Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ondersteuning bij angst voor vuurwerk?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Ondersteuning bij angst voor vuurwerk?

Ongelezen bericht door HillieS »

Jamie is ruim 10, en met vuurwerk is het jaren lang probleemloos gegaan. Het boeide hem totaal niet.
Vanaf zijn 7de vond hij vuurwerk minder leuk, maar nog zeker geen angst, toen hij 8 was werd het nog wat minder, voornamelijk 2 over 12 zeg maar.
Afgelopen jaarwisseling was hij echt angstig. We woonden toen nog in een vrij drukke plaats qua vuurwerk, vanaf eind oktober/begin november altijd al wel regelmatig een aantal knallen. Tijdens de avond rondjes schrok hij steeds meer van de knallen, maar herstelde goed. Weer terug binnen was hij weer relaxed. Tot de jaarwisseling. Ik had een snuffelmat voor de beide honden gemaakt, en die legde ik iets voor 12 neer.

Afbeelding
Groot succes.

Tot het vuurwerk losbarstte. In onze straat werd er ook veel afgestoken, en Jamie stopte met eten en snuffelen (Yara had amper door dat er geknald werd, want eten :mrgreen: )
En hij verstijfde. Ik heb hem maar bij me op schoot genomen, en hij zat trillend met een snel kloppend hart bij me op schoot.

Nu is er voor dit jaar natuurlijk een vuurwerkverbod, èn wonen we inmiddels in een andere plaats, dus ik heb nog geen idee hoe het dit jaar zal gaan. Of er hier in de buurt überhaupt iets afgestoken wordt.
Maar ik wil eigenlijk iets achter de hand hebben mocht het nodig zijn.
Iemand tips?
Dus bij voorkeur iets wat vrij makkelijk werkt.
Afbeelding
jenn90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Ondersteuning bij angst voor vuurwerk?

Ongelezen bericht door jenn90 »

Ik heb een olie gekocht (mocht je interesse hebben zet ik de link wel in deze post :-)) en die smeer je in eerste instantie op poten kop als hij rustig is en dan kan je als hij stres heeft van knallen gelijk op rollen en dat haalt zeker bij onze hond de scherpe kantjes eraf wordt vrij snel weer chill voor echt vuurwerkbommen is het geen wondermiddel maar hij wordt nu wel een heel stuk rustiger en sneller rustiger ook
Afbeelding
HillieS
Zeer actief

Ik ben wel benieuwd naar de link
Afbeelding
jenn90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jenn90 »

HillieS schreef: 21 nov 2020 22:56 Ik ben wel benieuwd naar de link
https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... ngst-hond/

Kost wel wat maar het is bij onze hond iedere euro meer dan waard we gaan voor dit jaar weer een nieuw flesje bestellen
Afbeelding
HillieS
Zeer actief

Cleva schreef: 21 nov 2020 23:34 Het klinkt te simpel maar flink de radio aanzetten werkt toch het beste.
En verder lekker dagelijks naar het bos of de polder in.

Het gaat altijd om wat je wel doet.
Niet de radio maar de tv stond goed hard, dat is nu 9ok weer het plan.
Maar dank je voor de tip!
HillieS
Zeer actief

Zinodo schreef: 22 nov 2020 08:01 Aminocalm. Het is een supplement met aminozuren en magnesium, het is geen versuffende drug maar het haalt heel goed de scherpe randjes van angst af. Een dikke aanrader!
Moet je dat al van te voren geven of werkt het snel?
HillieS
Zeer actief

Ik ga er eens over lezen, dank je!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco werd juist onrustiger van de aminocalm en heeft juist veel baat (qua stress loslaten) met activelife. Eerst een paar maanden dagelijks gegeven, nu al een paar maanden niet. Behalve toen hij een paar echt spannende ontmoetingen op rij had en weer blafferiger werd. Toen weer twee dagen gegeven en toen was hij weer z'n nieuwe normaal (dus snel de stress loslaten, goed bereikbaar blijven etc)
HillieS
Zeer actief

