettend mazzel gehad. Het rare is dat de andere ooi los was gekomen omdat de ene ooi in de hekken zat gedraaid. Die losse ooi kwam me halen toen ik de hondjes in de tuin liet. Geloof het of geloof het niet maar ze rende naar de achterdeur en terug. En weer naar mij. Tot ik meeliep om te kijken wat er was en de andere ooi in de draad gedraaid vond. Pootjes stijf in de lucht in een enorme krater van zand van het spartelen. Ik heb de halve nacht niet geslapen van de adrenaline. Zit je midden in de nacht een schaap los te knippen en daarna hartmassage te geven. :Q:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Célie schreef: 30 nov 2020 15:19 Ushi is toen we haar nog maar kort hadden een x vastgeraakt met haar kop in schapengaas en ook paar schokken gekregen, volgens de dierenarts kan het geen kwaad door het lage ampere . Maar kun je niet om te zorgen dat de honden niet tegen het schapengaas aankomen voor het gaas draadje met lagere schok spannen zodat alleen de schapen de harde klappen krijgen?
Dan moet ik twee apparaten kopen. Ik denk dat ik de oplossing al heb. Eerst de hondjes wennen op zeer laag voltage en dan als ze de draad vermijden hoger voltage en de schapen wennen. Want ook die gun ik geen tik van de stroom. Maar ik heb geen keuze. Of ze moeten weg en dat zou zonde zijn. Of ze moeten leren hun kop niet meer door de hekken te steken. Wie weet kan de stroom er snel af of alleen in de nacht erop. Dan hebben de hondjes er geen last van en de schapen passen wel op met de draad.
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Ik weet niet wat het karakter van jouw honden is en hoe ze omgaan met een tik van het stroomdraad, maar wees er alert op dat ze mogelijk de tuin een hele enge plek gaan vinden. Jip, waarvan ik toch dacht dat hij redelijk bombproof was, is eens tijdens een wandeling met mij tegen het schrikdraad aangelopen. Hij durfde daarna minstens twee maanden lang niet meer met mij mee op pad te gaan :ugh: Hij heeft die tik echt geassocieerd met mij en ik kreeg hem met geen mogelijkheid mee de tuin uit. We hebben het vertrouwen heel voorzichtig weer moeten opbouwen. Dat was echt afschuwelijk, ik hoop dat het mijn honden nooit meer overkomt. Nog steeds (jaar later) gaat hij in de ankers als ik met hem die kant op wil wandelen, waar het gebeurd is.
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

natalie schreef: 30 nov 2020 15:34 Ik weet niet wat het karakter van jouw honden is en hoe ze omgaan met een tik van het stroomdraad, maar wees er alert op dat ze mogelijk de tuin een hele enge plek gaan vinden. Jip, waarvan ik toch dacht dat hij redelijk bombproof was, is eens tijdens een wandeling met mij tegen het schrikdraad aangelopen. Hij durfde daarna minstens twee maanden lang niet meer met mij mee op pad te gaan :ugh: Hij heeft die tik echt geassocieerd met mij en ik kreeg hem met geen mogelijkheid mee de tuin uit. We hebben het vertrouwen heel voorzichtig weer moeten opbouwen. Dat was echt afschuwelijk, ik hoop dat het mijn honden nooit meer overkomt. Nog steeds (jaar later) gaat hij in de ankers als ik met hem die kant op wil wandelen, waar het gebeurd is.
Wij hebben met Foxy een vergelijkbare situatie gehad. Tijdens een wandeling kreeg ze stroom van het schapengaas. Ze durfde maanden niet het terrein op waar ze de schok heeft gekregen, ook al waren de schapen inclusief schapennet allang weg, en ze is panisch gebleven voor schapen en schapengaas.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Echt heel veel kwaad zou het niet kunnen denk. Maar het effect van een schok met name tegen een neus wat meestal gebeurd als ze er al tegenaan lopen is best heftig. En zelf vind ik het eerlijk gezegd lastig dat dingen gebeuren als de honden geen kwade intenties hebben. Voor hun gevoel krijgen ze een correctie en ervaren een onaangenaam iets, terwijl ze eigenlijk niets verkeerds doen.

