Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ontsteking in poot
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 1
Ontsteking in poot
hallo allemaal,
Onze Mechelse herder kan sinds maandag niet meer op z'n rechter achterpoot staan. Omdat hij onmogelijk is bij de dierenarts heeft hij nu sinds woensdag antibiotica omdat de omstandigheden wijzen op een ontsteking. Het is dik bij z'n enkel, maar ik mag er gewoon aan zitten en het is ook niet hard of iets dergelijks. De verdikking is nu ook al een stuk minder maar hij belast de poot nog steeds totaal niet.. heeft iemand hier ervaring mee? Enig idee wanneer hij ongeveer weer een beetje op die poot kan staan?
Groetjes!
Joyce
Onze Mechelse herder kan sinds maandag niet meer op z'n rechter achterpoot staan. Omdat hij onmogelijk is bij de dierenarts heeft hij nu sinds woensdag antibiotica omdat de omstandigheden wijzen op een ontsteking. Het is dik bij z'n enkel, maar ik mag er gewoon aan zitten en het is ook niet hard of iets dergelijks. De verdikking is nu ook al een stuk minder maar hij belast de poot nog steeds totaal niet.. heeft iemand hier ervaring mee? Enig idee wanneer hij ongeveer weer een beetje op die poot kan staan?
Groetjes!
Joyce
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Ontsteking in poot
Een dierenarts mag niet zomaar ab voorschrijven.Joyce1989 schreef:hallo allemaal,
Groetjes!
Joyce
Hij kan dan wel onmogelijk zijn, maar zal zo te lezen toch onderzocht moeten worden. Desnoods onder narcose.
-
- geregistreerd lid
Nou ik ben blij dat mijn DA dat wel heeft gedaan
Maar goed, dit is geen antwoord op m'n vraag.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Het antwoord is verder onderzoek. Net als bij je vorige vraag oktober 2019Joyce1989 schreef:Nou ik ben blij dat mijn DA dat wel heeft gedaan
Overigens kan je dierenarts flinke problemen krijgen door het zomaar verstrekken van AB, de controle daarop wordt steeds strenger.
-
- geregistreerd lid
Als ie maandag nog niet loopt gaat dat ook wel gebeuren. Maar de antibiotica heeft al wel gezorgd dat de verdikking met 70 procent is afgenomen. Lijkt me dat het een ontsteking is dan.. dus daarom de vraag hoelang het dan duurt voordat een hond weer kan staan op die poot na de eerste antibiotica pil.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is dus geheel afhankelijk van waarom de poot dik was en niet belast. Is er een ontstoken wond, is er een kneuzing, is iets afgescheurd, is er iets gebroken? Daarom verder onderzoekJoyce1989 schreef:Als ie maandag nog niet loopt gaat dat ook wel gebeuren. Maar de antibiotica heeft al wel gezorgd dat de verdikking met 70 procent is afgenomen. Lijkt me dat het een ontsteking is dan.. dus daarom de vraag hoelang het dan duurt voordat een hond weer kan staan op die poot na de eerste antibiotica pil.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Hoelang dat gaat duren hangt van af van de oorzaak van waarom hij er niet op staat, niet van een pil.
Een vriendin van me behandelt wilde Afrikaanse dieren. Een niet behandelbaar gedomesticeerd dier... Dat ligt aan de eigenaar en de onkundige arts me dunkt.
Een vriendin van me behandelt wilde Afrikaanse dieren. Een niet behandelbaar gedomesticeerd dier... Dat ligt aan de eigenaar en de onkundige arts me dunkt.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Muilkorfje? 

-
- geregistreerd lid
Sorry ik dacht dat dit een forum was zonder oordelen en dergelijke en gewoon voor meedenken.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
OK, zoek een DA die je hond goed onderzoekt (met narcose of een muilkorf) vóór dat deze AB geeft.Joyce1989 schreef:Sorry ik dacht dat dit een forum was zonder oordelen en dergelijke en gewoon voor meedenken.
Misschien zit er wat in de poot en dat gaat niet weg met AB.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Er wordt toch meegedacht.Joyce1989 schreef:Sorry ik dacht dat dit een forum was zonder oordelen en dergelijke en gewoon voor meedenken.
In de eerste plaats met je dierenarts die je zonder verder onderzoek AB voorschrijft waar hij flink door in de problemen kan komen (tenminste als je in Nederland woont en je dierenarts in Nederland zit)
Daarnaast kan de zwelling vanalles zijn. Een breuk, een flinke verstuiking, een ontstoken wond en alles wordt na rust/enkele dagen minder dus dat hoef je niet toe te schrijven aan de AB.
