Moderator: moderatorteam
Dat heeft geen prioriteit meer.Perle schreef:'extremely healthy'... Ja hoor.![]()
Waarom gaan jullie er eigenlijk vanuit dat dit een verziekt ras is? Nanna geeft toch juist aan hoe puur en hoe op werk en functie deze honden gefokt worden. Wat doet jullie vermoeden dat het hier om een ziek doorgefokt ras gaat? Of denken jullie dat grote honden zieke honden zijn?korthaar schreef:Dat heeft geen prioriteit meer.Perle schreef:'extremely healthy'... Ja hoor.![]()
Vroeger liepen de honden voor de kar, tegewoordig zitten ze in de kar.
Klopt inderdaad van die nutsdieren. Wat veel mensen niet weten is dat een leghen meestal een kruising tussen twee rassen is. Je kan ze dus alleen fokken uit twee verschillende rassen. Vleesvarkens zijn ook vaak een F1 tussen twee rassen. Gezonder sterker en beter. Dus inderdaad, bij nutsdieren veel kruisingen.Nanna schreef:Dat hebben ze bij de nutsdieren allang begrepen. Maar goed, daar gaat het ook niet om schoonheid maar gebruiksdoel. Zodra het om 'mooi' gaat, loopt het weer van de rails af. Dan krijg je van die hysterische Arabische volbloedpaarden met zo'n zeepaardensmoel en tig gebreken.laeken schreef: Wij moeten gezond en onze beesten moeten mooi of met hysterisch ingeteelde kwaliteiten. Zo vreemd.
Haha. MafkeesCleva schreef:laeken schreef:Ik persoonlijk waardeer ze enorm. Die keelkwabben habben een functie.
Habben?![]()
Is dat hebben of hadden?
Zoveel wolven heb je niet in griekenland, toch?
Ik zie alleen maar een dikke vacht en allerlei lellen. Tel er een paar vlooien bij op en je hebt een hotspot die een frikandel speciaal wit weg doet trekken.
Ik vind helemaal niet dat honden geholpen zijn met dat soort rariteiten.
En daar ben ik dan wel weer nieuwsgierig naar. Ik vermoed dat Charlie daar wel wat bloed van door haar aderen heeft stromen. Jammer dat die nergens in een dna database zit anders had ik er nog wel een test tegenaan willen gooien.Nanna schreef:The breed is closely related to the rare Greek Shepherd
"Er is in de regio een veelzijdige flora met bijzondere soorten orchideeën en een rijke fauna, in de bergachtige, vooral noordelijke, gebieden van de regio leven onder andere wolven, beren, vossen, lynxen, herten en roofvogels."Cleva schreef:Waar is dat?laeken schreef:Haha. MafkeesCleva schreef:laeken schreef:Ik persoonlijk waardeer ze enorm. Die keelkwabben habben een functie.
Habben?![]()
Is dat hebben of hadden?
Zoveel wolven heb je niet in griekenland, toch?
Ik zie alleen maar een dikke vacht en allerlei lellen. Tel er een paar vlooien bij op en je hebt een hotspot die een frikandel speciaal wit weg doet trekken.
Ik vind helemaal niet dat honden geholpen zijn met dat soort rariteiten.. Er zitten nog wel wolven in Griekenland en daar waar die honden lopen ook nog wel behoorlijk wat.
Dit is op zich waar maar de "rassen" waar ze uit gefokt worden zijn zwaar, zwaar ingeteelde zuivere lijnen. Daarmee vergeleken is de COI van een wetterhoun of otterhound uitmundend gevarieerd. Juist omdat die zuivere lijnen zo zwaar ingeteeld zijn krijg je als eindproduct een hybride die heel uniform en voorspelbaar is maar wel bastaardkracht heeft.laeken schreef:Klopt inderdaad van die nutsdieren. Wat veel mensen niet weten is dat een leghen meestal een kruising tussen twee rassen is. Je kan ze dus alleen fokken uit twee verschillende rassen. Vleesvarkens zijn ook vaak een F1 tussen twee rassen. Gezonder sterker en beter. Dus inderdaad, bij nutsdieren veel kruisingen.
Daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens. Wat mij betreft ziet elke pup in een nest er een beetje anders uit. Dat is toch alleen maar leuk?Lothian schreef:Dit is op zich waar maar de "rassen" waar ze uit gefokt worden zijn zwaar, zwaar ingeteelde zuivere lijnen. Daarmee vergeleken is de COI van een wetterhoun of otterhound uitmundend gevarieerd. Juist omdat die zuivere lijnen zo zwaar ingeteeld zijn krijg je als eindproduct een hybride die heel uniform en voorspelbaar is maar wel bastaardkracht heeft.laeken schreef:Klopt inderdaad van die nutsdieren. Wat veel mensen niet weten is dat een leghen meestal een kruising tussen twee rassen is. Je kan ze dus alleen fokken uit twee verschillende rassen. Vleesvarkens zijn ook vaak een F1 tussen twee rassen. Gezonder sterker en beter. Dus inderdaad, bij nutsdieren veel kruisingen.