Finn liep in duin per abuis ook eens met zijn neus tegen schrikdraad aan, zowel voor hem als mij niet prettig, ik schrok me rot. Had dat hele draad ook niet gezien en wist niet dat daar schrikdraad stond. Heb echt moeite moeten doen toen om hem te kalmeren en om weer vertrouwen te laten krijgen dat hij niet zomaar overal een schok zou gaan krijgen. Hij was volwassen en ik had hem net een paar maanden bij me, maar fijn was het niet in ieder geval. (en ik liep op het stuk waar de honden wel los mochten buiten het wildgebied, maar stond toen destijds in ieder geval ook stroom op bepaalde stukken langs het wildgebied.

Gevaarlijk zal het niet zijn, maar juist hoe ze die pijnprikkel ervaren en ermee omgaan zou meer mijn angst zijn. Net eigenlijk als natalie aangeeft, het kan echt lastig zijn als ze onverwachts een schok krijgen terwijl ze niets verkeerds doen op dat moment. Ze kunnen dan echt een verkeerde associatie gaan maken.
Jetski
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jetski »

natalie schreef: 30 nov 2020 15:34 Ik weet niet wat het karakter van jouw honden is en hoe ze omgaan met een tik van het stroomdraad, maar wees er alert op dat ze mogelijk de tuin een hele enge plek gaan vinden. Jip, waarvan ik toch dacht dat hij redelijk bombproof was, is eens tijdens een wandeling met mij tegen het schrikdraad aangelopen. Hij durfde daarna minstens twee maanden lang niet meer met mij mee op pad te gaan :ugh: Hij heeft die tik echt geassocieerd met mij en ik kreeg hem met geen mogelijkheid mee de tuin uit. We hebben het vertrouwen heel voorzichtig weer moeten opbouwen. Dat was echt afschuwelijk, ik hoop dat het mijn honden nooit meer overkomt. Nog steeds (jaar later) gaat hij in de ankers als ik met hem die kant op wil wandelen, waar het gebeurd is.
Idd dit.
Ik weet niet of het echt gevaarlijk is voor ze, maar mentaal kan het een hele impact hebben.
Onze vorige hond (border collie) is als pup tegen stroomdraad aangekomen omdat ie de schapen erachter erg interessant vond.
Heeft een tijd geduurd voordat ie weer naar schapen durfde te kijken..
Onze huidige hond tijdens een wandeling met onze zoon. Hij heeft onze zoon hiermee geassocieerd en wilde een tijd niet met hem mee wandelen.
Hij is nu nog steeds bang om langs schapen en/of een schapennet te lopen..
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Ik heb een heel andere ervaring, maar misschien komt dat ook door mijn honden. Vorig jaar is Sis al eens tegen een schapennet in het losloopgebied gelopen, maar dat was maar een klein schokje. Van de zomer tegen schrikdraad voor paarden ofzo (een weiland), en dat was wel een gil waard. Maar ze kwam wel gelijk naar mij toe. Verder ook geen trauma aan overgehouden ofzo, ze loopt er makkelijk nog langs. Wel langs, niet meer tegenaan haha.
Saar is er ook eens tegenaan gelopen (bijna zelfde plek), en die was ook doornat van het zwemmen toen (Sis ook). Maar dat was ook 1 gil, en klaar. Maar die had ook een olifantengeheugen en het is haar nooit meer gebeurd. Ook niet tijdens spel met Miep.
laeken
Zeer actief