Het ging afgelopen jaarwisseling dus redelijk goed tot het echt losbarstte, hij bevroor/verstijfde gewoon. Het was dus niet hysterisch doen en wegduiken ofzo, maar echt niet weten wat te doen. Dus vandaar dat ik liever iets heb dat ik niet al weken van te voren moet geven, juist omdat er dit jaar een totaal vuurwerkverbod is. Geen idee wat er hier aan gedaan wordt. Gisteren met die protesten was er alleen in de verte een paar minuten iets te horen, toen ik de tv zacht zette kon ik het net horen zeg maar. Dus wie weet leeft het hier helemaal niet zo.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Hier 1 keer alprazolam gebruikt, bij Laicka was het wel een succes, Fix haar angst ging er dwars doorheen ondanks dat we de dosering hebben verhoogd (in overleg met de DA).
Vorig jaar ben ik voor het eerst wezen "schuilen", 23:30 in de auto naar een afgelegen plek gereden en om 01:00 weer terug naar huis, dat was echt super! Leuk is natuurlijk anders maar 't was voor Fix de beste optie.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Hier werkt echt alleen de tv in de slaapkamer aan de gordijnen dicht en dit jaar hopelijk dat ze zich een beetje aan het verbod houden
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb nog steeds het meeste succes met counter conditioning.
De zak met lekkers staat al op tafel voor de herrie losbarst en als het dan begint heb ik twee hondjes zie zeer gespannen naar die zak gaan zitten kijken LOL
Geen tijd voor angst.
Ze kijken het lekkers uit mijn handen.

https://hondenforum.nl/plaza/viewtopic. ... g#p6426652
HillieS
Zeer actief

ranetje schreef: 23 nov 2020 20:14 Ik heb nog steeds het meeste succes met counter conditioning.
De zak met lekkers staat al op tafel voor de herrie losbarst en als het dan begint heb ik twee hondjes zie zeer gespannen naar die zak gaan zitten kijken LOL
Geen tijd voor angst.

https://hondenforum.nl/plaza/viewtopic. ... g#p6426652
Dat zou werken als hij op dat moment eten aanpakt. Maar hij eet dus niets meer (ook niet uit mijn hand) op dat moment. De snuffelmat zat vol lekkers dat hij echt erg lekker vind.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hier ook een erg bange hond en vorig jaar heb Adaptil gegeven: tabletjes een week van te voren en daarnaast ook de Adaptil voor in het stopcontact.
Het leek beter te gaan dat het jaar ervoor totdat de 'hel' losbarstte om 0.00 uur en toen was er totale paniek. In een reflex heb ik toen een plaid over
haar heen gegooid en haar oren dichtgehouden (ze kon niets zien ook door de plaid) en stevig vastgehouden. Hierdoor kalmeerde ze.
Mijn hond neemt ook absoluut geen eten aan, dus counter conditionering helaas niet mogelijk (met andere zaken wel veel succes hiermee geboekt overigens).

Dit jaar wordt hier al zoveel geknald, dat ze 's avonds al niet meer naar buiten gaat. Laatste ronde is dus eind van de middag sinds 17 november (te idioot
voor woorden :devil: ), maar tot nu toe wil ze gelukkig eind van de avond nog wel even de tuin in voor een plas.
Zo moet het dan maar.

Maar goed, ik ga dus weer voor de Adaptil pilletjes en het stopcontact en maar zien hoe het gaat.
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies

Ongelezen bericht door Wildflower »

Wat een drama is het toch elk jaar. :ugh:
Sinds een paar jaar krijgen mijn honden vanaf de kerst tot 2 januari alprazolam.
Daardoor is de angst niet weg maar de scherpe randjes wel.
Alprazolam mag alleen niet meer voorgeschreven worden door dierenartsen dus lastig om eraan te komen.
Hilly45 was zo lief om vorig jaar de Alprazolam van Sam te geven en iemand anders van het forum gaf de tip om het bij de huisarts te bestellen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Wildflower schreef:Wat een drama is het toch elk jaar. :ugh:
Sinds een paar jaar krijgen mijn honden vanaf de kerst tot 2 januari alprazolam.
Daardoor is de angst niet weg maar de scherpe randjes wel.
Alprazolam mag alleen niet meer voorgeschreven worden door dierenartsen dus lastig om eraan te komen.
Hilly45 was zo lief om vorig jaar de Alprazolam van Sam te geven en iemand anders van het forum gaf de tip om het bij de huisarts te bestellen.
Heb begrepen dat het dit jaar wel weer mag vanwege de leveringsproblemen van pexion
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Nee hoor, wettelijk moet je eerst Sileo voorschrijven of diazepam (multipam). En als er netjes gedocumenteerd is dat dat bij het betreffende individu niet werkt óf om een andere, valide reden geen optie is, dan mag alprazolam.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Omdat het niet geregistreerd is voor gebruik bij dieren. Sileo en Pexion wel dus moet dat eerst geprobeerd worden.
Ik begreep vorig jaar dat er serieus op gecontroleerd wordt en dat er aardige boetes voor gegeven worden aan dierenartsen.
kipo
Zeer actief

Rebble schreef:Omdat het niet geregistreerd is voor gebruik bij dieren. Sileo en Pexion wel dus moet dat eerst geprobeerd worden.
Ik begreep vorig jaar dat er serieus op gecontroleerd wordt en dat er aardige boetes voor gegeven worden aan dierenartsen.
Dat dus. En dat komt uit de 'regeling diergeneesmiddelen'.

