Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

iets rustgevends?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

NoaVinny
Actief
Mijn ras(sen): Kruising jackrussel, Black/Tan
Aantal honden: 2

iets rustgevends?

Ongelezen bericht door NoaVinny »

Mijn hond is bijna 16. Hij is wel al een beetje aan het dementeren, maar verder fysiek heel gezond.
De andere hond is 14 maar heeft vrijwel geen problemen.
Ik heb nu een groot probleem met mijn buren gekregen omdat hij al heel vroeg in de ochtend gaat blaffen. Normaal sliep hij gewoon de hele nacht door, maar sinds kort verschuift dat moment waarop hij wakker wordt.
Ik zat te denken om hem iets rustgevends te geven zodat hij weer wat meer terug in het slaap ritme kan komen. Ik zie dingen als valeriaan en zelfs van die banden die een soort feromonen afgeven.
Heeft iemand ervaring met zo'n situatie of weet iemand een tip wat betreft iets rustgevends of iets anders.
Ik heb nu een babyfoon die een signaal doorgeeft als ze blaffen, ik ben slechthorend en hoor snachts niets. Dus ik kan pas ingrijpen als hij even flink heeft geblaft omdat dan pas de babyfoon aan slaat.
Ik probeer echt alles te doen om de overlast van de honden voor mijn buren (ik heb drie woningen boven en naast me. Zijn duplex woningen en heel erg gehorig.

Gr Marieke
Afbeelding
NoaVinny
Actief

Re: iets rustgevends?

Tamara81 schreef:Kun je hem niet mee naar de slaapkamer of in bed nemen? Dan kun je eerder ingrijpen en dan word je misschien zelf ook wakker wanneer hij wakker wordt door zijn bewegingen. Als je hem bij je hebt dan kun je hem ook makkelijk kalmeren.

Daar zat ik ook al aan te denken. Maar daar is het heel donker en dan ben ik bang dat hij van het bed af springt. Ik heb een heel hoog bed. Maar misschien is het wel te proberen ja.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Er is ook nog een middel, clomicalm (of anders selgian) als hij aan het dementeren is.
Net als bij mensen kunnen honden ook een vorm van dementie tonen als ze blaasontsteking hebben.
Ik zou dat laten onderzoeken en met de DA overleggen of medicatie kan helpen.

En als het kan, voorlopig in ieder geval, even bij je op de slaapkamer :ok:

Lees dit ook maar even.
Sterkte.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
NoaVinny
Actief

ranetje schreef:Er is ook nog een middel, clomicalm (of anders selgian) als hij aan het dementeren is.
Net als bij mensen kunnen honden ook een vorm van dementie tonen als ze blaasontsteking hebben.
Ik zou dat laten onderzoeken en met de DA overleggen of medicatie kan helpen.

En als het kan, voorlopig in ieder geval, even bij je op de slaapkamer :ok:

Lees dit ook maar even.
Sterkte.

Normaal gesproken zou ik zeker naar de DA gaan. Maar hij is bijna 16 en alle symptomen wijzen op dementie. Hij eet en drinkt goed en plast ook gewoon. Hij is niet extreem verward ofzo. Maar je merkt gewoon dat hij soms niet meer weet wat ie aan het doen was. Dan leg ik hem in de mand of op de bank, dan blijft ie precies zo liggen als ik hem achter liet en ineens staat ie op en gaat ergens naar zitten staren. Maar hij rent nog altijd als hij er zin in heeft en verder veel luieren en eten. Soms als hij de situatie niet meer snapt dan plast ie ineens. Dat soort dingen allemaal.
Ik ga in ieder geval proberen hoe het gaat als ik ze bij me op de slaapkamer neem. Daar is het donkerder en dan ben ik in de buurt. Maar hopelijk raakt hij niet gedesorienteerd omdat het niet zijn vaste slaap plekje is.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Dap (adaptil) stekker of bandje misschien nog een optie
NoaVinny
Actief

S@ndr@ schreef:Dap (adaptil) stekker of bandje misschien nog een optie

Ja, ik denk het wel. Maar eerst ga ik ze op mijn kamer nemen. En als dat niet werkt probeer ik zo'n bandje
Afbeelding
NoaVinny
Actief

Boutje schreef:Mandje of dekentje naast je bed, als hij onrustig is even je arm buitenboord voor een aaitje, net als met een pup.
Hopelijk voelt hij zich dan meer vertrouwd en gesteund.