Allemaal eens. Maar wat moet ik anders? Verder kunnen ze natuurlijk ook op een wesp trappen en ze weten dat ze niet bij de schapen mogen. Alleen doen ze het stiekem toch. Ik wil dit ook liever niet maar voor de veiligheid van Bas is het ook beter. De schapen maken er gehaktballetjes van en Bas geeft al heel wat kopstoten moeten verduren helaas.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Hier ook stroomdraad, ik heb Lais, Mister en Tisbee er 'kennis' mee laten maken voordat ze los in de achtertuin konden. Ten eerste inderdaad het voltage laag zetten de eerste keer dat de honden kennis gaan maken met de stroom (heb ik niet gedaan, maar ik heb niet van die ukkies). Ten tweede: zorg dat je zelf op afstand bent (liefst zo dat ze je niet zien op moment dat ze met het gaas bezig zijn) en NIETS tegen ze zegt, ook niet per ongeluk omdat je net tegen hen of iemand anders aan het kletsen bent. Dan kun je namelijk inderdaad krijgen dat ze jou met de stroom associëren.

Als ik inschatte dat de hond er niet heel gevoelig voor zou zijn (Mister, die voelde weinig met die dikke vacht) dan zei ik ná de schrik wel 'ach, wat was dat nou, kom maar, wat erg'. Dan bevestig je het nog wat extra. Maar als je niet het risico wil lopen dat ze het zelf 'opblazen' en de tuin niet meer in durven zou ik dat dus niet doen. Gewoon negeren. Net doen alsof je het niet gezien/gemerkt hebt.

Komt goed, gewoon doen :ok: .
laeken
Zeer actief

Komt ook goed. Mijn honden zijn verre van overgevoelig. Collies is toch wat anders. Ik heb ze nooit betrapt op traumatische ervaringen. Dus ik verwacht twee schokken en dan is het klaar.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Daarom joh, twee van die koppige terriërs :F: .
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

laeken schreef: 30 nov 2020 17:32 Komt ook goed. Mijn honden zijn verre van overgevoelig. Collies is toch wat anders. Ik heb ze nooit betrapt op traumatische ervaringen. Dus ik verwacht twee schokken en dan is het klaar.
Haha, nou, ik heb zo'n gevoelige collie, maar ik ben best verbaasd als ik de heftige verhalen hierboven lees. Mijn honden zijn allemaal tijdens een wandeling wel eens tegen schrikdaad gelopen en reageerden wel even geschrokken of verbaasd, maar dat was het ook. Amy schoot twee meter achteruit, herpakte zich en sprong vervolgens met een ruime boog over het schrikdraad heen :schrik: Mila is er op verschillende plekken wel eens tegenaan gelopen en schrikt wel even, maar schudt zich uit en loopt daarna gewoon weer mee, niks aan de hand. Bij Amoz idem.

Zo zie je maar dat het per hond blijkbaar heel erg kan verschillen. Wel goed dus om er rekening mee te houden en vanaf een afstandje op te letten hoe ze reageren als ze er de eerste keer mee in aanraking komen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier tegenover staan schapen midden op de hondenuitlaatplaats om de zoveel maanden omdat daar niet gemaaid kan worden. Ze staan daar dan een week achter een schapennet met stroom. Alle maten honden zijn er weleens ingelopen en behalve flinke schrik en gekrenkt ego geen serieuze schade. Er is weleens navraag gedaan en onderzocht door de gemeente maar t schijnt dus niet schadelijk te zijn voor welk formaat hond dan ook aldus hen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Diem had een keer trek in oostenrijkse biefstuk op vakantie. We moesten voor elke wandeling langs dat weiland en ik was het al vlot zat hem telkens tegen te houden dus heb hem in het draad laten lopen :oeps:
Dat was wel schrikken maar een stuk verderop probeerde hij het gewoon nog een keer voor de zekerheid. Daarna liep hij er, de koeien nadrukkelijk negerend, gewoon normaal langs.
Zelfde bij schapennet. Maar daar was 1x genoeg :engel:

Mies lijkt het te merken als een draad onder spanning staat. Ik merk niks van angst of voorzichtigheid iig maar ze is er nog nooit tegenaan gelopen naar mijn weten en blijft tot paar cm afstand graven of snuffelen.
Afbeelding
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nyckle »

Neen, er overkomt een kleine hond niks als het dier 6000 v krijgt. Mijn kippen ook niet.

