Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond leren los lopen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Aantal honden: 2

Hond leren los lopen

Ongelezen bericht door astrid »

Nu heb ik al jaren honden, waaronder een aantal herplaatsers zaten die we prima nieuwe dingen aan konden leren. Maar nu hebben we Bram, sinds vorig jaar Juni. Bram is een Griekse herplaatser van een jaar of 6 en een schat van een hond. Lief voor mens en dier, alle dieren die we zelf hebben (schapen,kippen,konijnen) gaat hij heel voorzichtig mee om.

Bram is dol op wandelen. Hij kan alleen niet loslopen want dan is hij weg. Echt weg. En ik weet niet hoe ik het op moet lossen. Niet dat hij perse los moet lopen van me, want ik heb niet de indruk dat hij het aan de riem zo erg vind, maar het lijkt me gewoon zo lekker voor hem, even lopen zonder dat er iemand achter hem aanhobbelt die hem vast houd.

Bram geeft niks om voer of snoepjes, speelgoed kijkt hij ook niet naar om. Als wij proberen met hem te spelen dan weet hij niet goed wat te doen, dan gaat hij alleen maar heel hard rondjes rennen in de tuin en vervolgens gaten graven :mrgreen:

Hij leeft gewoon zijn leventje volledig op zichzelf, altijd buiten want dat wil hij graag. Alleen snachts is hij binnen. Als het slecht weer is ook, maar dan ligt hij altijd bij de voordeur, nooit bij ons.

Allemaal prima, wij zijn gek op hem, alleen dat loslopen, zou dat nog aan te leren zijn? Ik heb echt geen idee meer wat ik nog kan proberen.

We hebben nog een Griekse herplaatser, die hebben we 3 maanden na Bram opgehaald. Mina, ongeveer 10 jaar oud. Die speelt ook niet, maar ligt hele dagen als een prinsesje op de bank gelukkig te wezen, of op schoot. Die komt weinig buiten want die wil dat niet. Die kan wel los lopen, maar dan wel aan je enkels geplakt, dat is weer het andere uiterste.
S@ndr@
Zeer actief

Re: Hond leren los lopen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik denk echt dat sommige honden het gewoon nooit leren.. iedere hond heeft basis eigenschappen en dat weglopen is er waarschijnlijk een die bij jou hond hoort.. ik voel met je mee, ik heb er ook een en die is nog niet eens een doorgewinterde, alleen het kan zomaar zijn dat ze de wereld om zich heen vergeet en gaat.. en die zit dus ook altijd vast- hetzij lange lijn, het zij flex
astrid
Zeer actief

Bram loopt ook aan de flex, dus enigszins vrijheid heeft hij wel voor zover je 8 meter vrijheid kan noemen.
Bram lijkt qua uiterlijk wel w
enigzins op de meest rechtse hond in je onderschrift. Qua bouw dan. Bram is langharig en zwarte stippen op zijn witte poten,buik en borst.

Er schijnt iets van berghond in te zitten, maar dat is maar van horen zeggen.
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje

Ongelezen bericht door annnie »

Als ik je beschrijving van zijn karakter lees zou ik er niet aan durven beginnen. Dat onzichtbare draadje tussen mens en hond lijkt niet te bestaan. Misschien kun je dat nog creëren? Dus eerst toch een betere band opbouwen door samen dingen te doen en als je het gevoel hebt dat dat er is op een omheind veld eens gaan oefenen.

Maar dat zelfstandige zit er misschien gewoon in , zo'n ramp is de flex natuurlijk ook niet. Ook dan kun je op avontuur. Je kunt hem ook eens de wandelroute laten bepalen. Dan draai je de rollen om
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat je hond altijd los van mensen geleefd heeft. Dus die heeft dat aanhankelijke kleffe niet in zich. Niet erg. Gewoon accepteren dat hij niet los kan is mijn idee. Die hond zal steeds weer zijn eigen pad gaan dus daar is denk ik weinig winst aan te behalen.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Op dit punt lijkt me meten loslopen nauwelijks reëel. Je zou wel eens naar een groot omheind gebied kunnen gaan.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

astrid schreef:Bram loopt ook aan de flex, dus enigszins vrijheid heeft hij wel voor zover je 8 meter vrijheid kan noemen.
Bram lijkt qua uiterlijk wel w
enigzins op de meest rechtse hond in je onderschrift. Qua bouw dan. Bram is langharig en zwarte stippen op zijn witte poten,buik en borst.