Niet gebruiken/niet belasten is gewoon een indicatie voor verder onderzoek. Mijn geopereerde dame deed op dag 3 na een zware orthopedische operatie al voorzichtig haar poot belasten
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Die conclusie kun je toch ook niet zomaar trekken, zwelling kan ook zijn afgenomen omdat hij de poot niet belast en jij hem zeer waarschijnlijk meer rust geeft of korter wandelt?Joyce1989 schreef:Als ie maandag nog niet loopt gaat dat ook wel gebeuren. Maar de antibiotica heeft al wel gezorgd dat de verdikking met 70 procent is afgenomen. Lijkt me dat het een ontsteking is dan.. dus daarom de vraag hoelang het dan duurt voordat een hond weer kan staan op die poot na de eerste antibiotica pil.
Heeft de da helemaal niet gevoeld of kunnen voelen dan?
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Nouja er wordt mee gedacht. En je hebt de juiste tips gekregen hoor. Dat je iets anders verwacht is niet de schuld van de forummers hier hoor.Joyce1989 schreef:Sorry ik dacht dat dit een forum was zonder oordelen en dergelijke en gewoon voor meedenken.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 01 aug 2020 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Als je geen kritische vragen wilt krijgen, kun je beter naar hondenpage gaan ipv het hondenforum. Hier is men kritisch, maar als het erop aan komt, staat men voor elkaar klaar.
Zonder onderzoek weet je gewoon niet wat er aan de hand is en dus ook niet waar de vooruitgang nu aan te danken is. Ik ken dat soort problemen niet, want het hoort bij de basis hier die elke hond meekrijgt dat door de baas en op aangeven van de baas ook door vreemden alles van de hond aangeraakt kan worden, zelfs als het ergens pijn doet
Zonder onderzoek weet je gewoon niet wat er aan de hand is en dus ook niet waar de vooruitgang nu aan te danken is. Ik ken dat soort problemen niet, want het hoort bij de basis hier die elke hond meekrijgt dat door de baas en op aangeven van de baas ook door vreemden alles van de hond aangeraakt kan worden, zelfs als het ergens pijn doet
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik zou echt niet ongezien er maar AB inkwakken. Zo fijn is dat spul niet. En nee ik ben geen dierenartsloper, in tegendeel zelfs, maar er zijn dingen waar ik wel voor ga en de hond wil gezien hebben. Dit is er in ieder geval een van... tips zijn er al zat gegeven

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
even voor je beeldvorming, dit is mijn teef op 31 mei terwijl ze op 27 mei haar bovenbeen gebroken en opnieuw gezet hebben en haar knie gereconstrueerd https://www.facebook.com/Revalidatievan ... 192126006/
Dus als je hond er echt niet op staat nu na een paar dagen is de kans gewoon erg groot dat er wel meer aan de hand is dan iets kleins, of hij is enorm kleinzierig
Dus als je hond er echt niet op staat nu na een paar dagen is de kans gewoon erg groot dat er wel meer aan de hand is dan iets kleins, of hij is enorm kleinzierig
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Een van mijn honden had begin van het jaar een ontsteking in haar poot
Ik kwam thuis van het werk , en vond een hoopje ellende in de kennel, normaal hartstikke druk , dus hier klopte iets niet
Poot bungelde erbij , heel dik en ze kon echt niet lopen
Dacht die heeft haar poot gebroken
Bij de dierenarts bleek er een ontsteking te zitten , er zaten 2 mini gaatjes en daar kwam pus uit
Injectie gehad , pillen mee en de gaatjes moesten open blijven zodat alles eruit kon ( leuk met een langhaar met dikke vacht , die waren bijna niet te vinden dus )
Afijn uur na de injectie liep ze er al op , 2 dagen later rende ze alweer rond , einde vd week had ze alweer volop kunnen trainen. Maar heb haar zelf bewust 3 wkn thuis gelaten dat t echt goed genezen was.
Dat wat jij beschrijft had dus mis al flink verbeterd moeten zijn , en ik vind t ook raar dat de dierenarts zonder de hond te hebben gezien antibiotica voorschrijft ( naast dat het dus niet eens mag , maar dat is al eerder gezegd )
En onhandelbaar ... daar weten de meeste dierenartsen wel raad mee hoor
Die hebben echt niet altijd van die makkelijke patiënten die gewoon op de behandeltafel liggen te slapen bij een echo of de poot al geven voor bloed te trekken
Het kan trouwens ook iets heel anders zijn dan een ontsteking , zonder te kijken is t wel heel makkelijk roepen
Maar voor hetzelfde geld is er iets veel ergers aan de hand
Ik kwam thuis van het werk , en vond een hoopje ellende in de kennel, normaal hartstikke druk , dus hier klopte iets niet
Poot bungelde erbij , heel dik en ze kon echt niet lopen
Dacht die heeft haar poot gebroken
Bij de dierenarts bleek er een ontsteking te zitten , er zaten 2 mini gaatjes en daar kwam pus uit
Injectie gehad , pillen mee en de gaatjes moesten open blijven zodat alles eruit kon ( leuk met een langhaar met dikke vacht , die waren bijna niet te vinden dus )
Afijn uur na de injectie liep ze er al op , 2 dagen later rende ze alweer rond , einde vd week had ze alweer volop kunnen trainen. Maar heb haar zelf bewust 3 wkn thuis gelaten dat t echt goed genezen was.
