Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

jonge hond en buitenkat.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

liljebo
Zeer actief

jonge hond en buitenkat.

Ongelezen bericht door liljebo »

Eigenlijk geen probleemgedrag van de hond, maar op het kattenforum kreeg ik weinig respons.
We hebben een 9 jarige buitenkat (komt uiteraard ook binnen) van 9 jaar die opgegroeid is met 3 honden. De honden leven niet meer en na een hondloos jaar hebben anderhalve maand geleden we een hondje geadopteerd, destijds van vier en een halve maand.
We gingen er eigenlijk van uit dat het wel goed zou gaan, maar dat bleek niet terecht.
We zijn vanaf het begin zorgvuldig geweest met de kennismaking. Hond aan lijn bij ontmoeting als 'vangnet' zodat ze in geen geval achter de kat aan kan rennen en daarmee zichzelf beloond voor dat gedrag (want wat is nu leuker dan een kat opjagen als jonge hond zijnde) en het was dus vanaf het begin de bedoeling hondje te trainen rustig te zijn bij de kat.
Maar... de kat is een buitenkat en zomers alleen thuis om te eten. Toen onze Milly er net was, bleef ze twee dagen weg. Ze was het er duidelijk niet mee eens. Daarna kwam ze wel eten (ze kan ongestoord eten in de bijkeuken,waar ze via de buitendeur binnen en buiten gelaten kan worden en als ze wil via kattenluik de keuken in kan) of op de veranda: ik stimuleerde wel het binnen eten, opdat ik ook een kansje kreeg om MIlly te trainen.
Maar de kat is evengoed erg gestresst en rent weg als ze de hond ziet, zelfs als er op geen enkel moment iets is voorgevallen. Integendeel. Het wegrennen is nu dan wel iets minder geworden , maar de kat is dus bang voor de hond en wil er beslist geen kennis mee maken.
Milly doet het zelf best goed. Ze wil natuurlijk best graag naar de poes, maar leert steeds beter zichzelf te controleren.Maar goed.... een kat die slechts zo nu en dan opduikt en dan ook nog schrikkerig reageert, is alleen maar intressanter.
Ik ben ervan overtuigd dat het nieuwe er in no time vanaf zou zijn als de kat zich normaal gedroeg, net als bij de honden die we eerder hadden, alsof het huis van haar is. Maar dat doet ze niet.
En met Milly goed oefenen is ook best lastig als de kat zich nooit laat zien.
En hoewel milly de kat boeiend vindt, vindt ze eten nog veel boeiender. Als ik de kat eruit ga laten en Milly is ' aangelijnd voor de zekerheid, bij me dan rent ze naar het schoteltje van de kat en niet naar de kat die daar vlak bij staat.

Ik vraag mij eigenlijk af wat wijsheid is in deze situatie.
Gewoon doorgaan op deze weg en afwachten? Geduld hebben?
De kat toch dwingen langer in huis te zijn? (geen idee of ze dan wennen of de kat juist meer gestresst raakt?)
Ik weet het niet.

Ik heb altijd honden en katten samen gehad, maar eigenlijk nooit zo'n situatie. En zoals gezegd... het is dus beslist geen gedragsprobleem van de hond, maar gewoon een lastige situatie , sneu voor de kat en lastig om zo met Milly te werken aan rustig gedrag bij de kat (hoewel ze echt haar best doet... maar ja... met zo weinig trainingsmomenten...)
Overigens... als de kat thuis slaapt, heeft ze altijd bijkeuken en keuken ter beschikking en slaapt Milly in woonkamer/gang (slaapkamerdeur is ook open, maar ze kiest zelf voor haar matje of de bank in de woonkamer)
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: jonge hond en buitenkat.

Ongelezen bericht door Emma »

Heeft de kat in de woonkamer een route die hoog is? Dus niet 1 kast waar de kat op kan, maar wat plankjes aan de muur bijvoorbeeld. Zodat de kat van veilige afstand eens de huiskamer en hond kan observeren?

De kat echt dwingen om langer in huis te zijn, lijkt me niet echt handig, je zou natuurlijk wel eens de hond in een puppie ren of afgebakend stukje kunnen doen, en dan de kat even een kwartiertje in de woonkamer laten, en dan weer terug naar buiten laten, zodat je het gecontroleerd toch wat kan laten wennen aan elkaar.
Cuddie_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Petit Brabancon, Leonberger
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Cuddie_ »

Eens met Emma. Ik zou ook een veilige situatie creëren voor de kat. Niet alleen de hond aan een riem, maar in een bench of ren, zodat de kat écht veilig even kan komen kijken. Verder niet te veel forceren denk ik.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Niet forceren en geduld hebben, je zegt het zelf al.

De kat kan naar binnen om te eten en te drinken en droog te zitten in die bijkeuken.
De hond leert zich te gedragen, prima.

Dit is een kat die honden gewend is, lijkt me stug dat dat niet goed komt. Het is inderdaad belangrijk dat de kat de hoogte op kan zoeken, of de laagte onder een bank of zo.

Zelf niet te veel stressen. :D :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”