Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gevaarlijke honden door kleurkruising.
Moderator: moderatorteam
Re: Gevaarlijke honden door kleurkruising.
Bedoelen ze 'gevaarlijk' niet in de zin van wat je krijgt als je merle x merle kruist?
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Of bedoelen ze dat ze de genetische vererving niet meer snappen en je dus gevaarlijke honden krijgt die kleuren doorgeven die niet toegestaan zijn? Haha. Wat idioot dit.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
De raad bedoelt het precies zoals het er staat. Ik ben er nog boos over.
-
- Zeer actief
Als ik het lees staat er eigenlijk helemaal niet dat er gevaarlijke honden uit kleurkruisingen komen. Er staat stel dat. Maar ze nemen de moeite niet om dat uit te zoeken. Eigenlijk staat er niks anders dan we doen het niet. Maar er staat ook niet dat er gevaarlijke honden ontstaan. Er staat als blijkt dat....
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Volgens mij is dat een standaard indekking. Als zij zo'n kruising toestaan en het blijkt dat daardoor agressieve honden geboren worden, dan zijn zij medeverantwoordelijk. Tenzij ze dus de boel terug kunnen draaien als blijkt dat er erfelijke agressie ontstaat. Er staat niets over dat ze verwachten dat dat zal gebeuren. Ik zou het er niet op hebben laten afketsen, omdat ik de gezondheid van een ras belangrijker vind dan een clausule waarvan ik verwacht dat daar nooit gebruik van gemaakt zal hoeven worden
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Nee, de vereniging loopt hier te miepen. De Raad dekt zich in, dat is alles. Als er geen agressie in het ras zit, heb je er ook nooit last van dat de Raad om die reden de kleurkruisingen weer gaat verbieden
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Nee, kleurkruisingen kunnen verbieden als blijkt dat er agressie door komt. Geen agressie is ook geen verbod, dus kun je dat lekker laten gaan. Net zoiets als dat je een rijontzegging kunt krijgen als je onder invloed een auto bestuurt. Wil dat zeggen dat men ervan uit gaat dat je onder invloed achter het stuur kruipt? Helemaal niet. Dus voor wie niet rijdt onder invloed, maken de aangekondigde gevolgen van het rijden onder invloed helemaal niet uit. Zelfs niet als de doodstraf er op zou staanNanna schreef:Kleurkruisingen wellicht gaan verbieden omdat er agressieve honden geboren kunnen worden, iets dat totaal nergens op gebaseerd is.Fotogravinnetje schreef:Nee, de vereniging loopt hier te miepen. De Raad dekt zich in, dat is alles. Als er geen agressie in het ras zit, heb je er ook nooit last van dat de Raad om die reden de kleurkruisingen weer gaat verbieden
En ondertussen wel vrolijk stambomen verstrekken aan al die kutvechtrassen. Schiet mij maar lek.
Maar. Zoals gezegd. Ik ben echt totaal klaar met de georganiseerde kynologie. Het is een nietswillende, alles bij het oude willen houdende moloch.
Ze graven hun eigen graf en zien het niet eens.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Het komt over alsof ze er geen energie in willen steken.
Een beetje "we hebben het altijd op deze manier gedaan, dus blijven we het doen".
Gewoon nul flexibiliteit, en eigenlijk ook nul interesse.
Uitstervend gedoe, uiteindelijk. Niet mee willen bewegen, gaat uiteindelijk geen toegevoegde waarde meer geven. Juist het tegendeel.
Een beetje "we hebben het altijd op deze manier gedaan, dus blijven we het doen".
Gewoon nul flexibiliteit, en eigenlijk ook nul interesse.
Uitstervend gedoe, uiteindelijk. Niet mee willen bewegen, gaat uiteindelijk geen toegevoegde waarde meer geven. Juist het tegendeel.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Gevaarlijke honden???
Door een ander kleurtje??

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- dagmar88
- Zeer actief
Ja, straks krijgen ze opeens red puli ragemalinois schreef:Gevaarlijke honden???

Maar dit is dus een standaard clausule. Daar had de rasvereniging van op de hoogte moeten zijn en als dat zo is, vind ik het lelijk om het zo te spelen.
Zeg dan gewoon dat je er geen trek in hebt in plaats van wijzen.
- Zamunda
- Zeer actief
Je zou het op z'n minst eerst kunnen proberen toch? Als de raad dan alsnog de keutel intrekt is het vroeg genoeg om je conclusie te trekken? Wat loop je mis door het eerst zo te doen?
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Het loopt mis omdat deze regel er ineens in kwam toen na jaren alles eindelijk rond was. De rasvereniging had mail ontvangen met ja hij is helemaal Okee zo maar we hebben er 1 zin aan toegevoegd. Die zin dus. Even heel kort. Het is in de jaren dat hierover gesproken is nooit ter sprake gekomen...
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse herder
- Contacteer:
Het is domweg een standaard formulering. In het plan van aanpak voor de Hollandse herder, uit 2014, staat het ook: https://www.hollandseherder.nl/document ... k_site.pdf op pagina 11.
Dan heeft de RvB wel slecht gecommuniceerd door blijkbaar niet duidelijk te maken dat het een standaard-zinnetje is. Maar voor de puliclub ook geen reden om het daarop te laten afketsen; als het naar verwachting geen probleem gaat geven maakt het ook niet uit of het er staat of niet, net wat fotogravinnetje al zegt.
Maar een vraag voor Nanna en Machie: staat er in jullie ontwerp-plan dan ook dat je variëteitskruisingen alleen mag doen met honden die al een nest binnen de eigen variëteit hebben gehad? Dus niet als eerste nest van de hond? Bij ons beperkt dat de keuzemogelijkheid nogal, en bij de kort- x langhaarkruisingen die in eerdere decennia zijn gedaan was dat nooit een probleem.
Dan heeft de RvB wel slecht gecommuniceerd door blijkbaar niet duidelijk te maken dat het een standaard-zinnetje is. Maar voor de puliclub ook geen reden om het daarop te laten afketsen; als het naar verwachting geen probleem gaat geven maakt het ook niet uit of het er staat of niet, net wat fotogravinnetje al zegt.
Maar een vraag voor Nanna en Machie: staat er in jullie ontwerp-plan dan ook dat je variëteitskruisingen alleen mag doen met honden die al een nest binnen de eigen variëteit hebben gehad? Dus niet als eerste nest van de hond? Bij ons beperkt dat de keuzemogelijkheid nogal, en bij de kort- x langhaarkruisingen die in eerdere decennia zijn gedaan was dat nooit een probleem.