Een schaap ziet dat aan de andere kan van het net, het gras groener is en zal zijn kop door het net steken, om bij dat groene gras te komen. De gevolgen heb je ervaren.

Om de honden op het erf te houden, staat er een lint om de tuin. Eerst met stroom. Op een gegeven ogenblik is het kai, kai.
Geen haar op hun lichaam die er maar overdenkt om over het lint te stappen.

Ik zorg er wel voor, dat ik uit de buurt van de hond blijf als ze een schok krijgen. Dieren zijn heel goed in associëren.
Zamunda
Zeer actief

Op zich kun je met een rol ursusgaas prima uit de voeten (ik gebruik het om de appelbomen af te zetten als er appels in hangen), maar je zult dan de zware kwaliteit moeten nemen anders gaat het niet zo lang mee met steeds weer verplaatsen. Vervelende van de zware kwaliteiten is dat de draadafstanden weer net iets groter zijn. Je moet dan ook minimaal een meter hoog nemen anders kunnen Bas en Guus sowieso tussen de onderste draden door. En dan hangt het nog van de volharding van de terriërs af of ze zich erdoor laten tegenhouden want ze kunnen zich er doorheen wurmen als ze echt willen. Amber met haar 11 kilo deed dat in elk geval wel.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Hier ook heel veel schrikdraad in de buurt. Liza heeft al eens een optater gehad van koeien-draad en verder niets (ook geen trauma's) aan overgehouden.
Neem van mij aan dat je met dieren VEEEEEl met omheiningen bezig bent :schrik: :mrgreen: . De geiten hebben hier in totaal 2 hectare land ter beschikking, verdeeld over meerdere parken. Eerst 'alleen' gaas van 1.50 hoog, nu ook nog 2 lagen schrikdraad aan de binnenkant :gvd: .
In jouw geval zou ik schrikdraad spannen voor de schapen en daaromheen dat net voor je hondjes. Terriers zijn best in staat te snappen dat er niets gebeurd als ze maar laag genoeg blijven en dan kunnen ze alsnog naar de schapen. Op die manier blijven alle dieren veilig. Veel werk is het wel ja :engel:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Kells schreef: 30 nov 2020 22:58 Zo een schapennet vind ik eerlijk gezegd helemaal niks. Wij hadden er eentje zonder stroom als omheining voor de honden op campings en de honden zaten daar alleen achter als we zelf buiten zaten. Het risico was te groot dat de honden er mee in de knoop kwamen te zitten. Waarom niet gewoon stevig schapengaas voor de schaapjes?
Mijn tuin van 1000 vierkante meter is volledig omheind met stevig schapengaas op betonpalen. De kleine weide waar ik ze in opsluit soms idem. Maar voor de rest wil ik ze steeds op andere stukken laten grazen. Dus ik zet steeds een stuk van 300 vierkante meter af en daar lopen ze dan. Als dat goed kort is dan verplaats ik ze. Ik wil absoluut niet dat de hele tuin in een mozaiek van hekwerken en poortjes gaat veranderen. Dus ik wil geen vaste hekwerken buiten hun "paddock" en de omheining van de hele tuin. Deze netten kan ik verplaatsen en weghalen in 10 minuten. Dus ik vind het ideaal mits ze onder stroom staan dus. Het heeft trouwens 3 maanden perfect gefunctioneerd zonder stroom.