Er schijnt iets van berghond in te zitten, maar dat is maar van horen zeggen.
als er berg hond inzit of mastin espagnole in mijn geval dan kan het zomaar zo zijn dat het onbegonnen werk is en zij is inderdaad de hond die altijd vast zit, gewoon omdat betrouwbaar hier komen er niet inzit nu niet en ik denk nooit :cool2:
astrid
Zeer actief

annnie schreef:Als ik je beschrijving van zijn karakter lees zou ik er niet aan durven beginnen. Dat onzichtbare draadje tussen mens en hond lijkt niet te bestaan. Misschien kun je dat nog creëren? Dus eerst toch een betere band opbouwen door samen dingen te doen en als je het gevoel hebt dat dat er is op een omheind veld eens gaan oefenen.

Maar dat zelfstandige zit er misschien gewoon in , zo'n ramp is de flex natuurlijk ook niet. Ook dan kun je op avontuur. Je kunt hem ook eens de wandelroute laten bepalen. Dan draai je de rollen om
Dat doe ik ook weleens hoor, alleen dwars door de struiken gaat me te ver :mrgreen:

We hebben het geaccepteerd hoor, dat hij nooit los zal kunnen, hij is verder superlief. En we hebben een tuin van ruim 2000 vierkante meter, dus alle ruimte om een rondje te rennen als hij daar behoefte toe voelt.

Beetje jammer dat hij gewoon iedereen door laat lopen, een waker is het niet. Niet dat dat nou perse moet, maar soms is het weleens handig om te weten dat er iemand aankomt.
Pas geleden stond er ineens iemand achter me in de tuin en Bram daar zo weer achter van, ja ik ben maar even meegelopen :19:
Rebble
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Rebble »

Charlie kan het ook niet, loslopen. Niet zonder er 100% bovenop te zitten en dat kan ik niet. Char gaat aan de wandel helemaal in haar eigen bubbel, kijkt niet meer op of om en reageert totaal niet als je haar roept. Zij lijkt ook totaal geen probleem te hebben met het aan de riem te zitten. Zolang ze aangelijnd is luistert ze perfect. Ik heb het geaccepteerd maar vind het wel jammer.

Zoals ik al in je andere topic zei lijken ze op elkaar. Bij Char vermoed ik dat er Griekse herder in zit en ja, dat zijn zelfstandige kuddebewakers. Wel fijn want ik schuif het mooi daarop af ipv op mijn eigen onkunde
Afbeelding
astrid
Zeer actief

Rebble schreef:Charlie kan het ook niet, loslopen. Niet zonder er 100% bovenop te zitten en dat kan ik niet. Char gaat aan de wandel helemaal in haar eigen bubbel, kijkt niet meer op of om en reageert totaal niet als je haar roept. Zij lijkt ook totaal geen probleem te hebben met het aan de riem te zitten. Zolang ze aangelijnd is luistert ze perfect. Ik heb het geaccepteerd maar vind het wel jammer.

Zoals ik al in je andere topic zei lijken ze op elkaar. Bij Char vermoed ik dat er Griekse herder in zit en ja, dat zijn zelfstandige kuddebewakers. Wel fijn want ik schuif het mooi daarop af ipv op mijn eigen onkunde Afbeelding
Precies :mrgreen:

Het frustreerde me wel hoor in het begin, ik had altijd goed luisterende honden. Maar inmiddels ben ik er wel achter dat dat meer aan de honden lag dan aan mijn eigen opvoedskills :mrgreen:

Nu we hem iets meer dan een jaar hebben vind ik het prima dat hij zijn eigen gang gaat, hij heeft het blijkbaar altijd zo gedaan.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Zinodo schreef:Berghonden en kudde bewakers zijn vaak zelfstandig qua karakter, dat is voor hun oorspronkelijke functie heel nuttig. Maar ja, als huishond niet altijd even handig, al helemaal als de hond in kwestie ook lang genoeg zonder (veel) menselijk contact heeft geleefd, dat wordt dan alleen versterkt lijkt mij. Ik denk dat de kans groot is dat loslopen nooit echt een succes zal worden, maar je kan wel proberen te werken met een lange lijn (10m, 20m zelfs 30m bestaat, kijk maar naar biothane lijnen) en eventueel kun je het ook als sleeplijn gebruiken, als hij dan zijn eigen kant op gaat kun je de lijn zo weer oppakken.