Als je dit vertaalt naar honden moet je dus ingeteelde lijnen aanhouden (de huidige hondenrassen) om daaruit als huisdierhonden voorspelbare, gevarieerde kruisingen te krijgen. Zodra je die generatie met elkaar gaat kruisen wordt alles weer veel minder uniform. En dat moet je denk ik niet willen omwille van het welzijn en de gezondheid van die ingeteelde lijnen. Niet dat jij zegt dat het zo moet hoor, maar ik wil de manier van het fokken van nutsdieren dus wel iets nuanceren.
Ik denk dat mensen veel meer van dat voorspelbare af moeten stappen en moeten accepteren dat er soms een onverwachte kleur of oorstand uit hun nest komt of dat de hond niet zo'n zin heeft in gehoorzaamheidstraining maar liever met je gaat zwemmen en speuren. Zo lang je selecteert op een gezond gestel, functioneel uiterlijk en sociaal, baasgericht gedrag vind ik persoonlijk dat alle types die daaruit geboren worden leuke honden zijn die ik graag zou willen hebben en is de onvermijdelijke variatie juist leuk en verrassend.
Fokken op type, niet op scherp gekaderde kenmerken.
Sjon is inmiddels de 8 gepasseerd en nee behalve een x titeren en tanden laten poetsen is hij nog nooit bij de dierenarts geweest. Ik loop bijna iedere maand met een groep van 20 of meer Kangals en er lopen er van 10+ gewoon mee. Er is een grote opvang voor herplaatsers hier in Nederland en die hebben er pas geleden één van 16 herplaatst.laeken schreef:Waarom gaan jullie er eigenlijk vanuit dat dit een verziekt ras is? Nanna geeft toch juist aan hoe puur en hoe op werk en functie deze honden gefokt worden. Wat doet jullie vermoeden dat het hier om een ziek doorgefokt ras gaat? Of denken jullie dat grote honden zieke honden zijn?korthaar schreef:Dat heeft geen prioriteit meer.Perle schreef:'extremely healthy'... Ja hoor.![]()
Vroeger liepen de honden voor de kar, tegewoordig zitten ze in de kar.
Veel kangals uit werktype lokaal gefokt worden rustig 12 tot meer dan 15 jaar....
Dus waarom aannemen dat deze honden niet gewoon 13 jaar worden? Mijn kruising Duitse herder van 70 cm schoft is ook gewoon 14 geworden. Grootte is bij veel doorgefokte rassen inderdaad geen factor die bijdraagt aan lang leven. Grote honden worden echter ook niet per definitie niet oud. Dat is een aanname. En zoals ik zei, kangals zijn soms meer dan 15 jaar oud. Vraag Brigitte maar eens of haar kangal ooit een medisch probleem heeft gehad tot nu toe. Kans is groot dat hij kerngezond is en nog vele jaren mee zal gaan.
Ja, en 16 jaar is niets hoor zijn er meer, maar de gemiddelde leeftijd is 14 jaar.Lothian schreef:Oh wauw. Ik zag je bericht en dacht "oef, Sjon ziet er wel oud uit voor een hond van 8" maar na het lezen van je bericht veranderde dat in "wauw, die ziet er fantastisch uit boor een hond van zestien!".
Brigitte schreef:Die enorme joekels zijn vaak de BOZ en Malakli en daar zit vaak ook Mastiff in, dat zie je er ook duidelijk in terug. Die honden zijn puur voor de show en sier. Een paar maanden geleden sprak ik degene die hem mee genomen had uit Turkije na jaren kwam ik die tegen en die zei ook dat hij hem had van een man uit een dorp die een nestje had van zijn honden waarmee hij nog een kudde hoede. Juist omdat die honden van die man achteraf toch niet extreem genoeg waren viel Sjon uiteindelijk toch tegen want hij wilde zo één van 90cm schoft en 80kg. Sjon is uiteindelijk 78cm hoog geworden en weegt gemiddeld zo'n 45kg.
Bizar Ongezond ZwaargewichtCrescent schreef:Brigitte schreef:Die enorme joekels zijn vaak de BOZ en Malakli en daar zit vaak ook Mastiff in, dat zie je er ook duidelijk in terug. Die honden zijn puur voor de show en sier. Een paar maanden geleden sprak ik degene die hem mee genomen had uit Turkije na jaren kwam ik die tegen en die zei ook dat hij hem had van een man uit een dorp die een nestje had van zijn honden waarmee hij nog een kudde hoede. Juist omdat die honden van die man achteraf toch niet extreem genoeg waren viel Sjon uiteindelijk toch tegen want hij wilde zo één van 90cm schoft en 80kg. Sjon is uiteindelijk 78cm hoog geworden en weegt gemiddeld zo'n 45kg.wat betekent BOZ?