Mijn hondjes gaan overal in en door. Dus ik kan ze niet bij de schapen weghouden. De tuin is omheind om die reden met schapengaas en onder de grond 30 cm dassengaas en boven de grond ook nog eens dassengaas. Guus en Bas ontsnappen overal uit indien niet stevig en in de grond omheind. Bij de schapen kan ik ze niet weghouden. Ze gaan onder de netten door ondanks haringen in de grond.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Cleva schreef: 30 nov 2020 19:41 Ik zou er niet eens over nadenken of het gevaarlijk is. Hein en Mira hebben allebei weleens een optater gehad van zo'n weideklok en hoewel ze dat natuurlijk heel erg onaangenaam vonden en het ook best diepe indruk maakt (Hein heeft daar een jaar lang met geknepen billen aan de andere kant van het fietspad gelopen) vind ik het niet echt link qua gezondheid. Daar is het
Wat wel een punt was dat voor jullie ook op zou kunnen gaan is dat hij ook de schapen niet meer leuk vond.

Maar waarom maak je niet gewoon een hoger hek rond de hele tuin en een paddock van betongaas voor snachts als je ze niet los wil hebben? Dan kan er toch niets gebeuren?

Overigens maakt de maat van de hond volgens mij niet uit.
Ik wil niet dat ze permanent door de hele tuin lopen. Dan eten ze alles kort en dan kan ik ze nooit meer vers gras aanbieden. Ik wil dat ze een stuk kort en een ander stuk op een ander moment van het seizoen kort gaan eten. Dus na de wilde bloemen bv. Ik gebruik ze echt als tuinmannetjes. Daar wil ik wei. Daar wil ik struiken dus daar mogen ze maar heel even staan en wat snoeien. Daar wil ik hoger gras met bloemen etc. Ik wil dus echt controle over wat ze begrazen en hoeveel. En dat kan ook rond afgezet worden etc. Verder wil ik ze ook niet op het terras of onder de veranda. Ik heb echt die netten nodig om ze onder controle te houden anders staan ze smorgens op het terras te bleren om eten. En Bas is haar leven niet zeker als ze los zijn. Ze trappen met de voorhoeven en ze stoten haar door de hele tuin. Bas moet minimaal veilig aan de andere kant van het hek kunnen zijn omdat ze anders niet meer in de tuin kan. Guus kan ze hebben. Die is snel, slaat ook op de vlucht en indien in een hoek gedreven knalt hij met veel kabaal in hun smoelen en dan stoppen de schapen met hun aanval. Het zijn geen lekkertjes die schapen.... :engel:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zamunda schreef: 30 nov 2020 17:39 Daarom joh, twee van die koppige terriërs :F: .
Alleen Bas is een terrier. Guus is volgens de DNA test een podenco maneto oid met een scheutje pekinees en yorkshire terrier en nog een snufje Duitse herder en dwergpoedel. Ik had hem ook meer terrier gegeven maar nu ik dit weet zie ik het ook minder in hem. Bas is wel minstens 50% terrier. Daar ben ik van overtuigd. Ze heeft ook de bouw en de stevigheid en hardheid.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef: 01 dec 2020 10:38 Je zult wel moeten. Als je tenminste niet weer zo’n schapendebacle wilt meemaken. Topsi is ook weleens tegen schrikdraad aangelopen en wilde daarna een jaar niet meer op die weide komen. Daarna weer wel maar altijd met een oog op dat draad. Ze gaf dus inderdaad dat draad ‘de schuld’.
Ik zou dat schrikdraad aanleggen met dan aan de kant van de honden een roodwit lint. Dat kennen ze niet dus dat kunnen ze de schuld geven. Onder gestreept lint door is een bats voor je bek. Een beetje slimme hond gebeurt dat maar één keer.
Ik hoop dat mijn honden de tuin niet gaan mijden want ze zijn er zo dol op. Ik ga gewoon even iets doen met laag voltage en een periode van wennen voor de honden. Pas als ik zeker ben dat ze de draad vermijden zal ik de schapenklets voltages erop zetten. Ook dat zal even schrikken zijn voor de schapen. Ik heb inderdaad geen keuze. :(:
Afbeelding
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Mijn kleintjes waren stuk slimmer dan mijn grote , die liepen er niet tegen aan, mijn beide grotere mannen hebben beide weleens optater gehad. Deden ze niet weer. Ik heb ook stroomdraad om tuin ivm graven en dat gaat prima.
Groetjes Heidi
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”