Ik herken dat niet spelen met speelgoed ook in een van mijn honden. Ze kan uitstekend spelen met andere honden maar niet met mensen en niet met speelgoed. Ze heeft wel haar hebbedingetjes en ze wil graag de speelgoed uit elkaar plukken maar echt spelen met speelgoed doet ze nooit. Nooit geleerd denk ik :19:
Ik denk dat je het zelfstandige van de berghonden verkeerd begrijpt. Berghonden en kuddebewakers kunnen zelfstandig beslissingen nemen. Ze hoeven bijvoorbeeld niet aangespoord te worden om te blaffen, waken, te verdedigen e.d..
Een kuddebewaker die zelfstandig de hort op gaat en de kudde verlaat is natuurlijk niet de bedoeling. Aan zo'n flierefluiter heeft de schapenboer niet veel. Het zijn honden met een groot verantwoordelijkheidsgevoel en het liefst zijn ze gewoon in de buurt van alles waar ze veel om geven. Je ziet ook nooit schapenherders lopen met honden aan de lijn. Mijn ervaring met mijn Tatra's is dan ook dat ze best wel eens hun ruimte nemen maar nooit ver bij me vandaan gingen. Het grootste deel van de Tatra's die ik ken, zijn juist geen weglopers.

Mijn andere hondje Pepe kan ook niet los. Nou ja, hij kan het wel maar ik vertrouw hem niet. Een auto die hij honderden meters ver hoort, vogels die over vliegen, een grasmaaier ergens in een tuin, lekkere luchtjes, wild en andere honden zijn allemaal zaken om rekening mee te houden en aanleidingen om er achteraan of naar toe te gaan. Jammer voor hem maar hij blijft gewoon aan de flex. Thuis is genoeg ruimte om te rennen.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Zinodo schreef:
Wilma schreef:
Zinodo schreef:Berghonden en kudde bewakers zijn vaak zelfstandig qua karakter, dat is voor hun oorspronkelijke functie heel nuttig. Maar ja, als huishond niet altijd even handig, al helemaal als de hond in kwestie ook lang genoeg zonder (veel) menselijk contact heeft geleefd, dat wordt dan alleen versterkt lijkt mij. Ik denk dat de kans groot is dat loslopen nooit echt een succes zal worden, maar je kan wel proberen te werken met een lange lijn (10m, 20m zelfs 30m bestaat, kijk maar naar biothane lijnen) en eventueel kun je het ook als sleeplijn gebruiken, als hij dan zijn eigen kant op gaat kun je de lijn zo weer oppakken.

Ik herken dat niet spelen met speelgoed ook in een van mijn honden. Ze kan uitstekend spelen met andere honden maar niet met mensen en niet met speelgoed. Ze heeft wel haar hebbedingetjes en ze wil graag de speelgoed uit elkaar plukken maar echt spelen met speelgoed doet ze nooit. Nooit geleerd denk ik :19:
Ik denk dat je het zelfstandige van de berghonden verkeerd begrijpt. Berghonden en kuddebewakers kunnen zelfstandig beslissingen nemen. Ze hoeven bijvoorbeeld niet aangespoord te worden om te blaffen, waken, te verdedigen e.d..
Een kuddebewaker die zelfstandig de hort op gaat en de kudde verlaat is natuurlijk niet de bedoeling. Aan zo'n flierefluiter heeft de schapenboer niet veel. Het zijn honden met een groot verantwoordelijkheidsgevoel en het liefst zijn ze gewoon in de buurt van alles waar ze veel om geven. Je ziet ook nooit schapenherders lopen met honden aan de lijn. Mijn ervaring met mijn Tatra's is dan ook dat ze best wel eens hun ruimte nemen maar nooit ver bij me vandaan gingen. Het grootste deel van de Tatra's die ik ken, zijn juist geen weglopers.