Wildflower
Zeer actief

Rebble schreef: 24 nov 2020 07:17 Omdat het niet geregistreerd is voor gebruik bij dieren. Sileo en Pexion wel dus moet dat eerst geprobeerd worden.
Dit vertelde mijn dierenarts mij ook.
ranetje
Zeer actief

kipo schreef: 24 nov 2020 08:53
Rebble schreef:Omdat het niet geregistreerd is voor gebruik bij dieren. Sileo en Pexion wel dus moet dat eerst geprobeerd worden.
Is dat een afspraak met de farmaceutische industrie of zo?
ranetje
Zeer actief

HillieS schreef: 23 nov 2020 21:33
ranetje schreef: 23 nov 2020 20:14 Ik heb nog steeds het meeste succes met counter conditioning.
Geen tijd voor angst.

viewtopic.php?f=33&t=271188&p=6426652&h ... g#p6426652
Dat zou werken als hij op dat moment eten aanpakt. Maar hij eet dus niets meer (ook niet uit mijn hand) op dat moment. De snuffelmat zat vol lekkers dat hij echt erg lekker vind.
Ik kan me herinneren dat een van de forummers toen precies het zelfde schreef.
Toch heeft ze het geprobeerd na enige tijd verzet bij zichzelf.
De foto's leverden het bewijs van een rustig slapende hond.
Misschien best leuk om dat topic nog eens door te lezen.
kipo
Zeer actief

ranetje schreef:
De regeling diergeneesmiddelen is een wet. Onderdeel, neem ik aan, van de wet op de uitoefening van diergeneeskunde, of van de geneesmiddelenwetten.
Ik ben er niet bij betrokken geweest toen ze gemaakt werden :tongue: dus wiens vinger in welke pap zit, weet ik niet.

ranetje
Zeer actief

kipo schreef: 24 nov 2020 14:23
ranetje schreef:
De regeling diergeneesmiddelen is een wet. Onderdeel, neem ik aan, van de wet op de uitoefening van diergeneeskunde, of van de geneesmiddelenwetten.
Ik ben er niet bij betrokken geweest toen ze gemaakt werden :tongue: dus wiens vinger in welke pap zit, weet ik niet.
:ok:
Ik vraag het omdat bij epilepsie de oorspronkelijke phenobarbital niet meer mag worden gegeven sinds er fenoral is (is het zelfde maar speciaal bedoeld voor honden)
Voor de bazen een flinke aderlating
HillieS
Zeer actief

Ik neem alle genoemde opties mee en kijk wat een manier is die bij ons (lijkt) te passen. Dank jullie!
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Bij sommige schijnt advocaat te helpen, alleen Blacky lust dat graag maar hij lijkt wel actiever dan en angstig, krijgt hij mooi niet meerAfbeelding
Afbeelding
HillieS
Zeer actief

twinkeltje schreef: 27 nov 2020 16:23 Bij sommige schijnt advocaat te helpen, alleen Blacky lust dat graag maar hij lijkt wel actiever dan en angstig, krijgt hij mooi niet meerAfbeelding
Oh ja, das ook een goeie. Dat lusten we allemaal wel :engel:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik heb begrepen dat Pexion nergens meer leverbaar is. Wat doen de klinieken nu met honden met vuurwerkangst dan? Het is hier al sinds oktober elke dag raak. Enorme knallen. En ik hoor dat dat op veel plaatsen zo is.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Wildflower
Zeer actief

sirene schreef: 25 dec 2020 19:54 Ik heb begrepen dat Pexion nergens meer leverbaar is. Wat doen de klinieken nu met honden met vuurwerkangst dan? Het is hier al sinds oktober elke dag raak. Enorme knallen. En ik hoor dat dat op veel plaatsen zo is.
Het is echt verschrikkelijk voor de dieren :ugh:
Mijn huisarts was zo lief om mij een doosje alprazolam mee te geven voor de honden omdat het niet meer verkrijgbaar is bij de DA.
kipo
Zeer actief

Sileo of multipam, dat laatste bevat diazepam, jammer genoeg werkt dat op zich wel wat angstremmend, maar veel sterker sederend dan alprazolam.

Gunstige aan het gebrek aan pexion is wel dat alprazolam weer wat bereikbaarder wordt via de cascade-regeling.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”