Dat ga ik doen. Maar dan moet het in mijn bed. Ik hoor namelijk niets 's nachts. Dus merk als hij op de grond ligt niet dat ie gaat lopen of onrustig wordt. Maar ik heb een erg hoog bed, en ben bang dat hij er dan vanaf valt.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

AminoCalm heeft bij mijn (vrij jonge wel) demente hond het meeste effect gehad.
Al denk ik dat op de slaapkamer mogen inderdaad al heel wat rust in zijn kopje kan brengen.
tibbie
Actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tibbie »

Heb goede ervaring met Tranquil (heette vroeger Rust) van Puur. Is net zo iets als Aminocalm, dat Saskia hierboven noemde. Qi is nog jong en zeker niet dementerend met is vooral in de zomerperiode vaker onrustig in de nacht/vroege ochtend. Dit poeder is is rustgevend, kalmerend en zeker niet versuffend.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
NoaVinny
Actief

Heavy schreef:De hond is 16 jaar :wink:

Ziet waarschijnlijk minder en hoort waarschijnlijk minder. Regelmaat en structuur is wel heel belangrijk en een houvast . Ik zou een mandje naast bed zetten en als je bang bent dat hij onrustig wordt en je het niet hoort kan je misschien een hekje om de mand heen zetten

Of een lampje aanlaten beneden maar ik denk dat hij gewoon wakker wordt en jou roept.
Moet hij dan meteen plassen of poepen? Anders kan je nog proberen hem wat later op de avond een keer extra uit te laten of wat eten te geven

Ja, regelmaat is heel belangrijk. Ze slapen in de keuken, ik woon gelijkvloers en heel klein. Mijn kamer is naast de keuken.
Ik heb ze vannacht bij e op de kamer genomen. Naast mij in bed. Met hun eigen deken etc etc. Ik had hem wel snachts valeriaan gegeven. en ik heb die adaptil halsband rustgevend geprobeerd. Of dat helpt of de valeriaan of dat het donkerder is, ik weet het niet. Maar hij heeft het ruim anderhalf uur langer uitgehouden zonder blaffen.
Dus ik ga een plekje op de slaapkamer creëren.
Ik denk dat die halsband uiteindelijk niet had gehoeven.

Ik zelf slaap wel lichter daardoor. Maar dat zal ook even moeten wennen hahaha, anders doe ik zelf de halsband wel een nachtje om hahaha....
Afbeelding
NoaVinny
Actief

[quote="Heavy"]De hond is 16 jaar :wink:

Ziet waarschijnlijk minder en hoort waarschijnlijk minder.

Ja soms kom ik binnen en sta vlak naast hem en nog hort hij het niet. Of hij draait zich om en stoot ergens tegen aan.
Maar dat hoort er bij. Hij kan overigens nog heerlijk rennen als hij buiten is. Daar geniet hij echt van.
Afbeelding
NoaVinny
Actief

Cleva schreef:CBD. Werkt verrassend vaak goed om net even het randje stress eraf te halen.
En dan kun je daarna met duidelijkheid en routine een sfeer creëren.

Gewoon echt overnieuw beginnen. De boel anders inrichten en dan starten met slapen zonder zorgen. Daar bouwen we de rest omheen.

Kan natuurlijk niet maar dat is wel de manier. Probeer je eigen variant op een meerzijdige aanpak die in je dagelijks leven gaat passen te bedenken.

Bedenk wat het voor jou betekent om nieuwe afspraken te maken. Hoe dat er in tijd, plaats en reden uitziet.

De beste manier om daaraan te beginnen is naar je dagritme kijken en bepalen of je hond daar zijn eigen plaats in heeft. En dan niet valsspelen.
We gaan het ook hebben over tijd maar dat is niet dit hoofdstuk.

En hond die tevreden alleen thuis is is twee dingen:
- tevreden met wat er die dag al gebeurd is. Voldaan, gevoed en begrepen.
- weet wat er voor en na het alleen zijn gebeurt. Baas gaat weg op een inzichtelijke manier en komt terug op een voorspelbare manier. Zonder hysterische taferelen bij de deur.

Daar moet het mee lukken. Het zou me verbazen als het niet lukt.

Ze zijn inderdaad gewend aan het ritme nu. Alleen voor de nacht moet ik het gaan veranderen. Gelukkig pakken ze beide het vrij snel op. En inderdaad, regelmaat geeft de gewoonte. Vannacht is het in ieder geval wel gelukt. Nu moet ik er nog aan wennen :-)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”