Mijn andere hondje Pepe kan ook niet los. Nou ja, hij kan het wel maar ik vertrouw hem niet. Een auto die hij honderden meters ver hoort, vogels die over vliegen, een grasmaaier ergens in een tuin, lekkere luchtjes, wild en andere honden zijn allemaal zaken om rekening mee te houden en aanleidingen om er achteraan of naar toe te gaan. Jammer voor hem maar hij blijft gewoon aan de flex. Thuis is genoeg ruimte om te rennen.
Maar ziet een kuddebewaker zijn mensen als zijn kudde bij gebrek aan een echte kudde?
De hond die als huishond opgegroeid is, heeft geen flauw idee wat een echte kudde is. Ze hechten zich aan de mensen en/of dieren waar ze mee opgroeien of samenleven en daar voelen ze zich verantwoordelijk voor en die nemen ze in bescherming.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
astrid
Zeer actief

Hoe Bram in Griekenland geleefd heeft weet niemand. Hij is vastgebonden gevonden aan een boom. Dus waarschijnlijk wel een baas gehad, maar de omstandigheden waarin hij geleefd heeft zullen we nooit weten.

Hij is niet bang van mensen, vind iedereen even aardig dus ik denk niet dat ze heel slecht voor hem zijn geweest. Maar dat is wat ik vermoed, of dat echt zo is, geen idee.

Onze Mina komt van het vluchtelingenkamp van Lesbos, die heeft wel even tijd nodig om iemand te vertrouwen. Die zal wel wat meegemaakt hebben.
astrid
Zeer actief

Re: Hond leren los lop

Cleva schreef:
astrid schreef: Allemaal prima, wij zijn gek op hem, alleen dat loslopen, zou dat nog aan te leren zijn? Ik heb echt geen idee meer wat ik nog kan proberen.
Het is natuurlijk niet echt weg want hij is ergens. Dat dat buiten zicht is is heel erg vervelend maar hij is wel gewoon ergens iets aan het doen. Voor je kunt bepalen hoe je ermee omgaat moet je weten waarom hij wegloopt.

Helemaal weg krijg je het niet. Dat is een utopie. Maar je kunt wel vooruitgang boeken.
De vooruitgang is dat hij nadat hij mij omver getrokken had en ik mijn duim brak, nu wel beter naar me luistert. Ik ben toen zo boos op hem geworden. Ik heb hem fysiek niks gedaan, maar heb behoorlijk staan vloeken en heel erg hard auwauwauw :jank: geroepen dat dat wel indruk gemaakt heeft.
Als ik vind dat hij binnen moet komen en hij vond van niet dan kwam hij ook niet. En nu na mijn hele boze tirade na die val komt hij direct als ik hem roep.
Heeft verder niks met het loslopen het wandelen te maken maar het was wel iets wat opviel. Hij kan dus best wel luisteren als het moet.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Wat doet ie zelf graag? Ik heb ook een hond die niet zo makkelijk losloopt als een golden :mrgreen:
Hij is erg zelfstandig, een jager en loopt weg bij druk. Voerbeloningen vindt hij in principe niet belangrijker dan zijn omgeving.
Als hij niets aanneemt moet hij aan de lijn blijven.
Hij weet precies waar ik ben als hij er tussenuit knijpt en ik weet dat hij niets raars doet, hij is alleen even buiten zicht.
Dus hij is eigenlijk niet kwijt. Ik loop ook weg :pffff: en hij vindt me maar. Dat is bijna twee jaar geleden.
Voor hij los gaat moet hij zijn energie al ver kwijt zijn en nog geen maaltijd hebben gehad.
Ik heb mezelf belangrijk gemaakt, ik zie en doe altijd interessante dingen. Dooie beesten, vogeleitjes, wildsporen die we samen aflopen, de vogels samen opjagen. Als ik roep denkt hij al "oh leuk, wat is er?"
Roepen, wat lekkers geven en aanlijnen vindt hij een naaistreek. Daar kwam hij niet voor.
Ik neem echt verschrikkelijk lekker snoep mee dat hij krijgt voor zelf inchecken, zijn lievelings. Gedroogde lever, boterham met worst, stukjes schimmelkaas.
Met aanlijnen zeg ik het vooraf. Dan komt hij niet met een vingerknip, meestal moet hij nog een rondje rennen, maar hij komt wel.
Hij is met de jaren ook wel veel makkelijker geworden. Hij kan meer druk hebben en is volgzamer. Beter op elkaar ingespeeld.
Hij blijkt toch heel goed te kunnen luisteren. Naast de fiets voert hij commando's met overgave uit en daardoor verwacht ik meer van hem.
Nu hij een zusje heeft, kan het handboek loslopen en de prullebak. Hij is nogal beschermend en ze mag zich niet losmaken van de roedel.
Hij hoedt haar dus en komt niet meer buiten een straal van 100 meter.
Met hem ben ik na een periode dat hij niet los kon weer begonnen door op te lopen met erg leuke teefjes. Het blijft een kerel en bij een rennende whippetmeid is hij niet weg te slaan.
Mijn gevoel speelt ook een grote rol. Als ik het spannend vind, is ie pleite :LOL:
Die omschakeling was moeilijk, want hij was niet betrouwbaar, maar toch moest ik er op vertrouwen dat er niets zou gebeuren.