Dat wat jij beschrijft had dus mis al flink verbeterd moeten zijn , en ik vind t ook raar dat de dierenarts zonder de hond te hebben gezien antibiotica voorschrijft ( naast dat het dus niet eens mag , maar dat is al eerder gezegd )
En onhandelbaar ... daar weten de meeste dierenartsen wel raad mee hoor
Die hebben echt niet altijd van die makkelijke patiënten die gewoon op de behandeltafel liggen te slapen bij een echo of de poot al geven voor bloed te trekken
Het kan trouwens ook iets heel anders zijn dan een ontsteking , zonder te kijken is t wel heel makkelijk roepen
Maar voor hetzelfde geld is er iets veel ergers aan de hand
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog
Bonairse kruising - Aantal honden: 1
welke antibiotica heeft ie gekregen dan? Of heeft ie een ontstekingsremmer?Joyce1989 schreef:hallo allemaal,
Groetjes!
Joyce
Bulley 11.02.2005-24.02.2015
- dagmar88
- Zeer actief
Natuurlijk niet. En ook niet iedere dierenarts heeft zomaar ervaring met/de kalmte voor echt extreme gevallen.maart schreef:Hoelang dat gaat duren hangt van af van de oorzaak van waarom hij er niet op staat, niet van een pil.
Ik zou daar wel naar op zoek gaan en in het vervolg samen proberen de stress zo veel mogelijk te beperken. Desnoods met een roesje vanuit de achterbak.
Hopelijk volstaat de kuur, het echt vervelend om die afweging te moeten maken.
-
- geregistreerd lid
Hij heeft amoxibactin. En het gaat steeds een beetje beter dus ik hoop ook dat het volstaat uiteraard. Hij is echt een heel extreem geval bij de DA, maar de stress begint al in de auto dus de DA moet ook niet te ver weg zijn. Kortom zo weinig mogelijk naar de DA. Nog altijd een halve trauma van oktober vorig jaar. Hij is dan echt een monster. Moest 3 x ipv 1 een spuit voor de narcose omdat ie er zo tegen vechtte. Schokte ervan.. doodeng om te zien. En dan moet ie als ie nog half onder narcose is weer mee naar huis omdat hij de boel dan alweer op stelten zet. Gewoon zo in paniek denk ik. Echt heel zielig. Bovendien heb ik wel een telefonisch consult met de DA gehad, foto's en filmpje gestuurd en beschreven hoe alles voelt enzovoorts
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan had je na vorig jaar oktober er al op kunnen gaan trainen.Joyce1989 schreef:Hij heeft amoxibactin. En het gaat steeds een beetje beter dus ik hoop ook dat het volstaat uiteraard. Hij is echt een heel extreem geval bij de DA, maar de stress begint al in de auto dus de DA moet ook niet te ver weg zijn. Kortom zo weinig mogelijk naar de DA. Nog altijd een halve trauma van oktober vorig jaar. Hij is dan echt een monster. Moest 3 x ipv 1 een spuit voor de narcose omdat ie er zo tegen vechtte. Schokte ervan.. doodeng om te zien. En dan moet ie als ie nog half onder narcose is weer mee naar huis omdat hij de boel dan alweer op stelten zet. Gewoon zo in paniek denk ik. Echt heel zielig. Bovendien heb ik wel een telefonisch consult met de DA gehad, foto's en filmpje gestuurd en beschreven hoe alles voelt enzovoorts
Maar wat ik lees is het dus niet enkel de dierenarts, van autorijden schiet hij ook al in de stress. Evt een licht sedatief voor je weg moet al zodat hij makkelijker hanteerbaar blijft?
En 3x een spuit, ja het is en blijft een mechel. Mijn meisje (21 kilo) kreeg voor haar operatie een initiële injectie voor 30-40 kilo en ook gasnarcose voor 30-40 kilo en nog werd ze tijdens de 4 uur durende operatie te veel wakker en hebben ze extra moeten spuiten.
-
- geregistreerd lid
Heb ik om gevraagd idd om voor de afspraak iets te geven maar dat zou niet samen gaan met de narcose. Maar goed, hij is nu al 8 en dat trainen..tsja eerlijk gezegd geen idee hoe. Het is erg lastig maar als het echt moet dan moet het. Nu eerst hopen dat dit zo over gaat. Inmiddels loopt ie weer een beetje op de poot.