Ik vind het dus niet per definitie hopeloos met een aanpak toegespitst op zijn karakter.
astrid
Zeer actief

Wat hij het liefst doet is buiten zijn. Door de tuin wandelen, bij de schapen en kippen kijken en gewoon een beetje tegen het huis aan liggen en alles goed overzien.
Binnen is niks voor hem.
Hij geeft niks om voer of traktaties laat vaak eten staan. Hij word er niet mager van, weegt 36 kg, ik heb niet de indruk dat dat te weinig is. Hij pakt wat hij nodig heeft denk ik.
Ik heb al van alles geprobeerd tijdens het wandelen, maar hij heeft alleen interesse in zijn neus op de grond, en gaan.

Nu zal hij andere honden niks doen als hij weg is, of mensen. Hij is weleens weggeweest tijdens een wandeling en toen was hij naar kinderen toegelopen een stuk verderop, dat vind hij leuk. Die hebben hem vastgehouden voor ons, dat ging makkelijk want hij had een tuig om. Kinderen word hij blij van maar die heb ik niet altijd voor handen :)

Ik ben bang dat hij onder een auto loopt ofzo, of onder een trekker, want die rijden ook als idioten hier. Zeker nu in de aardappel rooitijd. Dat is echt mijn grootste angst.
dagmar88
Zeer actief

astrid schreef: maar hij heeft alleen interesse in zijn neus op de grond, en gaan.
Zet die mogelijkheid dan zelf op. Heb ik ook wel met die knurft gedaan, heel vroeg opstaan en een geurspoor uitzetten op een veilige plaats.

https://www.jachthond-training.nl/a-552 ... escription
astrid
Zeer actief

dagmar88 schreef:
astrid schreef: maar hij heeft alleen interesse in zijn neus op de grond, en gaan.
Zet die mogelijkheid dan zelf op. Heb ik ook wel met die knurft gedaan, heel vroeg opstaan en een geurspoor uitzetten op een veilige plaats.

Ik wist niet dat dit bestond, ik heb het besteld. Bedankt :ok:
astrid
Zeer actief

Cleva schreef:
astrid schreef:
dagmar88 schreef:

En dan vooral heel erg samenwerken. Je hond goed in de gaten houden en zodra hij contact met jou zoekt helpen met hints/belonen.
Ik zal een zooi kinderen meenemen en hem er af en toe 1 toewerpen als beloning. Das het enige waar hij echt blij van wordt :cheer:

Nee ik verzin wel wat, desnoods stukken haring ofzo, maar het zal me lukken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

astrid schreef:
dagmar88 schreef:

Is leuk om te doen en je kan je hond heel goed leren lezen op die manier :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
dagmar88
Zeer actief

astrid schreef: Ik zal een zooi kinderen meenemen en hem er af en toe 1 toewerpen als beloning. Das het enige waar hij echt blij van wordt :cheer:

Nee ik verzin wel wat, desnoods stukken haring ofzo, maar het zal me lukken.
:ok: :mrgreen: Goed zo.

En anders heeft ie er aangelijnd ook een leuke hobby aan, maar nu al opgeven zou jammer zijn.
Zou je beter kunnen ontspannen als je hem een tracker omdoet?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”